Tjo Ska skaffa ett par 16" fälgar för drifting och undrar vilken dimension som är bäst på däcken. De som sitter fram är 235/35 R19. Så, vad ska man ha för profil för att de ska bli samma omkrets som fram och går det bra att köra med smalare däck bak, tex 205? Tackar för svar (Ps. Är nybörjare )
Är först och främst lite skeptisk till att du kan använda 16"-fälgar till din 330 som har lite större bromsskivor än diverse andra bilar i E46-familjen, tror nog att det är minst 17" som gäller.
Min 323Ci hade 15" fälgar på när den levererades 19991223
323:an har de minsta 286mm bromsskivorna fram, de flesta bilar med större sexa har 300mm skivor fram och 330-varianterna har 325mm bromsskivor. Större bromsskivor = bromsok och annat kommer längre ut och fälgarna måste bli större för att rymma prylarna.
Ah okey, då hänger jag med, tack. Då får de bli 17" fälgar. Vad ska man ha för dimension då? Behöver fortfarande veta allt som jag nämnde i första posten
Ah okey, då hänger jag med, tack. Då får de bli 17" fälgar. Vad ska man ha för dimension då? Behöver fortfarande veta allt som jag nämnde i första posten
Tackar för länkarna. Har räknat ut att det förmodligen blir billigast med däck om jag kör 225/45 R17, då är min fråga, är det några problem med att köra med smalare däck bak?
Tackar för länkarna. Har räknat ut att det förmodligen blir billigast med däck om jag kör 225/45 R17, då är min fråga, är det några problem med att köra med smalare däck bak?
Med "lika" smala/breda däck runt om borde bilen bli mer överstyrd än med bredare däck bak, så det är väl inget som direkt skadar om man ska drifta.. kan jag tycka
Just din bil* är registerad med följande när den kom till Sverige: Däckdimension axel 1: 225/45 R17 Däckdimension axel 2: 225/45 R17
Du får även tänka på vilken bredd det blir på fälgarna du köper och sedan anpassa bredden på däcken till denna. Är väl iofs inget som hindrar någon idag att köpa "för" smala däck till bredare fälgar (dock ingen risk om man köper 225/45R17 till vanliga 17":are som är märkvärdiga på något särskilt sätt).
Okey, om det inte står där man köper fälgarna, hur räknar man då ut hur breda fälgarna ska vara för 225/45? Om man kan göra det på "willtheyfit.com" så förstår jag inte riktigt hur man gör
Okey, om det inte står där man köper fälgarna, hur räknar man då ut hur breda fälgarna ska vara för 225/45? Om man kan göra det på "willtheyfit.com" så förstår jag inte riktigt hur man gör
Njää bredden på däck får man gå på erfarenhet, eller rekommendationer från däcktillverkare.. eller smaksak.
Fälgbredd 7,5"-8" är ganska lagom för ~225mm breda däck, om man nu inte vill stretcha däcksidor osv.
Själv kör jag 225mm breda på framfälgarna till BMWn som är 7,5" breda och 245 till bakfälgarna som är 8,5" breda. På Volvon kör jag 225mm på 7" breda fälgar (aningens överdriven däckbredd).