2137
Sök

BMW 323 Ci '00 (E46, brukis): "All work & no play.." xD (fortfarande)

Lägger upp en projekttråd om BMWn ändå här nu när det börjar röra på sig lite. Bruksbil under utveckling till att vara roligare att köra och titta på - inga särskilda modifikationer utan mer bolt-on-grejer och liknande... Visa mer

huh?
36 803 Visningar
Uppdaterades senast 25 mars 2020
huh?
10 427 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjääna!

Lägger upp en projekttråd om BMWn ändå här nu när det börjar röra på sig lite.
Bruksbil under utveckling till att vara roligare att köra och titta på - inga särskilda
modifikationer utan mer bolt-on-grejer och liknande svennebananmeck.

Ska finnas lite nyttigt att läsa för den som vill göra något liknande,
ska presenteras priser och ev konstigheter vid skruvande osv.

2011:

Letade bil våren 2011 då jag pendlade ganska långt till jobbet jag hade då och inte vill slita för mycket på den gamle
Volvon vintertid ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119917 ), vilket slog mig vid en trafiksituation där
en lastbil var ca 10cm ifrån att trycka hela bilen. Hade ju knappast fått mycket pengar för bilen om den hade blivit inlöst
så det är lite trist att riskera det personliga värdet på bilen, har ju lagt ned närmare 100 000kr på den bilen.

Letade annan vettig bil, var först lite inne på VW Polo 6N2 GTI men sen lutade det åt någon BMW 5-serie E39 -
såg dock en 323Ci som rullat ca 14000mil på Blocket i Gävle i trevlig svart kulör och ett relativt hyggligt pris, ca 63000kr. En polare hade en 330Ci -01 för några år sen som jag fattade tycke för, mycket trevlig styrning osv (Den bilen i fråga: http://www.garaget.org/?car=74203 ).

Bilen var lite halvsliten utvändigt (rostbubblor framskärmar & bakskärmar, diverse repor och någon mindre bula), gått varje vinter sedan 19991223 men bedömde den ändå som hygglig. Slog till på priset 61 000kr om jag ej minns fel.
Bilen var påkostad ca 30 000 på verkstäder några månader innan köpet (bytt bromslangar, något bromsrör, fjädrar bak, handtag, vindruta, p-bromsbackar osv) så man fick väl anta att bilen var relativt frisk.
Bilen är en "vanlig" 323Ci med standardmonterat sportchassi med tillägget businesspaket (elstyrda stolar, regnsensor, största klimatanläggningen, xenonhalvljus osv) utan någon speciell extra utrustning. Färgen är cosmosschwarz metallic, 303. 

Såg ut så här efter en tvätt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-37bbf65a31585d5bfb69c3a1ffbef63b_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-17880d0285332f353014ca73f753c494_large.jpg
Inredning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-2c2ddabbdc7a3498e39e22bc718418f1_large.jpg
Testade lite off-road körning under nån hemvärnsövning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-9b95c1f04b7d285ad95f79da4407b6f6_large.jpg

Började givetvis strula några dagar senare när insugsbälgen hade spruckit någonstans (symptom: märklig motorgång osv osv, Carlia Bil i Falun fixade detta i samband med att jag lämnade in den för en Inspection 1-service, samtidigt som de hittade att någon del av vevhusventilationen var paj. Gick väl på ca 4500:- all in all.
Carlia bil tyckte att bromsskivor & belägg bak var lite slitna, vilket inte motsvarande BMW-verkstad i Gävle hade tyckt (??).

Bytte bromsskivorna bak vid 14600mil, blev en uppsättning Meyle-skivor & Vaico-belägg från Schmiedmann (nästan gratis/ billigare än Biltema):
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-f8078b8b84b91b324e02454792df8f25_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ebc16b1b5cef3553f25c806cf6850777_large.jpg
No-no på kopparpasta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e2840e12d8f37c43c0dd5d6dd8fe2f7f_large.jpg
tongue
Fina bromskylkanalerna i fronten på E46 coupé:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-67c7bc48591b5baec4df0c5005bf0478_large.jpg

Hittade ungefär samtidigt på en uppsättning OZ Racing Nova 8x17"-fälgar (ET35) med relativt nya Goodyear OptiGrip 225/45R17 som jag slog till på till ett bra pris i Falun:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-0e77fc08251531107dc49a96a7e07637.jpg

Och under sen vår / tidig sommar 2011 såg väl bilen ut så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-5335523a60402c3f0c66d582e1fcbc92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-64e15f11791fe22cdc1da04106aa19df_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-53ff3444d5d94cb81d93ca248461abf7_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-517f7f126cace7f752083771f884647d_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ffee7a6b6a1b8574dff04ac839200f87_large.jpg
Nybytta regplåtar och något enstaka småfix.


Beställde lite "roliga" grejer från Schmiedmann:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ce82e5f9773937045e2d33c5c0127da9_large.jpg
Schmiedmanns lite tjockare mattor, njurar i "Black chrome", växelspaksknopp med M-märke (oerhört viktigt), växelspaksdamask i svart & ett lustigt oljelock med M-emblemet. Kan rekommendera mattorna!

Jämförelse vanliga kromade njurarna mot black chrome dito:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ec14c9cc934560096dfb19f98dc2a413_large.jpg
Ser ganska normalt ut i dagsljus men i mörker så blir dom helt enkelt lite mörkare, tycker det är schysst smile

Investerade även i ett par nya röktonade framblinkers av fabrikat Depo (Made in Taiwan):
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-678d53412cca2f568f0d18e144956303_large.jpg

Bilen nypolerad & vaxad med black chrome-njurarna på:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2433367.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2482346.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2433370.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2482348.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2482349.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2433380.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2433362.jpg

Hittade lätt begagnade röktonade bakljus (också av fabrikt Depo) till ruggigt bra pris, typ 400kr med frakt eller så:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a88c4fd4b55fe07d31c0f936a7f78d6b_large.jpg
Fick nån kul kommentar från en förbipasserande i p-garaget när jag bytte: " Det där såg dyrt ut"  .. haha  gratis
jämförelse med annat. Köpte bättre begagnade bakljus till första 740n för typ 800kr tongue

I vilket fall som helst så passade de riktigt bra:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2510996.jpg
Skaplig passform vid monteringen också, var lite besvärligt att sätta tillbaka listerna som sitter på
sidorna under skuffluckan, men det gick.
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2508517.jpg

Tänkte roa mig med att bättra på rostbubblorna på höger framskärm också, gick loss lite med stålborste
och upptäckte med fasa att det kom fram ett 7cm långt rosthål i skärmen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-b10dd74ef75e248ae8f323549627aa63_large.jpg
VM i bra rostskydd! tongue
Gjorde någon provisorisk pajas-lagning så att skärmarna skulle överleva vintern iaf:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-549f7c0af8f9e7c8c21aba56ae33f454_large.jpg
Spackla & slipa är inte min paradgren om man säger så.

Köpte lite random crap från Schmiedmann, bra pris på BMW original torkarblad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-701894225de85d53db9e0073a29cb893_large.jpg
Köpte även en Vaico-spolarpump då spolningen för strålkastare & vindruta hade gett upp, blev lite trassel med leveranstiden men priset på pumpen var bra smile Köpte även stänkskydd runt om, men dessa har aldrig monterats tongue
Investerade nog även i ett nytt BMW-emblem till huven där någongång.

Framåt vintern 2011-2012 började jag klura på nya vinterdäck. Fick ju med plåtisarna med Hankook Winter iPike eller vad dom heter, inget man åker på frivilligt egentligen tongue Hade även 16":arna som förmodligen följt med bilen som ny med slitna sommardäck på:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e74f4770b22bc2bca8746dad4d381949_large.jpg
Tänkte kirra Nokian Hakkapeliitta 7 eller Continental Ice Contact till dessa, men istället var det en herre i Borlänge som
la ut en annons på Blocket där han sålde M Contour 7x17" (ET41) med Michelin X-ice North som rullat en säsong för 7000kr. Däcken var ingen höjdare när dom var nya (läste något test) och relativt gamla (tillverkade typ 2007, men sålda vintern 2010). Men fräscha som sagt. Slog till på dessa då jag verkligen gillar designen på M Contour-fälgarna.
7" breda varianten fanns som specifika vinterfälgar till M3 E36.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-d24f4f8d2df20d39e6058f3dd75298dc_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-df0d3fba577d540660f2e1d004466a9e_large.jpg

Lite form före funktion då jag är ganska kinkig med däck. Lyckades få plåtfälgarna & 16"-alufälgarna (numera vinterfälgar på en 118d E87:a)  sålda under vintern också! lol

Vid skifte till vinterfälgar i oktober så upptäckte jag att bakdäcken var helt slut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-8795af5c42af50de16d1f6fd942f3166_large.jpg
Mönsterdjup på däcken efter ca 1200mil. C:a 6,5mm fram och 1mm bak (c:a 7,5mm på alla däcken i april), Lite små-pinsamt! Något som inte riktigt står rätt till i bakvagnen eller så är det min körstil som är fubar tongue 5,5mm slitage på 1200mil låter lite extremt, särskilt om man inte roar sig med att "burna" på helgerna. tongue Volvon med lite hårdare körstil slet ca 1mm däck per 1000mil, lika som framdäcken på denna dvs.

Nya vinterfälgarna satt dock relativt bra på bilen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-78d3ca4c20fecd4c1cd000209eceecce_large.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2517332.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2517329.jpg

Hängde med en polare och kikade på en M3 3,2 E36 som hade M Contour II-fälgarna monterade en gång förut och fastnade lite för designen på dessa fälgar - bland de bättre som finns enligt mig. Återkommer om detta under 2013.

2012:

Jahapp, bilen firade 16000mil 20120106:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2602926.jpg
Bilen fick även äran att agera isbil under vintern vid två tillfällen på sjön Tansen vid Grycksbo utanför Falun.
Första dagen gick det riktigt fint men nångång senare mot vårkanten var det halt som fasen vilket resulterade
i 3-4st fastkörningar i vallen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-06bfa80e7ab20b7c758ac71255be693c.jpg
Inga större skador förutom någon aningens spräckt täckplast under fronten. cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e7783016de7365cba87c9cf7863fe675.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-003c7e448c48d577d4c084fa03b7fd57.jpg

Började lura på att byta ut fjädrar & stötdämpare och diverse bussningar osv. Delvis pga det otäcka slitage på sommardäcken. Köpte bla hem ett par nya H&R-fjädrar som jag hade tänkt använda till framvagnen.

Felprioriterade lite och investerade i ett M3-fjäderbensstag (standard monterade på M3 E46 efter en viss årsmodell):
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-6afdc16aba2c4c1dc8bed3b271b88679_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-f2f2ff0f8a7fc70841cc5b71026fc316_large.jpg

Köpte från någon bildemontering via Bildelsbasen för 1125kr inklusive frakt (bra pris, nypris runt 3000 eller så). Dock upptäckte jag senare att manskulle ha särskild muttrar för att montera staget på bultarna från topplagringarna. Typ försänkta M8-muttrar, väldigt special. Slutade med att jag fick beställa dessa muttrar hos Carlia Bil i Falun, till det lustiga priset av ca 100kr/st. Hittar man ett beggat stag kan jag rekommendera att se till att få med muttrarna! tongue
Staget blev lite dyrare än vad som var tänkt - men förbättringen i styrkänsla och platthet vid kurvtagning blev också bättre än vad jag kunde ha trott. Förvånansvärt bra smile

Köpte två nya bakdäck till OZ-Racingfälgarna, blev 2x 245/40R17 Nokian Z G2 91Y tillverkade v50 2010 (Made in Japan!) köpta från Nordendäck för ca 2200kr om jag inte minns fel, billigt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-c8e07060c02d2ffd430f66912d88002d_large.jpg

Däcksidan på 8" bred fälg:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-fa635c5a3c385605979d37ee878e4c6a_large.jpg
(max rekommenderad bredd)

Bytte bakre ljuddämparen april 2012, från bloggen:

" Monterade en ny ljuddämpare på 323:an idag, från polska Ulter Sport (köpt via Amotek.se). Låter rätt så hyggligt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-1554d8d965b24a76b4ea1d8f4f613ea8_large.jpg
Jämförelse ljud:
[video]http://www.garaget.org/video/119957[/video] "

Blev lite trevligare och djupare ljud - faktiskt helt ok att åka runt med rutorna nere och lyssna nu - var lite väl tyst innan även om det kanske inte märks så mycket på videoklippet. Ljuddämparen har faktiskt klarat rosten helt OK nu efter en vinter (2013) också smile Kirrade den för 1250kr eller liknande. Blev lite snyggare look där bak med pipor i rostfritt (rostfritt överdrag på kolstålet) som sticker ut.


Provmontering av ny framskärm, från bloggen:

"Provmonterade en ny framskärm till 323:an idag. Har köpt en sån här billig rackare: http://www.schmiedmann.se/3_serien/e46/ … .htm#15785
[Fabrikat: Diederichs Karosserieteile GmbH, dock "Made in Taiwan"]

Passade lite bättre än väntat, kommer nog inte att bli "perfekt" men någon större glipa någonstans är nog bättre än att glida runt med rostiga framskärmar wink

Värt att veta:
Torx-skruvarna som håller framskärmarna i ovankant är nog i ganska dåligt material, väldigt känsliga för runddragning.

Lite bilder på nya skärmen och den gamla:

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-1185a24f7ce09f4c7f577d72dcf71d18_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-dae271292508f37b5f14971e230e1bed_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-85c26899e13853ecc196e7f003d1578f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-2759236f5c8c24a65db0fc1fb3222f05_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-11d4625f6b44aab46ed326a718ecc105_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-f5da082280e9ea92affcec20fa98691d_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-8ef87faa8f3e17a6b6b2a61999363ed0_large.jpg"

Återkommer om detta under 2012 & 2013.



Köpte nya xenon D2S-lampor från Biltema då ena lampan gav upp osv, tror den andra gick åt en stund efter. Passade på att demontera hela strålkastarna för att lättare komma åt att byta, inte så sugen på att smälla av en xenonlampa vid montering med strålkastarna på plats. Köpte även nya strålkastarglas (i plast) från Schmiedmann (Bosch-glas i Bosch-kartong utan Bosch-märkning på själva glasen) samt en uppsättning Osram Night Breaker Plus H7 (199kr/st paret hos lokala Volvohandlaren, inte illa pinkat - Clas Ohlson tar typ 179kr/st) till helljuset:

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-943c6397450fb9befc03a3563eeb8889_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-d0323f65831a8a844764563ef44f03b4_large.jpg
"Vanlig" Osram H7 till vänster och Osram Night Breaker Plus till höger:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a65402a654e8428cb7d55d5bc109a084_large.jpg
Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-121fb02deabc8b282063b94c14ed1344_large.jpg
Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-0f7d69e040a200601d21fb5bde11f094_large.jpg

Efter detta la jag en beställning hos Lamin-X (USA) på färdigskuren skyddsfilm för strålkastare, bakljus & dimljus.
Från en forumtråd som behandlar ämnet Lamin-X:

steifan skrev:
Kan kopiera in ett inlägg från en annan tråd som jag gjorde:
steifan skrev:
Fick hem lite prylar från Lamin-X i USA idag. Beställde 1:a maj, skickades 3:e maj och var hos postombudet idag 15:e maj. Blev $128.84 för skyddsfilm till strålkastare, framblinkers, dimljus, BMW-emblemen (höhö) och bakljus med frakt. Ca 900kr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-8b3e8fd35f9b556c1725d55d40117d5c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-0bc96de4497b345ae4dbfe971efb4eb7.jpg

Tog 6% röktoning på allting, får se hur det lirar smile

Edit: Lamin-X i USA har alltså färdigskuren film eller film som skärs till efter beställning till skillnad
mot återförsäljare i Europa osv som säljer större ark.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3253152

Gick rätt smidigt att montera på bakljus, framblinkers & strålkastare. Men dimljusen var omöjliga,
typ klotformade och hade ingen värmepicka till hands så det fick vara. På emblemen tog jag bort det
efter ett tag för det såg lite skumt ut tongue

Jämförelse:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-08a29fbd712ddb7fff790651fab5363d_large.jpg
6% tint på delen som sitter på bakluckan och utan film till höger (dock röktonade från början).

Blev rätt stiligt med 6% röktoning på strålkastare & bakljus, inte helt lagligt men strålkastarna håller sig väl fräschare längre och det lyser helt OK genom ändå. Kompromiss!


Byte av länkarmsbussningarna fram, senast bytta 2004 på garanti. Från "Bloggen":

Fick tillgång till verkstad med billyft via jobbet idag så det blev det lite bussningsbyte direkt då jag hela tiden har tyckt att bussningarna verkade mjuka. Försökte få Bilprovningen att underkänna men icke tongue

Blev iaf lite bättre efter bytet, men blir nog ett byte till polybussningar nu när jag har två bussningshållare till övers på sidan.

Fick av gamla bussningarna utan avdragare, mest elbow grease. Smörjde med litium-fett vid återmontering på själva tappen på bärarmen och i själva bussningarna. På vänstra sidan var det bara att trycka på bussningen och på högra fick jag pressa på med en tving.
Är väl inga hårda toleranser på varken länkarmstappar eller bussningar skulle jag tro.


https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e92deca3afd83d63544ba659cf0b3a7a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ec7fa2711972ff9176655a8112eb4193_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-7136667becf148eb287be0b263ed71fc_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-6773c0c6b9f71188843ca2929217e4dd_large.jpg
http://www.schmiedmann.se/3_serien/e46/ … tm#1382843

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-9fc9dddf0aaf5e4eddb5e07dfc2bd43f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-bf1f3b3be33b6e6b56e813209b78d83d_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-9d4990f7829f8c000636656073ed8050_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-c7192ac1a06884a9d30686a4f57d3f18_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-5fd551a48b78a0971d6f85fbb1cc62a8_large.jpg



Bilen blev lite trevligare att köra efter bussningsbytet, inga konstiga vibrationer i vissa hastigheter eller rörelse om man tex sparkar på framhjulet - stumt & bra.

I juli blev det någon form av seriösare halvseriös lackvård i form av "man tager vad man haver", maskinpolering med cleaner följt av maskinpolering med polish & handvaxning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-66939c3c585010ee4dec01f9a6ca98d2_large.jpg
Cotech-maskinen never dies.. cool

Rätt skapligt resultat, men inga bilder som riktigt visar det.. hehe
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-7e0e3bf0de94c9f1a258bf8a4c6a4a12_large.jpg

Läckert med acceptabelt glansig svart lack i mörker:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-2968709.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-29adb1f937be8237f4f1ea833b4e899d_large.jpg


**

Köpte hem en till framskärm från Schmiedmann (vänster):
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-1b409e534f7e7149261931c6b347cd80_large.jpg
Stor kartong som precis får plats i en coupé med nedfällt säte. tongue

**

Blev även strul med kupéfläkten efter att bilen stått utomhus i taskig väder 3-4 dygn.
Den slutade funka helt enkelt. Lusläste lite diverse om problemet och kom fram till att
det kunde vara fläktmotståndet osv osv. Beställde nya från Schmiedmann som blev
transportskadade typ 3-4ggr innan det packades OK.
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-9ffa66e8fd73a0c63952e99e32a314bb_large.jpg
Meyle, vid bytet (som inte är så kul att genomföra.. ligga på passagerarsidan med huvudet inne under handskfacket osv osv) så så jag att fläktmotståndet förmodligen var bytt en vända förut då det såg ut att vara en seriösare variant som satt där (finns diverse forumtrådar om det här och var). Petade in nya Meyle-motståndet trots allt utan att fläkten ville. Började kolla på ny kupéfläkt som skulle gå på runt 5000kr, men fanns även en original-variant för högerstyrda bilar (!) som går på en tusing eller två. Blev dock inget av det då fläkten helt mirakulöst reparerade sig själv (mm... BMW-elektronik.. tongue) och har fungerat sedan dess* smile * juni 2013

Framåt hösten började det formellt bli dags för en oljeservice, kollade priser hos BMW-verkstaden här i Falun och
var väl inte riktigt nöjd med kostnaden så jag tänker nog serva i egen regi framöver.
Köpte lite acceptabelt smakande olja från inom landets gränser till bra pris:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-0a78576802fdf6ebaabebab8fe3d28b5_large.jpg
tongue

Går dessutom alldeles utmärkt att resetta serviceräknaren i min 323Ci '00 (11/'99) från instrumentet. Finns lite info om det på nätet att det inte går på äldre bilar att göra det utan att koppla in något externt, men det funkade för mig smile

Bilen besiktades november och fick en massa tvåor. Bla en kolv i något av bromsoken fram som hade börjat kärva lite (damasken hade lossnat litegrann såg jag senare), en xenonlampa som tydligen ramlat ur hållaren litegrann, taskig p-broms på ena sidan bak, konstig halvljusinställning & fel färg på posljuslampan (hade ju givetvis orange där man skulle ha gul/vit osv).
Blev att investera lite grejer från Schmiedmann:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-aacf459290390d83744698d2056df0db_large.jpg
Billiga utbytes-ok för typ 1300kr/paret utan någon deposition för att skicka gamla oken osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-b6bfc7044f6e6882a073b9c1a4ce522d_large.jpg
Ska väl målas svarta framöver är tanken.

2013:

På vårkanten hade jag tröttnat på rostiga framskärmarna så jag lämnade skärmarna jag hade på lack:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-eeddf185d49df295786047d3ef07bcca_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-201fa68aeade42f1d8a90e3ba68f4947_large.jpg
Gick på 2950kr för lack av två skärmar hos http://www.bilvårdscenter.nu/ i Borlänge
Hade bara provmonterat ena skärmen tidigare 2011 med skapligt resultat och
den passade ju givetvis fortfarande men den andra var kanske inte 100%, får
lösas någon gång i framtiden.
Innan montering så målade jag hela insidan av skärmarna med grå rostskyddsprimer,
får väl se om det gör något för framtiden tongue
Pågående målning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-4af87292225441086d6c031c9ace1b69_large.jpg

Efter montering:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-7193b2a66f5c6051028429ad8b23be1e_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-f191c3e6373e43bb3555b6d5ad7a41a2_large.jpg

Den vänstra sticker ut 3-4mm från dörren men rätt OK i övrigt. Får se om jag kan fixa det där sedan,
får gå så länge. tongue Blev en maskinpolering igen i samband med bytet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e29a3946bafa2a37b31d448d7c397821_large.jpg
Börjar bli lite ordning smile

Var lite inne på att investera i 18"-fälgar men råkade på en annonsör som sålde en uppsättning
17" M Contour/Kontur II som jag givetvis blev tvungen att köpa. Gamla (E36) M3 3,2-fälgar som satt
på vissa modeller beroende på utrustningspaket eller kaross på olika marknader. Tycker de sitter fint
på E46 smile

BMW Styling 23 M Contour / Kontur II, 7,5x17" & 8,5"x17" ET41. 10,1kg respektive 10,6kg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ea914c279548c7cea6b63664c8d18c52.jpg

Lite jämförelse mellan vinterfälgarna & fram respektive bakfälgarna:

1x 205/50R17 M Contour 7x17" (36112227295) vs 2x 245/40R17 M Contour II 7x8,5" ( 85329409846) :
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-7228ca4b5796f122cc05f20db71718b6_large.jpg
1x 205/50R17 M Contour 7x17" (36112227295) vs 1x 225/45R17 M Contour II 7x7,5" (85329409845)
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-21a59a2927c0c2e59878692a704f9982_large.jpg

Kirrade en uppsättning Biltema hjulskruvar i krom inför hjulbytet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ef58a093d10bae0b3a9f65e95479ef91.jpg
Jämförelse mellan originalskruv, originallås & biltema-skruvar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-bbfef66fff8d69241ccad1e8f090d3f9_large.jpg

Köpte även hem några uppsättningar centrumkåpor av pirat-fabrikat som verkade rätt OK, tillverkade
i Kina och köpta via Ebay (har ingen särskild bild, mer än att det blåa i BMW-emblemet är lite ljusare
än på de olika originalkåporna jag har). Schysst att fyra "kopior" kostar lite mindre med frakt från asien
än vad en originalkåpa gör hos lokala BMW-handlaren tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-8f6031b47ffe6127f39c244e56b6906e_large.jpg
Ganska lättroad när det kommer till fälgtvätt.. hehe ser lite brutalt ut med mycket bromsdamm på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a7fe2e5ab847d0c390bba2ef9c9e2842_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-6dbf178e892dca6ce8fb1d2ba8cb5c17_large.jpg

Risken finns att fälgarna blir lackerade i mörkgrått eller något annat i framtiden smile


Efter mycket velande om vad jag skulle köpa för fjädrar & stötdämpare så beställde jag en sats
med Eibach/Bilstein Pro-kit/B12 från en säljare i Tyskland (via Ebay).

Var inne på att byta fjädrarna fram till H&R-paret jag köpte förut (ca 20mm sänkning) och para
dessa med nya motsvarande original sportstötdämpare runt om av av fabrikat Sachs (Advantage) eller Bilstein B4.
Alternativt senare m-sportII-stötdämpare av fabrikat Sachs (SuperTouring). Fjädrarna bak var ju bytta strax
innan jag köpte bilen så var väl mest någon slags tanke att låta dem leva vidare tongue

Fladdrande in på Koni STR.T ett tag, skulle bli riktigt billigt - men kanske inte bra i längden.
Länge varit sugen på att testa Bilsteins B6 eller B8-stötdämpare.

Lurade även på H&R Cup-kit Komfort som säkert hade varit trevligt, men för en ynka tusing mer eller så
så fick man ju Eibach/Bilstein-kitet med monotubedämpare osv osv så det fick bli ett sånt smile

Betalade 628.34€ (ca 5400kr) inklusive frakt (som var 39€, ca 340kr).
Köpte av denna säljaren på Ebay: http://myworld.ebay.com/hotcarparts

Bör ha sparat 2000-3000kr mot att köpa detta i Sverige.

Fick hem en stor kartong (med Eibach/Bilstein-tryck osv osv) efter en vecka eller så med detta innehållet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-3d7f1b4be11b3861f2e1be730b2be782_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-6850221b1fa47060b6d5c49f58dc19ba_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-b5bc37225a7b6050ff9680c1d88fbefa_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-638540242602c3c6f7ca9a40997ec1bb_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-2ba9672d51a400c53efa2d99421ada16_large.jpg
Framstötdämpare med nummer 35-115076 & 35-115069, vilket motsvarar Bilstein B8 Sprint som man kan köpa
helt separat. Så Pro-kit/B12-kitten är dvs bara ett ihop-plock med Eibach-fjädrar & Bilstein-stötdämpare.. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-1ac101089ce1625fcbcb0277886a126a_large.jpg
Skaplig kolvdiameter smile Behövs inga genomslagsgummin av originaltyp till dessa (inbyggt i fjäderbenet på Bilstein B6 & B8)
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-0af21737e85afc55af63bb43c6b02c20_large.jpg
2x 24-026987

Lustigt/lämpligt nog började en av bakstötdämparna att läcka när jag körde lite tungt lastat i en vecka (mina verktygslådor.. tongue ) så jag roade mig med att först bara byta bakstötdämparna smile (väntade på diverse grejer till framvagnen från Schmiedmann). Lite diversebilder, återanvände "allt" där bak (ska bytas nångång, inget som var trasigt förutom packningen mot karossen):
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-01a68d928524433ce531c87271e60e7c_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-55a937eebf090be135aab169327f8368_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-aca47d1b9c22f1e41d0586a825b29a77_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-39835c7a982160d84255ad2b491645fb_large.jpg
"Sprintarna" är lite kortare än originalarna smile (vilket är själva poängen iofs)
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-f0658f37c1ba676d2e5f283801f862c3_large.jpg
Artikelnummer 33521096366 på originalstötisarna på denna bilen (sportchassi)
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a8a17a79e1b6de38eec259a2bc130f12_large.jpg

Riktigt nöjd med bytet av bara bakstötisarna - grym kontroll kan man säga smile

Filmade även när jag trycker ihop stötdämparna, ganska tydlig skillnad:


**

Fick nya fjädertallrikar, topplagringar & diverse så i början av maj blev det montering & byte av fjäderben fram och även fjädrarna bak. Köpte även till förstärkningsplattorna som egentligen är en del av "dåliga vägar"-chassipaketet, kostade typ 70kr/st hos lokale BMW-handlaren. Hade rätt stor nytta av Biltemas fjäderkompressorer med 1/2"-anslutning, hade någon annan variant från Jula innan som hade varit svårt att göra något vettigt med.
Köpte topplagringar från Schmiedmann och de var av fabrikat Vaico. Tröck i lite extra lager-fett i lagren innan monteringen (såg lite tunt ut från fabrik).

Bilder från förmontering & montering: 

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-4755a16b00bbac5ea86f910f28b69430_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-6125702948bbd4fd8d6b7a6430983633_large.jpg
22mm långhylsa är lämpligt om man vill dra ihop ett fjäderben med Bilstein-stötdämpare & har tillgång till
slående muttermaskin.
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-3f64b021b29a9888d9326636326e6ebc_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a33922c26598e8e4ccb948d5dcdb1afd_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-c39e0ca09b97264e743ac3a1b7138b9b_large.jpg
New vs Old, i praktiken är Bilstein-fjäderbenen inte så jättekorta mot original då de inte sitter lika djupt i "nävarna".
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-d9735e4bfaa6b7be8ac57650b417a283_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-357d23f0e5b0991da729a3b79c900c1d_large.jpg
Misstänker att fjädern till vänster är av fabrikat Lesjöfors (motsvarande "original") och var monterad/såld av en BMW-verkstad i Gävle lustigt nog.

Har lite mått i huvudet från skärmkanten till nedre fälgkanten fram & bak - Ca 600mm fram och 590mm bak om jag ej minns fel, har dock ej mätt upp igen efter bytet. Eibach-fjädrarna ska motsvara 25mm sänkning fram & 10mm bak mot sportchassi - ser ut som att det verkar stämma OK.

Riktigt risig efterbild med polarens 330i E92:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-348328965279af521d4838cd7568dda1_large.jpg


Är väldigt nöjd med detta kitet än så länge, har dock inte fått någon hjulinställning gjord än men det
ska nog bli gjort så fort jag bytt någon mer bussning osv.


Lite diversevård inför Bimmers of Sweden för några veckor sen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-7eba81b96181e424a88543a29117246b_large.jpg

Minst märkvärdiga bilen på hela träffen? höhö

https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-3125245.jpg

Kirrade lite Plastidip mattsvart på träffen som ska provas på kromlisterna runt rutorna och ev även
originalnjurarna (som ligger och skrotar någonstans).

Får se vad som händer framöver smile Kränghämmarkit från Eibach eller H&R är lockande.. .. ..

20130530:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-3128783.jpg
Senast redigerat av steifan (25 juli 2016)


272 Inlägg
17 juni 2013
#2
Riktigt nice tråd!!!


67 Inlägg
Driver
2 111 Inlägg
17 juni 2013
#4
Gött mos Stefan! smile. Visste att du pillat men inte att det var så mycket. Inte helt oväntat dock wink. Kötta på nu gubben! smile.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Hemmainstruktör
641 Inlägg
17 juni 2013
#5
Inget dåligt första inlägg, ska följas smile

Shadowline lister inget du tänkt på? Skulle nog sitta fint.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

huh?
10 427 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
#6
Saad1 skrev:
Riktigt nice tråd!!!

Tackar smile Tanken är att man ska kunna ha lite nytta av se vissa bilder eller något artikelnummer osv.

-Razz skrev:
Blir att följa denna, grymt gjort! big_smile

Tackar!

Janken skrev:
Gött mos Stefan! smile. Visste att du pillat men inte att det var så mycket. Inte helt oväntat dock wink. Kötta på nu gubben! smile.

Det är väl inte så mycket om man drar ut det på 2½ år nästan.. tongue Ska kötta på! hehe
Lär ju pyssla lite med Volvon också. wink

Crilly skrev:
Inget dåligt första inlägg, ska följas smile

Shadowline lister inget du tänkt på? Skulle nog sitta fint.

Tog några timmar att ur minnet försöka skriva ihop vad man gjort senaste 2 åren i ett inlägg (därav en del flum).

Jo shadowlinelister har jag tänkt på, men det blir nog ett försök med budgetplastidipmattsvart-line som första steg cool


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 juni 2013
#7
Roligt att du gjort en tråd Steifan, det här projektet skall följas! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#9
Rquired skrev:
Roligt att du gjort en tråd Steifan, det här projektet skall följas! smile

spontanjan skrev:
kul tråd, kommer följas smile

Tack & bock!


**

Hittade på en rätt skaplig bild som jag tog 30/5, BMWn feat massive gruvhöl aka Falun wink

https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-3149291.jpg


2 271 Inlägg
21 juni 2013
#10
Härligt! Ser riktigt fin ut.smile
Kommer följas.


12 086 Inlägg
22 juni 2013
#11
Trevlig läsning, keep up the good work!

"Pendlarbilen" börjar ju bli riktigt påkostad! smile

huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#12
Bjussar på en utrustningslista (inte så diger tongue ) :

VIN      JÄTTEHEMLIGT
Type code      BM31
Type      323CI (EUR)
E series      E46 (2)
Series      3
Type      COUPE
Steering      LL
Doors      2
Engine      M52/TU
Displacement      2.50
Power      125
Drive      HECK
Transmission      MECH
Colour      COSMOSSCHWARZ METALLIC (303)
Upholstery      STOFF FLOCK RAUTE/GRAU (E3TT)
Prod.date      1999-11-29

Close  Options
Code
   
Description (interface)
   
Description (EPC)
S256A      SPORT-/MF-LENKRAD/GESCHW.REGELUNG      Sports multifunct.strng whl,cruise cntrl
S302A      ALARMANLAGE      Alarm system
S441A      RAUCHERPAKET      Smoker package
S473A      ARMAUFLAGE VORN      Armrest front
S494A      SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER      Seat heating driver/passenger
S502A      SCHEINWERFER-WASCHANLAGE      Headlight cleaning system
S521A      REGENSENSOR      Rain sensor
S522A      XENON-LICHT      Xenon Light
S534A      KLIMAAUTOMATIK      Automatic air conditioning
S662A      RADIO BMW BUSINESS CD      Radio BMW Business CD
S842A      KALTLAND-AUSFUEHRUNG      Cold-climate version
S863A      SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA      Dealer List Europe
S885A      SCHWEDISCH / BORDLITERATUR      On-board literature, Swedish
S896A      TAGFAHRLICHTSCHALTUNG      Daytime driving lights

Close  Standard equipment
Code
   
Description (interface)
   
Description (EPC)
S226A      SPORTLICHE FAHRWERKSABSTIMMUNG      Sports suspension settings
S458A      SITZVERSTELLUNG ELEKTR.FAHRER/BEIF.      Electr. front seat adjustment
S520A      NEBELSCHEINWERFER      Fog lights
S548A      KILOMETERTACHO      Kilometre speedo
S550A      BORDCOMPUTER      On-board computer
S832A      BATTERIE IM KOFFERRAUM      Battery in luggage compartment

Plockade ut härifrån: http://www.rubmw.ru/vincode/eng/ (finns givetvis fler) och fiskade fram 7
sista ur mitt* eget (*bilens) chassinummer via https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Nice 2 know, if you didn't already know. Typ.


huh?
10 427 Inlägg
7 juli 2013
Trådstartare
#13
Gjorde lite mätningar på bilens höjd efter sänkningen i början av maj och det ser ut som att
bilen är ca 20mm lägre fram nu och ungefär lika bak som innan sänkningen - dvs ganska normalt
för Eibach Pro-kit som jag förstår det. Skulle sänka 25/10 mot sportchassi.
Rätt nöjd, ser ganska "lagom" ut höjdmässigt. cool

Lite nya bilder efter tvätt med Meguiars Ultimate Wash & Wax.
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-3163852.jpg

https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/large_241997-3163851.jpg

Kanske ser blank ut men blir ohyggligt flammig av Meguiars-schampot. Har kört med det
4a tvättar nu och har inte lyckats något vidare. Tror definitivt inte att jag överdoserade denna tvätten
och kirrade ett helt nytt syntet-sämskskinn. Kan ju vara så att lacken börjar bli sträv igen yikes


Testade även att köra med svart Plastidip på kromlisterna runt rutan på vänstersidan (hann inte med höger pga beredskapsjobb) och det gick alldeles utmärkt i praktiken med avmaskering osv utan något lossnade från själva listerna, men såg inte så fint ut så jag bör nog göra om det wink Och göra högersidan.. haha

Polaren lyckades bra med sin E92:a
https://www1.garaget.org/archive/51/50811/315695/large_315695-3163325.jpg
http://www.garaget.org/?car=315695
Gick åt en burk där till båda sidorna och precis så att det täckte njurarna.

Använde Biltemas "lätthäftande" maskeringstejp:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Mask … de-877522/
Funkade alldeles utmärkt, förutom att den var just lätthäftande wink Dvs inte lämpligt om det blåser ut, men mycket lämpligt då den inte lämnade några limrester på lacken.


24 Inlägg
7 juli 2013
#14
Bra jobbat! Riktigt snygg blev den smile

Den enda dam som överraskar mig är min bil

huh?
10 427 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
#15
Fick tummen ur och köpte hem en delvis (tongue) komplett inredning från en bildemontering.
Halvskinn sportstolar med elstyrning och minne från en 328 Ci '99, importerade så ingen
roev-värme tongue 2600:- (!!) plus frakt ~1000kr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-f9bda9af62e129801ae5e3649df6baa4_large.jpg
Hyrde en textiltvättmaskin av Esbjörn på http://www.gruvberget.se/ och rengjorde all textil.
Kan säga att vattnet blev ganska brunt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-481586c60fca3376bf30a97b780569e7_large.jpg
Kirrade även Biltemas lädervårdskit och gick loss. Här är vänstra sidan behandlad och högersidan obehandlad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-4ce3d2079f9d8619e7dae03c846eb77f_large.jpg
Liten skillnad men verkar funka helt ok. Luktar lite väl mycket läder av det bara, men luktar inte direkt syntetiskt.. som det fömodligen är tongue

Resultat i bil:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-eb94c5735a65dbedcd8335cc21077dc6_large.jpg
Lär komplettera nackstöd och dörrsidor & "sidorna" bak med lämpligare än vad som sitter där nu. Schysst med sportstolar nu iaf istället för halvslitna standardstolar (med elstyrning) iofs.

Efter bytet så lyste airbag-lampan ett tag, tänkte först om jag skulle skifta över bältessträckarna från gamla stolarna
men efter att jag startat och stängt av bilen några gånger så släppte den lampan - tydligen. Styrsystemet kanske kom överens med nya sträckarna tongue


Driver
2 111 Inlägg
22 juli 2013
#16
Trevligt! Alltid skönt med sportstolar, istället för hemska soffor att kana runt i vid inspirerad körning smile.

Billigt som attan var det ju också yikes

Rackarns bra du! cool

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

huh?
10 427 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#17
Vårdade lite lack i helgen som passerade.

Resultat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-d68542b2544ef450e6e5696dd9300827_large.jpg

Avfettning (vissa delar), tvätt med schampo (random Mekonomen-schampo), Biltema Clay Bar kit, avspolning, maskinpolering med Sonax Extreme Gloss Polish (vax i detta också så jag lämnade det "på", mest pga lathet), avtorkning & sedan tvätt igen med Meguiar's Ultimate Wash & Wax.
Det sistnämda schampot har jag haft lite trubbel med innan, att det blev flammigt osv (både denna bilen och Volvon).
Men med båda "clayade" och nypolerade så blev det riktigt bra resultat smile

Gjorde en liten "demo"-video på två ingrodda asfaltsfläckar på Volvon som kan vara av intresse:


159 Inlägg
3 september 2013
#18
prem lagd smile

Swedish road force

huh?
10 427 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#19
Ptja, inte hänt så mycket här. Haft lite problem med att det fuktar lite grann genom ventilkåpspackningen ned på grenrör och ac-kompressorn. Köpte ventilkåpspackning, tändstiftsbrunnspackningar och nya gummitätningar (BMW original) till skruvarna "runt om" ventilkåpspackningen från Schmiedmann. Bytte idag vid ca 18200 mil.

Lite bilder:

En del "bös" på VANOS-enheten:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e3ab0afbeb900a32577cb0cd69a6f7cc_large.jpg
Helt torrt i tändstiftsbrunnarna, trots att packningarna var halvhårda:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a82a1a6a76503b92034b6ac9e0ff42a9_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-212f2b0c5bb276842f992c7e6484ad07_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ac0d3b6ae61b53e7fb142bc1f190d6dc_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-3fdb08243fdfa03c9463d0903d833a43_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-8c67341c3cf4f68e2c972af19f26fff2_large.jpg
Alla tändspolarna var med från fabriksmonteringen, kul! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-7d101193077f758ebf76c9a6c46cc853_large.jpg
En del smekt & klet på insidan av kåpan, lite utav den säsongen nu (jag kör mycket korta sträckor).
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e526c097b6d41536e561b516145900ea_large.jpg

Adderade lite Volvo högtemp flytande motorpackning (tager vad man haver) på vissa ställen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a88873087d34217598689dc1972ceb01_large.jpg
cool

Avslutade med en tvätt med mycket avfettning tongue (börjar bli dags för rejäl lackvård igen). Meguiar's Ultimate Wash & Wax ger fortfarande skapligt resultat efter lackvården förra våren (var lite bekymmer innan) smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-d91c0677dd17d8ac9168544cdc96484d_large.jpg


huh?
10 427 Inlägg
25 juli 2016
Trådstartare
#20
Några oljebyten, ett bromsvätskebyte, ett tändstiftsbyte, ett vattenpumpshaveri, ett vattenpumpsbyte, ett multiremsbyte, ett servoremsbyte, ett remspännarehaveri, ett remspännarbyte (till mekanisk från hydraulisk!), ett insugskamaxelgivarebyte, ett batteribyte, ett backspegelsbyte, en installation av en aktiv baslåda (30årskris), ett byte av vinterdäck (2+2 nya Continental IceContact under olika tidpunkter vintern 2015-2016, köpt 225/45R17 94T XL för en bit under 1000kr/st båda gångerna - riktigt nöjd med pris och prestanda) sedan sist så börjar det bli dags för ett byte av frontspoiler.

Lite dålig på att uppdatera men har sammanfattat det ganska bra vad som har hänt med bilen senaste 2 åren.

Nämnvärt är att den hydrauliska remspännaren gick sönder efter ett multiremsbyte, aluminumet sprack och den gick helt enkelt isär. Sedan gick även en av aluskruvarna av som sitter i motorblocket. Lite bökigt att borra ur denna så jag lyckades lista ut att man kunde köpa en äldre typ av remspännare som jag tror är vanligare på E36 med M52 som passar i andra hål på motorblocket men får spännrullen på samma plats som den hydrauliska. BMW säljer bara en den hydrauliska numera men Autoexperten hade en mekanisk från SKF som jag köpte och monterade. Blev kanon smile Lite tråkigt om den pajar i framtiden och det inte finns grejer som är bolt-on men det är ett problem för framtiden. Kan säkert fixa lite bilder om någon annan blir drabbad av lika problem som jag.

Så här ser den mekaniska ut: https://www.autoexperten.se/reservdelar … e-micro-v/ och den bättre hydrauliska https://www.autoexperten.se/reservdelar … re-divrem/ (men vad hjälper det om man inte vill jävlas i onödan wink )

Har även kört på lite snöhögar och annat med bilen i vintras så frontspoilen har blivit lite ledsen (även hörnet på fina höger framskärm.. sad ) Hittade dock en original frontspoiler med fräsch lack på Blocket i Karlskrona som inhandlades efter en liten tripp med E90:in från Falun och tillbaka för någon vecka sedan (ca 114mil). Kommer nog bli rätt så nice då den har röktonade dimljus monterade och den var dessutom nylackad för ca 2 år sen (kommer från en fräsch 330Ci cab).

Bilen är väldigt täckt med pollen på bilden så färgerna ser inte ut att stämma mot den lite renare fronten:
https://otsftq.dm2301.livefilestore.com/y3pXOiOLy9D9PQvCBgeuyxsvmRjUH_7cK7bUv6bQx94Vfna3VbVP3RMdGyrAbc_RXL6hpgIJDTbJstwFtUW95o-uKGirZ1ibA8-Wuo5j1j9wBpRxvcdj2m4Ec3Ww38wq0uwQpgunRT6UeDvUO3Fxsz5YW7j7eIVvDhwlj9IrOU11Ro/DSC_1636_rdzedit.png?psid=1
Hade säkert bytt fronten till något annat om jag hade haft den som sommarbil/finbil men vill inte kosta på denna allt för mycket. 325:an och 740:n vill också ha lite kärlek tongue

Den ska väl ställas på snart för hösten/vintern så får byta fronten illa kvickt, slipa lite rost, lackvårda och pyssla med lite bussningsbyten och fortsatt chassirenovering. smile



Sök