Lackera hela bilen, pris?

Jockk3
29 augusti 2013 · 1 426 Inlägg

A-Dahlgren skrev:
Skaffa en kompressor och en spruta och gör det själv om det ska vara BILLIGT!
Finns guider på hur man gör. Gör man det svart vid en som man inte känner och resultatet blir dåligt så har du ju kastat bort alla pengarna. för dem lär knappast lackera om bilen gratis vilket ett företag skulle göra om kunden blev missnöjd.

Därför Skulle jag hellre lackera om bilen själv än att betala dyrt för ett svartjobb där det inte lämnas någon garanti om man inte känner personen i fråga..
Allt beroende på bil dock!

+1

dvs om du har tillgång till ett garage tongue
vit och svart färg går hur bra som helst att lacka själv och du behöver ju inte lacka insidan bara ta med trösklar osv så man inte ser utifrån lol

annars får du ju räkna med 20-25k~ (om du plockar ner bilen själv)

Senast redigerat av Jockk3 (29 augusti 2013)

Dirtymike
29 augusti 2013 · 1 532 Inlägg

700kr på Biltema wink

Jeep J20 (1978)
PatricoR
8 september 2013 · 54 Inlägg

R_fused skrev:

Fjanten99 skrev:
Min kompis lackade HELA bilen (Volvon) för 6000 hos ett privat företag

Då kan jag tänka mig att bilen såg ut därefter med...

Ha ha, ja jag skulle få betala 4500-5000 för bara bakluckan på min v70R.
6000 för en hel bil......lådbil då eller?

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
Porraz
9 oktober 2013 · 77 Inlägg

Jag har ringt till två olika företag i Stockholm. Båda skulle ha ca. 40-50 lax för att lacka om en hel bil i en annan färg, mitt hjärta höll på att hoppa ur bröstkorgen båda gångerna under telefonsamtalen. Detta är priset som gäller om du låter dom göra rubbet. Du kan få det gjort för 30, men då innebär det att du kommer dit med en helt isärplockad bil, och det är inte många som har den möjligheten.

Så till alla som säger att dom har fått priser på löjliga 6, 10 eller 20 lax så kan jag lugnt säga att det antingen är skitsnack eller så blir det riktigt ruttet resultat som följd. Aldrig i livet att du får en en helt omlackerad bil, proffsigt gjort, för dom pengarna. Enda gången detta kan stämma är om du KÄNNER någon billackerare som kan reducera priset kraftigt, eller och du hittar någon som gör jobbet svart.

Senast redigerat av Porraz (9 oktober 2013)

Kellgren
9 oktober 2013 · 279 Inlägg

Beror nog mycket på var man bor.. här i lilla åmål eller säffle kan du lätt få en bil lackad utvändigt för mellan 10-15k på firma

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
Kellgren
9 oktober 2013 · 279 Inlägg

Kellgren skrev:
Beror nog mycket på var man bor.. här i lilla åmål eller säffle kan du lätt få en bil lackad utvändigt för mellan 10-15k på firma

Plus färg

Volvo 242 "s38b36 Turbo" (1975)
it_mutt Avstängd
9 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Porraz skrev:
Jag har ringt till två olika företag i Stockholm. Båda skulle ha ca. 40-50 lax för att lacka om en hel bil i en annan färg, mitt hjärta höll på att hoppa ur bröstkorgen båda gångerna under telefonsamtalen. Detta är priset som gäller om du låter dom göra rubbet. Du kan få det gjort för 30, men då innebär det att du kommer dit med en helt isärplockad bil, och det är inte många som har den möjligheten.

Så till alla som säger att dom har fått priser på löjliga 6, 10 eller 20 lax så kan jag lugnt säga att det antingen är skitsnack eller så blir det riktigt ruttet resultat som följd. Aldrig i livet att du får en en helt omlackerad bil, proffsigt gjort, för dom pengarna. Enda gången detta kan stämma är om du KÄNNER någon billackerare som kan reducera priset kraftigt.

Fast det där är, enligt mig, lite en sanning med modifikation.

Ska man lacka om en bil i en annan färg, så handlar det mycket om hur man "vill göra". Det går å ena sidan bara att lacka om utsidan, vilket ser lite "sådär" ut, men reducerar priset. Och å andra sidan då har vi givetvis att göra det "ordentligt".

20k går absolut att få en bil lackad för, med "ordentligt" resultat, förutsatt att de bara ska lacka den.

Skulle säga att många som skruvar med bilar absolut har möjligheten att komma till lackeraren med en helt nerplockad bil, så ditt påstående där, det ser jag däremot som "skitsnack".

Och som Kellgren påpekade, det handlar ofantligt mycket om var man bor.

Och nu är det väl ingen i tråden som pratat om 6000:- för en hellack, med kvitto, hos ett företag? (eller jo..."hos ett privat företag" det tolkar inte jag som "med kvitto" iofs)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Porraz
9 oktober 2013 · 77 Inlägg

it_mutt skrev:

Porraz skrev:
Jag har ringt till två olika företag i Stockholm. Båda skulle ha ca. 40-50 lax för att lacka om en hel bil i en annan färg, mitt hjärta höll på att hoppa ur bröstkorgen båda gångerna under telefonsamtalen. Detta är priset som gäller om du låter dom göra rubbet. Du kan få det gjort för 30, men då innebär det att du kommer dit med en helt isärplockad bil, och det är inte många som har den möjligheten.

Så till alla som säger att dom har fått priser på löjliga 6, 10 eller 20 lax så kan jag lugnt säga att det antingen är skitsnack eller så blir det riktigt ruttet resultat som följd. Aldrig i livet att du får en en helt omlackerad bil, proffsigt gjort, för dom pengarna. Enda gången detta kan stämma är om du KÄNNER någon billackerare som kan reducera priset kraftigt.

Fast det där är, enligt mig, lite en sanning med modifikation.

Ska man lacka om en bil i en annan färg, så handlar det mycket om hur man "vill göra". Det går å ena sidan bara att lacka om utsidan, vilket ser lite "sådär" ut, men reducerar priset. Och å andra sidan då har vi givetvis att göra det "ordentligt".

20k går absolut att få en bil lackad för, med "ordentligt" resultat, förutsatt att de bara ska lacka den.

Skulle säga att många som skruvar med bilar absolut har möjligheten att komma till lackeraren med en helt nerplockad bil, så ditt påstående där, det ser jag däremot som "skitsnack".

Och som Kellgren påpekade, det handlar ofantligt mycket om var man bor.

Och nu är det väl ingen i tråden som pratat om 6000:- för en hellack, med kvitto, hos ett företag? (eller jo..."hos ett privat företag" det tolkar inte jag som "med kvitto" iofs)

Läser du HELA inlägget eller bara halva? Jag säger ju just att du kan få det billigare om du kommer med en isärplockad bil, då sa jag 30 som ett exempel för det var det dom sa. du kan säkert få det för 20 på vissa ställen också. Och självklart snackar jag om en HELT omlackerad bil i annan färg, absolut inte bara utsidan, det skulle se groteskt fult ut. Bortkastade pengar i min mening. Okej, jag visste inte att det berodde MYCKET på vart i Sverige man bodde, men om du säger det så...

it_mutt Avstängd
9 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Porraz skrev:

it_mutt skrev:

Porraz skrev:
Jag har ringt till två olika företag i Stockholm. Båda skulle ha ca. 40-50 lax för att lacka om en hel bil i en annan färg, mitt hjärta höll på att hoppa ur bröstkorgen båda gångerna under telefonsamtalen. Detta är priset som gäller om du låter dom göra rubbet. Du kan få det gjort för 30, men då innebär det att du kommer dit med en helt isärplockad bil, och det är inte många som har den möjligheten.

Så till alla som säger att dom har fått priser på löjliga 6, 10 eller 20 lax så kan jag lugnt säga att det antingen är skitsnack eller så blir det riktigt ruttet resultat som följd. Aldrig i livet att du får en en helt omlackerad bil, proffsigt gjort, för dom pengarna. Enda gången detta kan stämma är om du KÄNNER någon billackerare som kan reducera priset kraftigt.

Fast det där är, enligt mig, lite en sanning med modifikation.

Ska man lacka om en bil i en annan färg, så handlar det mycket om hur man "vill göra". Det går å ena sidan bara att lacka om utsidan, vilket ser lite "sådär" ut, men reducerar priset. Och å andra sidan då har vi givetvis att göra det "ordentligt".

20k går absolut att få en bil lackad för, med "ordentligt" resultat, förutsatt att de bara ska lacka den.

Skulle säga att många som skruvar med bilar absolut har möjligheten att komma till lackeraren med en helt nerplockad bil, så ditt påstående där, det ser jag däremot som "skitsnack".

Och som Kellgren påpekade, det handlar ofantligt mycket om var man bor.

Och nu är det väl ingen i tråden som pratat om 6000:- för en hellack, med kvitto, hos ett företag? (eller jo..."hos ett privat företag" det tolkar inte jag som "med kvitto" iofs)

Läser du HELA inlägget eller bara halva? Jag säger ju just att du kan få det billigare om du kommer med en isärplockad bil, då sa jag 30 som ett exempel för det var det dom sa. du kan säkert få det för 20 på vissa ställen också. Och självklart snackar jag om en HELT omlackerad bil i annan färg, absolut inte bara utsidan, det skulle se groteskt fult ut. Bortkastade pengar i min mening. Okej, jag visste inte att det berodde MYCKET på vart i Sverige man bodde, men om du säger det så...

Vad är det du inte begriper? Att jag håller med dig? Säger ju att du har rätt i delen med isärplockad bil.

Uppenbarligen är det ju så, inlägget under ditt, tidigare inlägg osv, säger ju precis det.

Så, på med glasögonen och tagga ner människa.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
RockSolid
9 oktober 2013 · 97 Inlägg

it_mutt skrev:

Porraz skrev:

it_mutt skrev:

Fast det där är, enligt mig, lite en sanning med modifikation.

Ska man lacka om en bil i en annan färg, så handlar det mycket om hur man "vill göra". Det går å ena sidan bara att lacka om utsidan, vilket ser lite "sådär" ut, men reducerar priset. Och å andra sidan då har vi givetvis att göra det "ordentligt".

20k går absolut att få en bil lackad för, med "ordentligt" resultat, förutsatt att de bara ska lacka den.

Skulle säga att många som skruvar med bilar absolut har möjligheten att komma till lackeraren med en helt nerplockad bil, så ditt påstående där, det ser jag däremot som "skitsnack".

Och som Kellgren påpekade, det handlar ofantligt mycket om var man bor.

Och nu är det väl ingen i tråden som pratat om 6000:- för en hellack, med kvitto, hos ett företag? (eller jo..."hos ett privat företag" det tolkar inte jag som "med kvitto" iofs)

Läser du HELA inlägget eller bara halva? Jag säger ju just att du kan få det billigare om du kommer med en isärplockad bil, då sa jag 30 som ett exempel för det var det dom sa. du kan säkert få det för 20 på vissa ställen också. Och självklart snackar jag om en HELT omlackerad bil i annan färg, absolut inte bara utsidan, det skulle se groteskt fult ut. Bortkastade pengar i min mening. Okej, jag visste inte att det berodde MYCKET på vart i Sverige man bodde, men om du säger det så...

Vad är det du inte begriper? Att jag håller med dig? Säger ju att du har rätt i delen med isärplockad bil.

Uppenbarligen är det ju så, inlägget under ditt, tidigare inlägg osv, säger ju precis det.

Så, på med glasögonen och tagga ner människa.

sen kretsar ju inte hela bil industrin runt stockholm! åk till en liten stad där det inte kommer in 22 bilar med lackskador om dagen så ska du se att du får ett mycket lägre pris. här skulle en hellack utan kvitto med BRA resultat ligga på 10-15 OM du plockar isär bilen så det är bara att slipa och måla

Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Kia optima (2015)
Darkus
9 oktober 2013 ·

Kollade med en billack här i stan och fick en offert på 30 tusen. Bara utvändigt orginallack. Bara matta ner lacken å lacka. Jätte fin i kaross å inga bulor eller repor. Satt smörgåsen fel i halsen å höll på att hosta ihjäl mej.

Hamilton
9 oktober 2013 · 8 864 Inlägg

Darkus skrev:
Kollade med en billack här i stan och fick en offert på 30 tusen. Bara utvändigt orginallack. Bara matta ner lacken å lacka. Jätte fin i kaross å inga bulor eller repor. Satt smörgåsen fel i halsen å höll på att hosta ihjäl mej.

Visst är det fördärvligt när en hantverkare vill ha betalt.
Ja menar det är ju bara lite färg vi pratar om, lokal verktyg m.m finns ju redan....
Helt seriöst att folk fortfarande inte fattar vad det kostar att lackera en bil.

Visst kan man få en garagelack för kaffepengar men resultatet blir därefter och att påstå annat är bara att lura sig själv.

Fotograf på tierpidag.se
Jockk3
9 oktober 2013 · 1 426 Inlägg

Hamilton skrev:

Darkus skrev:
Kollade med en billack här i stan och fick en offert på 30 tusen. Bara utvändigt orginallack. Bara matta ner lacken å lacka. Jätte fin i kaross å inga bulor eller repor. Satt smörgåsen fel i halsen å höll på att hosta ihjäl mej.

Visst är det fördärvligt när en hantverkare vill ha betalt.
Ja menar det är ju bara lite färg vi pratar om, lokal verktyg m.m finns ju redan....
Helt seriöst att folk fortfarande inte fattar vad det kostar att lackera en bil.

Visst kan man få en garagelack för kaffepengar men resultatet blir därefter och att påstå annat är bara att lura sig själv.

detta smile

dock har man en ful bil så kan ju knappast garagelack göra det sämre tongue

Porraz
9 oktober 2013 · 77 Inlägg

it_mutt skrev:

Porraz skrev:

it_mutt skrev:
Fast det där är, enligt mig, lite en sanning med modifikation.

Ska man lacka om en bil i en annan färg, så handlar det mycket om hur man "vill göra". Det går å ena sidan bara att lacka om utsidan, vilket ser lite "sådär" ut, men reducerar priset. Och å andra sidan då har vi givetvis att göra det "ordentligt".

20k går absolut att få en bil lackad för, med "ordentligt" resultat, förutsatt att de bara ska lacka den.

Skulle säga att många som skruvar med bilar absolut har möjligheten att komma till lackeraren med en helt nerplockad bil, så ditt påstående där, det ser jag däremot som "skitsnack".

Och som Kellgren påpekade, det handlar ofantligt mycket om var man bor.

Och nu är det väl ingen i tråden som pratat om 6000:- för en hellack, med kvitto, hos ett företag? (eller jo..."hos ett privat företag" det tolkar inte jag som "med kvitto" iofs)

Läser du HELA inlägget eller bara halva? Jag säger ju just att du kan få det billigare om du kommer med en isärplockad bil, då sa jag 30 som ett exempel för det var det dom sa. du kan säkert få det för 20 på vissa ställen också. Och självklart snackar jag om en HELT omlackerad bil i annan färg, absolut inte bara utsidan, det skulle se groteskt fult ut. Bortkastade pengar i min mening. Okej, jag visste inte att det berodde MYCKET på vart i Sverige man bodde, men om du säger det så...

Vad är det du inte begriper? Att jag håller med dig? Säger ju att du har rätt i delen med isärplockad bil.

Uppenbarligen är det ju så, inlägget under ditt, tidigare inlägg osv, säger ju precis det.

Så, på med glasögonen och tagga ner människa.

Men är du sann eller?... Låter det verkligen som att du håller med mig när du säger: "Skulle säga att många som skruvar med bilar absolut har möjligheten att komma till lackeraren med en helt nerplockad bil, så ditt påstående där, det ser jag däremot som "skitsnack""???

Du säger alltså nästan precis det jag sa fast lägger till i slutet att mitt påstående är skitsnack, så du får det att låta som om jag hade sagt motsatsen, att det INTE blir billigare om man kommer med en isärplockad bil. Jag sa, att det är inte många som har den möjligheten, alltså även kunskapen så klart, inte att folk som skruvar med bilar inte har den möjligheten, det är lite skillnad där. Förstår du skillnaden? Jag förtydligar; det är inte många som är så pass kunniga och som har möjligheten att skruva isär en hel bil jämfört med dom som INTE kan. Ditt inlägg är med andra ord helt meningslöst och för inte diskussionen framåt utan snarare bakåt. Så om du håller med, vad är det då som är skitsnack??? Jag hajar inte.

ahi
9 oktober 2013 · 90 Inlägg

jag har lackat min gamla bil (audi a4 06a) o detta är hellack i samma färg..
jag plockade ner hela bilen samt slipade inför lack..
killen bara lackade bilen kostade 5,000:- inkl hans lack/klarlack osv osv..
han ville ha 20.000 om jag bara lämnade in bilen..

Nybergrobin
9 oktober 2013 · 2 380 Inlägg

Darkus skrev:
Kollade med en billack här i stan och fick en offert på 30 tusen. Bara utvändigt orginallack. Bara matta ner lacken å lacka. Jätte fin i kaross å inga bulor eller repor. Satt smörgåsen fel i halsen å höll på att hosta ihjäl mej.

förstår att du tycker att det är dyrt men jag personligen tycker att det är förhållandevis billigt ändå! Har själv lackat om min egen bil (allt utom motorutrymmet) och det tog grymt många timmar bara att lacka dörrgångar etc yikes Sedan minsta lilla buckla eller gammal lagning som ska fixas tar flera timmar detta också :S

Tex om en bil "bara" ska mattas ner och basas o klarlackas så är 30k dyrt men du ska veta att det tar grymt många timmar att bara våtslipa skiten....

turbodeath
9 oktober 2013 · 2 452 Inlägg

alla tar olika,har själv lackat om mina 2 940 bilar den ena var vit o fick pärlemovit på,den var lite dyrare än räknad,men det var färgen o matrealet som kostade mycket,tror jag gav 13000 kr för o lacka utsida samnt insidan av dörrarna...o den som var midnattsblå mattades ner bara o las flera lager klarlack efter gick på 11000,oftast är samma färg billigare än att byta helt ny färg på bilen,sen beror det på hur mycket kan du göra själv med...

döden kommer tillbaka
Porraz
10 oktober 2013 · 77 Inlägg

ahi skrev:
jag har lackat min gamla bil (audi a4 06a) o detta är hellack i samma färg..
jag plockade ner hela bilen samt slipade inför lack..
killen bara lackade bilen kostade 5,000:- inkl hans lack/klarlack osv osv..
han ville ha 20.000 om jag bara lämnade in bilen..

Alltså det är sjukt billigt, helt stört, även om det är i Karlshamn, jag kan inte fatta att det skiljer 30 lök från ställe till ställe. Och jag antar att du lämnade in den på ett bra ställe? För kunnigt folk som meckar med bilar brukar även veta vart man får sin bil ordentligt lackad. Gjorde du det svart?

it_mutt Avstängd
10 oktober 2013 · 10 388 Inlägg

Porraz skrev:
Men är du sann eller?... Låter det verkligen som att du håller med mig när du säger: "Skulle säga att många som skruvar med bilar absolut har möjligheten att komma till lackeraren med en helt nerplockad bil, så ditt påstående där, det ser jag däremot som "skitsnack""???

Du säger alltså nästan precis det jag sa fast lägger till i slutet att mitt påstående är skitsnack, så du får det att låta som om jag hade sagt motsatsen, att det INTE blir billigare om man kommer med en isärplockad bil. Jag sa, att det är inte många som har den möjligheten, alltså även kunskapen så klart, inte att folk som skruvar med bilar inte har den möjligheten, det är lite skillnad där. Förstår du skillnaden? Jag förtydligar; det är inte många som är så pass kunniga och som har möjligheten att skruva isär en hel bil jämfört med dom som INTE kan. Ditt inlägg är med andra ord helt meningslöst och för inte diskussionen framåt utan snarare bakåt. Så om du håller med, vad är det då som är skitsnack??? Jag hajar inte.

Hur ska du ha det? Ena stunden säger du att det inte låter som om jag håller med dig, stunden efter att jag skriver i princip samma sak (fast det är då i din värld inte att hålla med).

Jag hävdar fortfarande att det är skitsnack att säga att "det är inte många" som har möjlighet att plocka ner bilen. Det -är- många som har möjligheten att lämna in en bil "nedplockad". Sen att folk väljer att inte göra det i många fall är en helt annan femma. Och nej, det innebär inte att jag säger att alla, eller ens "de flesta" har möjligheten. Men att det skulle vara, som du framhäver det "väldigt få" (torde ses som motsvarigheten till "det är inte många") håller jag inte med det minsta om.

Fast du verkar vara lite smått ambivalent rent generellt. Ena stunden går det absolut inte att få en hellack snyggt och bra gjort för 6,10 eller 20k och det är rent skitsnack, enligt dig. Stunden efter går det, om man känner lackeraren. För det var vad du skrev. Det är givetvis fullt möjligt du åsyftade "med kvitto", men, du gnäller på att jag inte läser vad du skriver, och du skrev inte "med kvitto" här, så jodå, jag läser.


Nu tänker jag, till skillnad från dig, inte fortsätta upprepa mig, utan helt enkelt hoppas på att du slutligen förstår. Förstår att alla inte måste tycka som dig, och kan acceptera det utan att gå upp i limningen. Om inte, så fortsätt gärna tugga i PM eller liknande, om du nu känner att du envist vill fortsätta försöka hävda dig.

Senast redigerat av it_mutt (10 oktober 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SportPilot Ubåtsingenjör
10 oktober 2013 · 7 231 Inlägg

Porraz skrev:

ahi skrev:
jag har lackat min gamla bil (audi a4 06a) o detta är hellack i samma färg..
jag plockade ner hela bilen samt slipade inför lack..
killen bara lackade bilen kostade 5,000:- inkl hans lack/klarlack osv osv..
han ville ha 20.000 om jag bara lämnade in bilen..

Alltså det är sjukt billigt, helt stört, även om det är i Karlshamn, jag kan inte fatta att det skiljer 30 lök från ställe till ställe. Och jag antar att du lämnade in den på ett bra ställe? För kunnigt folk som meckar med bilar brukar även veta vart man får sin bil ordentligt lackad. Gjorde du det svart?

betalade 20 vitt ... skruvade inte ner bilen utan lämnade in den som den var, bra lackerad på erkännt bra verkstad


har fått pris på 7 000 på ner plockad bil... dock var det svart och känner lackeraren

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang