Vibrationer i drivaxel efter sänkning, SAAB 900 -92

A_Karlsson
18 juli 2013 · 537 Inlägg

Hej, jag har en SAAB 900 -92 som jag har ett problem med att det är vibrationer i någon/några drivknut/ar. Problemet uppstod efter jag sänkt bilen, hade alltså inga vibrationer när den var orginalhög. Det vibrerar mest när man svänger höger och vid nedfjädring, svänger man vänster vibrerar det ingenting alls.

Jag vet ju att det är vanligt med vibrationer på 900/9-3 när man sänker och då är åtgärden att höja motorn. Så detta testade jag, höjde ca 5 mm och då blev det värre, blev ganksa kraftiga vibrationer vid acceleration. Kan jag ha höjt för mycket kanske?

Kan ju även tillägga att de inre knutarna är helt nya och dom yttre  är rengjorda och fyllda med nytt fett.

Hoppas någon har nåt bra tips på hur jag kan lösa detta. smile Höjning är INTE ett alternativ. wink

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
FLindgren
18 juli 2013 · 5 089 Inlägg

Förmodar att du har kollat balansering av däcken\centreringsringar och bussningarna?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
A_Karlsson
18 juli 2013 · 537 Inlägg

FLindgren skrev:
Förmodar att du har kollat balansering av däcken\centreringsringar och bussningarna?

Självklart, hela bilen är genomgången och iordning.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
t_mackan
18 juli 2013 · 251 Inlägg

Hade samma problem med min man måste höja motorn man brukar få med en bricka till motorfästet när man köper sänkningsats dock inte på billigare men att det vibrerar beror på att drivknutarna är inslitna i en viss grad och den ändras vid en sänkning löser lättast med en bricka till motorfästet på bakkant av motorn

FLindgren
18 juli 2013 · 5 089 Inlägg

t_mackan skrev:
Hade samma problem med min man måste höja motorn man brukar få med en bricka till motorfästet när man köper sänkningsats dock inte på billigare men att det vibrerar beror på att drivknutarna är inslitna i en viss grad och den ändras vid en sänkning löser lättast med en bricka till motorfästet på bakkant av motorn

Det står att han har testat att höjja motorn wink

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
t_mackan
18 juli 2013 · 251 Inlägg

Läste lite fel men om det hjälper så höjde jag min motor 1,2cm innan den blev bra

A_Karlsson
19 juli 2013 · 537 Inlägg

t_mackan skrev:
Läste lite fel men om det hjälper så höjde jag min motor 1,2cm innan den blev bra

Jag har ju provat att höja motorn 5 mm och det blev mkt värre. Känns inte som att det är lösningen. Sen gäller det inte en 900/9-3 utan en og900.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
A_Karlsson
2 augusti 2013 · 537 Inlägg

Har nu hittat felet! Jag trodde efter viss felsökning att det berodde på yttre drivknuten då damasken hade gått sönder för ett par år sen. Så jag tänkte att den kanske hade tagit lite stryk av det så jag köpte en ny och skulle byta. Men till min förvåning så hade drivaxeln glidit ur den yttre knuten ca 15 mm :s Hur det har gått till har jag inte en aning om dock. Men nu är det fixat iaf smile

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang