Jag har följt tråden, och läst igenom den flera gånger.
Mycket intressant och roande läsning.
De bilder t s lagt ut visar vad jag vill kalla "hubbar" eller lagerkasetter.
Övergår mitt förstånd hur en, icke defekt, "hubb" kan låsa lagret/lagren när man drar fast centrummuttern.
Tack och lov tillhör konstruktionen med dubbla lösa kullager eller dubbla lösa koniska eller sfäriska rullager forntiden.
Med undantag för bl a LADA NIVA, där det på deras forum finns lika många råd om hur framhjulslagren ska justeras/spännas som det finns bilar.
Kan inte låta bli att framhålla att Citroen 2CV redan från första början, 1948, hade SKF dubbelradiga kullager med gemensam inre lagerbana för de båda kullagerraderna.
Dessa var redan då utformade som ett slags "hubbar" som inte kunde/behövde förspännas utan i stället drogs fast med en yttre och en inre mutter, för kung och fosterland.
Piratlager hade delad innerbana och kunde "efterjusteras" (sönder) av okunniga hemmapulare.
Den här tråden är mycket intressant och visar vilka som har erfarenhet och vilka som är "googlemekar".
Ursäkta o t, men jag kunde inte låta bli...…...