Lurad av Maptun

Berit67
27 augusti 2013 · 79 Inlägg

I maj månad lämnade jag in min saab 9-3 aero på kopplingsbyte på maptun i örebro. Då den gamla slirade när man fick laddtryck och urtrampningslagret lät men som sagt den 6 maj tog dom tag i bytet. Hämtade ut bilen 5 timmar efter att jag lämnat in den. Tyckte dom jobbade på bra men det första jag märkte när jag vred igång bilen va att dom inte ens satt ihop avgasystemet under bilen så redan där kände jag vad är det här för nått , hur kan dom inte märka sånt när dom kört ut bilen från verstaden?.. Så jag gick in till kundservice o sa att avgassystemet inte satt ihop ordentligt, men då började dom tveka på att dom hade gjort fel, men till sist så körde dom in bilen på lyften igen o visade det sig att dom inte hade satt ihop röret ordentligt.. Sen hade jag bilen 1 vecka, körde lugnt med bilen under den tiden, o sen så började utrampningslagret såklart låta igen. Så jag tog kontakt med Maptun och dom tvärnekade att det var utrampningslagret som hade börjat låta utan växellådan, vilket det inte är. Dom vägrar till o med och ta in bilen och lyssna. Jag har kvitto och garanti på det här jobbet, men ändå så vill dom inte ta ansvar för detta då dom påstår att felet till missljudet är mitt, och skyller där efter på att bilen är chippad. Men det ska ju en viggen koppling klara av (!?) och nu till nästa fel, Nu har drivaxeln börjat glappa för att hylsan i växellådan är dålig. Dom har förmodligen inte tryckt in drivaxeln ordentligt när dom monterat, Det står på kvittot att dom har bytt hylsa, och det vill dom inte heller ta ansvar för.. Det är tydligen också mitt fel o mitt körsätt, man tycker väl ändå att hylsan ska hålla mer en 3 månader?

Jag valde att byta koppling på maptun för att jag trodde dom var proffisionella på det dom gör och kan sina saker på just Saab. Men just nu så känner jag mig totalt lurad av maptun! Trots alla diskutioner så kommer man ingen vart, Brister och missljud har tillkommit efter bytet av koppling och det är senast dom som har skruvat med dessa delar.

Känns riktigt surt o punga 13000 på ett jobb som inte är ordentligt utfört, speciellt från en så stor auktionerad verkstad som Maptun. Alla kan ju göra fel, men då tar man ju ansvar för det, och inte tvärvägrar som Maptun har gjort i mitt fall, trots garanti!

Jag tänker aldrig lämna in min bil på Maptun igen på grund av hur dom hanterat detta och råder andra att vända sig till andra auktionerade verkstäder som förstår sig på Saab så man slipper såna här tvister, Man vill ju inte lämna in bilen till någon som slarvar på det här viset o inte tar ansvar för sina handlingar.

thinnersniffare
Richtenb
27 augusti 2013 · 1 365 Inlägg

Vänd dig till konsumentverket, Känns som att du har alla bevis på din sida särskilt som du har kvitto på arbete och delar.

Jag har svårt att tro att Maptun är särskilt sugna på att få en svartlistning

Sånt här ska man inte skita i utan driva vidare

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
endorfinslaven
27 augusti 2013 · 671 Inlägg

Har dom vart med för länge i branschen och börjat slarva eller stöder de sig på att de har kunder med trimmade bilar och då kan de lättare skylla ifrån sig.

Känner igen detta dåliga ansvarstagande från andra firmor i trim o tuningbranschen. Jag orkar inte bry mig utan vänder mig någon annanstans eller gör så mkt själv som det går även om det går långsammare.
Då vet man att det blir ALLTID ett bättre resultat.......

Senast redigerat av endorfinslaven (27 augusti 2013)

baltis
27 augusti 2013 · 1 948 Inlägg

Känns inte som dom Maptun jag hört till (misstror dig dock inte), har du pratat med ägaren/chefen? Kan ju vara en slarver som mekat (kanske jobbar på ackord?) och han som nu försöker mörka sitt misstag...

Åk dit och be att få prata med chefen/ägaren, om han inte ens vill titta på din bil ring då konsumentverket.
Sen får du väll säga att om urtrampningslagret inte är kasst så står du för arbetskostnaden för inspektionen, är det dåligt beror det på att dom inte fettat in det ordentligt... då borde ju även dom förstå att det fuskats med drivaxeln...
Skulle även försöka använda bilen så lite som möjligt.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
28 augusti 2013 · 901 Inlägg

oftast har jag hört bra ord om maptun, men visst, allt kan hända. Gör gärna det som övriga har föreslagit:
-prata med konsumentverket,
-överodnare inom maptun
-låt nån annan expertis kolla din bil o ta en sväng dit tillsammans.
Intressant att få höra vart ska det leda

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
torpis Forummoderator
28 augusti 2013 · 10 572 Inlägg

poontann skrev:
I maj månad lämnade jag in min saab 9-3 aero på kopplingsbyte på maptun i örebro.

Detta får du ta i din blogg, det finns inget allmänt diskussionsunderlag och vi kan inte veta om du talar sanning. Motparten kan heller inte yttra sig på ett vettigt sätt.  Så jag låser som vanligt denna typ av tråd, hoppas du förstår.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang