BMW e30 325i , "teigo" en helt ny standard..

Syftet med detta bygge är totalrenovering både under bilen och utanpå, varje del av bilen kommer bli omgjord av mig så som ny lack , ny inredning, fälgar, chassi, motor, soppasystem osv. Målet med bilen är en "ny" BMW e30 fast med mina egna standarder och min egna nisch utseendemässigt :)
  • 144 Följare
  • 51 791 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 augusti 2017
F-Andersson
3 oktober 2013 · 133 Inlägg

Tja !  Mitt namn är Fredrik Andersson och är ca 21 somrar gammal, bosatt i Falun och har ett rejält intresse för bilar, Speciellt BMW smile

Här kommer lite info om bilen innan jag börjar :
ENGINE:
PPF:s steg 2 CrMo retainers och ventilfjädrar klarar 7500 rpm (jag har varvstopp på 7.300 ungefär..)
ENEM trimmkam (z45)
uppställd LMM
cippad trimbox
högkompskolvar
inslipade ventiler och alla packningar, oringar och packboxar är bytta!
höjt ventilspel till 0.25mm
Oljefilter från bmw(lika bra å lita på dem!)

Kylning, olja/ vatten:
19 raders oljekylare med tillhörande stålomspunna slangar!
Racing vatten kylare 546 X 464 X 42 mm
100% lätt vikt aluminium
40% mer kylning än orginal !
16" elfläkt 2000-2500rpm
förstärkt vattenpump.
samco kylarslangar från Motornord.se

Motorblock:
Slipad & balanserad vev, lager-mätta vev och överfalls lager samt mätt spel i kolvar och ringar och balanserade vevstakar och kolvar.
Urfrästa ventil "hack" i kolvarna (behövdes efter planing av block!)
Blocket är toppdäckat (för bättre förbränning och lite högre komp samt lite effektökning)
Blocket är honat hos Nilsen performance
Mirafrästa ventilsäten samt planad topp!
BMW e36 m3 EVO separata spjäll för bättre flöde och effekt!

Bakaxel:
Torsendiff på ingång!


INTAKE SYSTEM:
För besiktning: OEM
Efter Besiktning så blir det BMW E36 3.2L Evo spjäll med 6 separata rostfria fullradietrattar med tillhörande filter smile

EXHAUST:Avgasystem:
Martelius extraktorgrenrör med fäste för lamdasond. (köpt på ENEM.se)
grenröret är lindat med grå/silverfärgat avgasbandage (köpt på summit racing i USA)
Det nya avgasröret skall Specialtiggas för bästa passform och flöde smile
Blir polerat rostfritt rör.

ELECTRONICS:VEMS sprut skall monteras Efter jag fått bilen att rulla.

DRIVETRAIN:
Sachs tryckplatta samt koppling (tål ca 200-300hk)
nytt uttrampningslager
ny hårdare Hardyskiva
shortshift (väldigt korta lägen)
avsvarvat svänghjul

SUSPENSION:
D2 Track Racing Coilovers.
Diffbussning och silentbussningar i Delrin med inre kärna av rostfritt stål! samt bakre länkarmsbussningar i delrin och växellänkagebussningar och kulbussning i delrin!
Fjäderbensstag fram
Svetsat fjäderbensstag bak!
Förstärkta Bärarmar, styrstag och droplinks med delrin istället för gummi i centrum!

BRAKES: OEM Atm
Kommer monteras Komplett bromskit 286mm-356mm Fram/bak så småningom men motorn skall byggas på först för att bromsarna ska göra nån nytta smile
BODY-KIT: OEM IS läpp fram, Ska tillverka egna sidokjolar som kommer likna M-Tech2.

WHEELS:
BBS RF 16x11" bak, Med ett et som jag tror va runt -23-25
16x? fram, har inte bestämt vilken bredd på ytterbana jag skall använda men de blir iaf över 2"wink

INTERIOR: M-Tech /m3 Sport inredning med m3 sport ratt och sportstolar fram.
M Knopp
Inredningen är i prima skick! Inte en enda upprivning nästan!
Golvmattan omfärgad i svart, allt i bagageutrymmet sprayat svart med vinylspray/textilspray
Hatthyllan , A stolparna ,B stolparna samt panelen uppe vid rutan! omklädd i mocka, tyvärr fuskmocka..
växelspaks-damask samt handbroms-damask i mocka.

CAR-AUDIO: Enkel Pioneer stereo Usb/Cd/Aux/SSD minne Blir väl några högtalare till detta men inget bestämt vad de blir för
märke.


För de som inte vet så har jag en projekttråd på oijoij-society så bilderna kommer tas därifrån i början, då jag inte orkar ladda upp varje bild igen.

Som ni ser på bilder ovan så satt det BBS RS 16x7" och det tyckte jag var alldeles för smalt för bilen så det vart att inhandla nya fälgar=) Köpte dessa via http://classifieds.wheel-whores.com/

Såhär såg de ut när de hade levererats till mig:

http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/11/412299101512160988185271386639193o.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/11/47065110151216098798527612332017omuS0H.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/11/621169101512160989235271521865782oeB3mL.jpg

Dessa var inte heller speciellt breda men de löste man fort, en liten beställning från http://www.felgenfuchs.de/ Gjorde susen smile

4" Ytterbanor till bakfälgarna smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/11/329040101512160988335271078641135o.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/11/41233910151216098983527802248048oTESq.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/11/471906101512160990735271983257303oBUYJP.jpg


Sen vill man ju alltid sticka ut, så de vart att åka in till närmaste Färgforum och kolla på färgkarta för att hitta färg till
centrumen smile (också denna färg som var lagd i Motorutrymmet, insida baklucka, insida huv, och en massa andra detaljer(bilder på det kommer senare!

http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/11/735925101512204507235271892876296o.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/11/736490101512204507535271875543672o.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/11/73663910151220450468527443748537o.jpg

Monterade ihop en fälg med rätt ytterbanor och rätt färg för att kunna testmontera, insåg då hur mycket jobb de skulle bli att få in dessa monsterfälgar..
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/12/bmw_poke.jpg

Så vart att inhandla en skärmvals direkt!
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/12/D709341.jpg

Fick också hem massa annat roligt den veckan, låter bilderna tala för sig själva!
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/12/D7093459Iyv1.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/12/D709352.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/12/D709353.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/12/D709356.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/12/D709358.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/12/D709360.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/12/D709363.jpg


Då dessa saker hade anlänt så vart man mer motiverad av att hålla på med bilen och då va de dags att börja tillverka fjäderbensstaget som skulle svetsas i bagageutrymmet. och svetsa nya skärmkanter samt valsa satan! big_smile

fästplatta samt stag.
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/IMG0274.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/IMG0275.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/IMG0276.jpg

Skärmkanten ditsvetsad och dags för valsning!
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/IMG0285.jpg

Efter ca 20-25mm valsning så sitter fälgarna såhär smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/IMG0287.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/IMG0288.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/IMG0289.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/IMG0291.jpg

Såhär såg motorutrymmet och själva bilen ut 2012=)
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/D705835kaqp0.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/D705843.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/D707064.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/DSC0149.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/18/DSC0151_-_Kopia.jpg

Och motorn kan man ju aldrig sluta pilla på, finns så mycket man kan göra för att den ska se och gå bättre ! smile
När motorn var ihop år 2012 så tickade/knackade den lite grann, väldigt märkligt då det började när den var varm.
Motorn togs isär och renoverades med alla packboxar och tätningar osv men ljudet fortsatte.
Så en en gång togs den isär och jag fick ett tips om att lägga modellera mellan ventil och kolv och att jag sedan skulle montera dit toppen och dra runt motorn för han för att sedan så hur mycket spel jag hade mellan kolv och ventil.
Sagt och gjort så gjorde jag detta och hade va 1/3 dels millimeter till godo och som alla vet så expanderar ju i princip alla materiel när de blir varma.(sen är ju BMW motorn känd för att varvas ganska hårt wink)

Monterade isär hela blocket för att få bort kolvar, stakar, pinnbultar, vev osv.
Nu var det ända kruxet att jag skulle få tag i en Pistonwise så jag kunde fräsa ventilspåren i kolvarna.
Men tillslut så hittade jag en som jag kunde låna, lite bilder på detta är såklart ett måste!

http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/19/D709397.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/19/D709399.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/19/D709402.jpg

Då var allt isärplockat och uppmärkt:
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/408791101513833538135271580013710n.jpg

Fick lov att svarva en längre pinnbult så jag kunde färsa kolven i fixturen.
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/535674101513833537085271487382202n.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/52893210151383353598527542330785n.jpg

Såhär såg Spåren ut innan fräsningen:
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/5477101513833539185271011795769n.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/535838101513833539735271037174792n.jpg

då va de bara att börja.
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/29226110151383353343527720222880n.jpg

Slutresultatet Ursäktar för dålig kvalité på bild.
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/53154210151383354018527807313607n.jpg

Blocket fick sig också en uppfräschning smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/04/08/537115101514025162235271771326639n.jpg

fick också hem veven, kolvarna, stakarna, pinnbultarna, från http://www.turnitedcnc.se/

Bottendelen fick sig en liten uppfräschning också big_smile
Slipad & balanserad vev, lager-mätta vev och överfalls lager samt mätt spel i kolvar och ringar och balanserade vevstakar och kolvar.
Urfrästa ventil "hack" i kolvarna (behövdes efter planing av block!)
Blocket är toppdäckat (för bättre förbränning och lite högre komp samt lite effektökning)
Blocket är honat hos Nilsen performance

http://www.oijoij-hd.com/images/2013/08/18/IMG0404.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/08/18/IMG0405.jpg

Kan man köra med orginal fjädring eller sänkningssats ? duger inte för mig!
Beställde D2 Track Racing Coilovers, efter ha väntat i ca 6 månader så får jag hem detta paket!  big_smile big_smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/D709429.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/D709433.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/D709435.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/D709441.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/D709448.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/03/25/D709450.jpg

Kanske är ointressant för vissa men här kommer det lite information på coilsen ! smile
(taget rakt av hemsidan jag beställde dem ifrån! )

Justerbar monotubestötdämpare i 36 lägen. Kompression & rebound (ej separat)


Fjäder i SAE9254 stål för maximal hållbarhet samt linjäritet.


6061 T6 aluminium som är ektrolytbehandlad mot korrosion med nedre delen i stål vid McPhersonben


Sänkning ner till 120mm från original höjd




Renoveringen i motorutrymme samt bagageutrymme är nu klart för lack smile

Har "boxat" in massa fula hål och liknande i motorutrymmet (kommer ni se på bilderna nedan), Sen har också kabelstammen genomgått en större bantning(och förlängning) då jag tagit bort massa onödiga funktioner jag inte ens använder! (såsom, torkare till lysen, spolning till lysen, intensivspolning till vindrutan samt massa andra onödiga kablar som bara tog plats!

Här är kabelstrumporna jag skall använda för att dra alla kablar i! 30 meter bör ju räcka? ..
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/926.jpg

Så nu lägger jag upp lite bilder på hur de har gått för mig på senaste tiden ! smile
Kommer inte vara så mycket text till allt detta så jag låter bilderna tala för sig själva!

Här har också "hyllan" som larmet satt på modifierats till en snyggare form!
(Larmet sitter numera i bilen!)
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0297.jpg

Ni som kanske har en E30 kan ju öppna motorutrymmet så märker ni ganska fort att en hel del fästen och hål är igenlagda!
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0298.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0301.jpg

Här ser ni Bagageutrymmet när de precis har blivit Epoxy Grundat ! Fattas bara Alpinvit färg så blir de där succé 
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0300.jpg

Bakdörrarna Grundade och klara.
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0304.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0303.jpg

Nylackat och Extremt bra Yta! Helnöjd! smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0310.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0311.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0312.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0313.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/D700940.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/D700942.jpg

Och nu står bilen klar för lack! (typ)
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0306.jpg

Nu är mina D2 coilovers också Kompletta!

Tiggade och klara för lack!
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/42465810151478520038527161637741n.jpg

Klara för montering! (ursäkta för dålig kvalité på bild)
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/97106710151482364618527955858869n.jpg

Slutresultat:
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/IMG0295.jpg

Liten sneakpeak på hur färgen ser ut under backlucka motorhuv och motorutrymme!
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/D700954.jpg

Lite extra bilder på motorn!
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/D700931.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/28/0928.jpg

Jag fick sedan några oväntade men glädjande bilder av David Krus på MMS (därför kvalitén är dålig, bättre med bilder än inga alls!  smile )


Motorutrymmet ser strålande ut ! De timmarna som är nerlagda var helt klart värt mödan!  smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/29/1017216101515283839235271328111094n.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/29/73001015152838373852740262972n.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/29/104472210151528383988527273138448n.jpg


http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/29/943240101515283840285271303391895n.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/06/29/101212910151528383803527235981397n.jpg

Nu kan jag knappt vänta tills färgen ligger på !!  big_smile

Fick tillbaka bilen från lackering nån vecka efteråt och då var det dags att montera dit lite saker! big_smile
Kofångaren, Bagagelist och lysen monterade! smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0324.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0325.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0326.jpg

Och nu till motorutrymmet! (de vita "droppar" är bara polerdroppar!)
Orkar inte skriva något till varje bild så detta får duga smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0328.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0329.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0330.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0331.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0332.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0333.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0334.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0336.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0337.jpg


Fick också tillbaka mina Fälgcentrum från Riktning, När jag satte upp dem på bilen och vred runt fälgen så såg jag att fälgen va lite slagen efter blästringen.
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/04/IMG0338.jpg

Sen var de dags att passa in den nya kylaren som jag köpt smile
Otroligt nog så passade den perfekt smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/06/IMG0349.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/07/06/IMG0350.jpg

Har hållit på att dra om hela kabelhärvan för att rensa bort de som är onödigt och det som jag vill flytta in i kupén, Så jävla glad att jag har vänner som vill hjälpa till för annars hade jag varit utbränd vid detta laget..
Fjädringen monterades fram och när jag kollade om mina fälgar skulle få plats så insåg jag att fjädern tar i innerbanan så de fick bli att ändra måtten fram och bak! så Nya fälg setupen blev : 16x8 fram och 16x11 bak!

När jag äntligen hade fått hem mina nya ram och vev-lager så blev det en kväll i garaget för att slänga ihop det!
PS jag har ett par nya vev samt ramlager till en m20 motor liggandes som inte passade på min då min vev är slipad! så jag fick lov att använda 0.25 överdimensions lager.

Här kommer det lite bilder.

Lite nya delar från BMW smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/08/11/IMG0365.jpg

http://www.oijoij-hd.com/images/2013/08/11/IMG0369.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/08/11/IMG0380.jpg

Testmonterade en fälg fram för att se om det skulle få plats för märkte att det var skit bakom skivan (mot navet) så det va därför inner trumman tog i coilen, gjorde rent bakom skivan och testmonterade men det tog tyvärr fortfarande i =/.
På plussidan så va de ju inte mycket så en liten spacer så är de löst! smile


Märkte också att fälgbanan hade fått sig en liten stöt på ett ställe och jag känner att det inte är värt att lämna in banorna på riktning så nu är frågan, ska man köra så tunn spacer som möjligt och köpa nya ytterbanor? Har för tillfället 2" fram men tänkte att de skulle vara ganska fett med 2,5-3" vad tror ni?

Såhär sitter fälgarna nu:
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/08/14/IMG1726.jpg
Tror jag kan göra ganska lågt 2014! ^^
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/08/14/IMG1727.jpg

Ramlagerna på plats!
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/08/11/IMG0376.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/08/11/IMG0378.jpg




Efter en veckas uppehåll så får jag ett trevligt samtal av lackeraren och då har han blivit klar med lite fler delar som skulle lackas smile
Ett exempel på saker som lackades vad fjäderbensstaget fram smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/08/18/IMG0392.jpg


Började fundera över vad jag ska köra med för insug till bilen också, och kan ärligt säga att org insuget inte är speciellt snyggt eller väl avstämt så började leta och läsa på forum vad de flesta brukar köra med,
Så efter ett bra tag fick jag tag på separata spjäll från en BMW E36 M3 EVO motor som skall moddas för att passa min motor smile till de spjällen blir det 6st högglans polerade eller rostfria fullradie trattar smile ( kommer bli gött ljud!)

Såhär såg de ut när jag fick spjällen smile lite taskigt skick på allt men det skall fixas !smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/09/IMG1874.jpg

Sagt å gjort, plockade isär spjällen och  glasblästrade rent ytan och de vart en rejäl skillnad! smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/09/IMG1892mvGFa.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/09/IMG1891Bx1rR.jpg

Kunde inte låta Mässingsspjällen vara matta så tog isär det och polerade upp kanalerna och dessa,Och så här vart allt i slutändan!
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/09/IMG0409.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/09/IMG0410.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/09/IMG0411.jpg


skillnad som sagt!smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/09/IMG1897.jpg

Fick också hem de nya Hella black light kopiorna ! smile
(de som inte vet så har Hella slutat göra de lysena och eftersom jag ville ha nya lysen så vart det att köpa från ett företag som gör exakta kopior av hella lysena)
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/09/IMG1918.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/09/IMG1919.jpg

Har också Renoverat drivaxlarna Genom att ta isär knutar,damasker och tvättat rent allt och fettat in allt med nytt grafitfett=)
De ser väldigt svarta ut just nu men de är snart dags för att skicka iväg massa saker på guldgalv så det kommer bli guldiga damaskband och inre skyddskåpor! Bilder på detta kommer inom kort!smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/09/IMG0413oAuf1.jpg

Sen fick jag ett ryck och tänkte att jag skulle göra klart innertrummorna till fälgarna så tog med mig mina innerbanor till jobbet för lackering smile
La de först i en intensiv rengöring för att få bort grus/bromsdamm etc..

http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/10/IMG0416.jpg

Efter rengöringen var de dags för slipning och blästring smile

http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/10/IMG0420.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/10/IMG0422.jpg

Så va de klara för lack smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/10/IMG0423.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/10/IMG0424.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/10/IMG0425.jpg

Svart vart det smile Slutytan kommer bli Satinsvart smile
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/10/IMG0426.jpg
http://www.oijoij-hd.com/images/2013/09/10/IMG0427.jpg



Och nu är vi framme I dagens Datum 2 oktober 2013!
så här kommer lite bilder och info av saker som hänt nu på senaste tiden big_smile

Son ni vet så skall Fälgarna lackas, men kom på att fälgarna är omborrade från 5x??? till 4/100 och efter de va igensvetsade och uppborrade så var det kvar 5 stora svets "bullar" och dessa kunde inte vara kvar för det hade ju sett färjävligt ut ! så efter jobbtiden så va de bara för mig att rikta upp fälgarna i svarven och med användning av en "riktklocka" så fick jag allt rakt tillslut.
Som ni kommer se så är det inte en vanlig svarv chuck, utan en 4backs chuck.
Förklaring: En vanlig chuck så rör sig alla backas synkat innåt för att fästa materialet som man skall svarva i, men i en 4 backs chuck så rör sig alla individuellt innåt (man måste alltså skruva in varje back för sig) och det gör allt väldigt mycket svårare.

Här ser ni de "svetsbullarna" jag menar!
http://i.imgur.com/ZMtebfy.jpg
Lägg märke till min farbrors springa x) (inte meningen att det skulle  bli med på bild menmen..)

För att jag skulle få så bra resultat som möjligt så använde jag mig av ett Radiestål/skär, alltså ett skär som är som en rund tallrik så man inte får raka "hörn" eller hur man ska säga..
http://i.imgur.com/5vOACvr.jpg
Kom fram lite nummer också och de va ju väldigt bra! smile
http://i.imgur.com/Jx00rIa.jpg
http://i.imgur.com/TdTyIVg.jpg
http://i.imgur.com/VA7Xu5F.jpg
http://i.imgur.com/oXLi0iO.jpg

Hade också samlat på mig en massa pråtdetaljer som skall skickas iväg på Gulkromatisering, sen är det inte så många som sälger
Bultar, brickor och muttrar som är gulkromatiserade (sammanlagt ca 1200 delar.. bör ju räcka ett tag) vart att skicka iväg detta så det blir gula/Guldiga, Kommer nog passa väldigt bra till den röd/bronze färgen=)

http://i.imgur.com/adWtoab.jpg

Och i hjulhuset (höger bak) så sitter det en returtank för soppan som kommer tillbaka från fuelrailen och de dras orginal ute i hjulhuset men de har som konsekvens att det rostar väldigt snabbt i hjulhuset så det svetsades igen och så gjordes det en ny "ingång" för slangarna smile byttes samtidigt mot stålomspunna slangar smile
http://i.imgur.com/QyHqVYw.jpg

Hela kabelhärvan togs bort tidigt i detta projekt för att skulle kunna dra alla mina kablad där jag ville ha dem, men det hade en konsekvens det också.. och det är att allt måste tillbaka i bilen nån gång...
Så de personer som tycker detta ser kul ut kan ju gärna få komma till mitt garage och löda i detta för de är inge kul någonstans  :cry:
http://i.imgur.com/chYPG2R.jpg´

Har också fått iordning på det nya garaget som min och 7 andra feta bilar skall flytta till smile
Finn ett fel med armaturfästet wink
http://i.imgur.com/sr25UPc.jpg
Lite taskig kvalitet, men kan bero på att vi knappt hade något lyse i lokalen innan det renoverades.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1276439_10151667699763527_2020452827_o.jpg


Detta var allt för denna gång!
Kommer uppdatera så fort jag får hem delarna från gulkromatiseringen och mina fälgcentrum från lack osv=)

Kommentera gärna smile

Senast redigerat av frayass (13 oktober 2014)

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
3 oktober 2013 · 133 Inlägg

Tack till er alla !smile det värmer!smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
7 oktober 2013 · 133 Inlägg

Tack!smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
7 oktober 2013 · 133 Inlägg

Tack!smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
13 oktober 2013 · 133 Inlägg

Hej!
Ledsen för seg update, hade så jävla mycket att göra med flytten av bil och massa annat smile

Men här kommer det lite bilder på vad som har hänt på senaste tiden smile

Bilen som sagt förut var ju klar för att flyttas till det nya garaget, men hade ingen som ville köra bilen dit..
och ville helst inte köra bilen på otäckt släp.
men ett samtal senare så fick jag tag på en polare som körde bilen med 1:a klass ! big_smile
http://i.imgur.com/9XtoFMm.jpg
http://i.imgur.com/2t619Q8.jpg
http://i.imgur.com/6sfcMqj.jpg

Sen var det bara att palla upp bilen på den plats som jag hade i garaget och börja bygga klart! smile
http://i.imgur.com/n3dJbCN.jpg

Som jag sa i förra uppdateringen så skule jag få massa saker tillbaka från gulkromatisering, vart grymt nöjd med ytan på grejerna smile

Detta är alla tillbehör till de separata spjällen smile
http://i.imgur.com/46JcHat.jpg
http://i.imgur.com/PQ180mp.jpg

Och resten av delarna.
http://i.imgur.com/7kREFvg.jpg
http://i.imgur.com/oWMhnKL.jpg
http://i.imgur.com/O2SSdR1.jpg

Efter man får hem såna här saker så brukar man bli lite mer motiverad av att hålla på smile
så satte igång och drog färdigt kablaget i bagageutrymmet, "ställde" in bagageluckan och la till en liten egen "Haters Gona Hate" grej genom att lacka dragöglan i den bronze färgen ^^

http://i.imgur.com/sIWTz0W.jpg
http://i.imgur.com/fvy43jx.jpg
http://i.imgur.com/keHdSRS.jpg
http://i.imgur.com/a0k4mG0.jpg

Monterade sedan dit droplinks och bytte ut samtliga muttrar och brickor till coilsen så de blir guld mot bronze.
http://i.imgur.com/PjVCPrT.jpg
http://i.imgur.com/y7BxW8s.jpg

Sen började det extremt tråkiga när vi skulle löda klart kabelhärvan som skulle till säkringsboxen.
Det var ju några kablar som skulle lödas.. (försökte få bilden åt rätt håll men de ville inte upladdningssidan så...)
http://i.imgur.com/Vjgx7HS.jpg

Halvägs klara så såg vi ett svagt ljus i tunneln och tillslut så var vi klara! smile
http://i.imgur.com/odOPoc9.jpg
http://i.imgur.com/egkczIb.jpg
http://i.imgur.com/kIQsuoM.jpg

Fick dessutom tillbaka mina muttrar till fälgarna som en polare i garaget insisterade på att han ville ultraljudspolera ^^
resultatet var faktiskt helt okej smile
http://i.imgur.com/MjKGHdF.jpg

Monterade även bromsservon.
http://i.imgur.com/CkHNHEm.jpg

Sen kom en som heter Alexander Lindquist till garaget med sin galet feta merchedes!
De flesta vet nog vilken jag menar men slänger upp en bild ändå!smile
http://i.imgur.com/wrJ8lQR.jpg

Det var allt för denna gång! blir en till update i veckan när jag får hem mina centrum från lack och lite annat smått och gott! smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
18 november 2013 · 133 Inlägg

De kommer en uppdatering ikväll !smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
18 november 2013 · 133 Inlägg

hej igen, kära bilbyggare big_smile då va de dags för en redig update över vad som har hänt på senaste tiden !

Som ni vet så har jag haft sjukt mycket jobb med kabelhärvan men nu kan jag äntligen säga att hela kabelhärvan på vänster sida är klar och dragen på ett sånt sätt som ej syns smile

alla kablar dras som sagt innan i kabelstrumpa för snyggast resultat men ibland kan de vara knepigt att få till alla stammar som ska överallt smile
http://i.imgur.com/eox0Dzx.jpg

vad gör man inte för ett "shaveat" motorutrymme ? wink
http://i.imgur.com/o3fYyHH.jpg

Vart äntligen klar med kablarna och jord punkten!
vart så sjukt nöjd med resultatet ! smile
http://i.imgur.com/KUOxqcM.jpg

sen hade jag tidigare på dagen fått hem en massa orginaldelar så som packboxar skruvar dörr "stopp" , monterat och klart så vart det ett riktigt lyft smile
http://i.imgur.com/xPW461a.jpg
http://i.imgur.com/IbPNo9y.jpg

Hade också fått hem ett ganska så efterlängtat paket från bikeline som innehöll svart krympfärg för motorblock och detaljer till motorcyklar !
vart överraskad över hur bra ytan vart! smile
http://i.imgur.com/7ohWC0P.jpg
http://i.imgur.com/X7tXRti.jpg

Nytt och fräscht smile
http://i.imgur.com/xZDL5QK.jpg
http://i.imgur.com/VkWzjDT.jpg

Som ni kanske ser på de 2 bilderna ovan så svarvade jag mina egna delrin bussningar till både motor samt växellådan smile
när jag väl va under bilen och höll på och pillade så kom jag på att jag skulle kolla varför jag hade sånt enormt glapp mellan växlarna, tex mellan 1-3, 3-5, 2-4 i sidledes och märkte då att där växelföraren sitter fast mot lådan sitter det en liten bussning och den bussningen var ej rund längre så tog den till verkstaden och borrade ut den och svarvade en rostfri bussning  istället och brotschade upp den till 10mm, tillverkade samtidigt en ny växelförare i rostfritt stål smile

http://i.imgur.com/asbRf0L.jpg
som ni ser på bilder så är det urfräst i föraren och de är pga att om man monterar shortshift och sedan förlänger den lite mer under kulan för man ej va nöjd med de korta lägena man fick så tar den i vidrationshjulet och då måste den "moddas" smile

Sen va de dags för det mest nervösa rycket jag gjort på denna bil hittills och det var att hinka i motor och växellådan samtidigt i en uppallad bil, tog ca en timme (4 personer) för att få ner den utan en enda repa eller stötning! big_smile

Detta vart resultatet! big_smile
http://i.imgur.com/kXitzhg.jpg
http://i.imgur.com/6da4ioB.jpg


än en gång kommer david Krus tillbaka med lackade delar till mig big_smile
Denna gång va det mina centrum till fälgarna big_smile
http://i.imgur.com/jJdh3bL.jpg
http://i.imgur.com/Z3Gtwej.jpg
http://i.imgur.com/ZuokFmk.jpg
http://i.imgur.com/ssfiVrj.jpg
http://i.imgur.com/7WiNpgv.jpg

Lägg märke till BBS märket i orginal guld big_smile
http://i.imgur.com/mkPyQYD.jpg

Monterade även grill smile
Vad tycks om oljekylsplaceringen ?smile
http://i.imgur.com/Ctpogt5.jpg

Tack för denna gång smile
Ha en grym vecka! big_smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
18 november 2013 · 133 Inlägg

Tackar!big_smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
18 november 2013 · 133 Inlägg

Tackar!big_smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
19 november 2013 · 133 Inlägg

Okej ja nästa update blir på denna sidan:) va jag som klantade till det ^^

Om Anders har någon tråd här vet jag ej..
Kan höra med han:)

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
26 november 2013 · 133 Inlägg

EnNaN skrev:
alltså helvete så snyg den blir big_smile snyggt att du kör på röd och vit färg ser bra ut tillsammans smile sen ser jag även att du använder mycket kabelstrumpor wink rätt så dyrt väl?

Tack! big_smile haha ja de vart en del kabelstrumpa;) ca 30-40 meter köpte jag.. men de finns ganska mycket kvar smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
3 december 2013 · 133 Inlägg

MxKrus skrev:
Du är en mycket sjuk människa! Mycket sjuk! big_smile ger du fan i och sladda sönder den de första du gör så kommer den sopa mattan av tamefan allt på träffar och utställningar!

Tack som fan David !big_smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
1 januari 2014 · 133 Inlägg

Än en gång så kommer det en uppdatering  smile

De va dags att montera 16" fläkten på kylaren så jag började måtta fästen och vinklar för att få fast den på bästa sätt:
http://i.imgur.com/ZkSMrIG.jpg
http://i.imgur.com/Cm8RkfB.jpg

Borrade hål och gängade för M5 i ändarna för fläktfästena smile
http://i.imgur.com/Z2aiuZT.jpg

Sen åkte jag till en polare i ca 3 mil från mig för att få fästena svetsade smile (då min tig-svets inte kan svetsa tunnare material än 5mm)
Denna svets va lite modernare och de fanns lite mer inställningmöjligheter=)
http://i.imgur.com/OF161WQ.jpg

Då va de dags att börja svetsa och detta vart resultatet smile
http://i.imgur.com/50V8yUq.jpg
http://i.imgur.com/JlrDA0H.jpg
http://i.imgur.com/uSfONDh.jpg


Och så monterades kylaren Och enligt mig så vart det riktigt bra smile
http://i.imgur.com/sTe8rvl.jpg

Märkte sedan att fläkten kom lite för långt ifrån kylaren, så får montera dit en list så inte luften smiter ut på sidorna av fläkten !
http://i.imgur.com/LCD7hJa.jpg

Och så va den monterad smile
http://i.imgur.com/7e5XdCr.jpg

Dagen innan renoverade jag styrservo "motorn/pumpen"  och med lite färg så va de dags att montera den också smile
http://i.imgur.com/2qAyZiL.jpg

Det känns som att de finns lite för mycket fästen för att få fast en servomotor men va vet jag ...
http://i.imgur.com/l07tQrn.jpg
http://i.imgur.com/fH8eK43.jpg

Vart lite tajt mot kylaren men det går ju fritt iaf smile
http://i.imgur.com/U0KU9SO.jpg

Monterade även Expansionskärlet, abs-enheten, och kåpor för lysena smile
http://i.imgur.com/jP8TN7B.jpg
http://i.imgur.com/osi9TJM.jpg
http://i.imgur.com/C93fdgu.jpg


Ni som följt tråden rakt igenom kanske har sett att mina bakfälgar stack ut  en aning utanför skärmkanten och vart väldigt velig om de skulle gå in innanför skärmen så tog med mig dem upp till jobbet för att fräsa ner naven an aning smile

Spände ner fälgen ordentligt.
http://i.imgur.com/JZCtLap.jpg

En halvtimme senare så va de klart smile
http://i.imgur.com/WTNyETx.jpg

Kunde dock inte kolla ifall passformen vart bättre då jag hade monterat ner bakvagnen för att skicka iväg den på blästring och lack smile
har tyvärr inga bilder på detta då bakvagnen ej är klar än smile (men de kommer så fort som möjligt smile)

De jag har bilder på är hur det vart med kofångaren när den va monterad och när jag svarvade av mina tarox skivor smile
http://i.imgur.com/rECsEzZ.jpg
http://i.imgur.com/3IFgY0M.jpg

Och i stort sätt så är det så här mitt motorutrymme kommer så ut när allt är klart smile bara lite slangar och rör kvar och givetvis  toppen=)
http://i.imgur.com/lfsvRFh.jpg
http://i.imgur.com/RCagaiA.jpg
http://i.imgur.com/WiV1Q6H.jpg

Som ni kanske ser så sitter det en Polerad behållare på höger torn , det är servobehållaren!
Här är lite bilder på det smile
http://i.imgur.com/ZxlP6yy.jpg
http://i.imgur.com/Rc76A46.jpg

(att det sitter dubbla muttrar är inte seriöst, bara ser hur allt sitter smile )
Sen är jag inte helt nöjd med fästet heller då de inte såg så snyggt ut med en slangklämma som sitter där så jag får nog tänka igenom fastsättningen lite mer!

Detta var allt för denna gång och nu hoppas jag att alla har haft en grym jul och får allt till bilarna som ni har önskat er  big_smile  och gott nytt år såklart  big_smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
28 januari 2014 · 133 Inlägg

Nu kommer det en liten update till om vad som har hänt smile

Har skickat in ett flertal delar till guldkromateringen igen, och så här ser de ut nu big_smile
http://i.imgur.com/xyKbsAw.jpg
http://i.imgur.com/h39bVWg.jpg

vet inte om jag nämnde förut i något annat inlägg men bakvagnen skulle ju tas ner för blästring och lackering , tog ca en vecka för det att bli klart ... men de va de värt ! big_smile
http://i.imgur.com/J9xD6JM.jpg
http://i.imgur.com/J7bC0gp.jpg
http://i.imgur.com/h9KDLeg.jpg
http://i.imgur.com/tANA6RD.jpg
http://i.imgur.com/lT6kSax.jpg

Svarvade också nya brickor till bakvagnen=)
http://i.imgur.com/oo90b3l.jpg
Sen var det va de dags för montering=) (lite taskiga bilder men)
http://i.imgur.com/XUbUSIr.jpg
http://i.imgur.com/8UnFWO5.jpg




Sen va de dags att ta tag i tankröret som legat i min skuff på min andra e30, och själva tanken smile

Tanken var rengjort slipad och grundad väldigt fort så han lacka den svart på samma dag smile och efter några torkdagar va de dags för montering smile
http://i.imgur.com/Im4bmSS.jpg
http://i.imgur.com/Qgc5vgx.jpg

inte så jätte bra bilder men de får duga smile
http://i.imgur.com/OScXTSt.jpg
http://i.imgur.com/1pBgc5q.jpg
http://i.imgur.com/g7f3Qaw.jpg


Eftersom jag har tagit bort bränsle retur tanken som sitter i höger hjulhus så fick jag lov att svetsa på anslutningar på tankröret smile
lite bilder på förloppet smile
http://i.imgur.com/TpXO46A.jpg
http://i.imgur.com/yt7VIP4.jpg
http://i.imgur.com/RphspdM.jpg
Då va de fast-tiggade och klara smile
http://i.imgur.com/wFtqZhf.jpg

Efter blästringen så grundade jag röret med Epoxy grund.
http://i.imgur.com/7hCospQ.jpg
så här vart resultatet efter lack och montering smile
http://i.imgur.com/QnvJx1e.jpg
http://i.imgur.com/0wuKFb0.jpg
http://i.imgur.com/V2zvprb.jpg
http://i.imgur.com/dp0gZkZ.jpg
http://i.imgur.com/QCa1RRx.jpg

Idag va de kul i garaget för idag monterades alla skivor och liknande big_smile
http://i.imgur.com/tqxVDqH.jpg
http://i.imgur.com/S997TgK.jpg
http://i.imgur.com/9ul4sVc.jpg
http://i.imgur.com/eoVdrsB.jpg

http://i.imgur.com/fvZM2DV.jpg

Nu får ni hålla er nån vecka för däcken är beställda till bilen big_smile
så nästa gång jag updaterar står bilen på backen:D

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
28 januari 2014 · 133 Inlägg

De kan jag förstå !smile
Kul att du gillar det smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
1 februari 2014 · 133 Inlägg

Kul att ni gillar jobbet jag lagt ner !smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
2 maj 2014 · 133 Inlägg

Lite bilder från elmia 2014 av olika fotografer smile!

http://i.imgur.com/1vtdqUC.jpg
http://i.imgur.com/wxGM2KA.jpg
http://i.imgur.com/XQbQ23T.jpg
http://i.imgur.com/pObD6yc.jpg
http://i.imgur.com/YeheoPb.jpg
http://i.imgur.com/ghmqvp9.jpg
http://i.imgur.com/m6oE3No.jpg
http://i.imgur.com/E0aHOIt.jpg
http://i.imgur.com/SElGyjK.jpg
http://i.imgur.com/qcDZgZX.jpg
http://i.imgur.com/bfXUET0.jpg
http://i.imgur.com/lMEjdhI.jpg

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
13 oktober 2014 · 133 Inlägg

Tjabba!

Dags för en uppdatering efter elmia/gatebil osv..

Bilen är tyvärr ej startad än då det inte kommer in så mycket pengar när man är sjukskriven..

Men ett flertal saker har blivit gjorda smile
Kan stolt presentera min nya sponsor  big_smile
http://i.imgur.com/GLr50YU.jpg

Fick en hel del saker av dem så som:
Keramiska bromsbelägg
Stålomspunna bromsslangar runt om
Styrstångs platta i delrin
Race kamrem
Walbro bränslepump

Detta är vad jag har hållt på med några veckor ..
är endast hälften av vad som skrapades bort under bilen..
http://i.imgur.com/mOLh0SF.jpg

Slutresultatet efter montering av nyrenoverade OK, stålomspunna slangar, keramiska belägg, och nydragna bromsrör och bränsleslangar Vart helt över förväntan!
http://i.imgur.com/oZkuDRS.jpg
http://i.imgur.com/VGt6Irp.jpg
http://i.imgur.com/Nn2T0rT.jpg
http://i.imgur.com/HdyBzrT.jpg

istället för att ha den avskyvärdt fula "verktygslådan" i bagageutrymmet så snajdade jag och en polare till en sak som iaf jag tycker vart fränt  smile  smile
http://i.imgur.com/d7f3Jkn.jpg

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
13 oktober 2014 · 133 Inlägg

Har inte hänt  så mycket då jag har blivit opererad i axeln.. 
Men förra helgen va jag och en polare ner till Göteborg och hämtade en  ny inredning,  Full BMW e36 m3 vader inredning,  De som är speciellt med denna inredning är det svart/gråa alacantra tyget.  Sen är de elstyrda så de är enligt mig ett plus i kanten.
Kommer lite bilder nedan på hur det kommer se ut när det är monterat, vart sanslöst  nöjd över resultatet,  dock var ryggstödet bak lite för högt så kommer få tillverka en ny hatthylla så det passar in  smile
Framstolarna va precis att de gick att få ner i bilen. Men att det var tajt ser jag inte som något negativt  big_smile
Ledsen för den otroligt dåliga kvaliten på bilderna men kommer nya så fort jag har möjlighet att ta några med en bättre kamera!

http://i.imgur.com/0GsJ8BY.jpg
http://i.imgur.com/NEo7cYM.jpg
http://i.imgur.com/y15MhG4.jpg

Jag har också alla dörrpaneler till denna inredning om någon är intresserad men då får ni va snabba för annars river jag dem på tyget  och använder det till att klä om  några detaljer i bilen istället  smile

Här är också ett flertal bilder som Larry chen från speedhunters teamet tog på gatebil iår smile

http://i.imgur.com/toRzDN0.jpg
http://i.imgur.com/WiKJNcx.jpg
http://i.imgur.com/5o6OpiK.jp
http://i.imgur.com/G999xLZ.jpg
http://i.imgur.com/ACuh07C.jp
http://i.imgur.com/kjVsn76.jpg
http://i.imgur.com/96CI2S4.jpg
http://i.imgur.com/LT2PfJb.jpg
http://i.imgur.com/p9JUsC7.jpg
http://i.imgur.com/kgEDxjI.jpg
http://i.imgur.com/wnQJBIm.jpg
http://i.imgur.com/krxLpc9.jpg
http://i.imgur.com/dqO97YK.jpg
http://i.imgur.com/PmePfKl.jpg
http://i.imgur.com/9UDU2Hq.jp

Senast redigerat av frayass (13 oktober 2014)

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
F-Andersson
13 oktober 2014 · 133 Inlägg

JalleGraphics skrev:
Looking good!

Tackar smile börjar dra ihop sig sakta men säkert nu smile

BMW E30 M332Ti "Teigo" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang