Volvo 142 Custom

LångtidsProjekt Låg. Påbörjade detta projekt 2007, men saker kom i vägen ett par år.....Planen är fortfarande samma som då, luftfjädring, vitmotor (nu 960 3.0), V40 panel... Resten får komma som det kommer.
  • 726 Följare
  • 902 288 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 oktober 2019
Paulit
3 december 2013 · 684 Inlägg

770_EVOLVE skrev:
Ang tanklocket på 142, jag tycker personligen att original är den snyggaste lösningen, skulle vilja ha den på min 242 faktiskt! om du kapar bort den biten så får du gärna skicka den till mig smile

Inga Problem, men påminn mig gärna om du följer här och ser att jag har kapat, för det är planerat till framtiden, som så mycket annat haha.


Förresten, jag har en sån bit liggandes, tog den från en donatorbil, men vi väntar lite, ska se hur jag gör med bygget först.

/Pauli

Paulit
4 december 2013 · 684 Inlägg

RightFront skrev:
Läst igenom allt nu, ser riktigt bra ut smile

Kul att du gillart. smile

Paulit
5 december 2013 · 684 Inlägg

Mangaloranga skrev:
Vad jag vet så får man inte ha påfyllningen i skuffen.
Diskuterade med besiktningskillen här i stan om fuelcell, och svaret jag fick var att det gick bra bara man drog ut ett rör så påfyllningen var utanför bilen....

Funderat lite till på tanklocksplaceringen, och vill minnas att någon sa att årsmodellen på bilen spelar in i det här med tanklocket i skuffen...Vidare forskning krävs. Nu ut i garaget, på med plogen på gräsklipparn, snökedjor och sedan börja kondensisolera frånluftsventilationen i garaget.

/Pauli

Paulit
5 december 2013 · 684 Inlägg

eastmotorsport skrev:

Paulit skrev:

Mangaloranga skrev:
Vad jag vet så får man inte ha påfyllningen i skuffen.
Diskuterade med besiktningskillen här i stan om fuelcell, och svaret jag fick var att det gick bra bara man drog ut ett rör så påfyllningen var utanför bilen....

Funderat lite till på tanklocksplaceringen, och vill minnas att någon sa att årsmodellen på bilen spelar in i det här med tanklocket i skuffen...Vidare forskning krävs. Nu ut i garaget, på med plogen på gräsklipparn, snökedjor och sedan börja kondensisolera frånluftsventilationen i garaget.

/Pauli

I min gamla Ascona som ligger bland gamla bilar hade jag påfyllning inne i bagaget. Bilen var godkänd så.

Precis. På 140 fram till -73 är ju tanken i bagaget original, dock inte påfyllningen, men kanske det ses annorlunda på det om tanken sitter där. Äh, vad vet jag.

Paulit
5 december 2013 · 684 Inlägg

TBergsten skrev:
Riktigt fränt bygge, gillar vanligtvis inte 142or men denna ser ut att kunna bli något... smile

Följer.

Tack! Man får väl hoppas det blir nåt av plåthögen i framtiden...

Paulit
6 december 2013 · 684 Inlägg

Draike skrev:
Du skulle väl nästan ha använt dig av "låg-skärmarna" fram? De har har själva skärmkanten längre ned smile

Tro mig, tanken har funnits/finns där, den är inte färdigbyggd än..big_smile
Har förstått att vid besiktning (SFRO) måste man kunna svänga med bilen i lägsta läget, och jag kan garantera att det INTE går med låga skärmarna, om man nu inte har typ 20-30 cm höga anslagsgummin...

Paulit
6 december 2013 · 684 Inlägg

Draike skrev:

Paulit skrev:

Draike skrev:
Du skulle väl nästan ha använt dig av "låg-skärmarna" fram? De har har själva skärmkanten längre ned smile

Tro mig, tanken har funnits/finns där, den är inte färdigbyggd än..big_smile
Har förstått att vid besiktning (SFRO) måste man kunna svänga med bilen i lägsta läget, och jag kan garantera att det INTE går med låga skärmarna, om man nu inte har typ 20-30 cm höga anslagsgummin...

Hahaha! Ja, det kan ju vara en fördel just då tongue Fantastiskt bygge för övrigt!

Kul att du gillart smile

Paulit
7 december 2013 · 684 Inlägg

Liten update, framskärmar kom på tal, testade lite, håller alla med om att den låga skärmen är snyggast?
Fick lite gjort på dörrarna också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-d27973b7e1d5767a44590888fff0c8de.jpg
Hög skärm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-1cdfcc6d98ecbe79d2ea72d678508561.jpg
Låg Skärm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-67f71bc10d499a308fcbeca5612eb53e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-871b86e0f0cd281aa9131ae129cf6f59.jpg
Klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-0854f8ecf26964b1ebc5bd73ecb27a3f.jpg
Andra sidan påbörjad.

Det var allt för nu.

Paulit
7 december 2013 · 684 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Jag gillar inte den låga skärmen, vill se mer av hjulet.

Lågskärmen passar bättre med bakskärmen tycker jag. Den höjer även låg-faktorn rätt mycket, det är det jag gillar med den. Problemet är väl att jag endast har höger skärm, måste ragga vänster skärm om jag ska ha´t, om man inte kan bygga om förstås. Har inte kollat på det.
Hjul är också fint att titta på.

Paulit
7 december 2013 · 684 Inlägg

Daniel-N skrev:
Hur kan jag missat detta bygge? yikes Fr.o.m nu kmr det följas, lycka till smile

Tack!

Paulit
7 december 2013 · 684 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Men det känns som den blir så framtung och jag får bättre känsla och spel över hela bygget med "hög"skärmen smile


Paulit skrev:

eastmotorsport skrev:
Jag gillar inte den låga skärmen, vill se mer av hjulet.

Lågskärmen passar bättre med bakskärmen tycker jag. Den höjer även låg-faktorn rätt mycket, det är det jag gillar med den. Problemet är väl att jag endast har höger skärm, måste ragga vänster skärm om jag ska ha´t, om man inte kan bygga om förstås. Har inte kollat på det.
Hjul är också fint att titta på.

Kan faktiskt hålla med där. Den blir lite tjock framför hjulet.

Paulit
7 december 2013 · 684 Inlägg

Roligt med lite kommentarer och åsikter, det är alltid intressant med andras sätt att se på saker. smile

Paulit
8 december 2013 · 684 Inlägg

Är det nån som har en vänster låg skärm till salu? big_smile
Behöver även den gamla fronten, den utan rillor/galler, hör gärna av er om ni har eller vet nåt till salu.

Man kan ringa mig om man vill på 070-7235303.

PM går förstås bra också, alla sätt är bra förutom dom dåliga.

Kul att folk tar sig tid att följa detta, och kommentera med.

Paulit
8 december 2013 · 684 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Fasen så snyggt plåthantverk, det syns att du är god vän med att forma plåt. Sånt gillas!

Ang, tanklocket så tycker jag att du skall ha det innanför nummerplåten om du nu väljer att inte ha kvar volvos egna snygga lösning. Jag hade en amazon med tanklocket i skuffen - jävla bökigt, lätt att söla på skuffmattan, bensinlukt i bilen, etc....

Ang skärmarna så tror jag du gör rätt i att välja de lägra de lirar bättre symetriskt med bakskärmarna.

Det vore roligt att se fler bilder på taksänkningen och hur du löste alla vinklar och vrår under byggets gång.

Det finns inte så mycket bilder på specifikt taksänkningen, har bara lite på rostlagning och så, man ser väl inte så mycket på dom bilderna, är det nåt som ni skulle vilja se? Tycker själv det är lite tråkiga bilder....smile
Detta gjordes redan 2007, och då hade jag inte så stort intresse av att dokumentera...

Senast redigerat av Paulit (8 december 2013)

Paulit
8 december 2013 · 684 Inlägg

jetta16v skrev:

Paulit skrev:
Liten update, framskärmar kom på tal, testade lite, håller alla med om att den låga skärmen är snyggast?

Om man bara tittar på främre hjulhus så gillar jag den "höga" skärmen mer.
Tittar man på både bakre o främre hjulhus så kanske det lirar bättre med låga skärmen fram.

Dock måste jag fråga, hur går det att svänga med den setupen?

Svänga?

Tjaaa....... Man får väl pumpa upp luftfjädringen lite...big_smile

Paulit
8 december 2013 · 684 Inlägg

xorox_88 skrev:
wtf jag hade inte en aning att äldre skärmarna hade lägre skärmkant än nya :S

big_smile

Paulit
8 december 2013 · 684 Inlägg

Cortina1 skrev:
Får nog oxå sälla mej till skaran som gillar den låga
skärmen.Som sagts tidigare, tycker helheten blir bäst så

Håller med fullständigt.
Får jag bara tag på en fräsch vänster skärm så är det spikat med låga skärmarna.
De höga har jag säkert 4 par av. Både plast och plåt.

Paulit
10 december 2013 · 684 Inlägg

Idag blev det en sväng till garaget.
Riktade upp den andra rutramen lite, var inte nöjd.
Påbörjade modifikation av bakluckan, kapade friskt. Inget direkt att ta bilder på än. Ska försöka hinna med att trixa lite till med det imorrn, kanske knäppa några kort. Har inte riktigt bestämt hur jag ska göra med den bara, ska som sagt ta en funderare imorrn.

Paulit
14 december 2013 · 684 Inlägg

Fortsatte lite till med bakluckan idag...Lite skeptiskt till att det blir bra, vi får se, ska fortsätta imorron om jag har tid...

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-9ebead712ff60efacc17aa082f84d675.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122628/122628-f8d33f612b5ee005877756b75cda70e6.jpg

Senast redigerat av Paulit (14 december 2013)

Paulit
14 december 2013 · 684 Inlägg

DeZa skrev:
spännande å se vart detta slutar smile

Haha det tycker jag med big_smile

Fast möjligheten finns att luckan hamnar på soptippen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang