2 månader sedan sist, uj uj! Semestern for förbi i en dimma av regn och garagekvällar, sedan har det varit full fart med jobb och annat!
Glädjen med de ställbara stagen blev kortvarig, en körning på Hultsfred Drifttrack och sedan small traction-staget av i en svets....
Detta medförde att drivaxeldamasken blev kaputt!
Staget utbytt mot original och ny drivaxeldamask monterad samtidigt.
Dröjde dock inte mer än några mil förrän även toe-staget gick av!? Vid närmare inspektion var svetsarna mot uniballen EXTREMT dåligt gjord på dessa stag, knappt någon yta och materialen har ej smält ihop ordentligt = hållfasthet som en glasspinne....
Ser stabilt ut? Bytte därför ut även toe-staget mot original och sedan dess har de fungerat fint! Camber-staget verkar vara av finare kvalitet, med solida uniballs.
Märkt att motorn suttit väldigt löst, så nya motorkuddar inhandlades!
Old vs. New
Haft "problem" med att motorn legat VÄLDIGT nära fjäderbensstaget. Här hade vi förklaringen på det, föregående ägaren har lagt 5 brickor under varje motorkudde!?
Efter bytet satt motorn både lägre och stabilare, win win!
Har även hunnit med att köpa mig ett hus! Självklart stort garage osv Inflytt om lite drygt en månad
I mitten av augusti blev det att hoppa på flyget för två veckors utbildning i Schweiz
....utbildning var det ja....
Hittade en lite större impeller, borde väl gå att få dit i antingen 850n eller 200an?
Två körningar på Hultsfred Drifttrack har det blivit sedan sist, 200an har skött sig exemplariskt på båda och man har känt en utveckling gällande körtekniken varje gång!
Vid senaste körningen när bilen i stort sätt gick på varvstopp på tvåan runt hela banan, började tempmätaren att stiga....
Lösningen! Originalkylaren är 13 mm tjock och har gavlar i plast.....denna är 52 mm och helt i aluminium! Dubbla elfläktar hjälper nog till lite det med.
Bolt on! Fick bara svetsa om övre fästena. Provkört lite lätt och inga tendenser till överhettning längre!
I övrigt så besiktades 850n för en vecka sedan, blev blanka papper