Motor kokar, men bara när man kör?!

JonR
21 december 2013 · 3 259 Inlägg

AntonotnA skrev:
Hallå

När bilen står på tomgång behöver den bara snurra runt några tiotals kilo. När du kör ska motorn släpa på två ton skrot. Vilket tror du utvecklar mest värme...

Har inte de här vattenpumparna plastblad. I så fall är jag nästan 100 på att det saknas några blad. På tomgång skvalpar det runt tillräckligt vatten för att leda bort värmen. När du kör blir motorn mycket varmare och flödet räcker inte för att kyla. Fartvinden gör inte sitt eftersom inte vattnet cirkulerar genom kylaren i tillräcklig mängd.
Ganska vanligt fel. Tips: Piratpumpar brukar faktiskt ha metallblad.

/Mekaniker sedan 20 år på lånat inlogg

Håller med! Jag hade en 1,9TDI (130) som plasthjulet lossnat från axeln på. Den slirade inte helt lätt på axeln så vid lite belastning vispade den runt kylarvätskan dugligt, vid belastning orkade inte plasthjulet greppa och det började slira på axeln. Idiotkonstruktion.

TS: Gör dig 100% säker på att vattnet cirkulerar bra när du håller 2-3000rpm. Det ska ju bli ett rejält drag i kylarvattnet genom slangarna vid dom varven.

Ta med dig en tempmätare som du kan stoppa i ett av luftutblåsen i kupen och ut o kör och dra på full värme och se om värmen där sjunker när motorn blir varmare och varmare. Då har du garanterat dålig cirkulation.

Senast redigerat av JonR (21 december 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Manick
30 december 2013 · 369 Inlägg

Okej, nu fattar jag ingenting alls....

Har kört lite kortare sträckor och har konstaterat att efter jag bytt kylarlocket så kan jag köra med bilen så länge jag håller mig på låga varv utan att temperaturen sticker iväg, dock har jag fått fylla på med typ en liter vatten per 5 mil eller liknande.

Men så ikväll... Kom hem från jobbet, då pep den för att vattennivån var lite låg, hällde i lite vatten innan jag skulle iväg till en kompis. Tidigare när jag kört EXAKT samma sträcka så har det varit lagom att fylla på vid en mack på vägen därifrån så av ren rutin stannade jag där idag för att fylla på - det saknades inge vatten?
Okej tänkte jag, nu får den bekänna färg så jag körde på rätt hårt hela vägen hem, tempen höll sig jättefint och inge vatten saknades när jag kom hem.

Va fan är det som händer? Det enda jag gjort sen problemet är att jag bytt kylarlocket och fyllt på vatten lite då och då... och såklart beställt hem vattenpump, kamrem och allt tillbehör man kan tänkas behöva till det, nu verkar det ju vara heeeelt i onödan....

Nån som har nån tanke på vad det kan ha vart? Stopp nånstans som plötsligt har släppt? Luft i systemet?

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 december 2013 · 14 048 Inlägg

Manick skrev:
Okej, nu fattar jag ingenting alls....

Har kört lite kortare sträckor och har konstaterat att efter jag bytt kylarlocket så kan jag köra med bilen så länge jag håller mig på låga varv utan att temperaturen sticker iväg, dock har jag fått fylla på med typ en liter vatten per 5 mil eller liknande.

Men så ikväll... Kom hem från jobbet, då pep den för att vattennivån var lite låg, hällde i lite vatten innan jag skulle iväg till en kompis. Tidigare när jag kört EXAKT samma sträcka så har det varit lagom att fylla på vid en mack på vägen därifrån så av ren rutin stannade jag där idag för att fylla på - det saknades inge vatten?
Okej tänkte jag, nu får den bekänna färg så jag körde på rätt hårt hela vägen hem, tempen höll sig jättefint och inge vatten saknades när jag kom hem.

Va fan är det som händer? Det enda jag gjort sen problemet är att jag bytt kylarlocket och fyllt på vatten lite då och då... och såklart beställt hem vattenpump, kamrem och allt tillbehör man kan tänkas behöva till det, nu verkar det ju vara heeeelt i onödan....

Nån som har nån tanke på vad det kan ha vart? Stopp nånstans som plötsligt har släppt? Luft i systemet?

Utan att ha läst tråden så är det ju nån läcka nån stans. 1 liter per 5 mil är ju inte lite. Är det säkert att inte pumpen läcker i axeltätningen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Manick
30 december 2013 · 369 Inlägg

Vettemannen skrev:

Manick skrev:
Okej, nu fattar jag ingenting alls....

Har kört lite kortare sträckor och har konstaterat att efter jag bytt kylarlocket så kan jag köra med bilen så länge jag håller mig på låga varv utan att temperaturen sticker iväg, dock har jag fått fylla på med typ en liter vatten per 5 mil eller liknande.

Men så ikväll... Kom hem från jobbet, då pep den för att vattennivån var lite låg, hällde i lite vatten innan jag skulle iväg till en kompis. Tidigare när jag kört EXAKT samma sträcka så har det varit lagom att fylla på vid en mack på vägen därifrån så av ren rutin stannade jag där idag för att fylla på - det saknades inge vatten?
Okej tänkte jag, nu får den bekänna färg så jag körde på rätt hårt hela vägen hem, tempen höll sig jättefint och inge vatten saknades när jag kom hem.

Va fan är det som händer? Det enda jag gjort sen problemet är att jag bytt kylarlocket och fyllt på vatten lite då och då... och såklart beställt hem vattenpump, kamrem och allt tillbehör man kan tänkas behöva till det, nu verkar det ju vara heeeelt i onödan....

Nån som har nån tanke på vad det kan ha vart? Stopp nånstans som plötsligt har släppt? Luft i systemet?

Utan att ha läst tråden så är det ju nån läcka nån stans. 1 liter per 5 mil är ju inte lite. Är det säkert att inte pumpen läcker i axeltätningen?

/Benny

Det sitter för mycket skit i vägen för att kunna se med blotta ögat men det har varit min teori tidigare då det har varit fuktigt på plasten under bilen.

Men om den har läckt så mycket, hur i hela hasselnöten kan den ha tätat läckan själv?!

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
5 januari 2014 · 369 Inlägg

Problemet hittat och åtgärdat!
Dock så vare en liten plastnippel som gick av så den har epoxylimmats nu och ska få härda under natten, bilen är dock uppstartad efter pumpbyte (bytte kamrem, löprulle, termostat och sånt skit med) och den spinner som en katt!

Problemkällan:
http://forumbilder.se/DBI46/cam00405.jpg

Ny pump:
http://forumbilder.se/DBI46/cam00407.jpg

Tack Wadde för hjälpen i vanlig ordning! smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
FordPer
5 januari 2014 · 188 Inlägg

de sa ju ja vatten pumpen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang