Motor kokar, men bara när man kör?!

Manick
19 december 2013 · 369 Inlägg

Hejsan!

Jag stötte på ett mycket märkligt problem igårkväll som jag inte riktigt kan få till i skallen hur fasen det kan bli så...

Bilen:
En Audi S8 från 1997. Glykolen kollad och "justerad" för senast 3 veckor sen så ispropp eller liknande kan uteslutas. Vattenpumpen bytt inom dom senaste 2000 milen.

Symptom:
Motorn kokar när man kör eller lägger belastning på motorn, frikopplar jag eller lägger i neutralen och rullar så börjar temperaturen sjunka och lägger sig snällt och fint på 90 grader. På tomgång är detta inga som helst problem heller, temperaturen håller sig på 90 grader även om jag så stått still i 20 minuter, detta gör att jag då utesluter termostat.

Teorier:
Vattenpumpen? Dock så har jag full värme i kupén och som sagt så ligger temperaturen jämt och fint på tomgång.

Termostat? Knappast... Då hade tempen inte hållt sig på prick 90 grader när den bara står och puttrar.

Topplockspackning? Njaaaa, motorn går hur rent och fint som helst, ingen rök nånstans, inget vatten i oljan, ingen olja i vattnet. Komptest ska dock utföras.

Läckage i kylsystemet? I så fall är det kylarlocket som läcker då det bara är där jag kan hitta att det kommer vatten.

Någon med tankar och ideér?

Senast redigerat av Manick (19 december 2013)

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Toxicz
19 december 2013 · 64 Inlägg

Jag lägger min röst på vattenpumpen, om det är en billig sådan så kan det hända att en kugg eller dyl har gått bort.

Manick
19 december 2013 · 369 Inlägg

Toxicz skrev:
Jag lägger min röst på vattenpumpen, om det är en billig sådan så kan det hända att en kugg eller dyl har gått bort.

Ja jag har funderat på det med, att den får tillräckligt med snurr på den med låga varv på motorn men inte när man högre varvtal. Ska testa den teorin genom att hålla lite högre tomgångsvarvtal en stund och se om tempen sticker iväg.
Värt att notera är också att man ser att remmen inte går helt rakt när motorn är igång, något remhjul/någon axel är inte 100% rak, dock är det inte mycket...

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
FredrikBr
19 december 2013 · 111 Inlägg

Är remmen tillräckligt spänd då? smile

Manick
19 december 2013 · 369 Inlägg

FredrikBr skrev:
Är remmen tillräckligt spänd då? smile

Japp! AC och generator lirar dessutom perfekt, inge remgnissel mer än när det kommit vattenstänk på remmen heller och alla hjulen snurrar som dom ska.

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
-Norrland-
19 december 2013 · 76 Inlägg

om vattenpumpen har plast imprellen kan den ha spruckit det gjorde den på min a4 gick söder efter ca 3000mil efter vattenpumpsbyte
min höll tempen upp till ca 60- 70km/h efter det steg den pga att  då snurrade imprellen på axeln

skyliner_1958
19 december 2013 · 90 Inlägg

Vi hade en bil me samma problem, men den sög ihop kylarslangen så de inte blev någon cirkulation. Syntes inte när man stog stilla men när man höll lite gas så dök de upp. De va på en jänkare så ja vet inte om de kan va samma problem på nyare bilar

Senast redigerat av skyliner_1958 (19 december 2013)

Manick
19 december 2013 · 369 Inlägg

Norrland_quattro skrev:
om vattenpumpen har plast imprellen kan den ha spruckit det gjorde den på min a4 gick söder efter ca 3000mil efter vattenpumpsbyte
min höll tempen upp till ca 60- 70km/h efter det steg den pga att  då snurrade imprellen på axeln

Ska rota runt bland kvittona jag fick med och se vad det är för något dom skruvat i... Vattenpumpen suger riktigt hårt att byta på dessa, hoppas verkligen jag slipper det hmm

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Meaganeowner
19 december 2013 · 2 250 Inlägg

Gissar att Du inte har något tryck alls i kylsystemet när motorn blir varm. Det ska det va serru!
Sen ska det släppas in luft när motorn kallnar och det blir undertryck i systemet (luft expanderar vid uppvärming och minimeras vid avkylning.
Det sitter två ventiler ovan vätskenivån som reglerar detta, oftast i expansionskärlets lock. Finns det ett läckage någonstans (normala ventiler), ja då uppför sig bilen exakt som du beskriver!
Ref... I en tryckkokare (som farmor hade, fö används flitigt i öststaterna) så kokar vattnet först vid 120 - 130 grader.
Potatisen blir klar på niolltid! Och motorn kokar inte!

Manick
19 december 2013 · 369 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Gissar att Du inte har något tryck alls i kylsystemet när motorn blir varm. Det ska det va serru!
Sen ska det släppas in luft när motorn kallnar och det blir undertryck i systemet (luft expanderar vid uppvärming och minimeras vid avkylning.
Det sitter två ventiler ovan vätskenivån som reglerar detta, oftast i expansionskärlets lock. Finns det ett läckage någonstans (normala ventiler), ja då uppför sig bilen exakt som du beskriver!
Ref... I en tryckkokare (som farmor hade, fö används flitigt i öststaterna) så kokar vattnet först vid 120 - 130 grader.
Potatisen blir klar på niolltid! Och motorn kokar inte!

Fast jorå, tryck har jag, det pyser på riktigt bra när jag öppnar locket på kärlet när motorn väl är varm och slangarna är både varma och hårda. Men som sagt, på tomgång så funkar det finfint, då ligger tempen stabilt... när jag kör är det en annan femma sad

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Meaganeowner
19 december 2013 · 2 250 Inlägg

Oooops. Det är klart att det blir tryck när den kokar, exakt samma som på min bil. Men kylsystemet ska kunna hantera att det inte kokar på vissa ställen i motorn, heta ställen p g a tunnare gods mm i nyare bilar än gamla V4 o Amazon.
Men för att förhindra detta, att det stormkokar och som följd av detta en massa bubblande vatten under tryck som okontrollerat ska ut, så  ska det bli ett lagomt högt i under uppvärmningsfasen.

Tror du mig inte så kör en vända utan expansionslock. Du lär få samma resultat.... stormkokning!

Min bil visade också normal temperatur.

Jag vet att det var läck tär man skruvade fast locket till expansionskärlet på min bil. Jag hade nämligen sågat upp ett spår med järnfilsblad, för att släppa ut trycket. Detta med anledning  att vattenpumpen börjat droppa lite, lite.

Bytte pump o expansionskärl....

Som sag droppar det inte vatten någonstans, så tror jag att du har läck i kylsystemets ventiler som jag nämnde tidigare, locket eller expansionskärlet. Kanske eventuellt i övre delen av kylaren, ifall det normalt är luft där..

Men åt till en verkstad och be dem provtrycka systemet.... håller det inte trycket tills utan att ventilerna öppnar - ja då har du ett läck.

Misstänker du topplockspackningen så har verkstäderna ett instrument som mäter ifall det finns avgaser i kylarvattnet. Ett sketet enkelt prov.

Manick
19 december 2013 · 369 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Oooops. Det är klart att det blir tryck när den kokar, exakt samma som på min bil. Men kylsystemet ska kunna hantera att det inte kokar på vissa ställen i motorn, heta ställen p g a tunnare gods mm i nyare bilar än gamla V4 o Amazon.
Men för att förhindra detta, att det stormkokar och som följd av detta en massa bubblande vatten under tryck som okontrollerat ska ut, så  ska det bli ett lagomt högt i under uppvärmningsfasen.

Tror du mig inte så kör en vända utan expansionslock. Du lär få samma resultat.... stormkokning!

Min bil visade också normal temperatur.

Jag vet att det var läck tär man skruvade fast locket till expansionskärlet på min bil. Jag hade nämligen sågat upp ett spår med järnfilsblad, för att släppa ut trycket. Detta med anledning  att vattenpumpen börjat droppa lite, lite.

Bytte pump o expansionskärl....

Som sag droppar det inte vatten någonstans, så tror jag att du har läck i kylsystemets ventiler som jag nämnde tidigare, locket eller expansionskärlet. Kanske eventuellt i övre delen av kylaren, ifall det normalt är luft där..

Men åt till en verkstad och be dem provtrycka systemet.... håller det inte trycket tills utan att ventilerna öppnar - ja då har du ett läck.

Misstänker du topplockspackningen så har verkstäderna ett instrument som mäter ifall det finns avgaser i kylarvattnet. Ett sketet enkelt prov.

Jo jag förstår vad du menar med trycket i systemet. Skulle jag dock ha ett läckage, borde detta inte visa sig på tomgång med? FÖr där håller sig ju både temperatur och vattennivå jättefint?

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
AntonotnA
19 december 2013 · 11 Inlägg

Hallå

När bilen står på tomgång behöver den bara snurra runt några tiotals kilo. När du kör ska motorn släpa på två ton skrot. Vilket tror du utvecklar mest värme...

Har inte de här vattenpumparna plastblad. I så fall är jag nästan 100 på att det saknas några blad. På tomgång skvalpar det runt tillräckligt vatten för att leda bort värmen. När du kör blir motorn mycket varmare och flödet räcker inte för att kyla. Fartvinden gör inte sitt eftersom inte vattnet cirkulerar genom kylaren i tillräcklig mängd.
Ganska vanligt fel. Tips: Piratpumpar brukar faktiskt ha metallblad.

/Mekaniker sedan 20 år på lånat inlogg

Volkswagen Corrado G60 "OLA G60" (1989)
BMW 520 e34 (1996)
FordPer
19 december 2013 · 188 Inlägg

jag tror på vatten pumpen

Maffia
20 december 2013 · 383 Inlägg

Provat att köra med AC:n av? Om man tömmer vattnet på dessa så ska man öppna alla ventiler i acsystemet med vag-com samtidigt för att förhindra luftfickor.

Manick
20 december 2013 · 369 Inlägg

Maffia skrev:
Provat att köra med AC:n av? Om man tömmer vattnet på dessa så ska man öppna alla ventiler i acsystemet med vag-com samtidigt för att förhindra luftfickor.

Hmm, det där får du väldigt väldigt gärna utveckla, vag-com har jag nämligen...

Har kört med AC helt av och på fullt flås utan nå direkt positivt resultat.

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
ahi
20 december 2013 · 90 Inlägg

hade samma problem på min Vag bil.. då bytte jag locket till exkärlet.. vips så blev problemet borta..
men men.. det finns 100 teorier på ett o samma fel..
hoppas du ej behöver byta vattenpumpen..
är inte precis man kan byta på fikapaus..

sen hade jag samma problem på en peugeot 406 diesel.. körde jag upp till ca 100km/h så gick det som den ska..
körde jag över 100 så kokar den o vattnet kommer ut ur exkärlet..
då va packningen som hade pajjat.. men jag körde så i nått år utan problem upp till 100 wink
va ett slit o släng bil smile

Maffia
20 december 2013 · 383 Inlägg

Har du vag-com så gör en koll på ac systemet, detta är mycket vanligt på vag oavsett motor.

jaka54
21 december 2013 · 5 729 Inlägg

Hej!
Som de andra sagt kan det vara vattenpumpen men har du kollat att kylaren är funktionsduglig och inte igensatt?

Manick
21 december 2013 · 369 Inlägg

Var å köpte ett kylarlock nu och bytte men det gjorde ingen skillnad... Pump å tillbehör är beställt så river jag skiten så fort dom grejerna kommer hem, då kollar jag också kylaren då den ändå måste bort.

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang