Saab 9-3 Budgetdunk & uppfräschning.

Saab 9-3 fix! Allt från ljud till trim. Mest ljud...Daily drivers should also be fun!
  • 53 Följare
  • 48 919 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli 2015
jonasmalmo
4 januari 2014 · 14 Inlägg

Låter väldigt mycket även fast det inte är klart som du själv säger antar man lär höra dig på malmös gator wink

Tss...
Warsore
5 januari 2014 · 367 Inlägg

jonasmalmo skrev:
Låter väldigt mycket även fast det inte är klart som du själv säger antar man lär höra dig på malmös gator wink

Haha ja det kan väl hända. Fast kör mest i Lund då jag flyttat hit med bruden ^^

More Bass To The People!
Warsore
11 januari 2014 · 367 Inlägg

UPDATE!

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160212/160212-57c07f5c085792195b2a4d4ff838768f.jpg


Maptun Steg 1 + E85 Fixat!
Fruktansvärt vilken positiv förändring det blev, som en ny bil big_smile

Org = 150hk, 238nm. Efter trim = 225hk, 340nm (detta utan E85) wink

Dock så har det varit jäääävligt mycket småkörningar den senaste tiden, och upptäckte lite majonnäs på oljestickan sad.

Ska ut och ta en runda på en 10-20mil idag och hoppas fukten försvinner.
Hade  bilen inne på storservice sensommras, så oljan är nog inte mer än 300-500 mil gammal. Hoppas man slipper byte precis nu iaf då det verkligen INTE passar dagens budget.



Läser folk tråden ens? Känns lite  som man skriver enbart för sig själv. -.-

Senast redigerat av Warsore (11 januari 2014)

More Bass To The People!
amoreex
11 januari 2014 · 2 712 Inlägg

Läser alltid fastän jag är tyst wink
Samma sak i min tråd, rätt tyst..

Angående ditt oil sludge, bästa är faktiskt att se till att motorn har den senaste vevhusventen, sen typ riva ner tråg etc och torka helt rent, jag körde med sån motorrengörning som man häller i oljan smile
Blev rätt rent ett tag iaf, men sen körde jag mest korta sträckor smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Warsore
11 januari 2014 · 367 Inlägg

amoreex skrev:
Läser alltid fastän jag är tyst wink
Samma sak i min tråd, rätt tyst..

Angående ditt oil sludge, bästa är faktiskt att se till att motorn har den senaste vevhusventen, sen typ riva ner tråg etc och torka helt rent, jag körde med sån motorrengörning som man häller i oljan smile
Blev rätt rent ett tag iaf, men sen körde jag mest korta sträckor smile

Hehe. Sluta vara tyst! Vill ju ha kommentarer, det är kul smile

Motorns vevhusvent set ut att vara den senaste, och där är inga sprickor, så istället för att anta det, så tänkte jag att jag kanske kan köra bort fukten. Läste att en intensiv runda på minst 10 mil får oljan att rensa ut det mesta i fuktväg och smuts utan någon rengöringstillsats.

Oljebyte + oljefilter är planerat då E85 kommer städa ur motorn ganska rejält, men kan som tidigast göra det om 2-3 veckor, då ekonomin just nu suger.

More Bass To The People!
Warsore
11 januari 2014 · 367 Inlägg

Nu blir det en roadtrip med bruden till Kristianstad och tillbaka för att se om man kan få bot på majonäsen på det sättet. Enkel resa är runt 82km, så ToR runt en 16 mil borde kanske räcka för att se om det jobbats bort, eller om oljebyte + vevhusvent måste uppgraderas. Tips på sevärdheter i Kristianstad? tongue

More Bass To The People!
amoreex
11 januari 2014 · 2 712 Inlägg

Warsore skrev:
Nu blir det en roadtrip med bruden till Kristianstad och tillbaka för att se om man kan få bot på majonäsen på det sättet. Enkel resa är runt 82km, så ToR runt en 16 mil borde kanske räcka för att se om det jobbats bort, eller om oljebyte + vevhusvent måste uppgraderas. Tips på sevärdheter i Kristianstad? tongue

Returbilen!
Är typ ända jag gör där wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Warsore
11 januari 2014 · 367 Inlägg

amoreex skrev:

Warsore skrev:
Nu blir det en roadtrip med bruden till Kristianstad och tillbaka för att se om man kan få bot på majonäsen på det sättet. Enkel resa är runt 82km, så ToR runt en 16 mil borde kanske räcka för att se om det jobbats bort, eller om oljebyte + vevhusvent måste uppgraderas. Tips på sevärdheter i Kristianstad? tongue

Returbilen!
Är typ ända jag gör där wink

Haha! Faktiskt det jag ställt in mig på. Har släktingar där, men varför ska man hälsa på dom mer än man behöver? Skroten är roligare! XD Då ses vi på returbilen i Kristianstad om 1,5H? tongue

More Bass To The People!
amoreex
11 januari 2014 · 2 712 Inlägg

Warsore skrev:

amoreex skrev:

Warsore skrev:
Nu blir det en roadtrip med bruden till Kristianstad och tillbaka för att se om man kan få bot på majonäsen på det sättet. Enkel resa är runt 82km, så ToR runt en 16 mil borde kanske räcka för att se om det jobbats bort, eller om oljebyte + vevhusvent måste uppgraderas. Tips på sevärdheter i Kristianstad? tongue

Returbilen!
Är typ ända jag gör där wink

Haha! Faktiskt det jag ställt in mig på. Har släktingar där, men varför ska man hälsa på dom mer än man behöver? Skroten är roligare! XD Då ses vi på returbilen i Kristianstad om 1,5H? tongue

Är dock hos flickvännen i Olofström så har 1h dit.
Men hon har åkt på kärtelfeber och hon orkar inget hmm

Och finns bara en galant där som jag redan tömt på vad jag vill ha wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
amoreex
11 januari 2014 · 2 712 Inlägg

Förresten har du skaffat kromade innerhandtag ännu? wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Warsore
11 januari 2014 · 367 Inlägg

amoreex skrev:

Warsore skrev:

amoreex skrev:

Returbilen!
Är typ ända jag gör där wink

Haha! Faktiskt det jag ställt in mig på. Har släktingar där, men varför ska man hälsa på dom mer än man behöver? Skroten är roligare! XD Då ses vi på returbilen i Kristianstad om 1,5H? tongue

Är dock hos flickvännen i Olofström så har 1h dit.
Men hon har åkt på kärtelfeber och hon orkar inget hmm

Och finns bara en galant där som jag redan tömt på vad jag vill ha wink

Haha. Ja att få med flickvännen till skroten, sjuk eller frisk, är svårt oavsett tongue

Där är ju några 9-3or så får la kolla på dem. Inte säkert man handlar något, men kul att kolla läget då jag bara varit på den i Helsingborg och Malmö.

Har även packat med mig ett akut "Near Death" kit om bilen skulle få problem.

Silvertejp.
Torxbits och hylsor.
Hammare, skruvmejslar och diverse.
Vatten.
hushållspapper.
Motorolja.
Kylarvätska.

Måtte inga problem uppstå!

More Bass To The People!
Warsore
11 januari 2014 · 367 Inlägg

amoreex skrev:
Förresten har du skaffat kromade innerhandtag ännu? wink

Yes! Dem sitter i nu. Ingen bild på dem dock ^^

More Bass To The People!
amoreex
11 januari 2014 · 2 712 Inlägg

Warsore skrev:

amoreex skrev:

Warsore skrev:

Haha! Faktiskt det jag ställt in mig på. Har släktingar där, men varför ska man hälsa på dom mer än man behöver? Skroten är roligare! XD Då ses vi på returbilen i Kristianstad om 1,5H? tongue

Är dock hos flickvännen i Olofström så har 1h dit.
Men hon har åkt på kärtelfeber och hon orkar inget hmm

Och finns bara en galant där som jag redan tömt på vad jag vill ha wink

Haha. Ja att få med flickvännen till skroten, sjuk eller frisk, är svårt oavsett tongue

Där är ju några 9-3or så får la kolla på dem. Inte säkert man handlar något, men kul att kolla läget då jag bara varit på den i Helsingborg och Malmö.

Har även packat med mig ett akut "Near Death" kit om bilen skulle få problem.

Silvertejp.
Torxbits och hylsor.
Hammare, skruvmejslar och diverse.
Vatten.
hushållspapper.
Motorolja.
Kylarvätska.

Måtte inga problem uppstå!

Min bruka dock alltid hänga med om hon är frisk som min högre hand med verktygen wink

Jag har bara varit i Kristianstad.. wink

Du har närmare till de andra wink

Äsch kör man japanskt behöver man ej sånt wink
Bara behövt verktyg till hjulmuttrar då jag ej spänt dem tillräckligt wink

Härligt!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Warsore
12 januari 2014 · 367 Inlägg

amoreex skrev:

Warsore skrev:

amoreex skrev:

Är dock hos flickvännen i Olofström så har 1h dit.
Men hon har åkt på kärtelfeber och hon orkar inget hmm

Och finns bara en galant där som jag redan tömt på vad jag vill ha wink

Haha. Ja att få med flickvännen till skroten, sjuk eller frisk, är svårt oavsett tongue

Där är ju några 9-3or så får la kolla på dem. Inte säkert man handlar något, men kul att kolla läget då jag bara varit på den i Helsingborg och Malmö.

Har även packat med mig ett akut "Near Death" kit om bilen skulle få problem.

Silvertejp.
Torxbits och hylsor.
Hammare, skruvmejslar och diverse.
Vatten.
hushållspapper.
Motorolja.
Kylarvätska.

Måtte inga problem uppstå!

Min bruka dock alltid hänga med om hon är frisk som min högre hand med verktygen wink

Jag har bara varit i Kristianstad.. wink

Du har närmare till de andra wink

Äsch kör man japanskt behöver man ej sånt wink
Bara behövt verktyg till hjulmuttrar då jag ej spänt dem tillräckligt wink

Härligt!

Jag behövde inte använda de sakerna heller, mer än på skroten. Bilen överlevde och fick kört 22 mil ganska oavkortat. Bara två små stopp på ca 20 min.

Fortfarande lite kleggigt i oljan, men det minskade lite iaf.
Oljenivån ligger fortfarande bra och den har inte tagit kylarvatten = Toppen mår bra! Inget kladd runt packningen eller så heller. Känns skönt.

Får gå ut sen och slå ett öga på vevhusventen, se fall det är den nya eller den gamla.
Är det den gamla så blir det uppgradera sig, och är det en ny så testar jag att städa ut den.

Någon som har tips på en bra, billig olja till Saab? Oljan är inte menad att stanna i länge, utan mer som motor tvätt. köra en 20 mil sen tömma ut den igen för att få bort majonäsen. 10-40W helsyntetisk?

Sen även en bra olja som får stanna i sedan, iaf en 500-1000 mil. Fått tips om castrol 10w-40w helsyntet på grön flaska ska vara perfekt för Saab.

More Bass To The People!
amoreex
12 januari 2014 · 2 712 Inlägg

Warsore skrev:

amoreex skrev:

Warsore skrev:

Haha. Ja att få med flickvännen till skroten, sjuk eller frisk, är svårt oavsett tongue

Där är ju några 9-3or så får la kolla på dem. Inte säkert man handlar något, men kul att kolla läget då jag bara varit på den i Helsingborg och Malmö.

Har även packat med mig ett akut "Near Death" kit om bilen skulle få problem.

Silvertejp.
Torxbits och hylsor.
Hammare, skruvmejslar och diverse.
Vatten.
hushållspapper.
Motorolja.
Kylarvätska.

Måtte inga problem uppstå!

Min bruka dock alltid hänga med om hon är frisk som min högre hand med verktygen wink

Jag har bara varit i Kristianstad.. wink

Du har närmare till de andra wink

Äsch kör man japanskt behöver man ej sånt wink
Bara behövt verktyg till hjulmuttrar då jag ej spänt dem tillräckligt wink

Härligt!

Jag behövde inte använda de sakerna heller, mer än på skroten. Bilen överlevde och fick kört 22 mil ganska oavkortat. Bara två små stopp på ca 20 min.

Fortfarande lite kleggigt i oljan, men det minskade lite iaf.
Oljenivån ligger fortfarande bra och den har inte tagit kylarvatten = Toppen mår bra! Inget kladd runt packningen eller så heller. Känns skönt.

Får gå ut sen och slå ett öga på vevhusventen, se fall det är den nya eller den gamla.
Är det den gamla så blir det uppgradera sig, och är det en ny så testar jag att städa ut den.

Någon som har tips på en bra, billig olja till Saab? Oljan är inte menad att stanna i länge, utan mer som motor tvätt. köra en 20 mil sen tömma ut den igen för att få bort majonäsen. 10-40W helsyntetisk?

Sen även en bra olja som får stanna i sedan, iaf en 500-1000 mil. Fått tips om castrol 10w-40w helsyntet på grön flaska ska vara perfekt för Saab.

Du har ju en del att städa ur isåfall, både intercooler och tråg och alla slangar etc,

Angående oljan så kan jag ej det i huvudet.

Fick du tag i något på skroten då? wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Warsore
12 januari 2014 · 367 Inlägg

amoreex skrev:

Warsore skrev:

amoreex skrev:

Min bruka dock alltid hänga med om hon är frisk som min högre hand med verktygen wink

Jag har bara varit i Kristianstad.. wink

Du har närmare till de andra wink

Äsch kör man japanskt behöver man ej sånt wink
Bara behövt verktyg till hjulmuttrar då jag ej spänt dem tillräckligt wink

Härligt!

Jag behövde inte använda de sakerna heller, mer än på skroten. Bilen överlevde och fick kört 22 mil ganska oavkortat. Bara två små stopp på ca 20 min.

Fortfarande lite kleggigt i oljan, men det minskade lite iaf.
Oljenivån ligger fortfarande bra och den har inte tagit kylarvatten = Toppen mår bra! Inget kladd runt packningen eller så heller. Känns skönt.

Får gå ut sen och slå ett öga på vevhusventen, se fall det är den nya eller den gamla.
Är det den gamla så blir det uppgradera sig, och är det en ny så testar jag att städa ut den.

Någon som har tips på en bra, billig olja till Saab? Oljan är inte menad att stanna i länge, utan mer som motor tvätt. köra en 20 mil sen tömma ut den igen för att få bort majonäsen. 10-40W helsyntetisk?

Sen även en bra olja som får stanna i sedan, iaf en 500-1000 mil. Fått tips om castrol 10w-40w helsyntet på grön flaska ska vara perfekt för Saab.

Du har ju en del att städa ur isåfall, både intercooler och tråg och alla slangar etc,

Angående oljan så kan jag ej det i huvudet.

Fick du tag i något på skroten då? wink

Min tanke är ju att byta vevhusvent om det behövs, och i såfall köra motortvätt (som nämnt ovan) sen köra i ny, bättre olja att ha i en längre period. När tvättoljan tas ur, så ska jag slå ett öga på den och se hur illa/bra det ser ut. Är det alldeles för jävligt så är en tvätt av sumpen nog ett måste tyvärr. Problemet är ju att jag endast har en bil och ingen stans att stå och ingen bil att låna om Saaben blir stående några dagar.

More Bass To The People!
Warsore
29 januari 2014 · 367 Inlägg

Tjena!

Inte hänt så mycket på bilfronten. Slängt på vinterhjulen, sladdat lite och lyckats köra bort det mesta av majonäsen (blir mindre och mindre varje gång jag kollar stickan) så egentligen inte så mycket att uppdatera. Bilen ser iallafall förjevlig ut med plåtisar!

Hoppas på en snabb vår så man kan känna suget att mecka!

More Bass To The People!
nyllet
6 februari 2014 · 2 564 Inlägg

kul läsning.. har ingen bild på sid en när den är lackad och monterad i bilen igen ?

tack till:
www.MBSCA.com
8power
21 februari 2014 · 80 Inlägg

Prem Laggd ! Mkt snygg saab smile kolla gärna in min 900 smile

Toyota Celica ST 2000 "Japsen" (1977)
Saab 9-5 "Vector" (2006)
Warsore
21 februari 2014 · 367 Inlägg

nyllet skrev:
kul läsning.. har ingen bild på sid en när den är lackad och monterad i bilen igen ?

Jodå! Kan försöka få en bild senare. Ska köra med sambon till helvetet (ikea) idag.

8power skrev:
Prem Laggd ! Mkt snygg saab smile kolla gärna in min 900 smile

Tackar! Ska kolla in läget, absolut ^^.

More Bass To The People!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang