Volvo 745 gnista från tändspole men inte från stift

Meaganeowner
6 januari 2014 · 1 882 Inlägg
#21

Ja, ja....  Lite ellära är kanske på sin plats. Rotor med 1000 ohm och sen ett fördelarlock med resistans högre än vad du kunde mäta.... dvs 2 000 ohm eller vad som helst mer, kanske blir totalt för hög resistans.

Men det handlar egentligen inte om ström utan om spänning. Och en gnista får man vanligtvis även om resistansen för ström är hög. Men dock inte hur hög som helst!
Allt handlar ju om hela systemet.

Ex stick fingrarna på ett elstängsel för djur... Inte dör Du, men det blir en häftig gnista i mörkret. INget att pissa på direkt.
Eller om Du stryker handen över skärmen på en tjock-TV. Det sprakar o har sig.... Spänningen har jag mätt till 40 000 volt... men strömmen är försumbar.

Jo, så är det nog.... varför inte knalla iväg till en intresserad Volvo-meck? Som kan kika på vad Du har i din bil. Det lär det aldrig hitta på BDC, Biltema eller Mekonomen..

danielberglund
6 januari 2014 · 19 Inlägg
#22

Du menar 2000KOhm gällande mätvärde som jag kan mäta. Exakt! spänning hög men ström låg i tändsystem. Man får ju gnistor på vintern med tjocksockor med:)  Hittade äntligen en intressant tråd med liknande problem om du/ni orkar läsa. Där va det tändspolen. sämst på forum så jag klistrar bara in adressen   http://forum.soe.se/archive/index.php/t-28958.html

Meaganeowner
6 januari 2014 · 1 882 Inlägg
#23

Missade K:t   Då blir det avbrott m a o, som en möjlig felkälla.

"i bland ser gnistan fin ut men när man sen sätter i stiftet å de kommer komp på så blåser man ut gnistan vette fan varför verkar bar va så wink"  Som jag råkade ut för.


Men nu du! Tändstift i änden på kabeln direkt från tändspolen - OK Gnista

Men när Du försöker via en snurrande rotor och ut från tändfördelarlocket med en kabel i något av ut-hålen och tändstift mot gods - Inget.

Skulle kunna vara som på min gamla T-24 traktor eller gamla 900 där det plötsligt gick ett motorfäste när jag backade.

T24:an... började gå allt sämre. Riktigt så där misstände allt mer. Det som hände var att rotorn inte timade till rätt tändstift, så där perfekt. Visst, så länge som det fanns något kvar av blecken inuti rotorn så slog gnistan över, men så blev felet för stort och det blev bara gnistor ibland. Hittade felet när jag kollade var rotorn pekade, när jag mätte
endera kontakt eller öppning hos brytarspetsarna med en enkel provlampa. Det var ett kugg fel i mekaniken som drev rotorn.  I ditt fall kanske rotorn pekar någonstans mittemellan kontaktytorna inuti locket när gnistan så att säga är på väg.

SAABEN. Trasigt motorfäste gjorde att motorn lyfte i framänden och fördelarlocket slog i motorhuven. Den lilla bakelitpiggen som låser rotorn (inuti hålet på rotorn) mot tändfördelaraxeln gick av och rotorn snurrade fritt. Timingen belv helt fel, men ibland stämde det.

Kan det vara som så att Du inte får ut någon spänning ur locket p g a att det är fel på timingen?
Endera att gnistorna genereras vid fel tidpunkt eller att rotorn inte är mitt för en av "utgångarna" ur fördelarlocket (till tändstiften)?

Vad bestämmer när gnistan ska till? En hallgivare, som läser vaddå? Kuggkransen på svänghjulet?

På snöslungemotorn hade krysskilen av aluminium gått sönder. Svänghjuelt hade flyytat sig x-grader. Så det var gnista när jag ryckte, men i feltidpunkt.

Kan Du få gnista på tändstiftet anslutet till tändspolen - gods utan att dra runt motorn... t ex ta bort de smala kablarna på tändspolen och lägga på 12 volt där?
I så fall kan Du vrida motorn så att rotorn hamnar i läge för gnista på valfri cylinder/tändstift och testa om Du för spänning genom det hela, med gnista som resultat. Blir de gnista, jag då är det fel timing...

Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2014)

danielberglund
6 januari 2014 · 19 Inlägg
#24

ja ibland så orkar ju inte stift gnista med kompression osv. sedan kan gnistan komma på felställen. Nu till en början vill jag ju bara ha en gnista från tändkablarna utan stift ingängade. men du menar att om hallgivaren inte ger impuls exakt samtidigt som rotorn passerar stiften i fördelarlocket så går det inte. har varit lite lur på givaren då isoleringen på hallgivarkabeln börjat gjort sitt. men eftersom det kom gnistor från spolen tänkte jag att den skickade impulser.

En annan sak du skrev tidigare va resistans på tändkablar osv, om den totala resistansen skulle va för mycket. vet inte om jag har resistansstift(om det finns såna). men jag bytte tändkablar på alla stift men inte kabel från spole till lock. Mätte upp gamla kabeln från spole o lock o den är på 4,5kohm. De nya kablarna från lock till stift är bara på 900ohm. Man kanske måste ha samma låga resistans på kabeln från spole till lock om den nya rotorn o lock har högre resistans.
Tycker dock att det är lite långsökt.

Men bilen gick ju med samma kablar, lock och rotor en vecka eller så... men nån gång ska ju sakerna gå sönder:)

Meaganeowner
6 januari 2014 · 1 882 Inlägg
#25

Jag tror att gnista kommer vid fel tid. Vad fixar tändförställningen?
I nyare bil en tändmodul?
På T24:an en spak som inte kan gå sönder:-)

danielberglund
7 januari 2014 · 19 Inlägg
#26

OK! va på mekonomen o mätte upp ett lock idag. Där har jag iallafall kontakt mellan kol o stift så det blir intressant o testa. Det behöver ju inte nödvändigtvis inte va felet eftersom jag körde med mitt första fördelarlock från biltema i en vecka o det mätte ju likadant som ett sprillans från biltema. Men det första locket jag köpte från biltema kanske hade kontakt ett litet tag innan det gick sönder medans det nya redan va trasigt från butik. Återstår o se när jag bytt.

danielberglund
10 januari 2014 · 19 Inlägg
#27

Ok! Jag har nu fastnat igen.

Jag har gnista från tändspolen både med stift och utan stift. om jag lägger stiftet på motorn så har jag även gnista=inga jordproblem.Även mätt mellan motor o minuspol/chassie o har 0 ohm.

Jag har bytt fördelar lock, rotor och tänspole/tändmodul(de sitter väl ihop på regina/bendix systemen?)

Jag har testat felkodsdiod boxen o får 1-1-1=inga fel

Jag har kollat så att kamrem inte hoppat.

När jag mäter spänning till tänspolen(kontakten inkopplad när jag mäter) får jag typ 10v när jag vrider igång startmotor, men då har jag inte tändkabel från spolen till fördelarlocket inkopplad. Så fort jag kopplar in tändkabeln i fördelar locket så får jag ingen spänning när jag kör startmotorn.

Skulle det kunna va nåt med att nått blir överbelastat o stängs av med gnistgap- samt tändkablars resistans?

Drönirettab
10 januari 2014 · 21 761 Inlägg
#28

10 V spänning på tändspolen när du kör startmotorn ser ganska normalt ut i mina ögon iaf, dels sjunker batterispänningen pga den höga strömmen och sedan blir det alltid litegrann spänningsfall via tändlåset. smile

Menar du att spänningen till tändspolen försvinner helt, alltså ner till 0 V, när du kopplar in tändkabeln i fördelarlocket?

joH900
10 januari 2014 · 414 Inlägg
#29

Kanske läge och prova nya/andra fungerande kablar?

Eller hallgivare/vevaxelgivare som är skit kanske?

danielberglund
10 januari 2014 · 19 Inlägg
#30

ja vevaxelgivare kanske. men jag får ju gnistor från tändspolen så den måste ju ge pulser. svårt att tro att alla 4a tändkablar skulle ge upp samtidigt. Kan man fulkoppla tändspolen så man inte går via nyckel o annan elektronik?

Meaganeowner
10 januari 2014 · 1 882 Inlägg
#31

Tror fortfarande att rotorn inte pekar mot någon av anslutningarna förtändkablarna när det blir en gnista.
Vilka möjligheter finns att rotorn hoppat några kuggar eller vridit sig på annat sätt?
Eller också så läser vevaxelgivaren helt fel.

Kan det möjligtvis vara som så att det är glapp i vevaxelgivaren, kabeln eller kontakten, så att det blir en puls varje gång motorn passerar ÖD för någon cylinder och så att säga rister till något. Detta skulle innebära att gnistan alltid kommer allt för sent i förhållande till rotorns läge. Och ingen gnista / högspänning matas ut via kablarna till stiften.
Det blir i stället ett överslag inuti tändfördelaren, ja kanske rent av mellan rotor och fördelaraxel. Gnistan tar givetvis kortaste vägen till jord.   

Eller också ingen gnista alls, inte ens inuti fördelaren, för vägen till jord blir för lång....

För att en krets, tändmodul ska ge något ifrån sig kanske det är som så att det måste finnas ett visst motstånd. Gnistan i sig är ett slags motstånd, om än litet. Därför kanske det blir 0 Volt när Du mäter. Och då kanske kretsen jordar hela tiden. Borde sätta mig in i hur detta fungerar.

Tändmoduler / styrenheter verkar luriga... Tändförställningen ställs av hur snabbt den får pulser från en givare,
d v s hur snabbt motorn snurrar och lite mera. Förr var det alltid hur stort vacuumet var i insugningsröret.

Men när Du fått fart på bilen så har jag också lärt mig något nytt smile


Kommer ihåg när vi i ungdomen busade med kompisarnas mopeder. Drog ett streck med en mjukblyertspenna utefter porslinet på tändstiftet. Strecket syntes inte, bara överslaget när det var mörkt ute...
wink

Senast redigerat av Meaganeowner (10 januari 2014)

danielberglund
10 januari 2014 · 19 Inlägg
#32

ja i så fall ska det va vevaxelgivaren då allt stämde gällande rotorposition. den stod mot 1a cylinderns stift när man hade vevaxelmarkering på nollan(eller vad det heter) samt att kamdrevet va i markeringsposition.

Men det konstiga är ju att tändspolen får spänning typ 10,6v när man kör startmotor utan att koppla in tändkabeln i fördelarlocket o så fort man kopplar in kabeln får tändspolen ingen spänning.

danielberglund
10 januari 2014 · 19 Inlägg
#33

Om jag matar tändspolen med+ direkt från batteriet så lär jag märka vars det leder, det borde väl gå? om det funkar då så borde det ju va nåt i tidigare skede.

Drönirettab
11 januari 2014 · 21 761 Inlägg
#34

Du kan ju testa att göra så, fast om det skulle bero på spänningsfall i ordinarie kabeln så skulle det rimligtvis ha blivit samma problem när du kopplade på ett tändstift direkt på tändspolekabeln eftersom tändspolen i detta läge blir belastad på ungefär samma sätt som när kabeln sitter i fördelarlocket. smile

Så ser åtminstone jag på saken, men jag tänker kanske snett. hmm

danielberglund
11 januari 2014 · 19 Inlägg
#35

En fråga bara. Ska det va spänning på tändspolen när tändläge 2 på nyckeln, mellan den vit/röda kabeln(den 3-poliga kontaktens 1:a ledning) o jord?
Eller ska det bara va spänning där när man kör startmotor? Jag mätte när kabeln va inkopplad i tändspolen, det borde man väl kunna göra. eller måste den va urkopplad vid mätning?

Drönirettab
11 januari 2014 · 21 761 Inlägg
#36

På tändspolens plusanslutning (nr 15) ska det visa ungefär batterispänning både med tändningen påslagen och när startmotorn körs. Minusanslutningen (nr 1) visar dock också spänning med tändningen påslagen, däremot inte när man kör startmotorn. Om det står "15" och "1" på din tändspole vet jag inte, men de siffrorna brukar iaf gälla.

Orsaken till att det visar spänning även på minusanslutningen är att spolen inte får en "minussignal" från tändenheten och då leds plusspänningen vidare från plusanslutningen genom lindningen till minusanslutningen.

Minusanslutningen på tändspolen får alltså en minussignal från systemets tändenhet (tändmodul/tändslutsteg) när startmotorn går och med motorn igång, men inte med motorn avslagen och/eller tändningen avslagen. smile

danielberglund
12 januari 2014 · 19 Inlägg
#37

OK det här går inte så snabbt för mig, har typ 2 minuter till felkoll/dag smile Mätte den 3-poliga kontakten som går in i tändboxen med tändning på.Mätte mellan den översta(rödvita kabeln) o jord Fick typ 0,16V mellan den o jord. ska väl vara 12V?  På den nedersta får jag 11,8V. Borde innebära att jag har nått fel i ett tidigare skede. Har kollat så att säkringarna är hela, pumpen går igång så reläet borde va ok.

Undra om styrenheten är ok. Sitter den under ratten på 745 regina eller vet nån var den sitter?

danielberglund
12 januari 2014 · 19 Inlägg
#38

såg nu att jag mätte fel på den 3-poliga kontakten. Anslutning A va kabeln längst ner så jag har spänning där när kontakten är utdragen. Varför jag har spänning på anslutning C (den rödvita kabeln) när den 3-poliga kontakten är inkopplad måste då bero på det Drönirettab sa. konstigt dock att jag får spänning på anslutning C när jag kör startmotor o har ett stift direkt på tändspolen och spänningen försvinner när tändspolskabeln är vidare kopplad till fördelarlocket .

Men när jag kör startmotor så sjunker spänningen på anslutning A i den 3-poliga kontakten till 8V=dåligt batteri(är också -15 grader ute så det går ju lite tungt). Har dock kört starthjälp med annan bil vid test av gnista på tändstift så man tycker inte att det borde bero på det. Nytt batteri på väg hur som helst. Ska testa mer då.

danielberglund
13 januari 2014 · 19 Inlägg
#39

YES! Nu går den fint igen. Tack för alla fina råd o tips.

Vet inte exakt vad som gjorde att det blev gnista till slut, bytte ju ut ganska många delar. Men det det började ju att jag inte hade gnista, men från spolen hade gnista.

Delar jag bytt tändspole/modul,vevaxelgivare(den gamla gav impulser till tändspolen fast kabeln va sliten så jag bytte den), lödde om alla punkter på bränsle/tändrelä,köpte först biltema fördelarlock o rotor(litade inte på dessa o köpte nya igen på mekonomen) samt nya stift(men de gamla funkade på spolen dock, fast de va slitna).

Efter allt provade så va det inte mycket kräm kvar i batteriet i -15grader, så jag laddade det med.

Den nya tändspolen(bilskroten) ska jag lämna igen då jag inte tror att det va den som spökade, fick samma problem med den.

Meaganeowner
13 januari 2014 · 1 882 Inlägg
#40

Riktigt kul att även vi fick lära oss lite om tändsystem o tändproblem.. 

Rulla vidare...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang