Missade K:t Då blir det avbrott m a o, som en möjlig felkälla.
"i bland ser gnistan fin ut men när man sen sätter i stiftet å de kommer komp på så blåser man ut gnistan vette fan varför verkar bar va så

" Som jag råkade ut för.
Men nu du! Tändstift i änden på kabeln direkt från tändspolen - OK Gnista
Men när Du försöker via en snurrande rotor och ut från tändfördelarlocket med en kabel i något av ut-hålen och tändstift mot gods - Inget.
Skulle kunna vara som på min gamla T-24 traktor eller gamla 900 där det plötsligt gick ett motorfäste när jag backade.
T24:an... började gå allt sämre. Riktigt så där misstände allt mer. Det som hände var att rotorn inte timade till rätt tändstift, så där perfekt. Visst, så länge som det fanns något kvar av blecken inuti rotorn så slog gnistan över, men så blev felet för stort och det blev bara gnistor ibland. Hittade felet när jag kollade var rotorn pekade, när jag mätte
endera kontakt eller öppning hos brytarspetsarna med en enkel provlampa. Det var ett kugg fel i mekaniken som drev rotorn. I ditt fall kanske rotorn pekar någonstans mittemellan kontaktytorna inuti locket när gnistan så att säga är på väg.
SAABEN. Trasigt motorfäste gjorde att motorn lyfte i framänden och fördelarlocket slog i motorhuven. Den lilla bakelitpiggen som låser rotorn (inuti hålet på rotorn) mot tändfördelaraxeln gick av och rotorn snurrade fritt. Timingen belv helt fel, men ibland stämde det.
Kan det vara som så att Du inte får ut någon spänning ur locket p g a att det är fel på timingen?
Endera att gnistorna genereras vid fel tidpunkt eller att rotorn inte är mitt för en av "utgångarna" ur fördelarlocket (till tändstiften)?
Vad bestämmer när gnistan ska till? En hallgivare, som läser vaddå? Kuggkransen på svänghjulet?
På snöslungemotorn hade krysskilen av aluminium gått sönder. Svänghjuelt hade flyytat sig x-grader. Så det var gnista när jag ryckte, men i feltidpunkt.
Kan Du få gnista på tändstiftet anslutet till tändspolen - gods utan att dra runt motorn... t ex ta bort de smala kablarna på tändspolen och lägga på 12 volt där?
I så fall kan Du vrida motorn så att rotorn hamnar i läge för gnista på valfri cylinder/tändstift och testa om Du för spänning genom det hela, med gnista som resultat. Blir de gnista, jag då är det fel timing...