Volvo 850 96a T-Grön, T-5R - Återkomsten? - Montering påbörjad..

Åkte och köpte mig en 850 96a T5-R. Ganska sleten visade det sig senare. Men det hindrar en inte ifrån att jobba på ett objekt som behöver kärlek även om det har funnits motgångar och större utgifter som man hade velat kunnat lagt tid och pengar på annat. Följ med in i tråden där glöden brinner för att meka en äkta klassiker i den lite "ovanliga" Olivgröna färgen istället för den mer kända T-gula färgen. Samma utrustning, bara färgen som skiljer de åt!
  • 137 Följare
  • 244 383 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 maj 2016
Extrazz En 5a är Livet.
19 mars 2014 · 2 005 Inlägg

Hur rengör man detta filtret smidigast? om det ens går?

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a00e888a964ddbe2e8549b82d498df83.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-3459a04077da406f593e84bfc38a013c.jpg

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
19 mars 2014 · 2 005 Inlägg

Luftfilter.. ett KN filter.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
20 mars 2014 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-8a794aea719f45d042cafa0d7a8cdf97.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-3064923368cf5e36240c6c51e304fb10.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-2ea91d5a08b4fdcb4e2ffcc64b1344aa.jpg


Tycker inte den ser så tokig ut ändå? Givetvis finns det mängder med fel och saker som måste åtgärdas.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
21 mars 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
så fin den är smile lite schyssta fälgar så blir de riktigt bra smile

Tycker bilderna förskönar den en hel del wink Andra fälgar kommer när sommaren tittar fram.

JonteWikman skrev:
tror biltema har filter rengöring till motorcyklar använd det, annars brukar man kunna använda yes diskmedel oxå om det brådskar smile

Ingen fara med att använda annat än vad KN säger? Någon skrev att avfettning funkar lika fint? iofs så antar jag att rent vatten är inga bekymmer så länge man bara får det "rent och torrt sedan".

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-e9c93cac44f8005142676b151425e20b.jpg


Då vart det lite bättre siffror än vad jag ögonmottade in styrväxeln på iaf. Siffrorna har nog varit lite fel sen förra ägaren sänkte bilen dessutom.

//Martin

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
22 mars 2014 · 2 005 Inlägg

En röd lampa tändes kort efter att man tittat i backspeglen och såg ett vitt moln. svängde av och parkerade.   lite surt men faktiskt så är jag inte direkt nerlåter över det hela mer än att de kanske vart lite dyra reservdelar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-b499413dcef64786d71d40758e2d576f.jpg

Klibbigt vart det. Trodde att turbon hade gett med sig så fick bogserings hjälp av Conny världes goaste skåning och hjälpsam så drog vi iväg bilen till ett garage. Vi lastade in ett par turbo's vi hade liggandes och morgons eftermiddag/kväll att planera in ett turbobyte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-4c39e6f13d2ad659a0b1dcce5af34b16.jpg

Inte läcker det dåligt häller... hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c1d0d04cf8aeaada65d871f7186eb5fe.jpg

Efter att ha tittat lite så blev jag fundersam då jag tyckte det kom från toppen istället. Men efter att ha rivit lite slangar och filterboxen så kom det en liten lättnad att det var den övre värmeslangen till värmepaketet som hade gett med sig lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-31c50daa1079b52a547f5b7330418c6f.jpg

Skarvade ihop det så gott det gick med det man hittade i alla tänkbara ställen.
hinkade i vatten och lät den stå på tomgång tills den vart riktigt varm. Höll vattnet iaf. kanske att turbon vitryker lite.
Bytte ut de fula blå skitslangarna som någon tidigare ägare satt dit. De var ju fan sämre än original och enligt mig så borde de ha sugits ihop rätt enkelt. Hittade lite slang som var bättre. Blir ett slangbyte senare men det funkar iaf.

Kom hemåt och ser en svag vatten rand i backspegel. Fortsätter en bit och senforsar det bara.  Jag tror inte toppen tog skada för jag stannade till och tyckte ihop slangarna då den delat sig vid skarven och hinkade i massor med vatten. 

Sen vart runt halva stan och letade efter en passande slangnippen/skarvmuff eller något men helt jävla omöjligt att hitta. Hittade en lämplig skarv på Swedol som ska tåla 175grader gjord av delrin. Efter att ha pressat bilen lite så verkar det hålla.  Var även inne på Volvo och beställde nya slangar som kommer i veckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f7c3506c2ed0a8f8757f72e7771b0a85.jpg

Så såg den jävlen ut iaf tongue

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
22 mars 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
Å fyfan tur att de va bara en vatten slang iaf smile

Hade lite planer där att bara riva ner hela bilen när den vart lite ledsen. men det kommer la senare isf.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
2 april 2014 · 2 005 Inlägg

Fått mina nya slangar jag beställt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ef4e9c1aa287a6a8f169b837a8b498db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-27d2877e1a35d8e47f99d82e777c83d5.jpg
Lite surt att det var massa fula märkningar på de med ^^

Dyra vart de iaf  1100 gick de på.


Fick ta och byta däck så man kan njuta av sommaren iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-aa57ed317e831f4819ea76bd12687cef.jpg

Både skitigt och att man fixade till bromsarna med.. Någon klåpare har ju tyckt att drivknutsfett eller något annat likande är ypperligt att smörja bromsar med.  Resultat? 4 Damasker sönder. 2 helt sönderkärvade ok. Ett Ok som damasken har "hoppat ut" och kärvar..  Lösningen vart att bara kleta dit massa klet.. Suck.. Går ju renovera men blir nog att köpa nya ok istället. så vet man att det funkar.  Lite småskoj då man åker på att byta bromsslangar och kanske fixa nya anslutningar på bromsrören.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-07d8acd43e37f5f026715d087aeb8dd8.jpg

Står och myser lite jämte den vite efter att ha fått sig en riktigt tvätt med mycket schampo. Får dock ta och tvätta bort det ingrodda och ge den en polering med kanske.

Senast redigerat av Extrazz (2 april 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
2 april 2014 · 2 005 Inlägg

mercaa skrev:
Lite jobbiga reparationer du haft må jag säga, men härligt att de går framåt!

Skönt med grönt gräs, har fortfarande snö som hindrar sommar fälgarna att glida på...  känns lite lätt retande wink

Men är det damaskerna som sitter på glidpinnarna som gått sönder för dig? vet du ev om man kan köpa såna nya?

Damasken till kolven i oket. Det är så pass mycket rost på dessa så jag tror inte man klarar av att rädda de med att slipa bort rosten och köra på. Verkar som att de har varit målade 2-3 gånger i olika färger dessutom så de har nog varit med ett tag och gjort sitt pga bla dålig skötsel.
Att man kan köpa nya damasker vet jag. Dock är det ett ganska trist jobb med att få bort oket helt. Sen ska man få bort luftnipplen och trycka ut kolven. Smörja och slipa till och sen försöka trycka ihop hela skiten igen tongue
Så kontrar man tid och frustration av att något snart kommer flygande så blir det att svälta en månad för att kunna bromsa säkert.

Henkojv skrev:
Roligt att se att den har kommit i rätta händer! Detta ska följas smile Bra jobbat

Tack tack. Bättre händer iaf än vad den har varit det senaste iaf.  Alltid skoj med folk som följer.

Senast redigerat av Extrazz (2 april 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
5 april 2014 · 2 005 Inlägg

Då vart vi igång igen..


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-90752dc0cd44c460696265930714e7d0.jpg

Rost som har varit där ett par år. Var riktigt grovt ner så att rädda den hade bara håll ett år innan det hade börjat komma igen. Märket på listen misstänker jag kommer ifrån att dörrgångjärnet/kolven inte varit rätt monterad eller varit lös och dörren har kunnat öppnats mer än vad den ska och att de vanliga gångjärnens stoppklack inte nåt fram förrns listen tar skada.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-e5a3724fcbbc66a4174662f15fea233d.jpg

Bort med dörren. 15L HB må tro?

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-be09abcc93e553bc3f60ff92504366f4.jpg

Nya dörren på plats. Rostfri och inget dörruppslag mitt på. Men Inte helt skadefri men klart bättre än förra.
Någon som ser någon skillnad på dörrarna? Vet att toningen är lite lite mörkare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0f7dc73ac1d1bf6203913979a5b2d7a3.jpg

Slet dän den felaktiga dessutom trasiga dörrsidan och bytte till den svarta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-218d62650e186a73683331c38ded638a.jpg

Inte ens en hel högtalare kunde man fått med sig. Saknades skruvar som höll inredningen. Hur svårt är det att lossa en skruv och sen skruva tillbaka rätt mängd skruvar på rätt plats?

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f618aa372680bb17494820f4fb9590f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-4cd667825b6145881601eb652849f17e.jpg

V70 handtag som annars sitter runtom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c198dc057e52f3ebc3a0f1338fdbbaee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-4eb681073a30ea668af3f43785a9da8f.jpg

850 Handtag som medföljde min dörr.


Får nog säga att 850 handtagen faktiskt inte är så fula ändå. Nästan så man skulle åka och hämta de andra 3 handtagen för att kunna bestämma sig bättre om 850 handtagen passar bättre eller inte. Bytte dock till V70 handtaget bak så att man har likadant runtom.

Senast redigerat av Extrazz (5 april 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
5 april 2014 · 2 005 Inlägg

harlekin skrev:
hittat abs box? smile

Eftersöker fortfarande en.  Tror att skroten tar alla boxar innan bilarna hamnar på självplocken.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
5 april 2014 · 2 005 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
Ä det samma Abs box som på 94ans turbo så fall så har jag en när jag ska skrota ner min röda

Varför skrota ner den? Ser inget fel på den?

Finns en drös olika dock passar många. ABS pumpen/enheten ska sitta snett ner mot grenröret och inte rakt ner. isf är det fel box. Boxen måsta ha Tracs.  dvs knappen jämte ratten.

Lite surt då jag haft kompisar som vill hjälpa men så visar det sig att det är fel box. Oftast den som sitter rakt ner och den är tyvärr fel för min del. Har hittat en på skroten men den var så igen limmad och man såg hur risig den såg ut så efter att ha svurit i 20 minuter att man inte fick bort de rundade skruvarna så gav man upp.  Himla tråkigt att ett så simpelt fel som kassa lödningar är boven i dramat.  Min är redan omlödd men den är kass.  Nu Lyser tracs lampan konstant tongue

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
17 april 2014 · 2 005 Inlägg

Har sprungit på 2 olika 850 handtag.  Ett vanliga "7/900" handtaget och en "960" variant som påminner om V70 fast mer slimmad.  Lite fulsnygg faktiskt.

Alltid kul med respons! Negativ som positiv!

Iaf. Har fixat med lite bromsar.  Smakprov än så länge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-f3395406b1415306fb938a12046eb275.jpg

4 st OK målade svarta. Valde svart för tycker inte vare sig gult eller rött etc nog gör sig så bra. Får isf bli ett färgbyte efter sommaren isf.

Har ett paket att hämta ut på Volvo i nästa vecka. Så hoppas man får lite gjort då iaf.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
24 april 2014 · 2 005 Inlägg

Volvo har inte fått in mina beställda saker ännu.. ajja..  Klarar mig om de dyker upp på fredag/lördag men hade varit skoj att skruva nu.

Fått lite gjort iaf.

http://i.imgur.com/eeLXTUH.jpg

Bytte slangarna till värmepaketet. Tog inte många minuter . Bara trycka in slangen och pressa ihop plasthylsan och sen dra ut.  Lossade bara tryckröret mellan luftfiltret och kompressorhuset så kom man åt riktigt fint.


Bytt bromsar bak.
Vänster bak gick förövrigt riktigt smidigt.

http://i.imgur.com/oZd8KS2.jpg

När jag skulle på höger bak så vart sista utvägen att byta bromsröret över multilinkbakaxeln. Gick riktigt smidigt med att smäcka dit nya bromsrör och en slang i mellan hjulen. Slangen mellan axel och kaross lugnar jag mig lite med.  Blir kanske till vintern.

http://i.imgur.com/hG7lfTF.jpg

Bild på min nödskarvade slang till värmepaketet.
Bromsoken bak ligger och skäms.

http://i.imgur.com/teb7iq9.jpg

Riktigt dåligt vart de. Tror inte att de har varit underhållna de närmsta 5 åren med tanke på hur de såg ut.
Att fetta in de och tro att de ska funka är ju en bra lösning... Not.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c0668b1809d2c1d87226520f5061b9d3.jpg

Lite surt att skivorna blir lite rostbruna när det har regnat. Men efter att ha bromsat två gånger så är de som nya igen. Bra iofs för då vet man att det bromsar lite på alla hjul iaf.
Har bytt all bromsvätska på bilen förövrigt.

Hade bort trummor och backar bak för ett tag sedan. Tyckte att vänster bak rullade hemskt dåligt utan att ligga emot någon belastning. Kanske ett gånget lager?  För höger rullade skitlätt. Men efter att ha hängt på backar, skivor, bromsar och däck så rullar de relativt lätt. Även att handbromsen inte var justerad. Vänsterbak är något fel med iaf. antagligen lite ytterst skev skiva eller ett gånget laget. Borde haft ett par extra ögon och öron som kan hjälpa mig med det.

Fick hjälp att balansera om mina hjul.  50 gram vart det som skiljde på ett däck. Fick bort en hel del vibrationer även då vi "fuskade" lite och satte någon extra vikt så att alla vikter hamnade bakom ekrarna som det ska vara istället för slagvikter.


Ska även lägga en beställning på följande
Under främre motorfäste
Undre mitten motorfäste
Övre främre motorfäste
Övre Inre motorfäste

Det undre vid Styrväxel vet jag inte redigt om jag byter.  Få se.
Ska fundera lite på vad det blir för nya och vad i för material.

Är även på jakt efter ett par alu länkarmar så att man kan byta spindel när de går sönder och ha kvar ett par hårdare i subframen.

Letar febrilt efter en ny fungerande ABS box. Men folk har fel sort och på skroten så tror jag att de plockar de och ska ha hutlösa summor för de.

Så någon som har tips om var man kan hitta det jag söker får gärna skriva en rad.

Sen funderar jag på att bygga motor. Men mina kunskaper sviktar en hel del just där inom. Skulle vara guld om någon skulle vilja hjälpa en med det.


//Martin

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
24 april 2014 · 2 005 Inlägg

Svartlistad skrev:
Kul att det rullar på, såg att du hade rost vid ''hundbenet'' du kanske ska ta av trösklarna och ta en titt? smile

Finns lite rost därvid tråkigt nog. Jag hoppas inte på något större men blir att plocka av de efter sommaren. Sen får man gråta lite.

Dynamic_Bass skrev:

Extrazz skrev:
Sen funderar jag på att bygga motor. Men mina kunskaper sviktar en hel del just där inom. Skulle vara guld om någon skulle vilja hjälpa en med det.


//Martin

Vad är det du vill veta? Jag vet inte allt men en del kan jag smile

Antar du menar motorbygge?

jag har planer på att bygga på en S60R motor. Dit med 19T eller Någon kk27? 3" tryckrör och ic. Större spridare. E85? andra kamaxlar. 3" insug. 3" avgas. fräsa upp vevhus ventilationen. stakar? kolvar? Eftermarknadssprut? chip? quaffe diff. stadga upp fodren?
Det är la det som folk kör efter men hur man får det att lira är en annan sak. Har inte byggt något eftermarknads utan bara bytt topp och turbo och massa sånt mellan motorer dvs bult on typ.


mercaa skrev:
Dom där bak oken såg ju som ny ut wink  har du original fjädrar eller är är det eftermarknads?

De gamla är inte så nya iaf wink Kan användas som sänke iaf. Det sitter 60/40 fjädrar och dämpare? men jag tycker han säckar bak. Har ett par nya bakfjädrar liggandes om de skulle vara så.

Gizmo_ skrev:
Snyggt med nymålade ok. smile O slangarna till värmepaketet e inget kul när dem börja läcka. Hade ett helvete med mina.

Fick reda på att en T5-R visst ska ha Svarta ok om man ska vara petig tongue Lite roligt.  Slangarna är ju inte så roligt.. kan bli dyrt. och de är dyra tongue 1200kr är inte billigt för lite slang iaf xD

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
24 april 2014 · 2 005 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
jag har planer på att bygga på en S60R motor. Dit med 19T eller Någon kk27? 3" tryckrör och ic. Större spridare. E85? andra kamaxlar. 3" insug. 3" avgas. fräsa upp vevhus ventilationen. stakar? kolvar? Eftermarknadssprut? chip? quaffe diff. stadga upp fodren?
Det är la det som folk kör efter men hur man får det att lira är en annan sak. Har inte byggt något eftermarknads utan bara bytt topp och turbo och massa sånt mellan motorer dvs bult on typ.


S60 R har 83 borr och det kommer troligtvis spricka kör 2.3 ist med 81 borr. K27 vill du nog inte ha wink har för mej det är ett lastbils agg, Kör den nyare versionen av k24. Trimkammar från atech e bäst men det kostar med 20 k med mekaniska lyftare och retainers, Glt funkar annars wink S60 R har fräst org men annars finns det nyare T5 från v70 07 (tror jag) den är 2.4 L och 81 borr. H-profil och org kolvar räcker långt men det skillde inte mer än 1500:- för mej när jag köpte smidda om man jämför med org. Org styrsystem är bäst men det är dyrare och krågligare att mappa, quiffe diff är fint smile stadga är inget måste men ska du över 5-600 hk + så är det bra wink

Det är just detta som stör mig tongue Jag vet att T5-Ren har sämre stakar än R men sen kommer "turbo sven" och snackar dynga och ska överbevisa och man börjar tro på sånt man inte vet men när man har rätt så vägrar folk inse att inte allt är rätt som de nämner.

Jag ska erkänna att jag är helt grön på ämnet.


Är det bättre med 81 borr så kör man ju hellre med det. kanske en mer beprövad variant?
k24 kan det mycket väl vara det jag suktat efter. Folk snackar tex att 16T o 19T inte är någon skillnad åka rakt fram vid race för utom just toppfarten. Luktar bull enligt mig. Visst att ett 16T kanske är lite rappare i lägre register. Beror ju på allt annat med.

Kostar nya kammar 20k så kanske man ska fundera på "nödlösningen med GLT" kammar. kanske inte är så stor skillnad i slutändan än mer optimerad kurva på pappret.

Hur det är med eftermarknads kolvar så har jag hört att org pallar mer då de "inte smälter".. Antar jag är ren okunskap. för eftermarknad av bra märke bör vara överlägset oavsett. Sen om det håller i 10 eller 30k mil kan man ju undra. Körsättet är ju det som det hänger på och service.

Ska man sikta på E85 för att få mer häst och kanske lite billigare och mer framtidssäkrat så krävs det mer av allting.

Att org är svårtmappat är en sak men eftermarknad så får man ju bättre koll på allting och kan läsa av det lättare. sen att det är dyrt och man i princip har dubbla piskor i bilen är väl en sak. Sen är det ju som sagt var man hamnar i slutändan. Bilen har ett par steg kvar till att få den kärlek den förtjänar.

Jag siktar på att bygga en seriös botten men inte plocka ut den just nu. För vi vet alla att det kommer sluta i att man vill ha lite mer och lite mer så när man byter spridare och hänger dit en större snurra och ökar laddet så gäller det ju att allt annat orkar ett eller två steg till.

Quaffe är ett måste. Redan nu släpper det så fort man glider över vita sträck. Skoj litegran men med mer pulver så är det slöseri. Tror jag kunde få tag i en för en vettig summa evt. Krävs ju dessutom att man fixar till den flexiga karossen som 850 lider av med.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
1 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Tja.

Fått lite gjort i dagarna. Mitt internet har legat nere plus att Garaget laddar upp mina bilder men sen klagar på att uppladdningen misslyckades.. Skitsida tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-1a32580998a6155ae51f9fe8190f8fb0.jpg
Nya oken på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-02c537d1efee06bfead73a43495ecc4a.jpg
Delar på ett par gamla ok och hållare. Satt som berget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-27ecf2839179bca63079173aec7f0135.jpg
Delat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-fd648eefc429694960323da39f45ac33.jpg
Var lite hungrig så beställde två pizzor för en tid sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0307b6fa87a8454bb0dc0a8b72833923.jpg
Vilken känsla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-eb5ebc78ca4090f1600bcd79aa651209.jpg
Hade ingen tumstock i närheten men jag tycker de verkar större än de ska vara?

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-815d427ab13199815700a5e8f6f07815.jpg
Tjocka och fina. Målade svarta dessutom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-eed623a8b666163667f3bae5aff32525.jpg
Rent och snyggt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c671175688bd8df1a6851b98d419540e.jpg
Gammal org 280 skiva jämte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-b67d6e290afa582be1efb6e4bbe18b58.jpg
Lite skillnad kanske.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-74954ec839e501976907839a5abc7b32.jpg
Org grejor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0f85571b11d8a6b346f5206dfb3a29ed.jpg
Nya byglar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-92bcc6f28c8ce2470910daa17ef8444b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ccfb7f4262a5c5b8a13001d0210cb29f.jpg
Skiljer lite i storlek och höjd.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-889afd86a99f11e819f0fb235c371a2f.jpg

Det gör sig mycket bra redan här!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-c22c7b041d5fc461b636cc7079adcc19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-3f8ae4db588dfb630d233b091eb006c1.jpg
Maffigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-084fb10d2c85e02df3e177ae5f1e520b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-0b54b319bbc62195ebcd3a20a309e48f.jpg
Lite text som vart märkt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-9ee278dc6b4dbf96df1159d4ed3572d0.jpg

Inte så tosigt ändå Fyllde ut lite bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-efa4c133a6e2e3cc2d84f27ba90d4df6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-43b7cc0d6ed2a2f4c30e36ff3e7b7fe6.jpg

Får nog säga att det gör sig mycket bra!


Upptäckte dock att jag har en sleten spindel i vänster länkarm. Hade varit nice om man kom över ett par i aluminium med utbytbar spindel istället.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
1 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Gizmo_ skrev:
De e gött med nya bromsar.. smile Antar att det e 302 skivor o allt nytt. Vad gav du för det ??

Japp 302mm skivor. och Byglar. Tror det hnmande på 2500kr för allt. Har inte det framför mig just nu.

Severin skrev:
Spännande, prem lagd big_smile

Alltid roligt med nya följare!

stefanwasa skrev:
Ser riktigt fint ut!

Vilka belägg kör du med?

(Prem lagd här också)

Tack tack. Är org just nu då de var som nya och inte snesletna. Blir nog något bättre framöver dock.
Alltid skoj med folk som följer!

JimBo__ skrev:
Fint med 302 skivor! smile

Tyckte de fyllde ut lite mer.  Roligt som fan att montera nytt med.

mercaa skrev:
Snyggt! smile  Har samma frågor som dom ovan smile

Tack tack!

Dynamic_Bass skrev:

Gizmo_ skrev:
De e gött med nya bromsar.. smile Antar att det e 302 skivor o allt nytt. Vad gav du för det ??

När jag köpte mina byglar kostade dom 200:- eller om det var 250:- med mina gamla i inbyte då smile

Japp De gamla i inbyte. Kunde låna två från en kompis då jag förlagt ett par extra jag haft. så han får tillbaka mina istället. så slipper man jäkta med att hinna till Volvo innan de stänger. Annars tar de ut en avgift om man inte lämnar tillbaka samtidigt.


Det blev lite skruvande idag med. kommer update imorgon om jag hinner.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
4 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Racerpatrick skrev:
Fy fan måste ja säga! Vilket j*vla tattar mek dom har gjort på den! yikes Blir galen på folk som inte kan sätta tillbaka det rätt! Visst nödfall så är det undantag. Skönt o se hur en tar han om en R. Följer detta. Keep up big_smile

Baro skrev:
Asså lösnongarna folk gör.. man blir juh förbannad! Och på en R dessutom o.O fint att du lägger ner energi på den smile

Ja man blir knappast förvånad längre över vissa lösningar tongue hehe.
T-5R om man ska vara noga. Även då Tidningen Bilsport Skriver att det inte finns några T-5R som är 96or. Utan det isf är R. Men tittar man på motorkod och inredning så säger min bil emot det redan där.
Jag vill göra så mycket mer. Men då jag inte har ett fast garage och måste ta mig till jobbet vare dag så är det lite svårt att ha ett rullande projekt spec om man vill göra något större. Men det ska man försöka ro hem ändå!


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-e881e312e5701b17b75373ff6c5566ae.jpg

Då vart de bara av med hjulet igen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-7d47d420537e9bc36d283425cef90232.jpg

Dit med en ny länkarm. även då det tar emot att montera en vanlig istället för Alu som jag letar starkt efter!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-8b0e1a1b0b148366fa910cb09867b9a6.jpg
Kan nog använda alla mina länkarmar som sänke vid det här lagret. Känns ju som att man byter 2st per sida per säsong med en 850.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-509c0940b8c8aa2fc1f93f734cd5755c.jpg

Testade förskoj skull att slänga på en "turbo" fälg på 302 skivorna. Gick inte redigt fritt från oket om man säger så tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-712d9d4074e6d1f921151f8343c88e1b.jpg

Efter att ha råstört mig på att bilen "vibrerar" och att jag fått för mig att vänster bak lager vart på G att gå så blev det att riva isär det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-062092ea15c69722ca0328049f82c9cd.jpg

Borta. Drog dock inte loss det med momentnyckeln. utan använde vanlig hylsa och förlängare i form av järnröret. Bara jag som fått för mig att man inte ska lossa saker med momentnycklar? 60-300Nm Vart la att ta i lite antar jag tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-9f6384de9535a8e0d8159336938d7e6b.jpg

Nya på plats.
Testade med nuvarande skivan och en gammal och bägge tyckte jag snurrade snett så att beläggen rörde på sig. Med det nya lagret så står beläggen still och skivan slår inte.
Dock så försvann inte alla mina vibrationer.  Snart lämnar jag inte fulet på verkstad så de får hitta vad som är fel.
Har balanserat däcken två gånger. Kanske något att en fälg ser skev ut. Men jag har testat med 2 andra fälgar och jag tycker mig ha samma vibrationer i bilen ändå. Bromsar är ju bytta runt om. Skivor fram och skivorna bak snurrar ju rakt iaf. Har lagt stållinjal på de och de ser inte skeva ut häller.
Nya backar bak. Både spända och lossade så kan inte vara fel där.
Ny styrväxel och styrleder. Ny vänster länkarm.

Några tips på vad det kan vara? Knölar på däcken? Rekommenderat lufttryck på 17" med noname däck?


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d2a13fdd61233e88179793247531d19c.jpg

Iaf nu passerade bilen 33k. Så antar att den snart ska skrotas.. hehe.. En riktig skrothög med andra ord.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
5 maj 2014 · 2 005 Inlägg

Blir en liten uppdatering då.

Min bakre torkarmotor vägrar att funka.
Rev ner fulet och kopplade loss motorn från axeln.
Motor snurrade! Först ganska bra fart för att sedan bli tröttare och tröttare. Suck. Kan man inte koppla bort den för att rädda den från att brännas sönder då man vet att axel i torkar mekanismen har nöpit?

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d79a5ccdffff2bb30dd6935d2de5f41b.jpg

Inte hade den nöpit duktigt häller. Tog en bra stund att få "liv i den". Mycket smörj och sätta fast den i skruvstädet för att lirka loss det.
Försökta slå ut axel med men när jag såg att hela godset hade nöpit runt den tunna plåthylsan som sedan bara smulades sönder så var det att ge upp.


https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cc5c7b4b6c5b335739743eca051ce101.jpg

Bara låsringen tog en stund att få bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-eaf9472c0d5e2b914d1abf3598857da1.jpg

Vad är detta för överdrag till torkaren? Kommer från vilken bil?
Den passar inte redigt då skruven som låser torkaren tar i kåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-a84f4f00524bc4bcc21bb5a22287a190.jpg

Tajt så att någon har naggat lite på insidan. Hjälper dock inte helt. Luckan/kåpan stängs inte helt ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-cc1f098cd8358fc56a4e8bf50e5bc6c2.jpg

Såhär vart infästningen av torkaren gjort iaf. Kanske är den monterad för långt fram därför kåpan inte smiter förbi muttern helt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-d498438f1e72eb62328aea4e570b0268.jpg

Då jag tröttnade så satte jag tillbaka den trasiga mekanismen. Satte torkaren rakt upp istället.
Alltid retar det någon?
Ska man ha vänster liggande? (850/gen 1 V70, V70 gen 3?)
Stående?
Eller Höger liggande. V70 gen 2?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Extrazz En 5a är Livet.
6 maj 2014 · 2 005 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-ec4d5b2fe2a33a00d03a201be715b91f.jpg
Nyare torkarmotor och mekanisk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175114/175114-63dba203bf8f860b2ba448bb0f9a9f91.jpg

Det blir nog att ha torkaren i mittläge. Går ju alltid att ändra om om man skulle vilja.
Det syns ju lite på torkararmen att den inte är gjord för rak montering då den ligger lite åt sidan. Så den "ska" ju egentligen ligga till vänster. Sen så spelar ju spolarvätskans munstycke in lite med.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang