Volvo 940 - Glassätarbilen

Vad som händer i garaget med 940in
  • 34 Följare
  • 7 683 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 oktober
Jeebz
10 februari · 358 Inlägg
#1

I Maj 2019 köpte jag mig en tågbiljett ner till Kristianstad efter ha setat och spånat på blocket efter en ny bil. Tanken var då att jag bara ville ha en fin äldre Volvo att frakta arslet i. Då jag mestadels åker firmabil.
Tanken var även att jag inte skulle skruva så mkt och bara ha bilen och serva den. Det sket sig ganska snabbt kan man säga. Bilen var så pass fin att jag inte ville använda den på vintern heller.

Så här såg den ut vid inköp
https://www1.garaget.org/archive/5/4636/418075/418075-3934367.jpg

Classicträ + träaskkopp bak.
Halvskinn
Kardantunnelmatta
Pennfack
Myntfack
Stora skinnarmstödet
Elhissar med belysta knappar x4
Original solgardin till bakrutan
Original solgardiner till bakdörrarna
Farthållare
Dörrsidor från 960
Fluffinredning från 960 med läslampor. (ink kablage med knapp i panelen)
Komplett addon
Vita blinkers x6
Snowcap
960-handtag

Jeebz
10 februari · 358 Inlägg
#2

Hade problem i somras med att bilen var hemsk att köra i stadskörning och köer, ryckte nå frukstansvärt så jag trodde bakaxeln skulle slitas loss från bilen.
Så då tröttnade jag på lh 2.4 sprutet i bilen. När det inte visade några felkoder.

Fick äntligen tag på en garageplats där man kan skruva.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/82337800_2220439111594873_6258929856185106432_n.jpg

Slängde på en äkta Volvo R-vinge med rött bromsljus. Har sparat original vingen utifall jag känner att R-vingen blir för mycket
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/82933773_1298897146970978_5564284828100067328_n.jpg

Kom ut en 530 med större ventiler och annan kam m.m inshimsad och klar i grannkommunen som jag åkte iväg och köpte. Har fått komplettera med nya pinnbultar och kamdrevet. Kvar att göra på toppen innan montering är fixa till ventilkåpan, tänkte prova sån där krympfärg från vht.
[img]www.jebz.se/jens/bilder/940/81119360_608026116625306_516024317566255104_n.jpg[/img]

Istället för fördelare har jag monterat en kamsync då jag ska byta sprut till ett Link G4+. För att kunna köra sekventiell insprutning så behöver sprutet även veta vart kamaxeln befinner sig mot vevaxeln.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/81808286_2800061180050094_705100576211337216_n.jpg

Rivit ur det som går av lh 2.4 sprutet utan att behöva röra resten av elhärvan i bilen. Ska spara oljetryck,startmotor m.m som går i denna härva och sedan dra nytt till nya sprutet
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/82279131_679976635740711_4351452455314128896_n.jpg

Bytt vattenpump när jag ändå har toppen borta. Kommer vänta med att montera på toppen igen tills jag dragit klart kablar till nya sprutet. Vilket jag ska börja med i helgen tror jag. Här ser man även det tråkiga på bilen och det är motorrummet som fått sig lite rostangrepp samt att motorn skulle behöva sig en uppfräschning. Men det får bli nästa vinters projekt.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/81942950_2354069188212271_8774440326837305344_n.jpg

Så tanken är att bilen ska trimmas lite men ändå se relativt original ut så den fortfarande går att besikta. Försöka hålla det som en rolig men diskret gatbil.

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:47)

Jeebz
10 februari · 358 Inlägg
#3

Gjorde klart den gamla motorhärvan som går till startmotor,generator,oljetryck och vattentempmätaren.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/82927364_175730950168749_8815124262814744576_n.jpg
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/82375722_526338384654419_7025805316381999104_n.jpg

Börjat med nya motorhärvan.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/82821933_618210752321772_3022764512244662272_n.jpg

Gjorde ett fäste till nya tändspolen, inte det vackraste men funkar.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/84704262_240070667021903_3204096489588523008_n.jpg

Dragit 10mm2 kabel via ett relä till nya säkringsboxen så jag bara har +12v när tändningen är påslagen.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/85025052_189616829060022_8425905624847482880_n.jpg

Modifierade gamla fästet till databoxen så jag kunde skruva fast nya säkringsboxen samt databoxen
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/84981490_309951310180812_6722930845507649536_n.jpg

Skruvat fast en variabel spjällägesgivare. Original axeln är lite för lång så därför sitter givaren inte längst in. Fick även kapa lite på fästet till klockan för farthållaren.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/84586351_2505616896319280_6548587325415227392_n.jpg

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:47)

Jeebz
10 mars · 358 Inlägg
#4

Ni får blunda för ett grisigt motorrum samt att det sämsta på hela bilen. Både motor och lack skulle behöva ses över i motorrummet  :x

Gängat i ett y-kors från lmr då biltema verkar slutat sälja dom. Så nu kan jag se oljetryck i nya databoxen.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/89382526_874258259687904_2157386747367915520_n.jpg

Kopplade in strömmen i boxen för första gången och kopplade in datorn för att se tidigare ägares inställningar. Men sen raderade jag alla inställningar för ingångar och utgångar så det inte skulle bli något galet. Så får jag gör allt från scratch sen
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/89448135_216595429459276_7654397419651596288_n.jpg

Ett grisig motorrum men toppen är tillbaka med ny kamrem. Fel insug monterat samt ventilkåpa. La bara på det för att ha något som skydd och när jag måttade för nya kabelhärvan.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/89658084_2957656787630921_5611950856187412480_n.jpg

Hade som mål förra helgen att bli klar med härvan till nya insprutningen. Gick ganska bra så det är inte mkt kvar men tappade orken i söndags men det är typ tre kontakter kvar att stifta och sen lite krympslang och kablagetejp kvar.

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:48)

Jeebz
15 mars · 358 Inlägg
#5

Fortsätter väl med min monolog

Äntligen klar med den där jävla härvan till insprutningen. Allt verkar funka efter lite krångel med en kontakt till laddtrycksventilen som av någon anledningen stiften inte ville sitta kvar i. Bytte kontakt och problemet var löst. Det enda jag själv inte gjort på härvan var spridarkontakterna dom hade tidigare ägare av insprutningen redan gjort och självklart verkar det som att spridare 3 glappar i kontakten. Så där finns det risk att jag kommer få felsöka senare :x

Insug,spridare,fuelrail,gasrullar m.m tillbaka skruvade. Även lagt ner nya do88 intercoolern och dragit fast ena tryckröret
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/89926771_668739357233637_3337164764081029120_n.jpg

Här blev det en fullösning med buntband till laddtryckventilen. Jag hade helt enkelt inte ork att tillverka ett fäste till den.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/89939176_3560009744040727_909154850401419264_n.jpg

Kvar att göra är att stoppa tillbaka kylaren och montera tillbaka elfläkten. Elfläkten ska även kopplas om lite så insprutningen styr den.
Sen gick alla pinnbultar av till downpipen i originalturbon när jag skruvade bort den och jag försökte svetsa och borra ur dom men det sket sig. Så lär hitta ett 13c-agg och sno avgashuset på alternativt hitta någon större turbo som passar bolt on för nu vill jag bara ha igång bilen.

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:48)

Mew
15 mars · 1 492 Inlägg
#6

Följer i tystnad. smile Ser bra ut, skönt att det närmar sig uppstart! big_smile Måste få tummen ur själv, våren närmar sig. tongue

merlo
15 mars · 9 Inlägg
#7

Följer oxå alla intressanta projekti bakgrunden. Är dålig på att kommentera.
Ser bra ut, önskar lycka till!

merlo

Jeebz
17 mars · 358 Inlägg
#8

Monterat en m14 banjo till an4 i blocket och sen dragit en an4 slang till turbo. Gjorde den ganska lång så kanske den även passar om man byter turbo. Sen är ju stålomspunna slangar inte så böjvänliga.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/89963882_2500494433537180_1151005000005058560_n.jpg

Kopplade in mig på originalkablaget för lh 2.4 för att få check engine light att fortfarande funka samt hastighetssignal in insprutningen så man kan logga hastighet samt köra olika laddtryck på olika växlar. Dock ej testat om det funkar men pin 34 ska vara speedometer signal.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/90400901_520781458830389_7880743321432227840_n.jpg

Gula kabeln var tänkt att starta original soppapumpsreläet på pin 20 men det visar sig även att pin 21 måste vara inkopplad så lär göra en bygling där. Men ska jag byta soppapump till dw400 pumpen jag har ligger. Så lär jag ändå dra nytt kablage så är lite kluven hur jag ska göra nu. Orka dra ny el till soppapumpen direkt eller inte.

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:49)

Jeebz
18 mars · 358 Inlägg
#10

Det var inte glappkontakt i spridare 3. Det var spridare 3 som hade fastnat efter legat för länge med e85 i sig. Tog lös spridaren och tog en kulhammare och knackade i botten på spridaren samtidigt som jag körde spridartest i insprutningen. Så då vaknade den till liv igen. Så jag passade på att plocka bort alla spridare och lägga dom i wd40 ett tag.

Jeebz
28 mars · 358 Inlägg
#11

Fortsatt skruva lite. Så det börjar närma sig snart att vrida på nyckeln och kolla så alla triggers i nya sprutet fungerar. Sen stroba in tändningen innan första uppstart

13c turbon är tillbaka med kopparmuttrar till grenrör och turbo så förhoppningvis ska det gå att skruva bort igen utan att något går sönder. Även köpt skydd för tändkablarna.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/90851712_142733863847824_3039497090649554944_n.jpg

Kopplat in elen till elfläkten. Så reläet till elfläkten styrs nu av nya insprutningen så man kan ställa in temperatur när den ska starta i datorn. Körde med 6mm2 kabel vilket nog är i klenaste laget till volvos elfläktar. Men det satt ännu klenare innan som tidigare ägare kört med.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/91399800_218111522868573_1634672249438994432_n.jpg

Rätt besviken över do88as såkallde modellanpassade intercoolers. Den är knappast bolt on och nya tryckslangen går precis över fästet där luftburken ska sitta. Så blir att beställa sån där avskärmning från bsr med luftfilter fast jag helst hade haft kvar burken. "bolt-on". Bolt-on är Latin och betyder "Mer arbete än fysiskt möjligt".
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/90989310_1477324185770400_2443347783059505152_n.jpg

Det tar sig
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/91142704_908369386300551_2589218474593091584_n.jpg

Har även beställt nya lyktor och blinkers från vp autoparts då mina rostiga reflektorer drar ner helhetsintrycket på bilen.

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:49)

Jeebz
29 mars · 358 Inlägg
#12

Mest gjort små saker idag som jag inte tagit bilder på. Dragit lite vacumslangar. Testat att gnista finns ur tändspolen. Provat att dra runt motorn på startmotorn för att bygga oljetryck.

Bredbandslambdan inkopplad, kommer gömmas i handskfacket.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/91173488_231447497974428_675756577961017344_n.jpg

Testat så vev-trigger samt kamsync-trigger fungerar.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/91004770_527326521294676_4147723537781620736_n.jpg

Det som är kvar nu är att städa upp lite el i kupén och sen stroba in tändningen så den tänder på rätt tidpunkt. Sen efter det borde det bara vara att vrida på nyckeln för att kunna börja mappa lite.

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:49)

Jeebz
4 april · 358 Inlägg
#13

Bytt höger lykta på bilen, vänster är fortfarande den med rostiga reflektorer.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/91974613_356576705267578_5958169338149076992_n.jpg

Båda lyktorna bytta samt nya blinkers. Flyttade över motorerna från gamla lyktorna så elektroniska höjdjusteringen funkar fortfarande big_smile
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/91912641_621776765269979_263361179773042688_n.jpg

Samt att jag även provstartat bilen nu. Har inte justerat något så den får väldigt för mkt soppa. Saknar en kylarslang så har bara kunnat köra motorn korta stunder. Men den lever iaf big_smile

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:50)

Jeebz
9 april · 358 Inlägg
#14

Motorrummet är klart för denna säsong. Lär bara göra en motortvätt och gnugga lite. Monterade dit sista rören och luftfilter med avskärmning idag.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/92998006_667661633994922_6920295965832249344_n.jpg

Varmkörde bilen och försökte labba lite med inställningar i sprutet. Men ska efterdra topplocket imorgon då jag bytt till 12:9 bultar så lär man göra det.

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:50)

Jeebz
10 april · 358 Inlägg
#15

http://www.jebz.se/jens/bilder/940/92812180_10219607743691881_355365327783067648_o.jpg

Idag åkte bilen ut ur garaget. Bilen går helt okej bara för att vara fulmappad i garaget. Enda som irriterar mig är att man måste hålla lite gas när man startar den varm innan tomgångsmotorn hinner ta över.

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:50)

Jdmboy96
10 april · 74 Inlägg
#16

Den har man sätt några gånger i Kristianstad big_smile

Senast redigerat av Jdmboy96 (10 april )

birka76 BASS GLAD
12 april · 1 333 Inlägg
#17

Vilken varijant har du på Linket ?

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Jeebz
12 april · 358 Inlägg
#18

birka76 skrev:
Vilken varijant har du på Linket ?

G4+ Monsoon

birka76 BASS GLAD
13 april · 1 333 Inlägg
#19

744tic skrev:

birka76 skrev:
Vilken varijant har du på Linket ?

G4+ Monsoon

jo jag kände igen sysstemet på datorn smile kör själv Link G4  smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Jeebz
13 april · 358 Inlägg
#20

Varit i garaget en del men mest bara hållt på med småpill så har glömt att fota.

Har bytt varvräknare i instrumenthuset till en med turbomätare samt bytt display till utetempen då det var pixelfel på den gamla
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/92692626_565927131009520_8786534185943695360_n.jpg

Monterat tillbaka handsfacket och kåpan nere vid fötterna på passgerarsidan och försökt städa upp elen.
http://www.jebz.se/jens/bilder/940/93173444_253004995896127_3105633355010408448_n.jpg

Även kopplat in varvräknaren från nya sprutet så nu har man sån där häftigt svep när man vrider på nyckeln  roll



Stil och fason

Senast redigerat av Jeebz (söndag 20:50)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Cuefa · 10 svar · onsdag 13:40 · Projekt
Evenemang