2382
Sök

BMW 335i E92 ska finslipas

Ska varsamt modifiera min 335i E92'a. Vill bara ha den lite snyggare och lite bättre. Inga vilda trimplaner, inget stort stereobygge utan bara bygga dem bort dem svagheter som finns.

51 178 Visningar
Projektet avslutat 6 oktober 2015
25 Inlägg
4 mars 2014
#21
Vart köpte du knoppen? smile

8 267 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#22
Den köpte jag från: www.schmiedmann.se


25 Inlägg
5 mars 2014
#23
Marlboroman skrev:
Den köpte jag från: www.schmiedmann.se

Thankyou smile

8 267 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#24
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-fadedede35339a278cfed67ee25a965a.jpg

Nu har det inte hänt mycket på länge. Och det har berott på att delar jag beställt inte kommit. Det verkar som en sån där arm på bilen har börjat bli dålig. Så jag beställde ett par Meyle HD armar istället för att få lite bättre bussningar och lite bättre vägegenskaper. Men leveransen drog ut rejält på tiden, och när det ett tag såg ut som om paketet var borta.

Och i vanlig ordning: blev det inte som det var tänkt eller gick som det skulle - köp fränare grejer. Så det har jag gjort och förhoppningen är att dem kommer imorgon. Planen är att innehållet i det paketet monteras i helgen tillsammans med sommardäcken smile


8 267 Inlägg
26 mars 2014
Trådstartare
#25
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3d168651507290d142048376ac956e86.jpg

Idag kom grejerna, så till helgen blir det att skruva. Första steget i chassievässningn blir att byta till dessa saker som normalt sett hör hemma på storebror M3. Resultatet bör bli 3 cm bredare spårvidd och mer camber så den vill styra in lite hårdare. Blir ju spännande att se hur den känns efter bytet smile


241 Inlägg
8 267 Inlägg
27 mars 2014
Trådstartare
#27
Calleklutt skrev:
Ser trevligt ut smile

Kommer nog att bli riktigt trevligt också hoppas jag smile


8 267 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#28
Upptäckte vid bytet till sommardäck under helgens gång att bakdäcken var inne på sista versen. Begriper inte hur jag har lyckats att fullkomligt missa det för insidan på bakdäcken var blanka. Min teori är att trycket i dem varit för lågt Så helgen förvandlades till en diskussion om att köpa nya fälgar eller inte. Har ju länge funderat på att gå ner till 18" istället. Men i slutänden fick plånboken bestämma så det får bli ett par nya förhoppningsvis tystare bakdäck som monteras på fredag.

I övrigt har jag inte hunnit med något sad Tiden har gått åt till andra saker. För se om jag hinner med ett litet ryck i helgen, det är ju dags för "vårstädning" både på in- och utsida.


8 267 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
#29
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-411a8c509a3ab3761cfb121ef7e41bf3.jpg

Årets besök på Elmia gav en del ångest över att inte ha gjort ett dugg åt något av projekten. Det oplanerade bytet av bakdäcken åt ju upp en stor del av årets projektbudget och en hel del av motivationen sad Men nu har det putsats en del och så har oken fått lite färg, så nu börjar jag komma igång igen. Eller rättare sagt, jag har en del saker som måste göras i helgen, för kommande helger är det träffar inplanerade på olika ställen.


8 267 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#30
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-18e7bbd6b77a6da1ff1d8fd6c40782af.jpg

Har påbörjat monteringen av M3-armarna fram. Och än så länge har det varit tålamodskrävande och tidsödande. I princip är bytet väldigt enkelt, men saker runt omkring tog tid. Att bygga ramper så att jag fick in domkraften under bilen till exempel för att kunna få bort skyddet under motorn, leta verktyg och lite annat rassel. Men i skrivande är jag klar på ena sidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5b9f0bb1059115b18cc7d1711c469bbe.jpg

Skillnaden mellan gamla och nya armarna. Fick kapa bulten på kulleden på ena armen vilket tog längre tid än nödvändigt insåg jag till slut. Hade jag plockat bort den raka armen hade jag haft mer plats att jobba på, men det slog mig inte förens jag var i stort sett klar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f30ea4b3142955fa23311b74c1efdceb.jpg

Hyffsad skillnad om man tittar på bussningarna. Dragstången bussning är betydligt mer solid och lär inte tillåta lika stor rörelser som original. Och I den raka armen så är det kulled istället för gummibussning av tveksam design som kan ge rörelser i längsled.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-dd96529dba0284d48a98b458820fd073.jpg

Och kom ihåg att hissa upp navet innan bultarna på armarna mot ramen dras med moment. Gör man inte det kan man vrida sönder bussningarna rätt fort. Hur stor den risken är varierar mellan olika konstruktioner såklart, men jag nämner det som ett allmänt tips.

Imorgon ska jag göra bytet på passagerarsidan också. Förhoppningsvis flyter det på lite bättre så jag har tid att göra en lite mer ingående förklaring om hur man gör detta. Det finns såklart en massa beskrivningar online, men få som täcker in allt. På måndag börjar jakt på någon firma som kan göra en hjulinställning lite snabbt efter mina anvisningar om värdena fram. Framförallt kommer ju toe-inställningen fram att vara helt fel efter bytet av armarna.


8 267 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#31
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-ee20a067ea2d8ade3daef31aafde4766.jpg

Översikt på verktygen som jag använt från vänster: Torx 40, 21mm nyckel, 18mm nyckel, 10mm nyckel, 9mm nyckel, Spärrskaft, lång och kort 18mm hylsa, lång och kort 21mm hylsa, dragskaft, förlängare, litet spärrskaft med 8, hylsa och förlängare och ett momentskaft. Saknas på bilden gör en lång Torx 30. Muttermaskin är bra om man har tillgång till. Något bra att kapa bultar med bör man också ha tillgång till.

Steg 1 är att plocka bort det stora plastskyddet under motorn som sitter med 20-25 skruvar med 8mm skalle. Se bild i förra inlägget. Efter det så lär främre delarna av innerskärmarna bort också för åtkomlighetens skull. Dem sitter med typ 10st 8mm skruvar och en 10mm plastmutter på var sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-87affef38fe046a882ad7f93c4c4c793.jpg

Mot navet så sitter det 2st 21mm muttrar som måste bort. Muttermaskin är en gudagåva. Annars så lär man hålla emot med en torx 40 och dra med fast 21mm nyckel. Jag började med muttermaskin och fick sedan dra loss det sista för hand samt kapa 2 av lederna för att få loss armarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-bc06275b515043e4505313ee95fdbd07.jpg

Bulten som håller dragstången i framkant. Sitter en specialmutter på insidan så man behöver inte hålla emot när man drar loss bulten med 18mm skalle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-4ac49c759ecd41d61d597b242d467080.jpg

Inte världens bästa bild, men den visar bulten som håller wishbone-staget mot ramen. 18mm här med. Jag tyckte det var enklast att lossa muttern med lång 18mm hylsa och bara hålla emot på bultskallen. Man kan om man har e-torx lossa styrväxeln för att enklare kunna dra ut bultarna, men det går ändå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-4fd47933abd2dabe43ac3b51aa6e8cc2.jpg

Viktigt att tänka på är att på förarsidans wishbone så sitter den en liten rackare till arm som är till strålkastarregleringen. Här används en 9 och en 10mm fast nyckel för att hålla emot och lossa muttern. Har man gjort allt rätt nu så ska armarna vara klara att plockas bort. Montering av dem nya sker i omvänd arbetsordning.

Muttrarna vid navet/lederna ska dras med 165Nm och bultarna inne vid ramen ska dras med 100Nm enligt dem uppgifter jag hittat.

Glöm att åka längre sträckor efter att du gjort allt klart. Pga rejäl toe-in så blir bilen riktigt läskig att köra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6aa60b3a26ed169cc16a9817b0a50f73.jpg

Som den sjuka människa jag är så passade jag på att borsta ren innerskärmarna och kleta in dem med lite däcksvärta, blir en viss skillnad mellan den stora biten som bara är borstad och gallret som är insmort. Om det syns? Nej, inte direkt men bara vetskapen räcker ibland... big_smile


8 267 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
#32
Helgen ser ut att vara räddad då tid för hjulinställning är bokad tills på torsdag. Förhoppningsvis så ska det gå bra. Ska bli kul att prova och se hur den känns efter modifieringen.


241 Inlägg
5 maj 2014
#33
Vad kommer de bli för skillnad efter detta byte? Ser bra ut annars smile


8 267 Inlägg
6 maj 2014
Trådstartare
#34
Skillnaden ska bli att den ska styra in hårdare och ge bättre styrrespons. Sen är ju m3-grejerna lite biffigare och bör hålla länge än original.


441 Inlägg
6 maj 2014
#35
rolig tråd preem lagd smile ett tips lacka med tecktyl färg eller dränk skärmarna med klarlack. så rinner skiten bara av när du tvättar.

är riktigt avis på dig som har en relativt ny bil att leka med smile


8 267 Inlägg
6 maj 2014
Trådstartare
#36
lavemangkillen skrev:
rolig tråd preem lagd smile ett tips lacka med tecktyl färg eller dränk skärmarna med klarlack. så rinner skiten bara av när du tvättar.

Det hade kunnat vara något förstås. Men den ambitionsnivån finns inte riktigt (än?) men man vet ju aldrig smile

lavemangkillen skrev:
är riktigt avis på dig som har en relativt ny bil att leka med smile

På ett sätt ät det kul, men på ett sätt så innebär det ju att mycket av pengarna man hade kunnat använda för att göra bilen mer rolig gick åt till att köpa den.


202 Inlägg
7 maj 2014
#37
Fin kärra! Några tips på sidor som har grejer till dessa bilar?


8 267 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#38
b0hman skrev:
Fin kärra!

Tackar smile

b0hman skrev:
Några tips på sidor som har grejer till dessa bilar?

Svenska sidor:

www.amotek.se
www.stertman.com
www.schmiedmann.se

Amerikanska sidor:

www.ecstuning.com
www.turnermotorsport.com
www.hpashop.com


volvobruden84
7 maj 2014
#39
Blir finfint det där smile Bara hoppas du får ordning på hjulinställningen nu så du kan ut o åka igen smile

8 267 Inlägg
7 maj 2014
Trådstartare
#40
volvobruden84 skrev:
Blir finfint det där smile Bara hoppas du får ordning på hjulinställningen nu så du kan ut o åka igen smile

Hoppas jag med, den är ju knappt körbar nu sad Har fått några spår som ska följas upp imorgon så det kanske löser sig innan helgen.



Sök