2381
Sök

BMW 335i E92 ska finslipas

Ska varsamt modifiera min 335i E92'a. Vill bara ha den lite snyggare och lite bättre. Inga vilda trimplaner, inget stort stereobygge utan bara bygga dem bort dem svagheter som finns.

50 933 Visningar
Projektet avslutat 6 oktober 2015
8 266 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/archive/1/651/342279/342279-3249158.jpg

Efter att i princip alltid ha åkt Volvo så slog jag i höstas till och bytte märke. Det var nära att det vart en EVO 8'a men i slutänden vart det en '07 335'a med manuell låda. Har inga stora planer för den, men det är en del saker som ska styras upp både estetiskt och mekaniskt. Håller på och velar fram och tillbaks om vinge och frontläpp. Sen skulle huven behöva lackas om. Väghållningen kommer att vässas lite i flera steg eftersom ekonomin sätter stopp för att göra allt på en gång. Modifiering av motorn finns inte direkt med planerna i det här läget, men en uppgradering av oljekylningen finns med på önskelistan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7627b62ca074b5efaaf25da99d3bce41.jpg

Har börjat lite mjukt med nya sidoblinkers och "kromade" lampor. Enkel åtgärd med vart ett litet lyft jämfört mot original som blivit rätt "mjölkiga". Krävdes både fil och kniv för att fixa till passformen. Men nu sitter dem där.

Nästa punkt på schemat ser ut att bli nya lampor till angeleyesen. Den ena verkar lysa lite dåligt, och det är ju en ypperlig ursäkt för att byta till LED-lampor så ringarna lyser vitt istället. Med lite tur så räcker kommande lön till första steget i ombyggnaden av chassiet.
Senast redigerat av Marlboroman (13 maj 2014)


1 354 Inlägg
4 februari 2014
#2
Prem lagd!

43 Inlägg
4 februari 2014
#3
Snygga bilar dessa, lycka till med projektet! wink

tysk.
592 Inlägg
4 februari 2014
#4
Prem lagd, spännande! smile


58 Inlägg
* Voff voff *
10 924 Inlägg
5 februari 2014
#6
Detta ska följas så klart. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

8 266 Inlägg
5 februari 2014
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-be64daeff4b9072db10f38222cc3227c.jpg

Konstaterar att oväntat många valt att följa det jag tänkt göra - kul! smile

Kastar upp en bild på inlägget till ratten jag köpte, men det passar inte riktigt. Men firman jag köpt det av ska skicka ett nytt som förhoppningsvis passar bättre. Originalinlägget har ju färgen flagnat bort ifrån och det ser inte så roligt ut, men jag får dras med det ett tag till helt enkelt.


131 Inlägg
7 februari 2014
#8
Trevlig bil, kommer självklart följas! smile

8 266 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-54f396977a16526604af2a352c6a6f57.jpg

Tänkte byta lamporna till angeleyesen idag för att bli av med det gulaktiga skenet från dem. Hade kollat på klipp på tuben och läst på om hur man skulle byta ut lamporna till angeleyesen. Hade full koll på vilka verktyg som behövdes och vart skruvarna satt. Allt var kristallklart. Efter att ha krånglat med att få in bilen i garaget så satte jag igång och allt flöt på bra. Innerskärmen lossnade och jag kikade in och insåg en sak...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-38eaf0de2e58fe9edb80a7a4f9d027e3.jpg

Allt såg helt annorlunda ut. Dem klipp jag kikat på har bilarna antagligen haft halogen(?)-strålkastare eller varit en annan karossvariant som använder en annan sorts lampa, och det är ju såklart såna jag köpt. Jag skulle ha haft H8-lampor istället, som man byter ovanifrån relativt enkelt... *suck* Så kan det gå när man trott att man kollat allt. Får återkomma till detta ärende längre fram känns det som just nu. Om inte annat så har ju tränat på att lossa innerskärm vilket kommer att komma till nytta längre fram, och så hann jag kolla luftfilteret, städa ur bilen lite och fylla på spolarvätska i alla fall.


8 266 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#10
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-0c74ddcffda6a90e5b219c2592bda0e7.jpg

Har åkt runt med en nummerplåtshållare med reklam för någon bilfirma. Jag förstår firmorna då det är billig marknadsföring, men jag tycker inte att det är snyggt så den måste bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5c2c9ea4e0aaadcd696f13bc5c9e406a.jpg

Som den sjuka(?) människa man är så lär man ju passa på att polera och vaxa innan nya hållaren sätts dit. Märks att det är ett ställe som sällan rengörs...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7d43a1d967e93911b08da2fcc449abf6.jpg

Minimal skillnad utseendemässigt egentligen, men det känns bättre smile

I övrigt har jag lagt ut 19" på blocket och tänkte testa några veckor för att se om dem blir sålda. Är ju helt klart sugen på andra fälgar, men vill inte slå till om jag inte får dem nuvarande sålda. Och skulle jag få dem sålda så vet jag inte riktigt vad det blir istället.


241 Inlägg
13 februari 2014
#11
Prem lagd! smile varför ska du uppgradera oljekylningen?


8 266 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#12
Calleklutt skrev:
varför ska du uppgradera oljekylningen?

Tanken har slagit mig mest för att få lite mer säkerhetsmarginal. Och kan man göra det utan att köpa nåt av dem färdiga svindyra paketen som finns så kan det vara väl investerade pengar. Men det är ingen i nuläget prioriterad åtgärd.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 februari 2014
#13
Ta bort skylthållaren istället då det syns tydligt att den skaver i lacken!
Dessutom är det mycket mera stilrent att sätta skylten endast med dubbelhäftande direkt på luckan.
Ser cleant och luftigare ut.

Autotech

8 266 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#14
Dubbelhäftande är ju en ide, men jag har lite blandade erfarenheter av att montera saker på det viset. Var stupsäker på at jag hade distanser till skylten hemma, men dem verkar ha försvunnit. Annars kan man ju bara fila lite på hörnen så är problemet borta.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 februari 2014
#15
Marlboroman skrev:
Dubbelhäftande är ju en ide, men jag har lite blandade erfarenheter av att montera saker på det viset. Var stupsäker på at jag hade distanser till skylten hemma, men dem verkar ha försvunnit. Annars kan man ju bara fila lite på hörnen så är problemet borta.

Jo sant men det vibrerar alltid lite av luftturbulensen bakom bilen osv...
Testa utan och släng upp en bild wink

Autotech

241 Inlägg
14 februari 2014
#16
Marlboroman skrev:
Calleklutt skrev:
varför ska du uppgradera oljekylningen?

Tanken har slagit mig mest för att få lite mer säkerhetsmarginal. Och kan man göra det utan att köpa nåt av dem färdiga svindyra paketen som finns så kan det vara väl investerade pengar. Men det är ingen i nuläget prioriterad åtgärd.

Aa jag förstår, tänkte lite också bara på att den som sitter där original redan är bra och beprövad av många. Är väl mest i USA där vissa bilar levererats utan oljekyl som haft problem smile


23 Inlägg
8 266 Inlägg
22 februari 2014
Trådstartare
#18
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-42ae27e3a926db7737e78ea9ebf9b207.jpg

Det satt hårt inne, men för en stund sen så kapitulerade inlägget till ratten och slank på plats. Det tog en bra stund att fila och provmontera om vartannat tills det passade. Det där att man bara skulle behöva slipa minimalt för att få inlägget på plats kan jag väl inte hålla med om. I alla fall inte som jag gjorde, men det kanske finns ett smartare sätt. Hur som helst så sitter det på plats nu smile

Just nu finns ingen absolut plan på vad som blir nästa steg. Får se lite vad lönekuvertet säger och om jag får fälgarna sålda eller inte. Har ju slängt ut dem på blocket då jag är sugen på några andra. I övrigt har jag ägnat en hel del tid åt att läsa erfarenheter av modifieringar av fjädringen. Det finns ju en hel del man kan göra, men jag kan inte riktigt bestämma vart jag ska börja.

Sen är det ju ett viktigt beslut som ska tas: sänka eller inte? Jag använder ju bilen året runt och vill ju inte behöva använda fronten som snöplog eller fastna på vägbulor. Någon som kör med sänkt E9X som kan bidra med erfarenheter ur ett rent praktiskt perspektiv?


8 266 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#19
Så du vill också byta inlägg i ratten? Då kan jag börja med att tala om att det finns 2 sätt beroende på hur man gör med airbagen. Antingen lossar man batteripolerna och tar loss airbagen vilket inte är så svårt, men det kräver med stor sannolikhet ett verkstadsbesök efteråt för att initiera systemet så att alla elfunktioner fungerar korrekt. Det arbetssättet är det säkraste. Alternativ 2 är att låta pangpåsen sitta kvar och inte lossa batteriet, men det kräver en del krånglande och att man bryter och bänder på inlägget.

Jag säger inte att metoden som beskrivs nedan är den korrekta. Jag gjorde så och det gick bra för mig, men det behöver det inte göra för dig. Det finns dem som provat och misslyckats! Arbete runt en airbag innebär risker och det är upp till var och en att värdera liv och egendom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-d6d9061d652eed3589c29eeb093b8a08.jpg

Jag valde att prova metod nummer 2. Steg 1 är att lossa dem 3 T20 skruvarna på baksidan av varje eker på ratten. En bakom var knappsats och en långt ner på den 3'e ekern. Skruvarna ramlar inte ut, så bara att man känner att dem har gängats ut helt så kan man gå vidare till nästa.
Sen kommer den spännande biten. Man får börja på höger sida och bända inlägget så att det glider upp på airbagen lite. Det hela försvåras av att knappsatsen sticker in lite under airbagen så man lär dels trycka inlägget i sidled och bakåt samtidigt. Glöm skruvmejsel för att bända med, utan använd någon variant av verktyg för borttagning av inredningsdetaljer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-8b4b4a3b6e3a41214b193a74cfcc1739.jpg

Sen är det bara att jobba sig vidare över till andra sidan till inlägget släppt helt. Sen är det dags att lossa T20 skruven som håller fast den högra knappsatsen mot inlägget för ökad rörlighet och sedan den vänstra knappsatsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6bec60aa738fe8c4bc0f1bf1e5211788.jpg

Och då ser det ut såhär. Kablarna mellan knappsatserna måste man hålla koll på vid monteringen så att dem inte hamnar i kläm. Här syns även dem 3 skruvar som man lossar i början. Montering sker i omvänd arbetsordning.

I verktygsväg så behövs bara en T20-nyckel och verktyg för att lossa inredningspaneler med. Jag använde Biltemas demonteringsverktyg för det.


8 266 Inlägg
4 mars 2014
Trådstartare
#20
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-e26e51e53467056cdf8d9e3f0f99fc21.jpg

Ett litet lagom projekt dök upp idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6b2e094ddab38ceeb1428a0511469565.jpg

Originalknoppen är en lång rackare och jag har aldrig riktigt kommit överens med den. Nya knoppen är både kortare och tyngre(!) vilket ger en skönare känsla i växlingarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-06d06c3bbfd7ac18f0c8fcc51dac8b84.jpg

Själva bytet i sig är inte svårt. Ta tag i knoppen och dra den rakt ut från spaken. Räkna med att behöva ta i så att det känns läskigt och lite till innan den lossnar. Sen är det bara att trä på den nya och se till att trycka till den så att dem sitter fast ordentligt. Inuti knoppen finns det en klack som ska passa in i spåret i spaken.

Sen är det bara att beundra det arbete man klarat av en liten stund för sedan ge sig ut på en provtur smile
Senast redigerat av Marlboroman (17 maj 2014)



Sök