AUDI A3 Sportback 2.0TFSI - OEM+

Senaste update: Bilen såld, projektet avslutat
  • 76 Följare
  • 115 709 Visningar
  • Projektet avslutat 29 januari 2015
TomBjorklund VAGIS Car Club
30 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Mycket gjort men inte i projektet

Ja det har pysslats en hel del i helgen men mest fokus på sambons A3'a som behövt lite kärlek och hjulbyte.

Till ämnet så innehåller kvällens uppdatering hur man gör för att få ComingHome/LeavingHome Lights på sin Audi för de som inte fått det levererat med från början och de som inte ens har en ljussensor!

Ljussensorn används bland annat till automatisk avbländning av backspegeln men även till att ställa huruvida CH/LH-funktionen ska användas eller inte beroende på ljuset utomhus.

För att lura bilen att det faktiskt finns en ljussensor så behöver man peta i en extra sladd i ett kontaktstycke som sitter under ratten. Men vi drar igång med en bildserie och lite kompletterande text i stället!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ecf5f6b4deccd26db8ed55892b39997b.jpg

Börja med att plocka bort locket till säkringspanelen som sitter till vänster om ratten, den klickar loss ganska snällt om man lyfter locket i framkanten. Så fort det är borta så släpper man på ett gäng sexkantsmuttrar i strl. 10 för att kunna få ner panelen under ratten som täcker en uppsjö av kontaktstycken och sladdar.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-cee2750ced65cd629b2f1acdf16ff3b2.jpg

Det kontaktstycke vi vill åt heter E och sitter en bit in under ratten. Man får klura lite med en lampa som belysning över hur spärren för att kunna lossa på dessa kontaktstycken fungerar, men efter en stund inser man att det är ganska smart gjort. Tyvärr fick jag inte till några bra bilder av detta. För att komma åt att stoppa i en extra sladd så behöver man montera isär kontakten lite, men det är inte heller något 1000bitars puzzel!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d262dc40d4c58d663d784ab61b750776.jpg

När kontakten är tillbaka och låst i rätt läge drar man med fördel ut den lösa änden av sladden vid säkringspanelen innan man skruvar tillbaka panelen under ratten. Hitta en skruv du kan komma åt via panelen som du kan jorda den nya kabeln mot. Efter det är det fritt att koda bilen med en liten plutt-dator!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-3110fcae7d0df4f3620075f6261bd3dc.jpg

09 - Central Electrics -> Coding -> Long Coding Helper

Sedan klickar man snyggt i Bit 05 & 07 under Byte 00.

Efter detta kan man gå ur kodningen och slå av och på tändningen.

Ta sedan bort nya sladden från jordpunkten, och din kodning kommer att vara aktiv!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-1063c90c6d8978fbaf82cc97ce6f7b6a.jpg

Kika att detta fungerar, sedan kan man då börja justera tiderna för både CH och LH under 09 - Central Electrics och Adaptation. Eftersom jag ofta kör kortare sträckor har jag valt att sätta ganska korta tider, CH - 20 sekunder och LH - 25 sekunder, för att det inte ska dra ur batteriet för mycket. Men detta är självklart fritt att ställa upp ända till 120 sekunder. En liten varning är att man alltid(!) bör kopiera sin nuvarande kod innan man börjar förändra något, allt för att kunna återställa om det inte skulle fungera.

------------------------------------------

Total tid för detta inkluderat skarvningen av en sladdbit med hylsa som passade i kontaktstycke E (som jag hittade på skroten) blev cirka en timme. Vill man ha en ny och fin liten sladd så heter den "000 979 009" hos VAG-handlare. Vet man hur man ska göra så går det nog en aning fortare wink Hoppas i alla fall att någon mer vågar sig på att göra det här, och bor man i närheten av Västerås kan man få hjälpa att koda in det för en liten slant och en Burn big_smile

Hoppas för övrigt att jag kan bjuda på en go update imorgon med, till dess: Sussa sött!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
MrBeskow
31 mars 2014 · 125 Inlägg

t_one21 skrev:
Mycket gjort men inte i projektet

Ja det har pysslats en hel del i helgen men mest fokus på sambons A3'a som behövt lite kärlek och hjulbyte.

Till ämnet så innehåller kvällens uppdatering hur man gör för att få ComingHome/LeavingHome Lights på sin Audi för de som inte fått det levererat med från början och de som inte ens har en ljussensor!

Ljussensorn används bland annat till automatisk avbländning av backspegeln men även till att ställa huruvida CH/LH-funktionen ska användas eller inte beroende på ljuset utomhus.

För att lura bilen att det faktiskt finns en ljussensor så behöver man peta i en extra sladd i ett kontaktstycke som sitter under ratten. Men vi drar igång med en bildserie och lite kompletterande text i stället!

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ecf5f6b4deccd26db8ed55892b39997b.jpg

Börja med att plocka bort locket till säkringspanelen som sitter till vänster om ratten, den klickar loss ganska snällt om man lyfter locket i framkanten. Så fort det är borta så släpper man på ett gäng sexkantsmuttrar i strl. 10 för att kunna få ner panelen under ratten som täcker en uppsjö av kontaktstycken och sladdar.

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-cee2750ced65cd629b2f1acdf16ff3b2.jpg

Det kontaktstycke vi vill åt heter E och sitter en bit in under ratten. Man får klura lite med en lampa som belysning över hur spärren för att kunna lossa på dessa kontaktstycken fungerar, men efter en stund inser man att det är ganska smart gjort. Tyvärr fick jag inte till några bra bilder av detta. För att komma åt att stoppa i en extra sladd så behöver man montera isär kontakten lite, men det är inte heller något 1000bitars puzzel!

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d262dc40d4c58d663d784ab61b750776.jpg

När kontakten är tillbaka och låst i rätt läge drar man med fördel ut den lösa änden av sladden vid säkringspanelen innan man skruvar tillbaka panelen under ratten. Hitta en skruv du kan komma åt via panelen som du kan jorda den nya kabeln mot. Efter det är det fritt att koda bilen med en liten plutt-dator!

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-3110fcae7d0df4f3620075f6261bd3dc.jpg

09 - Central Electrics -> Coding -> Long Coding Helper

Sedan klickar man snyggt i Bit 05 & 07 under Byte 00.

Efter detta kan man gå ur kodningen och slå av och på tändningen.

Ta sedan bort nya sladden från jordpunkten, och din kodning kommer att vara aktiv!

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-1063c90c6d8978fbaf82cc97ce6f7b6a.jpg

Kika att detta fungerar, sedan kan man då börja justera tiderna för både CH och LH under 09 - Central Electrics och Adaptation. Eftersom jag ofta kör kortare sträckor har jag valt att sätta ganska korta tider, CH - 20 sekunder och LH - 25 sekunder, för att det inte ska dra ur batteriet för mycket. Men detta är självklart fritt att ställa upp ända till 120 sekunder. En liten varning är att man alltid(!) bör kopiera sin nuvarande kod innan man börjar förändra något, allt för att kunna återställa om det inte skulle fungera.

------------------------------------------

Total tid för detta inkluderat skarvningen av en sladdbit med hylsa som passade i kontaktstycke E (som jag hittade på skroten) blev cirka en timme. Vill man ha en ny och fin liten sladd så heter den "000 979 009" hos VAG-handlare. Vet man hur man ska göra så går det nog en aning fortare wink Hoppas i alla fall att någon mer vågar sig på att göra det här, och bor man i närheten av Västerås kan man få hjälpa att koda in det för en liten slant och en Burn big_smile

Hoppas för övrigt att jag kan bjuda på en go update imorgon med, till dess: Sussa sött!

Mycket fint skrivet med bilder och så. Önskar att man hade en nyare A3a för att kunna testa de små guiderna du lägger upp. Jag antar att den här funktionen inte finns öht till 8L a3orna sad

Audi A3 (1998)
TomBjorklund VAGIS Car Club
31 mars 2014 · 1 093 Inlägg

En liten fix i motorrummet

Jag hoppades på att jag skulle hunnit klart med en betydligt roligare sak till dagens update men tänkte mest tipsa om en sak som tidigare ägare missat...

Det ligger både +12V och lågnivåkablar (2xRCA) draget framifrån till bagageutrymmet. Lågnivån från stereon och +12V från batteriet.

Men nu till frågan; varför hålla på och stöka med att dra upp ytterligare en kabel till batteriet? när det finns en snygg och dold säkringspanel till höger.

Det spelar i det här fallet egentligen ingen större roll om man tänker ur ett förbrukar-perspektiv. Batteriets huvudsakliga syfte är att finnas som en resurs för startmotorn och kunna leverera extra ström när förbrukningen tillfälligt är högre än vad generatorn kan leverera.

Därför kan jag lika gärna flytta matningen till slutsteget (som inte finns just nu?) till en diskretare plats.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-520cc8b54bf37c60d64b55ccc811df3b.jpg

En liten förklaring till vad jag menade ovan.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2027a3c7fc52c8b637d87bf5dae8f9d8.jpg

Den extra kabeln från batteriet som skall flyttas.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9383c38247a6f65bce0b11c2d1e02afc.jpg

Säkringspanelen till höger om batteriet, och i framkant skenan med +12V. Kom ihåg att denna skena är osäkrad, allt som kopplas in behöver en säkring! Kabel nummer 1 går garanterat till startmotorn (200A säkring) och kabel nummer 4 kommer från batteriet.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-57c5f398a5fee6796dcb54b4161d6ed9.jpg

Nya kabel nummer fyra är den som tidigare satt på batteriet, ringskon är något stor så där av den lite för stora brickan. Detta klämmer jag om när den sedan ska användas.

------------------------------------------

MrBeskow skrev:
Mycket fint skrivet med bilder och så. Önskar att man hade en nyare A3a för att kunna testa de små guiderna du lägger upp. Jag antar att den här funktionen inte finns öht till 8L a3orna sad

Nej tyvärr så hade de inte lagt in den funktionen i databoxen på 8L, men det finns lite smarta eftermarknadslösningar på det om man känner sig bekväm med lödpenna och en avbitare smile tror det kostar runt 300kr med frakt från eBay!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Emil_sb
31 mars 2014 · 210 Inlägg

Bra jobbat med ljuset.
Jag är numera också Audi ägare cool och det har redan börjat klia i fingrarna!!

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
TomBjorklund VAGIS Car Club
1 april 2014 · 1 093 Inlägg

Varde ljus, och det blev så

Religion, fine, men ordnade eget ljus igår! Som jag lite smått tidigare hintat om har jag varit sugen på att byta bakljusen till facelift-varianten från 2009 års modeller av A3 Sportback.

Stora skillnaden mellan dessa är främst att FL-varianten har LED-slingor samt att backljuset nu är klarglas med reflektor (=mer ljus bakåt när man backar!).

Ur form och infästnings-perspektiv är de likadana, de glider i och dras åt på samma sätt som original, men kontaktstyckena skiljer sig en del och kostar en slant om man bestämmer sig för att byta permanent. Jag har tänkt tona FL-bakljusen och kunna byta till original inför besiktningen, så jag behövde ett alternativ.

Kufatec har adaptrar som man lite snyggt bara skjuter emellan kablage och nya bakljusen men dessa kostar ca 450-500 kr utan frakt. Har man dessutom 4-pins kontaktstycken som bara ligger och skräpar, så kan man absolut göra det själv istället.

Alternativet till kontaktstycken skulle vara isolerade kabelskor, skulle inte rekommendera det, men är man noggrann och lindar alla skarvar så de inte glider isär kan det vara ett riktigt billigt alternativ.

Jag lägger upp en länk till ett dokument där jag skrivit in vilka originalsladdar som ska in på vilken pin i nya bakljusen för de som är intresserade. För att undvika nya kontaktstyckena från Audi lödde jag kablaget i nya bakljusen, alltså går det ganska enkelt att klippa bort om man vill sälja dem till någon som redan har rätt originalkontakter.

Det är alltid spännande att klippa i kablage i bilen, och man bör vara försiktig och se till att det är spänningslöst, ta bort batteriet!

Det som kan vara intressant är att veta vart "pin 3, grå kabel" finns. Och det är på insidan av lamporna till reg.plåten. Alltså får man släppa på panelen i bakluckan för att komma åt, det underlättar även första inkopplingen av nya kontaktstyckena mot bilens kablage då man nu kan frilägga mer av sladdarna. Panelen sitter i min 2005'a med klämm-clips, så det är bara att försiktigt dra loss den rakt ut från bakluckan. Börja i ett hörn.

Oavsett så är inte det klurigaste just att klämma hylsor eller komma fram till hur man ska skarva ihop det, utan den lilla utmaningen kommer i att få ihop det så att rätt lampa lyser vid rätt tillfälle wink

För att få till de sista justeringarna bär man väl kopplat allt bak så behöver man tillgång till VCDS för att koda in förändringarna, annars åker man runt med totalt 4 st glödlampor igång för mycket, inget större problem då de lyser än starkare när man bromsar, men bakljusen ser väldigt lika ut som de man bytte bort då...

En annan sak som kodad är kontrollen av hela lampor, ställer man inte om detta kommer bilen ge felkoder för att lampor bak är trasiga, detta på grund utav att LED-slingorna drar så pass lite jämfört med glödlamporna som användes original.

Men i vanlig ordning; Bildmaraton!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-fe5035619d10a06af94534fd98f1d6a7.jpg

Nya va gamla

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-fa98dc6f6d7113759b2a0e0392793a23.jpg

Baksidan av ett yttre bakljus, en av två mttrar borta för att komma in till lamporna.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b3ddaf6f137a4abc95fcad437ddf11c5.jpg

Insidan av lamphållaren, bra läget att titta på vilken pin som har vilken funktion (jämföra mot de nya)

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9d27ed45ae1172039c197594d7b81a44.jpg

Lödde dit sladdar numrerade med små knutar för att komma ihåg vilken som ska till vilken pin i det nya kontaktstycket.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b910274200093776a15de21cf5144836.jpg

Hade en hög av biltemas 4-pins kontakter, dög utmärkt för ändamålet!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8dc4ae4e59a8b19db43b4ab3593e9613.jpg

Första kontaktstyckena monterade och ihopkopplade, klart för test!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-78ab55daaa60f97193acdfde039f98c4.jpg

Dugligt men det lyser för många lampor, tur nog handlar det i det här fallet om kodning och inte felkoppling!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7e89ec90a2f94aa1dd30e73292326c00.jpg

Koda om lite med VCDS och Long Coding Helper, kom ihåg att du behöver antingen åka till Audi eller leta reda på någon som har fullversionen av VCDS för att kunna göra detta smile

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8f0dab2f7987a011e5bae750b4b74535.jpg

Höger sida kopplat, monterat och kodat; Klart!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8a9238dcf6dcece3c627e7a510f0919a.jpg

En liten avslutningsbild på helheten.

------------------------------------------

Överlag så är det ganska enkelt att göra, Plug'n Play om man spenderar en extra slant på Kufatec´s adaptrar (måste fortfarande kodas om samt anslutas till reg.plåtens +12V!) och lite pyssel om man tar sig tiden att göra eget kablage. Det kändes som en liten djungel när jag började riva i vilka pins som skulle till vilken men det klarnade allt eftersom. Tänk på att letar ni rätt på någon annan guide på nätet, fundera över om de kör med höger eller vänster trafik och hur de benämner ljusen (drivers side, etc.). Lätt att göra fel annars wink

Här är länken till dokumentet jag gjorde för framtida Faceliftare tongue

https://dl.dropboxusercontent.com/u/592 … lights.pdf

Sedan måste jag säga att det är kul att ni står ut med både en massa text och bilder!


Tempz skrev:
Bra jobbat med ljuset.
Jag är numera också Audi ägare cool och det har redan börjat klia i fingrarna!!

Förstår det, såg ut att vara ett fint exemplar du hittat! smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Billling
1 april 2014 · 362 Inlägg

t_one21 skrev:
Varde ljus, och det blev så

Religion, fine, men ordnade eget ljus igår! Som jag lite smått tidigare hintat om har jag varit sugen på att byta bakljusen till facelift-varianten från 2009 års modeller av A3 Sportback.

Stora skillnaden mellan dessa är främst att FL-varianten har LED-slingor samt att backljuset nu är klarglas med reflektor (=mer ljus bakåt när man backar!).

Ur form och infästnings-perspektiv är de likadana, de glider i och dras åt på samma sätt som original, men kontaktstyckena skiljer sig en del och kostar en slant om man bestämmer sig för att byta permanent. Jag har tänkt tona FL-bakljusen och kunna byta till original inför besiktningen, så jag behövde ett alternativ.

Kufatec har adaptrar som man lite snyggt bara skjuter emellan kablage och nya bakljusen men dessa kostar ca 450-500 kr utan frakt. Har man dessutom 4-pins kontaktstycken som bara ligger och skräpar, så kan man absolut göra det själv istället.

Alternativet till kontaktstycken skulle vara isolerade kabelskor, skulle inte rekommendera det, men är man noggrann och lindar alla skarvar så de inte glider isär kan det vara ett riktigt billigt alternativ.

Jag lägger upp en länk till ett dokument där jag skrivit in vilka originalsladdar som ska in på vilken pin i nya bakljusen för de som är intresserade. För att undvika nya kontaktstyckena från Audi lödde jag kablaget i nya bakljusen, alltså går det ganska enkelt att klippa bort om man vill sälja dem till någon som redan har rätt originalkontakter.

Det är alltid spännande att klippa i kablage i bilen, och man bör vara försiktig och se till att det är spänningslöst, ta bort batteriet!

Det som kan vara intressant är att veta vart "pin 3, grå kabel" finns. Och det är på insidan av lamporna till reg.plåten. Alltså får man släppa på panelen i bakluckan för att komma åt, det underlättar även första inkopplingen av nya kontaktstyckena mot bilens kablage då man nu kan frilägga mer av sladdarna. Panelen sitter i min 2005'a med klämm-clips, så det är bara att försiktigt dra loss den rakt ut från bakluckan. Börja i ett hörn.

Oavsett så är inte det klurigaste just att klämma hylsor eller komma fram till hur man ska skarva ihop det, utan den lilla utmaningen kommer i att få ihop det så att rätt lampa lyser vid rätt tillfälle wink

För att få till de sista justeringarna bär man väl kopplat allt bak så behöver man tillgång till VCDS för att koda in förändringarna, annars åker man runt med totalt 4 st glödlampor igång för mycket, inget större problem då de lyser än starkare när man bromsar, men bakljusen ser väldigt lika ut som de man bytte bort då...

En annan sak som kodad är kontrollen av hela lampor, ställer man inte om detta kommer bilen ge felkoder för att lampor bak är trasiga, detta på grund utav att LED-slingorna drar så pass lite jämfört med glödlamporna som användes original.

Men i vanlig ordning; Bildmaraton!

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-fe5035619d10a06af94534fd98f1d6a7.jpg

Nya va gamla

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-fa98dc6f6d7113759b2a0e0392793a23.jpg

Baksidan av ett yttre bakljus, en av två mttrar borta för att komma in till lamporna.

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b3ddaf6f137a4abc95fcad437ddf11c5.jpg

Insidan av lamphållaren, bra läget att titta på vilken pin som har vilken funktion (jämföra mot de nya)

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9d27ed45ae1172039c197594d7b81a44.jpg

Lödde dit sladdar numrerade med små knutar för att komma ihåg vilken som ska till vilken pin i det nya kontaktstycket.

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b910274200093776a15de21cf5144836.jpg

Hade en hög av biltemas 4-pins kontakter, dög utmärkt för ändamålet!

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8dc4ae4e59a8b19db43b4ab3593e9613.jpg

Första kontaktstyckena monterade och ihopkopplade, klart för test!

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-78ab55daaa60f97193acdfde039f98c4.jpg

Dugligt men det lyser för många lampor, tur nog handlar det i det här fallet om kodning och inte felkoppling!

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7e89ec90a2f94aa1dd30e73292326c00.jpg

Koda om lite med VCDS och Long Coding Helper, kom ihåg att du behöver antingen åka till Audi eller leta reda på någon som har fullversionen av VCDS för att kunna göra detta smile

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8f0dab2f7987a011e5bae750b4b74535.jpg

Höger sida kopplat, monterat och kodat; Klart!

------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-8a9238dcf6dcece3c627e7a510f0919a.jpg

En liten avslutningsbild på helheten.

------------------------------------------

Överlag så är det ganska enkelt att göra, Plug'n Play om man spenderar en extra slant på Kufatec´s adaptrar (måste fortfarande kodas om samt anslutas till reg.plåtens +12V!) och lite pyssel om man tar sig tiden att göra eget kablage. Det kändes som en liten djungel när jag började riva i vilka pins som skulle till vilken men det klarnade allt eftersom. Tänk på att letar ni rätt på någon annan guide på nätet, fundera över om de kör med höger eller vänster trafik och hur de benämner ljusen (drivers side, etc.). Lätt att göra fel annars wink

Här är länken till dokumentet jag gjorde för framtida Faceliftare tongue

https://dl.dropboxusercontent.com/u/592 … lights.pdf

Sedan måste jag säga att det är kul att ni står ut med både en massa text och bilder!


Tempz skrev:
Bra jobbat med ljuset.
Jag är numera också Audi ägare cool och det har redan börjat klia i fingrarna!!

Förstår det, såg ut att vara ett fint exemplar du hittat! smile

att vi står ut? haha, att du står ut med alla bra förklaringar istället för att bara slänga ihop något som en annan! wink

Men det blev ju ruskigt bra med facelift-lamporna i bak! Riktigt bra gjort och seriöst! tummen upp!

Lägger även en röst för facelift bakstöttan! smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
4 april 2014 · 1 093 Inlägg

BoostTap & Omdragning, Del 1

La förra veckan upp en bild på en liten svarvad aluminiumbit, den har anlänt! Vilket betyder att det är dags att göra om vissa lösningar i härvan runt motorn.

Jag visade bland annat en flytt av matningen till blivande slutsteg i bagageutrymmet sist och nu ska även matningen av laddtrycksmätaren komma från denna skena. Samt att vakuumslangar ska bytas ut och ge laddtryckssensorn en bättre placering.

Nyckeln till all denna flytt var att kunna ta bort t-korset i mässing som någon innan mig monterat (usch). Så lösningen är en BoostTap i aluminium som kliver på mellan insuget och BreatherHose'n från PCV-ventilpaketet (som jag tidigare bytt). Med den får jag nu ut en anslutning av vakuum/tryck-slang som inte bygger ut den andra tryckslangen och skapa oreda för nya insugsslangen.

Så denna lilla del1-update innehåller: BoostTap, nya vakuumslangar, ny dragning av kablage för laddtrycksmätaren samt inför framtida installationer samt flytt av kabeln till kupéfläkten.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-2356bf17f86b2f876544a277506ce6d7.jpg

BoostTap men monterad vakuumslang från Do88.se, suveränt snabba leveranser!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-987a77cd9019a8a45ff044efce5eaf9e.jpg

Nu sitter den på plats vid insuget. Monteringen är enkel; Demontera BreatherHose'n utan verktyg, smörj o-ringarna på BoostTapen, smek i den i insuget, vrid den så att den utstickande klacken går ner mot gjutna plasten på insuget så den låses fast, tryck på BreatherHose'n igen. KLART!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0af7301813fcf76d0f8e5c3a8bd39044.jpg

Något kortare totalt sett och ur vägen för insuget!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-c5ed3a0e954f6e828d56f5c4331d1abc.jpg

Fortfarande inte 100% klar med dragningen av insugsslangen, men det kommer nog lösa sig framöver.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9853acaecb5b89b7816cf6a8aa619f41.jpg

Från början var kabeln till kup'efläkten dragen längs med kylar- och olje-slangar bak till sidan av batteriet där de rundat över och sedan in i kupén. Dels uppskattade jag inte att den vandrade runt och inte heller att den var stripead mot för motorn viktiga slangar (nötning, klämskador etc.). Så jag började med att koppla loss den ur T-korsen för motorvärmare/uttag/kupéfläkt och lyfte sedan bort batteriet. Hur man gör för att ta bort batteriet finns beskrivet i posten om att montera Short-Shift.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-378b5c968e5a9b299fbf33101ac452f3.jpg

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-6753fe0616ef08a038c98eb2fb52aeba.jpg

Batteriet borta och kupéfläktskabeln ligger löst.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-3d7a72f19db9168b1c3191748668a9ef.jpg

Två nya flerledade signalkablar (grå) för att smidigare kunna koppla in nya givare, sensorer, angeleyes och liknande utan att behöva dra mer kablage!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e76e6d49c289ce047da708084b14e7bb.jpg

Allting lagt i kabelkanalen som finns där original, så länge det får plats där i är det ingen risk att det blir skadat på något sätt av värme eller fysisk åverkan.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-296053f58d9f11af477097ea51af63b1.jpg

Här piper nya dragningen fram i framkant på batterihållaren. De gråa är signalkablarna, lilla svarta är konstantmatning till kupé för framtida bruk och grova svarta är till kupéfläkten.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-323accafe0d307ecd2f05be3cb067bf1.jpg

Allt på plats igen, även kupéfläkten är inkopplad.

------------------------------------------

Nu kvarstår bara en placering av trycksensorn samt inkoppling, svart kabelstrumpa till signalkablarna och att stripea undan sådant som ligger löst. Men allt detta kommer i "Omdragning, del 2"  wink

Billling skrev:
att vi står ut? haha, att du står ut med alla bra förklaringar istället för att bara slänga ihop något som en annan! wink

Men det blev ju ruskigt bra med facelift-lamporna i bak! Riktigt bra gjort och seriöst! tummen upp!

Lägger även en röst för facelift bakstöttan! smile

Ja den ser betydligt trevligare ut i både ljus och mörker, nu ska det till en toning på de där bara!
Jag har planer på att byta avgassystemet, så jag tror att det blir i samband med det. Tar jag mig tiden att bygga det själv så kan jag nog kosta på mig facelift-bumpern smile

Jag tar gärna emot både ris och ros från er som hänger med i projektet! big_smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Evets
4 april 2014 · 643 Inlägg

Bra och informativ projekt tråd. smile.

Hofgreven
4 april 2014 · 27 Inlägg

smek i den i insuget

hehe

Micke_borttappad
4 april 2014 · 1 Inlägg

Tja.
Skitbra tråd!
Tänkte höra vart du köpt boost tappen?
Sen om det finns möjlighet till att få hjälp med vagcom?
Är från västerås och kör a3 8p 2.0tfsi quattro 3d!

TomBjorklund VAGIS Car Club
5 april 2014 · 1 093 Inlägg

Slabb när det är som bäst

Efter att ha dels haft lite oljeläckage (pga felaktig PCV-ventil = laddluft i vevhuset) och svart olja på stickan så tänkte jag byta olja.

Den hade precis varit på service när jag hämtade den som enligt protokollet innehöll även oljebyte (20000 mils service). Men trots det var oljan tjock och riktigt svart!

Det är i alla fall inte särskilt svårt att byta oljan på A3an, pluggen sitter lättåtkomligt och filtret likaså. Det enda som sätter lite käppar i hjulet för att det ska gå fort är väl hasplåten (i plast) som sitter med hel 8(!) torx-skruvar. wink

Verktyg för att byta olja: T25 torx på spärrskaft, en stockholmare om filtret sitter hårt (alltså en polygrip) & en skiftnyckel alt hylsnyckelsats (kommer inte ihåg storleken...) för att släppa på pluggen.

Material för oljebytet: Nytt filter, 4,5L olja & en "flush" för att lösa upp rester och koks som då följer med oljan ut.

Om man har TFSI´n så är det rekommenderat från Audi verkstaden att köra en flush vid oljebytet för att minimera avlagringar i oljan som kan täppa till för bla turbon. Jag hittade på min på Mekonomen för 69kr, "CNC Engine Flush", man ser till att motorn är varm och häller sedan i den lilla flaskan. Starta motorn och låt den gå på tomgång i 10minuter så att det både hinner blanda sig och lösa upp skiten. Sedan är det bara att börja byta olja!

Tyvärr ingen bild på hasplasten, men alla de 8 skruvarna sitter lättåtkomliga och väl synliga!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7232a6a99bc256326ac4170f41b0f173.jpg

Oljepluggen sitter bakåt sett på tråget, är man lite flink så kan man öppna oljelocket på motorn innan man tar bort pluggen, var bara beredd med tex hink när pluggen väl släpper. Det går nämligen rätt fort då wink

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-805b18da00f7d5ecf6124d297efaeb0b.jpg

Filtret sitter ofta lite hårdare än man orkar dra loss för hand, men det ska dras tillbaka på plats för hand. Annars riskerar man att dra sönder plastkåpan eller packningen. Kom ihåg att både byta packningen (följer med en ny vid köp av filter) och att fukta den med olja så att den tätar ordentligt.

Den är ofta en hel del olja kvar vid filtret så ha hinken tillhands! Byta filter, tillbaka med bottenpluggen samt tätningsbrickan.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-15996c4b4ccdb86828b6e961268709d3.jpg

Den tjocka oljan som släpats runt i motorn...

------------------------------------------

Sedan är det bara att fylla på med ny olja, det går åt 4,5-4,6 liter olja när man även gjort filterbyte. Håll lite koll på stickan så att det inte går över Max.

Vid första uppstarten efter oljebytet så kommer det att rassla till under ett par sekunder innan motorn fått igenom olja genom det nya filtret och fått upp trycket. Slutar det inte rassla så har ni trubbel... Just say'in! cool

Kolla så att det inte läcker vid filtret och pluggen, sedan tillbaka med hasplåten som är gjord av plast...

Evets skrev:
Bra och informativ projekt tråd. smile.

man tackar och bockar! smile

Hofgreven skrev:

smek i den i insuget

hehe

precis! lol

Micke_borttappad skrev:
Tja.
Skitbra tråd!
Tänkte höra vart du köpt boost tappen?
Sen om det finns möjlighet till att få hjälp med vagcom?
Är från västerås och kör a3 8p 2.0tfsi quattro 3d!

Hittade på den på eBay för cirka 260kr, behöver du ha en? smile
Mja det kanske går, skicka ett PM!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 april 2014 · 1 093 Inlägg

Lite stillastående just nu

Det går för tillfället inte särskilt mycket framåt på bilen, lite andra prioriteringar.

Men jag tänker ändå bjussa på en liten jämförelse samt nya mattorna som dök upp i slutet av förra veckan!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-73f7a6281eda31a3d1b109e481cb26b3.jpg

Mörkt grå mattor i tyg med röda sömmar, kompletterad med aluminiumplatta vid pedalerna.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-98fd43e610f967642002b088b467780d.jpg

Edition-loggan på ytterkanten mot dörrarna på varje matta.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-6ba11e6b980eb02ce65359aff5a59658.jpg

En vanlig sportback & min sportback.

Vänstra är helt original exteriört

Högra (min) har:
-          Sportchassi (25mm sänkning original)
-          97% toning (från B-stolpe och bakåt)
-          Svart-lackerad grill med kolfibervinyl på ramen
-          B-stolpar med kolfibervinyl
-          Dimljus som är tonade mattsvarta för att smälta in
-          Xenon i halvljuset original.

-----------------------------------------------------------

Allt för denna lilla plutt update, over and out!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
jbong -
12 april 2014 · 47 Inlägg

Vilka schyssta mattor du hittat, var har du köpt dom? I övrigt fin bil du har smile

Senast redigerat av jbong (12 april 2014)

Nuvarande signatur.
TomBjorklund VAGIS Car Club
14 april 2014 · 1 093 Inlägg

Ibland blir det inte som man tänkt sig...

Efter att ha hittat en betongstolpe med arslet på bilen så blir det nu lite skönhetslyft

Lite stressad, lite förbannad & lite blind, det är grunden till att trycka till både stötfångare, nya baklysena samt smått kröka bakluckan. Bakluckan var inte särskilt mycket, mest på grund utav att baklyset bröts undan och krökte lite fästplåt.

Så för tillfället är rumpan bar och bilen är blind bakåt!
Dock hade det börjat rosta i bakluckan, såg jag efter att ha rivit inredningen i den, så blev att hämta en bättre begagnad från Kungsåra bildemo! Den nya hade dock bulor efter demonteringen av emblemet, tyvärr hade de missat att skriva ut detta men fick lite rabatt som kompensation!

Att göra:

- hitta ny baklucka (klart)
- hitta ny stötfångare - Facelift 2009+ (klart, väntar på leverans)
- hitta nya bakljus - Vänstersida Facelift 2009+
- hitta nya fästen till stötfångare (klart, väntar på leverans)
- hitta en s-line diffuser
- riva inredning i bakpartiet (klart)
- omlackering av baklucka samt stötfångare
- eventuellt lösa det med eftermarknadssystem, backvarning

Så det är lite annat än myspyssel just nu, det som troligen sätter mest käppar i hjulen är väl att hitta någon som har lust att lackera för en billig peng men det är bara att leta på!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4135412efa00c42b8298d77262b8d31c.jpg

-----------------------------------------------------------

jbong skrev:
Vilka schyssta mattor du hittat, var har du köpt dom? I övrigt fin bil du har smile

eBay - Tyska (.de) samt kompletterat med en aluminiumplatta från Kina smile Tack, den va i alla fall hmm

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Billling
14 april 2014 · 362 Inlägg

t_one21 skrev:
Ibland blir det inte som man tänkt sig...

Efter att ha hittat en betongstolpe med arslet på bilen så blir det nu lite skönhetslyft

Lite stressad, lite förbannad & lite blind, det är grunden till att trycka till både stötfångare, nya baklysena samt smått kröka bakluckan. Bakluckan var inte särskilt mycket, mest på grund utav att baklyset bröts undan och krökte lite fästplåt.

Så för tillfället är rumpan bar och bilen är blind bakåt!
Dock hade det börjat rosta i bakluckan, såg jag efter att ha rivit inredningen i den, så blev att hämta en bättre begagnad från Kungsåra bildemo! Den nya hade dock bulor efter demonteringen av emblemet, tyvärr hade de missat att skriva ut detta men fick lite rabatt som kompensation!

Att göra:

- hitta ny baklucka (klart)
- hitta ny stötfångare - Facelift 2009+ (klart, väntar på leverans)
- hitta nya bakljus - Vänstersida Facelift 2009+
- hitta nya fästen till stötfångare (klart, väntar på leverans)
- hitta en s-line diffuser
- riva inredning i bakpartiet (klart)
- omlackering av baklucka samt stötfångare
- eventuellt lösa det med eftermarknadssystem, backvarning

Så det är lite annat än myspyssel just nu, det som troligen sätter mest käppar i hjulen är väl att hitta någon som har lust att lackera för en billig peng men det är bara att leta på!

-----------------------------------------------------------

http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4135412efa00c42b8298d77262b8d31c.jpg

-----------------------------------------------------------

jbong skrev:
Vilka schyssta mattor du hittat, var har du köpt dom? I övrigt fin bil du har smile

eBay - Tyska (.de) samt kompletterat med en aluminiumplatta från Kina smile Tack, den va i alla fall hmm

Detta kommer bli grymt! har du byggt avgaset? big_smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
15 april 2014 · 1 093 Inlägg

En sak i taget

Bokstavligt talat så är det lite så det rullar framåt just nu, en del i taget som det trillar in avi för att hämta på posten. Det hade klart varit roligare om det handlat om lite uppgraderingar än som det är nu med reservdelar till något som var helt...

I alla fall så kom det både fästen och en stötfångare igår, fästen från märkesdemo.se som beställdes i torsdags och en faceliftad (2009+ (denna är från en 2010)) stötfångare.

Just nu överväger jag att stoppa i backsensorer, dock eftermarknad för att slippa eventuella problem med inkodningen. Jag har inte haft något strul med detta innan, men det känns ändå som att fördelarna med att koppla in det mot canbus-systemet är för få kontra det strul/kostnad som kan uppstå. Helst behåller jag självklart de hål som är nu då de är snygga och diskreta, hittar jag inget som passar på plastas de helt enkelt igen.

Just nu kommer jag inte att brådska för att få tag i diffuser, just på grund utav att avgassystemet ändå ska byggas om när ekonomin tillåter. Här kommer en liten bild på den blivande schimpansen från garaget igår.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4273d52dd10f74cdb7ecdeb1f3a2e142.jpg

-----------------------------------------------------------

Att göra:

- hitta ny baklucka - Check
- hitta ny stötfångare - Facelift 2009+ - Check
- hitta nya fästen till stötfångare - Check
- riva inredning i bakpartiet - Check
- hitta nya bakljus - Vänstersida Facelift 2009+ - (väntar på leverans)
- hitta en s-line diffuser
- omlackering av baklucka samt stötfångare
- eventuellt lösa det med eftermarknadssystem, backvarning (letar)

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ab3632e7a2d358679a12cfb60c72478d.jpg

-----------------------------------------------------------

Billling skrev:
Detta kommer bli grymt! har du byggt avgaset? big_smile

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0a1a568b96378b75f50dc1e51e406459.jpg

-----------------------------------------------------------

Nej, det här hängde på när jag köpte den! hmm

Saxat från Simons webbsida:

----------------------------
10 tips:
...
5. Avsluta inte med ett långt rör. (Längre än 50-70 cm) Man kan lätt få resonans i röret.
...
----------------------------

Ett bondsvetsat 3" från katten med enbart en 3" Simons-mellandämpare på mitten, så ljudnivån blir ganska dryg vid 3000 varv/min. Bättre de monterat slutdämpare så hade det varit betydligt drägligare att köra, men upp till 2800 och över 3600 är det helt ok att åka. smile

Senast redigerat av t_one21 (15 april 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Billling
15 april 2014 · 362 Inlägg

t_one21 skrev:
Nej, det här hängde på när jag köpte den! hmm

Saxat från Simons webbsida:

----------------------------
10 tips:
...
5. Avsluta inte med ett långt rör. (Längre än 50-70 cm) Man kan lätt få resonans i röret.
...
----------------------------

Ett bondsvetsat 3" från katten med enbart en 3" Simons-mellandämpare på mitten, så ljudnivån blir ganska dryg vid 3000 varv/min. Bättre de monterat slutdämpare så hade det varit betydligt drägligare att köra, men upp till 2800 och över 3600 är det helt ok att åka. smile

Anade det, för a3:an har väl inte dubbla utblås ens? men tyckte det såg helt okej ut iallfall smile länk till 10 tipsen? wink

TomBjorklund VAGIS Car Club
16 april 2014 · 1 093 Inlägg

När man hittar mer...

Verkar som att jag inte varit ensam om att behöva plocka ner bilen bak, dåligt riktjobb och en del spackel hittade vi på när det var dags att börja dra allt tillrätta efter mitt missöde. Största problemet var att bakskärmen låg lite innanför mot vad den borde, så en del slit med att få ut den igen. Sen visade Preasty upp skills genom att börja räta ut hålrummet för det yttre baklyset.

Vi gjorde även en snabb provmontering av stötfångaren för att se att allt klev på plats och det ser lovande ut! Stötfångarna på Sportback från 2005 till 2012 är kompatibla med varandra, så det går egentligen att välja och vraka mellan dessa som man vill.

Jag valde att ta den faceliftade 2009ans (just min kommer från en 2010) för att få det cleanare bak, ni kommer att se skillnaden senare. Valet och kvalet är i att lägga igen hålen för PDC (parkeringssensorerna) eller försöka få tag på original att stoppa i. Visst skulle det gå med eftermarknadsvarianter med, men det blir definitivt inte på långa vägar lika bra... Tål att fundera på.

Eftersom jag hade lite flyt så hann alla viktiga fästen komma, allt för att ha garanterat hela delar att kunna rikta efter.

Tyvärr är det väl en hög med timmar till innan det är dags för lack, men det kommer sakta men säkert.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f4f55cc9dffdfa717a0d75bf3777dd0b.jpg

Rikta upp dels ytan innanför det yttre baklyset samt platsen för ett av fästena till stötfångaren.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-bab07764c4fc79ef0653bc2a98404205.jpg

Tills det är dags för nästa omgång är rumpan plastad.

-----------------------------------------------------------

Billling skrev:
Anade det, för a3:an har väl inte dubbla utblås ens? men tyckte det såg helt okej ut iallfall smile länk till 10 tipsen? wink

Det stämmer bra! A3an, både 3dr och 5dr (sportback) har normalt ett eller dubbla utblås på samma(!) sida. Det går att hitta bland annat Simons eftermarknadssystem ganska billigt som ger utblås på två sidor, alltså 2x1 eller 2x2 iställer för 1x2 som oftast är original.

Inte ens nuvarande RS3an säljs med 2x2 utblås, men ser ganska brutal ut med sin diffuser ändå! roll

-----------------------------------------------------------

http://www.millteksport.com/images/productnews/additional/82.original.jpg

-----------------------------------------------------------

Simons tips på för att bygga ett bättre avgassystem kan man hitta på deras hemsida; HÄR! big_smile

Ett par smarta tips för att kunna få ett bättre resultat redan första gången man bygger ett eget avgassystem. Den som byggde mitt hade klart behövt läsa detta, cirka 1,7 meter 1->2st 3"-rör från sista och enda dämparen innan de mynnade bakom stötfångaren!

Nya systemet blir nog mer åt original och få ett renare utseende!

För att kunna provmontera stötfångaren så är i vilket fall bytet av system påbörjat wink

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7bddcafd3fddebc66bb4cfda4dc8fc50.jpg

-----------------------------------------------------------

Det var allt för denna uppdatering, och nu vankas det en tripp till sälen om någon dag, så tråden får andas lite tills efter långhelgen. Har ni hejarop eller tips & tricks så skriv en rad! big_smile

Glad påsk!

Senast redigerat av t_one21 (17 april 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Billling
16 april 2014 · 362 Inlägg

Vore oförskämt att citera det långa inlägget! S3ans diffuser ser snuskigt bra ut, enda som fattas är 2x1 lr 2x2. Ser bra och seriöst ut med diverse riktningar! smile

Du ska inte ner till elmia?
Glad påsk!

TomBjorklund VAGIS Car Club
19 april 2014 · 1 093 Inlägg

Konsten att göra ingenting

Som sagt, det är paus i reparationsarbetet så jag bjuder på en fjällbild och min vanliga låtlista i bilen

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d04f95d12ca9716501b222bfbf97e9cd.jpg

-----------------------------------------------------------

Spotify - T_one21

Billling skrev:
Vore oförskämt att citera det långa inlägget! S3ans diffuser ser snuskigt bra ut, enda som fattas är 2x1 lr 2x2. Ser bra och seriöst ut med diverse riktningar! smile

Du ska inte ner till elmia?
Glad påsk!

RS3an är det till och med på bilden! smile jo visst skulle det passa, men jag är nog ute efter något diskretare med enbart utblås på samma sida, i alla fall just nu.

Nej, tyvärr inte, det är påsk i Sälen som gäller wink

Senast redigerat av t_one21 (19 april 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang