t_one21 skrev:
Mycket gjort men inte i projektet
Ja det har pysslats en hel del i helgen men mest fokus på sambons A3'a som behövt lite kärlek och hjulbyte.
Till ämnet så innehåller kvällens uppdatering hur man gör för att få ComingHome/LeavingHome Lights på sin Audi för de som inte fått det levererat med från början och de som inte ens har en ljussensor!
Ljussensorn används bland annat till automatisk avbländning av backspegeln men även till att ställa huruvida CH/LH-funktionen ska användas eller inte beroende på ljuset utomhus.
För att lura bilen att det faktiskt finns en ljussensor så behöver man peta i en extra sladd i ett kontaktstycke som sitter under ratten. Men vi drar igång med en bildserie och lite kompletterande text i stället!
------------------------------------------
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ecf5f6b4deccd26db8ed55892b39997b.jpg
Börja med att plocka bort locket till säkringspanelen som sitter till vänster om ratten, den klickar loss ganska snällt om man lyfter locket i framkanten. Så fort det är borta så släpper man på ett gäng sexkantsmuttrar i strl. 10 för att kunna få ner panelen under ratten som täcker en uppsjö av kontaktstycken och sladdar.
------------------------------------------
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-cee2750ced65cd629b2f1acdf16ff3b2.jpg
Det kontaktstycke vi vill åt heter E och sitter en bit in under ratten. Man får klura lite med en lampa som belysning över hur spärren för att kunna lossa på dessa kontaktstycken fungerar, men efter en stund inser man att det är ganska smart gjort. Tyvärr fick jag inte till några bra bilder av detta. För att komma åt att stoppa i en extra sladd så behöver man montera isär kontakten lite, men det är inte heller något 1000bitars puzzel!
------------------------------------------
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d262dc40d4c58d663d784ab61b750776.jpg
När kontakten är tillbaka och låst i rätt läge drar man med fördel ut den lösa änden av sladden vid säkringspanelen innan man skruvar tillbaka panelen under ratten. Hitta en skruv du kan komma åt via panelen som du kan jorda den nya kabeln mot. Efter det är det fritt att koda bilen med en liten plutt-dator!
------------------------------------------
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-3110fcae7d0df4f3620075f6261bd3dc.jpg
09 - Central Electrics -> Coding -> Long Coding Helper
Sedan klickar man snyggt i Bit 05 & 07 under Byte 00.
Efter detta kan man gå ur kodningen och slå av och på tändningen.
Ta sedan bort nya sladden från jordpunkten, och din kodning kommer att vara aktiv!
------------------------------------------
http://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-1063c90c6d8978fbaf82cc97ce6f7b6a.jpg
Kika att detta fungerar, sedan kan man då börja justera tiderna för både CH och LH under 09 - Central Electrics och Adaptation. Eftersom jag ofta kör kortare sträckor har jag valt att sätta ganska korta tider, CH - 20 sekunder och LH - 25 sekunder, för att det inte ska dra ur batteriet för mycket. Men detta är självklart fritt att ställa upp ända till 120 sekunder. En liten varning är att man alltid(!) bör kopiera sin nuvarande kod innan man börjar förändra något, allt för att kunna återställa om det inte skulle fungera.
------------------------------------------
Total tid för detta inkluderat skarvningen av en sladdbit med hylsa som passade i kontaktstycke E (som jag hittade på skroten) blev cirka en timme. Vill man ha en ny och fin liten sladd så heter den "000 979 009" hos VAG-handlare. Vet man hur man ska göra så går det nog en aning fortare Hoppas i alla fall att någon mer vågar sig på att göra det här, och bor man i närheten av Västerås kan man få hjälpa att koda in det för en liten slant och en Burn
Hoppas för övrigt att jag kan bjuda på en go update imorgon med, till dess: Sussa sött!
Mycket fint skrivet med bilder och så. Önskar att man hade en nyare A3a för att kunna testa de små guiderna du lägger upp. Jag antar att den här funktionen inte finns öht till 8L a3orna