Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på s.43)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

quinna

  • 273 Följare
  • 254 906 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 december
Amatör · 488 Inlägg
Skrivet 4 april 2014 #21

quinna skrev:

Lygdman skrev:
Låter intressant med egna spindlar, det vill jag gärna se mer ingående när det är dax smile

Det lär bli rätt mycket bilder på detta. Jag har en kollega som själv knåpat ihop sina spindlar med väldigt lyckat resultat. Kommer nog göra något snarlikt hans variant. Ganska enkelt konstruktion byggd i grova stålplåtar.

Jag har idag beställt lagerhubbar från BMW E39 och 325mm bromsskivor från 330Ci E46. På så sätt blir det en spindel som blir lättmeckad med delar som går att få tag i till vettiga pengar och sjyssta prestanda. Kollade på skivor från M3 e46 och konstaterade att dom var i samma diameter men nån millimeter tjockare. Största skillnaden va dock priset. Bildelsspecialisten tog 2500:- mer per skiva för dom jämfört med 330-skivorna tongue

Känns som att det borde räcka till. M3an väger, enligt kollegan som kör sådan själv, ca 1600kg. Drar man av dryga halvtonnet på en M3a så lär man ha ruggiga bromsar tänker jag tongue Framförallt helvetiskt mycket bättre än många andra rod-åkare som åker stel framaxel med trumbromsar big_smile

Ja det måste bli bromsar långt utöver det vanliga. :-) Som jag skrev så låter det väldigt intressant, hur är det angående besiktning. Behövs det någon typ av hållfasthets beräkning på spindlarna eller gör SFRO en uppskattning bara?

Gillar det mesta som någon lagt sin själ i...
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 4 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #22

MustangFB1968 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-a608414d4d6aaf5449175dde6cd589c4.jpg
Hilborn

En klassiker när det gäller Hotrod smile

Din egen är inte så långt ifrån wink

http://www.hilborninjection.com/PDF/Hilborn_catalog.pdf

Dom är asfräna... likaså Crower's varianter är ju så håriga så man vill springa efter rakhyveln direkt!

Problemet man får då, och anledningen till att jag har valt att göra som jag har gjort, är att där har man ett spjäll per inloppskanal, vilket ger att ALLA spjäll måste öppna samtidigt och lika mycket. Och där kan man direkt skicka lågfartskörbarhet och bränsleekonomi i soptunnan.

Min variant är 8 spjäll som arbetar i set om 4, där dom första fyra öppnar som första steget i en fyrportsförgasare. Dom andra 4 öppnar när dom första nått cirka 30%. Till råga på allt så är respektive spjällaxel progressiv i sig själv och dessutom så är det progressivt länkage mellan dom första 4 och dom andra 4 spjällen.

Resultatet är en pedalkurva som är bananformad. Flack i början och brant i slutet. Detta ger bra flås och lättreglerad låglast. Dessutom så sitter spjällen på två plenum som gör att man får jämnare vakuum och man slipper det här med att synka spjäll.

Lygdman skrev:
Ja det måste bli bromsar långt utöver det vanliga. :-) Som jag skrev så låter det väldigt intressant, hur är det angående besiktning. Behövs det någon typ av hållfasthets beräkning på spindlarna eller gör SFRO en uppskattning bara?

Som jag och min kollega förstod på besiktningsmannen vi pratade med så ska vi kunna påvisa VARFÖR vi valt att göra spindeln själv och kunna förklara varför den är bättre än en färdig spindel. Kollar man på 140-spindeln tex, så är den väldigt klen i materialet och är dessutom i gjutjärn vilket är ett ganska dåligt material. Kan man då visa att man har byggt en spindel med bättre geometri i bättre material och har dimensionerat den kraftigare så ska det inte vara några problem. Men framtiden får väl utvisa tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
689 Inlägg
Skrivet 4 april 2014 #23

MustangFB1968 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-a608414d4d6aaf5449175dde6cd589c4.jpg
Hilborn

En klassiker när det gäller Hotrod smile

Din egen är inte så långt ifrån wink

http://www.hilborninjection.com/PDF/Hilborn_catalog.pdf

Vackert big_smile Du måste nästan bygga en till och ha i finrummet eller hur cool lol

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 4 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #24

danjac skrev:

MustangFB1968 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-a608414d4d6aaf5449175dde6cd589c4.jpg
Hilborn

En klassiker när det gäller Hotrod smile

Din egen är inte så långt ifrån wink

http://www.hilborninjection.com/PDF/Hilborn_catalog.pdf

Vackert big_smile Du måste nästan bygga en till och ha i finrummet eller hur cool lol

Inte för att vara sån, men jag har bättre puts i garaget än jag har i vardagsrummet, så den står redan i finrummet tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
689 Inlägg
Skrivet 4 april 2014 #25

quinna skrev:

danjac skrev:

MustangFB1968 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/186/185870/185870-a608414d4d6aaf5449175dde6cd589c4.jpg
Hilborn

En klassiker när det gäller Hotrod smile

Din egen är inte så långt ifrån wink

http://www.hilborninjection.com/PDF/Hilborn_catalog.pdf

Vackert big_smile Du måste nästan bygga en till och ha i finrummet eller hur cool lol

Inte för att vara sån, men jag har bättre puts i garaget än jag har i vardagsrummet, så den står redan i finrummet tongue

hahahahaha lol du gjorde min dag hahaha lol Vad säger frugan om det lol

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 5 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #26

danjac skrev:

quinna skrev:

danjac skrev:

Vackert big_smile Du måste nästan bygga en till och ha i finrummet eller hur cool lol

Inte för att vara sån, men jag har bättre puts i garaget än jag har i vardagsrummet, så den står redan i finrummet tongue

hahahahaha lol du gjorde min dag hahaha lol Vad säger frugan om det lol

Frugan säger att det är dags att renovera vardagsrummet tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
689 Inlägg
Skrivet 5 april 2014 #27

quinna skrev:

danjac skrev:

quinna skrev:

Inte för att vara sån, men jag har bättre puts i garaget än jag har i vardagsrummet, så den står redan i finrummet tongue

hahahahaha lol du gjorde min dag hahaha lol Vad säger frugan om det lol

Frugan säger att det är dags att renovera vardagsrummet tongue

Hahaha lol ni får flytta ut till garaget lol

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 5 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #28

Tänkte komma med en liten update till.

Jag var förbi kollegans garage idag och kikade lite. Stog och dreglade över hans 140-bygge med LS1 turbo och Corvette-drivlina en stund. Sen kikade jag lite på hans Super Seven, som har den typen av spindel jag har tänkt bygga till mitt bygge. Mest bara för att få en uppfattning av vad jag har gett mig in på tongue Ser rätt straight forward ut. Ska göra någon lite seriösare variant på ritning och sen blir det att åka och köpa stål.

Såhär ser den ut på hans Super Seven

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-05104245_zps427ae8dc.jpg

Och bara för att visa hur fränt något kan vara så har jag smugglat med en bild på hans nuvarande bygge.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-05105911_zps4d4c6bc8.jpg

Ja, det är en billet alu-spindel som sitter fast i länkarmar i titan som sitter fast i en LS1 turbo V8-försedd Volvo 140 tongue

Sen har jag varit och hämtat mina framhjulslager och bromsskivor också. Känns bra... och skitstort. Kommer bli fränt tongue Nu gäller det bara att hitta bromsok som bygger så lite som möjligt på radien så jag får in dessa skivor i dom tilltänkta 16-tumsfälgarna tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-05194139_zps18b79a68.jpg

Återkommer när jag har mer att visa.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
689 Inlägg
Skrivet 5 april 2014 #29

Det är inte lätt med att få till en egenbyggd framvagn med spindlar och allt. Sfro är ju en bra bok men din kompis han verka kunna sin sak. Så din framvagn lär bli bra i framtiden smile

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 10 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #30

Dags för en liten update igen då!

Jag har nu officiellt börjat bygga på min rod. Jag har lagt första hantverkstimmarna i verkstan och påbörjat mina spindlar. Jag handlade plattstål i lite grövre dimension igår och en liten fuling för att kunna få upp det i svarven. Med hjälp av pelarborr och ett par grova bultar såg det ut såhär.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-09170829_zpsb5a2c48c.jpg

Och efter ett par timmars snurrande i svarven och lite kapande i kallsågen ser det nu ut såhär.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-10210029_zpsa00d984c.jpg

Och nu har jag grundämnet till min spindel.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-04-10210153_zps19fc3813.jpg

Resterande spindel blir att fortsätta med så fort jag bestämt mig angående fälgar så jag vet hur jag ska justera sista frågorna i framvagnsgeometrin.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 17 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #31

Arbetet fortgår med framvagnen. Det är mycket teori nu och mycket ritande i CAD. Jag har ett antal skisser på olika geometrier för olika  val av fälgar men alla är kompromisser. Tråkigt nog finns inte den typen av fälgar jag vill ha med vettiga offset. Allt är väldigt amerikanskt och då är det djupa fälgar med lågt ET.

I min framvagn till jag ha så långa bärarmar som möjligt med så liten KPI som möjligt med så liten styrradie som möjligt. Något som få ha har lyckats med på den här karossen. Dom få som har övergett stela framaxeln med bladfjädring kör ofta med väldigt korta armar just pga att man använder sig av befintliga spindlar och då får kompromissa ganska hårt.

Den här skissen är realistisk sånär som på styrradien. Den kommer hamna närmare 15mm med dom fälgar som jag nu kommer bygga.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/Framvagn_zps6adf3e2d.jpg


Här är fälgarna jag kommer beställa till veckan.

http://static.summitracing.com/global/images/prod/large/wvi-14_w.jpg

Det kommer bli 16X6 tum fram som kommer flyttas centrum på och breddas 2 tum för att få till min framvagnsgeometri och för att få plats med mina bromsar. Normalt åker man inte med 325mm skivor och 16tums fälgar tongue Bak blir det 15x10 eller 15x12.

Nu kan jag inte bygga vidare så mycket förrän jag har fälgarna hemma. Håller dock på att laborera med bromsok. Har köpt ett gäng på Biltema och provat med och just nu lutar det åt att det blir Girling-ok från Volvo S80.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
689 Inlägg
Skrivet 17 april 2014 #32

Nybörjare när det gäller framvagnsbyggen så måste fråga vad är KPI? Samt varför vill man ha längre bärarmar?  Fälgarna var grymt snygga förövrigt smile

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 18 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #33

danjac skrev:
Nybörjare när det gäller framvagnsbyggen så måste fråga vad är KPI? Samt varför vill man ha längre bärarmar?  Fälgarna var grymt snygga förövrigt smile

Ska väl tillägga att jag är lite novis jag med tongue

Men KPI är vinkeln mellan övre och undre spindelled. Och drar man ett streck mellan dessa två så är avståndet mellan det strecket och däckets mitt i vägplanet det man kallar för styrradie. I bilden jag la upp så är KPI 7 grader.

Och man kan väl säga att ju längre armar du har (gäller även för tex panhard-stag) desto mindre blir vinkelförändringarna vid in och utfjädring.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
689 Inlägg
Skrivet 18 april 2014 #34

quinna skrev:

danjac skrev:
Nybörjare när det gäller framvagnsbyggen så måste fråga vad är KPI? Samt varför vill man ha längre bärarmar?  Fälgarna var grymt snygga förövrigt smile

Ska väl tillägga att jag är lite novis jag med tongue

Men KPI är vinkeln mellan övre och undre spindelled. Och drar man ett streck mellan dessa två så är avståndet mellan det strecket och däckets mitt i vägplanet det man kallar för styrradie. I bilden jag la upp så är KPI 7 grader.

Och man kan väl säga att ju längre armar du har (gäller även för tex panhard-stag) desto mindre blir vinkelförändringarna vid in och utfjädring.

Aha. Nu blev det lite enklare att förstå det hela. Tack för en bra förklaring smile

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 25 april 2014 · Inlägg av trådskaparen #35

Fick höra idag att framfälgarna jag hade beställt hade utgått. Det fanns en kvar hos Summit... EN! Så jävla surt. Så det fick bli en likadan fälg fast storleken bredare istället. Så med andra ord kommer jag få första smalna av fälgen på ett ställe, flytta centrumet och sen bredda fälgen inåt för sen förhoppningsvis få in mina bromsar. Sen blev det förstås försenat också, vilket nästan är värst, även om jag inte har någon som helst brådska. Men av någon anledning så blir allt bråttom när det väl är beställt tongue Lite av känslan man fick som barn på julafton. Man vill öppna sina paket tongue

17e maj har vi bilträff på företaget för alla anställda och för våra kunder. Tanken är att ställa ut karossen då och då vore det najs om fälgarna och spindlarna var klara.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 8 maj 2014 · Inlägg av trådskaparen #36

Dags för en liten update igen.

Lägger dom få lediga stunder jag får på tankar och snickrande på framvagnen. Rätt mycket annat som tar tid med nyköpt villa och småbarn. Som tur är har man kollegor som har samma intresse så det blir många diskussioner över kaffekoppen på dagarna.

Jag håller på med ändarna på mina spindlar. Den delen där själva spindellederna sitter fast i navet. Lite svarvande för att få till dom konorna bara, och tyvärr ganska tråkigt att kolla på. Kommer dock bilder på det när det är mer färdigt.

Har dock ett par bilder att lägga upp.

15x10"
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-05-05093608-2_zps09a07fbe.jpg

16x7"
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20Hot%20Rod/2014-05-08204813_zps4b8688a8.jpg

Bakfälgarna ska centrumflyttas men jag tror dom blir lagom breda för mina skärmar. Framfälgarna ska centrumflyttas, smalnas av OCH breddas. Tanken är att försöka få frigång för bromsarna genom att bredda på stora diameter och göra minsta diametern så kort som möjligt. Som det syns på bilden så är det inte så jättemycket spel runtom skivan, varken på diameter eller på djupet. Letar just nu efter tunna ok som inte bygger så mycket åt nåt håll. Nån som har några bra idéer?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
689 Inlägg
Skrivet 8 maj 2014 #37

Snygga fälgar. Wilwood ( stavning) eller om det var brembo som hade ok i någon tidning för ett par år sen som var extrem tunna. Kanske värt att maila och fråga.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 9 maj 2014 · Inlägg av trådskaparen #38

danjac skrev:
Snygga fälgar. Wilwood ( stavning) eller om det var brembo som hade ok i någon tidning för ett par år sen som var extrem tunna. Kanske värt att maila och fråga.

Jo, det finns såna ok att köpa. Det tillverkas ju ok av just den anledningen, att vara tunna. Problemet blir att såna ok är ofta tokdyra och beläggen likaså och om man om några år vill byta belägg så finns det inget som säger att det går att få tag i. Just därför så kollar jag för tillfället mest på ok från standardbilar.

Jag har provat med ok från V70II/S80. Dom nyper runt 305mm-skivor orginal och passar bra på min diameter. Singelkolvsok så dom bygger väldigt lite på djupet framåt. Dock liite klumpiga på diametern, men det vore ett trevligt alternativ då dom finns överallt, är billiga och lätta att serva.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
689 Inlägg
Skrivet 9 maj 2014 #39

quinna skrev:

danjac skrev:
Snygga fälgar. Wilwood ( stavning) eller om det var brembo som hade ok i någon tidning för ett par år sen som var extrem tunna. Kanske värt att maila och fråga.

Jo, det finns såna ok att köpa. Det tillverkas ju ok av just den anledningen, att vara tunna. Problemet blir att såna ok är ofta tokdyra och beläggen likaså och om man om några år vill byta belägg så finns det inget som säger att det går att få tag i. Just därför så kollar jag för tillfället mest på ok från standardbilar.

Jag har provat med ok från V70II/S80. Dom nyper runt 305mm-skivor orginal och passar bra på min diameter. Singelkolvsok så dom bygger väldigt lite på djupet framåt. Dock liite klumpiga på diametern, men det vore ett trevligt alternativ då dom finns överallt, är billiga och lätta att serva.

Jo dyrt blir det väl alltid med nya skivor, ok och belägg. Men som du skrev kanske blir svårt att hitta belägg i framtiden. Så vanliga ok som är billigare och lättare är att föredra som du skrev med v70/s80 ok. Men blir osäker på V70II  det är den nyare modellen du syftar på eller? För de gamla v70 har klumpiga ok tycker jag. Men har aldrig plockat med nyare v70 så de kanske är mindre. S80 vet jag inte överhuvudtaget hur de ser ut.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry · 952 Inlägg
Skrivet 9 maj 2014 · Inlägg av trådskaparen #40

danjac skrev:

quinna skrev:

danjac skrev:
Snygga fälgar. Wilwood ( stavning) eller om det var brembo som hade ok i någon tidning för ett par år sen som var extrem tunna. Kanske värt att maila och fråga.

Jo, det finns såna ok att köpa. Det tillverkas ju ok av just den anledningen, att vara tunna. Problemet blir att såna ok är ofta tokdyra och beläggen likaså och om man om några år vill byta belägg så finns det inget som säger att det går att få tag i. Just därför så kollar jag för tillfället mest på ok från standardbilar.

Jag har provat med ok från V70II/S80. Dom nyper runt 305mm-skivor orginal och passar bra på min diameter. Singelkolvsok så dom bygger väldigt lite på djupet framåt. Dock liite klumpiga på diametern, men det vore ett trevligt alternativ då dom finns överallt, är billiga och lätta att serva.

Jo dyrt blir det väl alltid med nya skivor, ok och belägg. Men som du skrev kanske blir svårt att hitta belägg i framtiden. Så vanliga ok som är billigare och lättare är att föredra som du skrev med v70/s80 ok. Men blir osäker på V70II  det är den nyare modellen du syftar på eller? För de gamla v70 har klumpiga ok tycker jag. Men har aldrig plockat med nyare v70 så de kanske är mindre. S80 vet jag inte överhuvudtaget hur de ser ut.

V70, S80 och S60 har väl i princip samma grejer. Sen kör väl typ alla med snarlika grejer idag. Girling enkolvsok.

Senast redigerat av quinna (9 maj 2014)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang