Byggtråd för min Volvo 162. Bilen byggs för att kunna besiktas genom SFRO som ombyggt fordon. Blir motorbyte och byte av hela drivlinan. Förhoppningen är att få till en kul gatbil som är besiktad och godkänd. Då kan man använda den till att sladda runt korvmojjen och ta ett varv på banan.
Börjar tråden med....... (bifogas längre ner de senaste )
Detta blir en projekttråd. Kommer ta tid pga olika saker. Just nu planeras projektet. Delar samlas.
Ekonomin är varierande. Det gör att det kommer och går uppdateringar mm. Samma gällande när det händer mer eller mindre.
Bilen då? En Volvo 142 -70. Automatlåda Går bra men....ENORMT trött.
Det är säkert att det blir mycket jobb. Bilen skall enligt planen iaf besiktas som ombyggt fordon. Därmed en hel del som skall uppfyllas och läras in för att utföras rätt. Inte lätt för en som kan i praktiken men är usel på teori och uträkningar Så gör om gör rätt får praktiseras här.
Planen. Ja den avslöjas inte egentligen ännu. Men det kommer , beror ju på om jag ens gör framsteg. Rätt som det är så failar man deluxe och gör narr av sig själv
Men iaf:
Motor - Bytes. Växellåda - Bytes. Bakaxel - Bytes.
Chassie - byggs om. Framvagnsgeometri - Byggs om. Styrning - Byggs om till kuggstång. Spindlar - Bytes och byggs om. Bakvagn - Byggs om till dubbla A-arm.
Bromsar - Bytes och byggs om. Skivor - Bytes till större/tjockare(värmeupptagning). Bromsok - Bytes till anpassade för skivan fram.
Jag det blir för mycket för att skriva. Men SFRO kommer konsulteras och bilen ska genom det besiktas.
OCH JUST här TOG PROJEKTET EN KRAFTIG OCH OVÄNTAD SVÄNG. BELV JUST NU UTAN GARAGEPLATS.
Det föll sig så jävligt att de fanns inte plats för alla bilar. Så precus NU är jag utan Volvo 142 , men hoppas de blir temporärt. Bil skall köpas framöver , för leta allt eftersom.
Så nu är det fortsatt byggnation på chassiet. Fortsatt motorbygge för uppstart och provkörning i VR6:an. Men jag har massor av annat att hinna klart innan ny bil.
Kan ju blir skoj med motor och uppstart i Golfen inom nån månad.
V_O-L-V_O skrev: 162..!..spännande o lagom hemligt bygge! Karossen ser fin ut på utsidan med "nyare" lack. Blir de mycket rostlagning?
Haha tack. Ja lite hemligt blir det. Men bara i början tills man får prova motorn och lådan. Sedan lär man se vad de blir.
Håller alla tummar för att slippa rostlaga. Kanske till och med måste blunda första året Nä men den är faktiskt ganska fri från rost även innan lack. Måste ju nog lacka om en del delar pga slarv av tidigare ägare.
Jepp , tror den blir spännande senare när man får provköra
Hoppas kunna klicka hem en donatorbil i dagarna. Det skulle undelätta kraftigt , då är hela drivlinan i hamn. Och man kan använda mycket av delarna från den i bygget.
Jepp. Skönt att kunna bygga och greja utan att behöva ta in bilen och demontera hälften varje gång. Så nu har jag både fram och bakvagn lösa på golvet och kan testa.
Enkolvs glidok är inte sämre. Skillnaden är att man får se till att de löper lätt bara. Många nyare bilmodeller har ju glidok , iofs för att de är billigare. Men bromsverkan är ganska bra ändå.
Så klart kanske flerkolvsoken är bättre på tyngre bilar eller mer sportiga bilar. Men nog tror jag man klarar sig långt så länge det inte är "blinget" man söker.
Orginalskivan är 276mm på mercedesspindlarna.
Jag valde ju lite större bromsar pga motoreffekten. Varför jag går upp i storlek är åxå för materialtjockleken. Det kan ta upp mer värme utan att beläggen överhettas. Och jag vill kunna köra lite bana mm åxå.
Men 285mm ventilerad skiva borde väl räcka. Man får ju gå lite efter motoreffkten på donatorbilen. Dock finns ju fler bilar med samma bromsar , då skriver man ju så klart maxeffekten de klarar.
I garaget dansar vi en lustiger dans , ett steg fram å ett steg bak. I garaget dansar vi en lustiger dans , ett steg fram å ett steg bak.
Så då får man väl visa galenskaperna. Som sagt styrväxel var det , framför eller bakom?? Hur som helst , bara att prova sig fram så man vet.
Motorn har ju bulan för oljesilen framåt. Då hamnar upphöjningen precis bakom balken. Så styrväxeln skulle passa som an smäck där......i teorin. Teorin är ju alltid som i verkligheten väl
Hur som helst. Varvade upp kapen och gnällde av balken. Svetsar finns , i befintligt skick
Åsså lite snabbt test med styrväxel. Här ligger den bakom axeln. Något högt men iaf.
Härligt att nån ids kolla. Bra att de kommer åsikter så man får tänka till.
Motorn ÄR för hög. Så ja jag kommer får greja lite för att få dit den, Och där kommer de följande dagarna in.
Kommer kapa ur framvagnsbalken. Detta för att kunna sänka motor och fästen. Sedan kommer även styrväxeln sänkas mer än på bilden. Att man får trixa vid motorlyft det får jag leva med. Men det kommer bli bättre än nu.
Kapad balk som du ser. Det är inte bara kapat , den ÄR breddad 10cm på bilderna. Jag har ju en bakaxel som är denna bredd så det var tvunget. Och eftersom jag ändå skulle in och gröta på i balken så gör jag balkmodifieringen nu. Kommer behöva bygga om ganska mycket utöver breddningen.
Styrväxeln behöver mer plats. Den kommer att notchas ur i balken så den kommer närmare mitten. Sedan ska den hamna på rätt höjd.
Och sedan skall både nedre och övre infästningar till A-armarna flyttas ner. Den övre för att kunna få RÄTT geometri och få cambergain på köpet(krav från SFRO). Den nedre pga att kunna få plats med styrväxel , motor och balk
Milkman skrev: Kapad balk som du ser. Det är inte bara kapat , den ÄR breddad 10cm på bilderna. Jag har ju en bakaxel som är denna bredd så det var tvunget. Och eftersom jag ändå skulle in och gröta på i balken så gör jag balkmodifieringen nu. Kommer behöva bygga om ganska mycket utöver breddningen.
Styrväxeln behöver mer plats. Den kommer att notchas ur i balken så den kommer närmare mitten. Sedan ska den hamna på rätt höjd.
Och sedan skall både nedre och övre infästningar till A-armarna flyttas ner. Den övre för att kunna få RÄTT geometri och få cambergain på köpet(krav från SFRO). Den nedre pga att kunna få plats med styrväxel , motor och balk
Detta var den korta versionen. Frågor på det
Klart man hänger med!
En tanke bara, hade det kanske varit enklare att bygga en egen smäcker framvagnsbalk? Eller är det ett stort NO NO från SFRO?
Man får absolut bygga egen balk. Men tiden och kostnaden säger stopp. Vill testa och bygga denna så jag vet vad jag vill ha ut av det först. Sedan OM det fungerar så vet jag ju sedan hur jag vill ha den.