Milkmans - Volvo 142

Byggtråd för min Volvo 162. Bilen byggs för att kunna besiktas genom SFRO som ombyggt fordon. Blir motorbyte och byte av hela drivlinan. Förhoppningen är att få till en kul gatbil som är besiktad och godkänd. Då kan man använda den till att sladda runt korvmojjen och ta ett varv på banan.
  • 81 Följare
  • 61 311 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 februari 2017
Milkman Lillen
24 februari 2014 · 213 Inlägg

Börjar tråden med.......  (bifogas längre ner de senaste big_smile)

Detta blir en projekttråd.
Kommer ta tid pga olika saker.
Just nu planeras projektet.
Delar samlas.

Ekonomin är varierande.
Det gör att det kommer och går uppdateringar mm.
Samma gällande när det händer mer eller mindre.

Bilen då?
En Volvo 142 -70.
Automatlåda cool
Går bra men....ENORMT trött.

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/Volvo142-70.jpg

Det är säkert att det blir mycket jobb.
Bilen skall enligt planen iaf besiktas som ombyggt fordon.
Därmed en hel del som skall uppfyllas och läras in för att utföras rätt.
Inte lätt för en som kan i praktiken men är usel på teori och uträkningar roll
Så gör om gör rätt får praktiseras här.

Planen.
Ja den avslöjas inte egentligen ännu.
Men det kommer , beror ju på om jag ens gör framsteg.
Rätt som det är så failar man deluxe och gör narr av sig själv big_smile

Men iaf:

Motor - Bytes.
Växellåda - Bytes.
Bakaxel - Bytes.

Chassie - byggs om.
Framvagnsgeometri - Byggs om.
Styrning - Byggs om till kuggstång.
Spindlar - Bytes och byggs om.
Bakvagn - Byggs om till dubbla A-arm.

Bromsar - Bytes och byggs om.
Skivor - Bytes till större/tjockare(värmeupptagning).
Bromsok - Bytes till anpassade för skivan fram.



Jag det blir för mycket för att skriva.
Men SFRO kommer konsulteras och bilen ska  genom det besiktas.


OCH JUST här TOG PROJEKTET EN KRAFTIG OCH OVÄNTAD SVÄNG.
BELV JUST NU UTAN GARAGEPLATS.

Det föll sig så jävligt att de fanns inte plats för alla bilar.
Så precus NU är jag utan Volvo 142 , men hoppas de blir temporärt.
Bil skall köpas framöver , för leta allt eftersom.

Så nu är det fortsatt byggnation på chassiet.
Fortsatt motorbygge för uppstart och provkörning i VR6:an.
Men jag har massor av annat att hinna klart innan ny bil.

Kan ju blir skoj med motor och uppstart i Golfen inom nån månad.

Senast redigerat av Milkman (27 januari 2017)

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
27 februari 2014 · 213 Inlägg

Nya bakaxeln smile

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/Passat4-motionbakaxeln.png

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
27 februari 2014 · 213 Inlägg

Lillkanto skrev:
Ska följa detta! Vilken bil kommer bakaxeln ifrån?

Härligt wink
Du är välkommen.

Den kommer från en Audi A6 Quattro.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
8 mars 2014 · 213 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:
162..!..spännande o lagom hemligt bygge! smile
Karossen ser fin ut på utsidan med "nyare" lack. Blir de mycket rostlagning?

Haha tack.
Ja lite hemligt blir det.
Men bara i början tills man får prova motorn och lådan.
Sedan lär man se vad de blir.

Håller alla tummar för att slippa rostlaga.
Kanske till och med måste blunda första året lol
Nä men den är faktiskt ganska fri från rost även innan lack.
Måste ju nog lacka om en del delar pga slarv av tidigare ägare.

Jepp , tror den blir spännande senare när man får provköra big_smile

Senast redigerat av Milkman (8 mars 2014)

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
8 mars 2014 · 213 Inlägg

Har handlat på mig fälgar.
Hoppas slippa bredda pga nya bakaxeln.

BBS RY 2-delade spltfälgar.
Dimension 7,5x17".

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/Volvo142felgen.jpg

Säljarens bild!

Senast redigerat av Milkman (3 juni 2014)

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
9 mars 2014 · 213 Inlägg

Lillkanto skrev:
Kommer att sitta riktigt fin på hunförtin!

Tackar.
Jag hoppas det!

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
10 mars 2014 · 213 Inlägg

Hoppas kunna klicka hem en donatorbil i dagarna.
Det skulle undelätta kraftigt , då är hela drivlinan i hamn.
Och man kan använda mycket av delarna från den i bygget.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
13 mars 2014 · 213 Inlägg

Koppligt inköpt.
Blev en orginalkoppling till en Audi.
Det är till en 2,7T med 250hk motorn , blir bra att testa med.

Växellåda åxå införskaffad.
Blev en 5-växlad quttrolåda.
Så....


Ja nu får man vänta på leverans.
Sedan testmontera alla grejor ihop.
Då ser man om planen var bra eller om det blir ombyggnad. big_smile

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
26 mars 2014 · 213 Inlägg

Testing testing.
Blir ganska brett.
Lite för brett.

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/BBSBakaxelnonen.jpg

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
9 april 2014 · 213 Inlägg

Dåligt med uppdateringar här big_smile

Har iaf strippat ned spindlarna.
Och nu ska jag mäta in för bromsar.
Väntar bara på att få hem de nya oken.

men lite bilder har ingen dött av lol

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140409_162740.jpg

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140409_162757.jpg

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140409_162750.jpg

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140409_162808.jpg

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
10 april 2014 · 213 Inlägg

Ja men det där gick ju helt enligt planen.......NOT!

Men , dom här kom hem idag iaf.
Jaeflar va stora dom va.

Superbra skick på dem.
Lite skitiga på bild men inga repor eller rost.
Bara att tvätta av och gnussa upp.

Men......

De passade naturligtvis inte
Där bet man sig själv i arselet igen haha.
Blir adapters lika förbenat.

Men så här ser dem ut iaf.

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/W220.jpg

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140410_153200.jpg

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
13 april 2014 · 213 Inlägg

Adapter till bromsok version 1 testad.
Blev ganska obra.

Tror nog jag går upp i storlek på skivan istället lol

Sedan så....Så ja.
Ikväll dök så den extra framvagnen upp.
En komplett rostfri inlandsframvagn.
Hela 300:- var priset.

Så nu är det dags att börja mäta framvagn.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
13 april 2014 · 213 Inlägg

Jepp.
Skönt att kunna bygga och greja utan att behöva ta in bilen och demontera hälften varje gång.
Så nu har jag både fram och bakvagn lösa på golvet och kan testa.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
14 april 2014 · 213 Inlägg

Paulit skrev:

Milkman skrev:
Adapter till bromsok version 1 testad.
Blev ganska obra.

Tror nog jag går upp i storlek på skivan istället lol

Sedan så....Så ja.
Ikväll dök så den extra framvagnen upp.
En komplett rostfri inlandsframvagn.
Hela 300:- var priset.

Så nu är det dags att börja mäta framvagn.

BRA pris på den framvagnen, ibland gäller det att ha tur smile
Inga bilder på version 1?

Det kommer.
Men personligen tror jag på större skiva.
Ska fota när det blir garage.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
14 april 2014 · 213 Inlägg

Enkolvs glidok är inte sämre.
Skillnaden är att man får se till att de löper lätt bara.
Många nyare bilmodeller har ju glidok , iofs för att de är billigare.
Men bromsverkan är ganska bra ändå.

Så klart kanske flerkolvsoken är bättre på tyngre bilar eller mer sportiga bilar.
Men nog tror jag man klarar sig långt så länge det inte är "blinget" man söker.big_smile

Orginalskivan är 276mm på mercedesspindlarna.

Jag valde ju lite större bromsar pga motoreffekten.
Varför jag går upp i storlek är åxå för materialtjockleken.
Det kan ta upp mer värme utan att beläggen överhettas.
Och jag vill kunna köra lite bana mm åxå.

Men 285mm ventilerad skiva borde väl räcka.
Man får ju gå lite efter motoreffkten på donatorbilen.
Dock finns ju fler bilar med samma bromsar , då skriver man ju så klart maxeffekten de klarar.

Senast redigerat av Milkman (14 april 2014)

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
17 april 2014 · 213 Inlägg

Det händer lite i smyg.....lol

Det är säkert några som redan gissat.......
OM nu någon ens är intresserad neutral
Men här kommer svaret iaf.
Testing testing.

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/IMAG0008.jpg

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
6 maj 2014 · 213 Inlägg

I garaget dansar vi en lustiger dans , ett steg fram å ett steg bak.
I garaget dansar vi en lustiger dans , ett steg fram å ett steg bak.

Så då får man väl visa galenskaperna.
Som sagt styrväxel var det , framför eller bakom??
Hur som helst , bara att prova sig fram så man vet.

Motorn har ju bulan för oljesilen framåt.
Då hamnar upphöjningen precis bakom balken.
Så styrväxeln skulle passa som an smäck där......i teorin.
Teorin är ju alltid som i verkligheten väl  big_smile

Hur som helst.
Varvade upp kapen och gnällde av balken.
Svetsar finns , i befintligt skick  roll

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140506_144831.jpg

Åsså lite snabbt test med styrväxel.
Här ligger den bakom axeln.
Något högt men iaf.

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140506_160725.jpg

Åsså uppifrån.

http://i1117.photobucket.com/albums/k595/Jokkepokke/Volvo%20142%20-70%20Automat/20140506_160732.jpg

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
7 maj 2014 · 213 Inlägg

Härligt att nån ids kolla.
Bra att de kommer åsikter så man får tänka till.

Motorn ÄR för hög.
Så ja jag kommer får greja lite för att få dit den,
Och där kommer de följande dagarna in.

Kommer kapa ur framvagnsbalken.
Detta för att kunna sänka motor och fästen.
Sedan kommer även styrväxeln sänkas mer än på bilden.
Att man får trixa vid motorlyft det får jag leva med.
Men det kommer bli bättre än nu.

Kapad balk som du ser.
Det är inte bara kapat , den ÄR breddad 10cm på bilderna.
Jag har ju en bakaxel som är denna bredd så det var tvunget.
Och eftersom jag ändå skulle in och gröta på i balken så gör jag balkmodifieringen nu.
Kommer behöva bygga om ganska mycket utöver breddningen.

Styrväxeln behöver mer plats.
Den kommer att notchas ur i balken så den kommer närmare mitten.
Sedan ska den hamna på rätt höjd.

Och sedan skall både nedre och övre infästningar till A-armarna flyttas ner.
Den övre för att kunna få RÄTT geometri och få cambergain på köpet(krav från SFRO).
Den nedre pga att kunna få plats med styrväxel , motor och balk tongue

Detta var den korta versionen.
Frågor på det big_smile

Senast redigerat av Milkman (7 maj 2014)

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
7 maj 2014 · 213 Inlägg

Paulit skrev:

Milkman skrev:
Kapad balk som du ser.
Det är inte bara kapat , den ÄR breddad 10cm på bilderna.
Jag har ju en bakaxel som är denna bredd så det var tvunget.
Och eftersom jag ändå skulle in och gröta på i balken så gör jag balkmodifieringen nu.
Kommer behöva bygga om ganska mycket utöver breddningen.

Styrväxeln behöver mer plats.
Den kommer att notchas ur i balken så den kommer närmare mitten.
Sedan ska den hamna på rätt höjd.

Och sedan skall både nedre och övre infästningar till A-armarna flyttas ner.
Den övre för att kunna få RÄTT geometri och få cambergain på köpet(krav från SFRO).
Den nedre pga att kunna få plats med styrväxel , motor och balk tongue

Detta var den korta versionen.
Frågor på det big_smile

Klart man hänger med! smile

En tanke bara, hade det kanske varit enklare att bygga en egen smäcker framvagnsbalk?
Eller är det ett stort NO NO från SFRO?

Man får absolut bygga egen balk.
Men tiden och kostnaden säger stopp.
Vill testa och bygga denna så jag vet vad jag vill ha ut av det först.
Sedan OM det fungerar så vet jag ju sedan hur jag vill ha den.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Milkman Lillen
7 maj 2014 · 213 Inlägg

V_O-L-V_O skrev:
...men framvagnsbalken är väl inte "klar"? Någon form av ytterligare förstärkning blir de väl?

Nej nej fan.
Den är långt ifrån klar,

Den skall förstärkas inuti , sedan sektioneras.
Och efter det förstärkas med grövre plåt.

Till sist skall den anpassas för styrväxel och andra dämpare.
Blir fulljusterbara coilovers anpassade för bilen.

Men men , det blir när man kliat sig klart i huvudet.

Volvo 142 "VWolvo" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang