Byggtråd för min Volvo 162. Bilen byggs för att kunna besiktas genom SFRO som ombyggt fordon. Blir motorbyte och byte av hela drivlinan. Förhoppningen är att få till en kul gatbil som är besiktad och godkänd. Då kan man använda den till att sladda runt korvmojjen och ta ett varv på banan.
Har nu byggt en variant på infästning av coilover/dämpare. Slutgiltig färdhöjd får visa sig med motor i bil och framvagn monterad. Lär ta ett tag innan jag är där tyvärr , men i teorin ser det ljust ut.
Volvoknugge skrev: Jag gillar din framvagn starkt Hur blir det med skärmarna sen då?
Följer detta med intresse
Skärmarna blir nog bra Har tänkt köra orginal fram iaf. Kanske att man får lite ont om plats. Bak ÄR det på gnällen redan nu i fantasin. Men vi får se när man får bakaxeln under bilen.
Har allt utom insug och lite omkring soppa. Sedan är själva motordelen avklarad vad gäller inköpen. Då kan man äntligen få vända håll på spärrskaftet :mrgreen:
Tanken är att mappa och bänka först. Polarna har egen motorbänk som passar bra. Motorn kommer provköras i Golfen först. Sedan när allt är klart ska den paras med nya lådan.
Lite info och bilder kanske smakar herrskapet..... :mrgreen:
Lite fräsiga kolvar. Eller ja ofräsiga orginal. Men uppmätta och avfrästa till lagom komp. Dessa frästes till samma utseende som köpes turbokolvar. Så det enda som skiljer är väl lite vinklar och tillverkning. Kolvtak ca7,5-8mm på tunnaste stället.
Tänkte försöka besikta snart. Hade inga sommardäck med till bilen. Så jag tog fälgarna jag hade liggande och däck. Så man kunde ut å prova iaf.
Men då gick en säkring i bilen. Så bytte den och fick genast problem. Bilen laddade inte , bytte laddregulatorn. Då laddade den och säkringen funkade.
Frid och fröjd.
Sommardäck och fälgar. Det fick bli 17" Canopus. Just nu universal 5mm spacers bak. Men det är för lite.
Behöver en rejäl sänkning med. Ca 10cm fram och iaf 5-7cm bak. Sedan kanske den ser bättre ut.
Sitter rätt långt inne i hjulhusen. Just nu med 10mm för högt Et på fälgarna. Åsså -5 på Et med universalspacern. Behöver nog minst 20-30mm spacer.
Fick mig några mils prov och premiärtur iaf. Men det uppstod lite andra fel
Laddade gjorde den. Men så började helt plödsligt helljuset lysa. Vid helljus så fastnade reläet dör och släpte ej. Samtidigt så fungerar inte tutan utan den blinkar med helljuslampan när man tutar :mrgreen: Tutar gör den dock inte som tur är för då skulle den väl tjuta hela tiden :? VAD och var ska jag felsöka detta måntro?
Paulit skrev: Vad FIN bilen ser ut, ser ut att vara i mycket bra skick!
Kan det vara jordningen till spakarna som busar med dig? Tror det kan bli såna konstiga symptom då. Har också läst nånstans att blinkers-spaken brukar paja... Äh, inte vet jag men jordningen borde iallafall vara tämligen enkel att kolla upp?
Jahaaa , jo jord ha jag fått tips om , men inte spaken. Skall kolla , fungerar att blinka och man hör reläet. Men det är lite olika fart på blinken så något lurt är det..
Bilen ja.... Ser bättre ut än den är. Inget lik men lacken är lite snabbjobb över. Så man ska nog helst visa bilen på bild
Lite därför jag valde den så de inte blir så skadligt om kapen slinter
Milkman skrev: Tutan är fortsatt död. Trycker man in tutan på ratten så lyser helljussymbolen på instrumenteringen.
Var kan felet ligga?
Fick söka på nätet eftersom ingen kunde uppbringa vad för säkringar som går till vad :roll:
Jag läste om samma fel på jag rullar forumet
Har du tittar att blinkersspaken har jord från rattstången Där sitter på samma ställe jord till tutan Vart kopplas elen till tutan ?
Yes , på rattstången är det kollat. Tog loss jorden där och skruvade fast allt. Hjälpte inte ett smack gällande tuten tyvärr.
Dock för att hel och halvljus började fungera igen så var jorden dålig nere vid säkringsdosan vid värmepaketet. Men den fixad gick hel och halvljus att starta och stänga av igen.
Men tutan är fortsatt tyst. Dock blinkar helljussymbolen när tutan trycks in
Måste kolla de där nån dag. Kan väl inte säga att engagemanget är stort. Men vill som ändå att de fungerar.