2657
Sök

Vad kallas dessa små klämmor?

7 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#1
Dom sitter runt tvinnade kablar på änden.

Någon som har koll på vilken tång som behövs?

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249403/249403-b98f78a7c32cf059634b1f41e07ab94d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249403/249403-ea1a2cd3991a114b4b4eba8718b25d93.jpg

4 129 Inlägg
15 juni
#2
Vet ej men med sådanabehöve bara en flacktång:
https://www.tme.eu/se/details/tul-ni-01 … or/ninigi/

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Diagnostekniker
2 685 Inlägg
15 juni
#3
Finns alltid ett verktyg som funkar - näbbtång. smile
Med en sådan och lite finess så kan man crimpa de flesta stiften med gott resultat.

Up the RA

2 381 Inlägg
15 juni
#4
Jesper328 skrev:
Med en sådan och lite finess så kan man crimpa de flesta stiften med gott resultat.

Håller med. Funkar inte det så tar man grövre grejer som en polygrip för "grov"formningen. smile Skruvstädet funkar också på sånna där riktigt grova saker.

................................................... Men det är f-n så mycket smidigare med rätt verktyg, det är det ju.........

------

Vad just den där modellen heter vet jag inte, men det bör ju innehålla något i stil "ändhylsa", för det är vad det är - en typ av ändhylsa smile
Jag är dock lite nyfiken på varför du "prompt" ska ha sådana? Är det vanlig hushållsel, som exempelbilden, så bör man använda solida kablar, och då finns det noll och ingen anledning till att använda ändhylsor.


6 079 Inlägg
15 juni
#5
Är det bara hushållgrejer du ska ha sladden till så löder man bara ändarna ...och skruvar sedan fast sladdändarna.


4 129 Inlägg
15 juni
#6
Man ska aldrig löda ändar som ska skruvanslutas, förbjöds tom. fasta installationer på 60-talet pga. av brandrisken

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#7
Lucif3r skrev:
................................................... Men det är f-n så mycket smidigare med rätt verktyg, det är det ju.........

Vad just den där modellen heter vet jag inte, men det bör ju innehålla något i stil "ändhylsa", för det är vad det är - en typ av ändhylsa smile

Jag är dock lite nyfiken på varför du "prompt" ska ha sådana? Är det vanlig hushållsel, som exempelbilden, så bör man använda solida kablar, och då finns det noll och ingen anledning till att använda ändhylsor.

Tackar för förståelse, rätt verktyg till rätt grej är lixom ett mantra i mitt garage/verkstad/snickeri smile

Så slipper man fippla på och slösa massa tid samt få en eventuell stroke då saker börjar att jävlas, för att man inte använder rätt verktyg.

Man kan ju kavla ut en pizzadeg med en ångvält, men det funkar mycket bättre och man har mer kontroll med en kavel..

Jag vill ha just dom för att jag håller på med massa dekor/hemlampor och lite annan byggnation. Och kablarna är helt gudomliga att koppla utan massa tvinnade och kabeltråds-spret att hålla koll på.

Sedan så sitter kablarna riktigt fint i en sådant här terminalblock om man ska snabbtesta nåt men även för "permanent" montering när man skapat klart sitt projet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249403/249403-e29e08f34e75b559dccaff7257af1452.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249403/249403-06812b4e30c75b5cd46e1b16a4c78e0f.jpg

Haha, vilket autist-svar 😄 Men ja, så ligger det till!

spillolja skrev:
Man ska aldrig löda ändar som ska skruvanslutas, förbjöds tom. fasta installationer på 60-talet pga. av brandrisken

En till som inte har Vilda Västern i sin verkstad hör jag! 👍🏻

7 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#9
spillolja skrev:
Jag hitta dessa hos polska TME
https://www.tme.eu/se/details/k4_70.00. … ylsor/imp/
och på samma sida denna tång:
https://www.tme.eu/se/details/ht-225d/c … echnology/

Viken hjälte du är! Tack! Nu står det 2-0 till dig!
Får bjuda på smörgåstårta och starksprit nån dag! 😄

5000 för ~300;- är riktigt bra!
Senast redigerat av Golf5FSi (15 juni )

2 031 Inlägg
16 juni
#10
Golf5FSi skrev:
spillolja skrev:
Jag hitta dessa hos polska TME
https://www.tme.eu/se/details/k4_70.00. … ylsor/imp/
och på samma sida denna tång:
https://www.tme.eu/se/details/ht-225d/c … echnology/

Viken hjälte du är! Tack! Nu står det 2-0 till dig!
Får bjuda på smörgåstårta och starksprit nån dag! 😄

5000 för ~300;- är riktigt bra!

Antar du behöver andra ''käftar'' till den tången för de är gjorda att på ena halvan pressa även runt isoleringen på kabeln. Men går ju säkert att pressa två gånger för misstänker ena halvan inte pressar hela ändhylsan på en gång.

Sen så kan du inte köpa mindre mängd än 5000 av ändhylsorna. Men de har säkert någon annan modell som man kan köpa i mindre antal.

6 079 Inlägg
16 juni
#11
Vad är brandrisken med att löda sladdändar som mann sen skruvar fast. Har lött sladdändar i 50 år utan problem, annars är det så lätt att kardelerna spretar när man skruvar fast sladdändarna.


975 Inlägg
16 juni
#12
jaka54 skrev:
Vad är brandrisken med att löda sladdändar som mann sen skruvar fast. Har lött sladdändar i 50 år utan problem, annars är det så lätt att kardelerna spretar när man skruvar fast sladdändarna.

Kanske om det är dåligt lödat så kan det glappa/lossna och bli gnistor/kortslutning/brand?

VAG har världens bästa bilar.

2 381 Inlägg
16 juni
#13
Ja, det får du fråga ESV om, elsäkerhetsverket. Det är dom som bestämt det och dom som har första och sista ordet.


jaka54 skrev:
annars är det så lätt att kardelerna spretar när man skruvar fast sladdändarna.

Och just därför får man heller inte använda sådana kablar vid fast installation. wink Det ska vara solida kablar och inget annat.
Senast redigerat av Lucif3r (16 juni )


6 049 Inlägg
16 juni
#14
jaka54 skrev:
Vad är brandrisken med att löda sladdändar som mann sen skruvar fast. Har lött sladdändar i 50 år utan problem, annars är det så lätt att kardelerna spretar när man skruvar fast sladdändarna.

För att det inte blir någon spänst när man drar en skruv mot en solid klump tenn, jämfört med en bunt kardeler. Det gör att skruven lättare vibrerar lös. Om kardelerna spretar använder man en ändhylsa.

6 079 Inlägg
17 juni
#15
Ja  det kan jag förstå , men när man ska sätta fast sladdar i ex en borrmaskin, kompressor så är det bra mycket lättarte att löda ändarna på slddarna innan man skruvar dit dem. Att man sedan inte löder i ändar  på sladdar som bara har en kraftig kopparledare  är ju självklart!


Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
17 juni
#16
jaka54 skrev:
Ja  det kan jag förstå , men när man ska sätta fast sladdar i ex en borrmaskin, kompressor så är det bra mycket lättarte att löda ändarna på slddarna innan man skruvar dit dem. Att man sedan inte löder i ändar  på sladdar som bara har en kraftig kopparledare  är ju självklart!

Om det blir dålig kontakt eller för mycket ström dras i sladd med lödda skruvade ändar kan det bli värme som då smälter lödtennet, vilket gör att änden lossnar och kan kortsluta mot tokiga grejer. Potentiellt livsfarligt både avseende elchocker och brand.
Det är ju inte förbjudet för att du ska ha något att reta dig på. Att du gjort så ändå i 50 år säger mer om dig än om ESV. Att du dessutom sitter och rekommenderar det och sen försvarar det på internet är ännu värre. Alldeles oavsett hur bra det gått. Det funkar bra att köra bil i 50 år utan bälte också. Tills det en dag inte gör det. Den dan kommer du inte gå in i denna tråden och pudla och/eller be om ursäkt. Det vågar jag lova.

/Mattias

Fri fart för ett fritt folk!
14 074 Inlägg
17 juni
#17
när man löder blir ju delen fastare än annars så skruvar du fast den och sen blir den varm och allt börjar röra sig lite och vips så sitter allt löst igen.. smile  derför ska man aldrig löda när det är skruv anslutningar..    sen går det säkert 99 av 100gånger utan problem men det är den där 1% man vill få tag i.. som orsakar att hus brinner ner..

sen tycker jag att hela upplägget i sverige är larvigt att man inte får göra något utan utbildning och man ser folk med utbildning göra bort sig hela tiden..

Kör fort så hinner inget hända...

2 381 Inlägg
17 juni
#18
matteeee skrev:
Om det blir dålig kontakt eller för mycket ström dras i sladd med lödda skruvade ändar kan det bli värme som då smälter lödtennet, vilket gör att änden lossnar och kan kortsluta mot tokiga grejer. Potentiellt livsfarligt både avseende elchocker och brand.
Det är ju inte förbjudet för att du ska ha något att reta dig på. Att du gjort så ändå i 50 år säger mer om dig än om ESV. Att du dessutom sitter och rekommenderar det och sen försvarar det på internet är ännu värre. Alldeles oavsett hur bra det gått. Det funkar bra att köra bil i 50 år utan bälte också. Tills det en dag inte gör det. Den dan kommer du inte gå in i denna tråden och pudla och/eller be om ursäkt. Det vågar jag lova.

Jag håller helt med. Har dock åsikten att sverige är löjligt griniga med bestämmelser och regler kring el gentemot privatpersoner........ Men när man hör om sånna här stolpskott så förstår man ju varför det blivit så.....

Det är inte svårt att göra rätt, det är inte svårt att ta reda på HUR man gör det rätt. Det finns ingen undanflykt för att INTE göra det rätt, mer än rent och skärt klåperi.

Löda kabeländar gör man på finelektronik, lågspänning, typ USB kabeln till mobilen. Inte 220VAC 50hz.
Senast redigerat av Lucif3r (17 juni )


975 Inlägg
17 juni
#19
Growe skrev:
när man löder blir ju delen fastare än annars så skruvar du fast den och sen blir den varm och allt börjar röra sig lite och vips så sitter allt löst igen.. smile  derför ska man aldrig löda när det är skruv anslutningar..    sen går det säkert 99 av 100gånger utan problem men det är den där 1% man vill få tag i.. som orsakar att hus brinner ner..

sen tycker jag att hela upplägget i sverige är larvigt att man inte får göra något utan utbildning och man ser folk med utbildning göra bort sig hela tiden..

Ja, det är bara att titta på t.ex. Thailand och se hur det går när folk utan utbildning skruvar med el sad

VAG har världens bästa bilar.


Sök