2660
Sök

Fråga kring besiktning

536 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#1
Om jag besiktar bilen, får underkänt exempelvis på att jag har en b230 istället för en b200. Uppenbarligen kommer jag inte köpa en till motor och byta bara för att klara besiktningen.

Vad händer då om jag väntar på att körförbudet ska börja råda, och sedan väntar jag 30 dagar till för att kunna göra en ny kontrollbesiktning.

Kommer besiktningsmannen då ge mig direkt körförbud på grund av att jag inte bytt motor, eller kommer nya besmannen göra en ny helhetsbedömning? Alltså han kan låta bilen gå igenom utan anmärkning.

Professionell hatare

1 796 Inlägg
15 juni
#2
Anmärkningarna lär ligga kvar i systemet tyvärr!


3 162 Inlägg
15 juni
#3
En bil som underkänns vid besiktning får inte köras mer än absolut nödvändigt tills felet avhjälpts, och i förekommande fall besiktats om.
Beroende på krav på efterkontroll eller ej.

Så besikta och köra en månad i stöten är alltså INTE lagligt hursomhelst.

536 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#4
Hilmer skrev:
Anmärkningarna lär ligga kvar i systemet tyvärr!

Det gör dom. Men frågan är huruvida gamla anmärkningar är KRAV för godkännande. Står ju på sbps hemsida att efter 30 dagar av körförbud så ska en ny kontrollbesiktning göras. Detta ger dig ett nytt protokoll utifrån en ny helhetsbedömning av bilen.

Mossan1 skrev:
En bil som underkänns vid besiktning får inte köras mer än absolut nödvändigt tills felet avhjälpts, och i förekommande fall besiktats om.
Beroende på krav på efterkontroll eller ej.

Så besikta och köra en månad i stöten är alltså INTE lagligt hursomhelst.

Nej det är inte lagligt att köra osv, men inte det som är fokus här. FÖreställ dig att bilen bara står stilla på gården och inte nyttjas.

Det jag har hört av folk, och som jag har sett folk göra. Är att besikta bilen. Få nedslag. Vänta tills bilen får körförbud. Vänta 30 dagar ytterligare och besikta bilen på nytt igen. Då kommer nästa besiktningsman göra en ny bedömning och kanske väljer att strunta i vad föregående besiktningsman gav nedslag på.

Exempelvis:

Du har öppet luftfilter vilket är lagligt sett olagligt på grund av att din bil är heltypsgodkänd. Besiktningsman 1 ger dig underkänt och du måste ombesikta.

Du struntar i att ombesikta, får körförbud, väntar 30 dagar till och gör en ny besiktning från grunden med besiktningsman 2. Han ser kanske i loggarna att du hade ett öppet luftfilter, men väljer att inte bry sig om det. Besiktningsman 2 ger dig godkänt utan anmärkningar.

Hade du dock valt att helt enkelt ombesikta bilen direkt efter första nedslaget av besiktningsman 1 så hade besiktningsman 2 varit tvungen att bekräfta att 2an var åtgärdad.


Vet inte om jag förklarar det väldigt bra, men helt enkelt om du väntar 30 dagar efter körförbud så kan du göra en ny "nollad" besiktning där föregående problem kanske inte ens uppmärksammas av besiktningsmannen.

Professionell hatare

2 381 Inlägg
15 juni
#5
Du kommer inte få direkt-på-plats körförbud om du gör en helt ny besiktning med samma fel du kuggade på föregående ordinarie besiktning. Förutsatt att det inte handlar om spansk-flagg nedslag "givetvis"(som t ex totalt obefintliga bromsar).

En ny besiktning är... En ny besiktning. Och du kan mycket väl ha "tur" att den nye bes.mannen inte uppmärksammar motorbytet. I värsta fall blir du stående i samma situation som 61 dagar tidigare.

källa: V70in köptes med körförbud, "inte-gjort-efter-kontroll", nedslag på styrled, bessade den utan att åtgärda felet och fick "som vanligt" 30/60 dagar på mig att åtgärda felet.
945an köptes med körförbud, nedslag på rost i hjulhus(batterihyllan, så klart), bessade den utan åtgärd, fick dom vanliga 30/60 dagarna på mig att åtgärda.
Varför jag valde att att besikta utan att åtgärda felen först var för att få reda på om det var något MER fel på bilarna, om någon undrar smile
Senast redigerat av Lucif3r (15 juni )


536 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#6
Lucif3r skrev:
Du kommer inte få direkt-på-plats körförbud om du gör en helt ny besiktning med samma fel du kuggade på föregående ordinarie besiktning. Förutsatt att det inte handlar om spansk-flagg nedslag "givetvis"(som t ex totalt obefintliga bromsar).

En ny besiktning är... En ny besiktning. Och du kan mycket väl ha "tur" att den nye bes.mannen inte uppmärksammar motorbytet. I värsta fall blir du stående i samma situation som 61 dagar tidigare.

Tack Lucifer, det är det här jag funderade på och huruvida det är helt fel/omöjligt.

Är i en väldigt hetlivrad debatt med flertalet personer och en besiktningsman som säger att det är omöjligt. Besmannen säger att om du väntar 60 dagar efter första besiktningen så kommer nya besiktningsmannen att se vad du fick underkänt för och ge dig underkänt direkt om det inte är åtgärdat. Och ja det är ju sant om bromsarna är trasiga som du nämner, men öppet luftfilter, högre avgassystem, annan rödblocksmotor och sådant är ju saker som besiktningsmän kan godkänna.

Jag är i förståelsen att en ny besiktning är en ny besiktning, sedan om dom ger nedslag på samma punkter igen är upptill besmannen.

Tydligen är jag galen för att jag har denna teori.

Professionell hatare

7 390 Inlägg
15 juni
#7
När besiktningsteknikern knappar in regnr i handdatorn dyker senaste besiktningsutfall upp.
Hen ser således om det finns kvarvarande anmärkningar som inte åtgärdats.
Hjälper inte att byta besiktningsförrättare.

536 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#8
torsen skrev:
När besiktningsteknikern knappar in regnr i handdatorn dyker senaste besiktningsutfall upp.
Hen ser således om det finns kvarvarande anmärkningar som inte åtgärdats.
Hjälper inte att byta besiktningsförrättare.

Ser besiktningsmännen detta om besiktningen utfördes på annan firma? Tänker med tanke på att du måste beställa ut protokoll från den firman bilen besiktades hos ursprungligen.

Får transportstyrelsen detaljerad information kring besiktningsprotokollet eller får dem bara resultatet? Om de får detaljerad information varför måste man då kräva ut det från firman som gjorde kontrollen?

Jag har läst nu i riksarkiven om Dekra, svenska bilprovningen och opus. Nyaste dokumenten jag hittar sträcker sig till 2013 och där noteras att samtliga företag använder egna arkivsystem. Verkar som att det i vissa fall till och med inte kunnat gå att se tidigare protokoll om du bara åker till en annan anläggning. Tolkar också dokumenten som att transportstyrelsen bara får veta om det är godkänt eller inte.


Jag säger inte att någon här har rätt eller fel, men intressant läsning. Alla kan dock göra utdrag från varandras arkiv då det är offentliga handlingar. Men sker det direkt, och någon måste väl göra det manuellt?


Trafikstyrelsens uppdaterade hantering av information/arkivering utifrån gdpr säger att elektroniska handlingar om beslut för fordonsstatus gallras efter 3 år. Men att detaljer kring ett fordon/statusuppdatering gallras efter att ärendet är slutfört, alt. efter 6 månader. Inte det lättaste materialet att läsa eller hitta.
Senast redigerat av Blanke (15 juni )

Professionell hatare

2 306 Inlägg
15 juni
#9
Blanke skrev:
torsen skrev:
När besiktningsteknikern knappar in regnr i handdatorn dyker senaste besiktningsutfall upp.
Hen ser således om det finns kvarvarande anmärkningar som inte åtgärdats.
Hjälper inte att byta besiktningsförrättare.

Ser besiktningsmännen detta om besiktningen utfördes på annan firma? Tänker med tanke på att du måste beställa ut protokoll från den firman bilen besiktades hos ursprungligen.

Får transportstyrelsen detaljerad information kring besiktningsprotokollet eller får dem bara resultatet? Om de får detaljerad information varför måste man då kräva ut det från firman som gjorde kontrollen?

Japp, det ser dem. Besiktade en bil för några år sen som stått ett tag och senast var besiktad och underkänd 11 år tidigare (på en annan firma). Det första de gjorde var att kolla de tidigare bristerna.
Senast redigerat av Mew (15 juni )


536 Inlägg
16 juni
Trådstartare
#10
Mew skrev:
Blanke skrev:
torsen skrev:
När besiktningsteknikern knappar in regnr i handdatorn dyker senaste besiktningsutfall upp.
Hen ser således om det finns kvarvarande anmärkningar som inte åtgärdats.
Hjälper inte att byta besiktningsförrättare.

Ser besiktningsmännen detta om besiktningen utfördes på annan firma? Tänker med tanke på att du måste beställa ut protokoll från den firman bilen besiktades hos ursprungligen.

Får transportstyrelsen detaljerad information kring besiktningsprotokollet eller får dem bara resultatet? Om de får detaljerad information varför måste man då kräva ut det från firman som gjorde kontrollen?

Japp, det ser dem. Besiktade en bil för några år sen som stått ett tag och senast var besiktad och underkänd 11 år tidigare (på en annan firma). Det första de gjorde var att kolla de tidigare bristerna.

Undrar hur det går till i praktiken då det gallras efter 3 år både hos trafikstyrelsen och alla besiktningsföretag. Jag ska besikta min 240 om någon vecka och den har varit obesiktad i 10 år. Ska fråga om dom kan se gamla protokollet och isf hur.

Professionell hatare

2 381 Inlägg
16 juni
#11
Det skulle vara intressant att veta, ja... För så långt tillbaka får man ju inte ens ut papper på sin egna bil på sitt konto, hos bilprovningen iaf.

Min gröna 944a har inte varit besiktad sen uh... 2014... har en hög med (fysiska) bes.papper på den ända bak till tidigt 2000-tal, men går man in "digitalt" finns inte ett enda papper.
945an hade, vid köp -21, senaste bes. gjord -19, den fanns det digitala protokoll på, 1 iaf, så har ju inget med ägarbytandet att göra iaf.. Även den har jag en jä... hög fysiska papper på som sträcker sig långt bak i tiden.
V70in köpte jag -12, den finns det digitala protokoll på ner till -15 har jag för mig... Så det är ju 3år "helt borta" under samma ägare...(och den har aldrig varit avställd eller haft körföbud under min ägo..)
Samtliga bilar har så gott som alltid varit bessade hos bilprovningen, t om samma station! Med något enstaka undantag.

edit: blev nyfiken, loggade in och kollade. 2017! är det äldsta protokoll som finns digitalt på V70in. 2018 på 945an, och noll och ingenting på 944an.
Senast redigerat av Lucif3r (16 juni )


2 306 Inlägg
16 juni
#12
Ja det undrar jag också, blev väldigt förvånad när han berättade vilka 2or bilen hade sist. Kanske kan vara att det sparas när senaste besiktningen inte var godkänd? Ingen aning, tänkte inte på att fråga på plats.


713 Inlägg
16 juni
#13
Alltså alla dessa besiktningstrådar... Varför inte bara göra rätt från början? roll

Live long, and prosper.

536 Inlägg
16 juni
Trådstartare
#14
MrHyde skrev:
Alltså alla dessa besiktningstrådar... Varför inte bara göra rätt från början? roll

Är ju roligt att diskutera besiktningar.

Professionell hatare

713 Inlägg
16 juni
#15
Blanke skrev:
MrHyde skrev:
Alltså alla dessa besiktningstrådar... Varför inte bara göra rätt från början? roll

Är ju roligt att diskutera besiktningar.

Diskutera besiktningar är en sak, men varenda tråd handlar om att nån försöker kringgå regler istället för att göra rätt/reparera på rätt sätt..

Live long, and prosper.

536 Inlägg
16 juni
Trådstartare
#16
MrHyde skrev:
Blanke skrev:
MrHyde skrev:
Alltså alla dessa besiktningstrådar... Varför inte bara göra rätt från början? roll

Är ju roligt att diskutera besiktningar.

Diskutera besiktningar är en sak, men varenda tråd handlar om att nån försöker kringgå regler istället för att göra rätt/reparera på rätt sätt..

Är väl ingen här som riktigt försöker att kringgå systemet. Handlar mest om att alla vi som håller på med bilar och tycker om att göra det har alla en gemensam utmaning, och det är besiktningsorganet. En gång om året, eller vartannat år, har vi alla samma oro. Jag tycker det enbart är sunt förnuft att vilja veta mer om hur vår gemensamma nämnare fungerar i grund och botten. Vill någon sedan använda information illvilligt må det vara så, men det är upptill vardera person hur man väljer att agera.

Att rata trådar om besiktningen enbart på principen av att det är irriterande med återkommande diskussioner är ett enkelt sätt att saturera framtida diskussioner med killgissningar och mystik kring den svenska bilprovningen. Med det sagt så har vi en skyldighet att vara kritiska mot besiktningsorganet. Hur många gånger har inte du själv varit med, eller hört, om besiktningar där besiktningsmännen har några skruvar borta?







Är det någon här som har lyckats att överklaga ett besiktningsprotokoll? Ser att Opus och Dekra har möjligheten på deras hemsidor att överklaga ett resultat.

Professionell hatare

536 Inlägg
17 juni
Trådstartare
#17
Ringde och bokade besiktning. Frågade om gamla 2or för bilar med körförbud. I mitt fall med min 240 så sa hon att det blir en ny besiktning. Och om du väntar 60 dagar efter underkänd besiktning så blir det också en ny besiktning. Hon sa det inte rak på sak men hon fick det att låta som att besiktningsmannen kan välja om han vill eller inte vill bry sig om gamla protokollet. Hon sa "det beror på" när jag frågade om gamla protokollet används vid en bes efter 60 dagar.

Professionell hatare

2 381 Inlägg
17 juni
#18
Kan säkert vara så att det används om det är något herrejösses-stort fel den fick nedslag på, eller en halv förpackning A4-papper långt protokoll. Typ rent av äkta olagligt som manipulerat chassinummer, eller spansk flagg alá avsaknad av bromsok.

När blir det besiktning då? smile


536 Inlägg
17 juni
Trådstartare
#19
Lucif3r skrev:
Kan säkert vara så att det används om det är något herrejösses-stort fel den fick nedslag på, eller en halv förpackning A4-papper långt protokoll. Typ rent av äkta olagligt som manipulerat chassinummer, eller spansk flagg alá avsaknad av bromsok.

När blir det besiktning då? smile

Blir den 2a Juli. Var tvungen att tacka nej till besiktning nu i veckan då jag ej hunnit få nya slangar till oljefällan. Ett gigantiskt vakuumläckage som jag upptäckte sista minuten.

Tror den kommer att gå igenom. Eventuellt om strålkastarna pekar fel eller om det är glapp i något styrled.

Professionell hatare

979 Inlägg
17 juni
#20
Gammla Anmärkningar ligger kvar och ska kontrolleras av besiktningen .


Sök