för 1 timme sedan
Trådstartare
Jag har börjat lägga märke till något på senaste tiden. Varje gång jag är ute på vägarna, oavsett om det är i Stockholm, Göteborg eller ute på landsbygden ? dyker det upp fler och fler kinesiska bilar. BYD, MG, Xpeng, till och med några Polestar (ja, jag vet att det är halvkinesiskt).
Och jag måste fråga: vad är det som händer?
Är det verkligen bara priset som lockar? För när jag jämför specifikationer så är de ju inte direkt billigare än en motsvarande VW eller KIA längre. Eller handlar det om att européerna har tappat greppet om elbilsmarknaden?
Sen hör jag ju också alla gamla vanliga argument: "dålig kvalitet", "ingen andrahandsvärde", "kinesisk stat bakom" ? men ändå fortsätter folk att köpa dem. Så uppenbarligen stämmer inte all den kritiken längre, eller?
Så vad tror ni?
? Är kinesiska bilar här för att stanna, eller är det en kortvarig trend?
? Kommer de att ta över den svenska marknaden inom 5 år, eller kommer europeiska märken att slå tillbaka?
? Och viktigast av allt ? skulle ni själva köpa en kinesisk bil idag? Varför/varför inte?
Jag är genuint nyfiken. Ingen politisk debatt, bara ren bilnyfikenhet. Men jag vet att det här ämnet är som en getingbo ? så kom igen, låt höra vad ni tycker! ??