7918
Sök

Kinesiska bilar ? varför dyker de upp överallt helt plötsligt?

8 094 Inlägg
28 juli
DennisCA skrev:
Verkstadshandböcker, görs sådana ens längre? Jag tänker om det finns dokumentation för verkstäderna, sitter det ihop med diagnostiserings-mjukvara. Dyr sådan...

Jag noterar flera bekanta med moderna hybrid och elbilar som toyota och polestar, har olösta problem sen flera månader till över ett år. Det känns ju sådär att märkesverkstäderna inte lyckas lösa problemen. Som tur är de inte så stora.

Jag (är lite udda som) samlar på verkstadshandböcker, reservdelskataloger och i viss mån även instruktionsböcker -  förutom bilar i olika skalor från 1:1 till 1:160.
Ofta har jag när jag köpt bilarna nya eller något begagnade s k de-mo-bilar och då prejat mig till verkstadshandböcker.
När jag köpte min Mazda Tribute 3.0 V6 automat(tillverkad i Canada och systerbil med Escalade) fick jag alla skivorna.
Till Jeep, Land Rover, Citroen, Suzuki och Renault har jag köpt litteraturen.(till R4 har jag dessutom kopior på alla serviceinformationer till verkstäderna *))
Beträffande BMC - Austin, Morris, Wolseley och Rily - m fl hade jag turen att gratis få plocka fritt ur ASBs besiktningsskolas bibliotek i Västerås när skolan lades ner.
Niva-litteraturen fick jag med bilen - men behöll!
Sammanlagt drygt 8 hyllmeter - inkl några ex av de i mitt tycke värdelösa Haynes-böckerna.(i en tidig upplaga av 2CV-boken visades hur man byter fördelarlock)
Lite udda är väl alla Tecnos-böckerna (bilmotor, -chassie, båtmotor, MC, Moped) och några Hermods- och NKI-böcker(chassieteknik m m) samt det mesta av utbildningsmaterialet för fordonslinjen(också ASB f d bibliotek) bilelektrikerutbildningsmaterialet är utlånat till någon som jag glömt namnet på.

*) min son var i mitten på nittiotalet intresserad av Laban, så då läste jag in mig på allt om den bilen.

Är någon intresserad av något av litteraturen, som till största delen är Mint Condition, så går det bra att höra av sig.

899 Inlägg
28 juli
Jag har några Haynes, bla 2CV, 924, 99, R12 och de välbrukade VW Golf/Jetta mk1 och Volvo 740.

Roliga att bläddra i någon gång.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

6 Inlägg
för 6 timmar sedan
Av någon anledning gillar jag inte batteribilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet.
Men jag börja känna att jag bör tänka om - i alla fall beträffande Tesla.
Av vad jag läst så måste Y vara marknadens mest prisvärda bil över huvud taget.
Den mekaniska kvaliteten lär förbättras med varje Tesla som byggs.
D v s sammansättningen av delarna och deras lackering.

Detta är var jag "tror"![/quote]
Model Y är ju inte direkt billig. Varför tycker du ändå att den är prisvärd och ekonomisk?

Vilka saker eller egenskaper hos Tesla är det som har gjort att du blivit ännu mer övertygad om märket?

4 245 Inlägg
för 55 minuter sedan
Jag är ju lite rädd att kinesiska bilarna blir som dom lite äldre kinamopederna är idag

Dvs , INGEN, absolut INGEN kan säga exakt vad det sitter för delar på vissa modeller.
Man får ta loss delen och jämföra med bilder på reservdelssajterna.
Vissa delar är lika och andra i princip lika på alla 2t resp 4t.
Men vissa bara NÄSTAN vilket faktiskt gör det svårare.

(Skruvar en del med EU moppar nuförtiden)

På dom mopederna som ändå bara kostade typ 15kkr nya och idag som gamla 0 -7kkr är det väl inte hela världen.
Delarna är billiga också. Kvaliteten är fullständigt skräp, men det vet man och fattar av priset.
Dom såldes i miljoner värden över (Asien främst)  så eftermarknadsdelar är det gott om.

Men en bil för närmare miljonen, som dessutom inte säljs i mängderna som mopparna och avsevärt mer komplexa.....
Senast redigerat av Mossan1 (för 52 minuter sedan)

899 Inlägg
för 44 minuter sedan
Mossan1 skrev:
Jag är ju lite rädd att kinesiska bilarna blir som dom lite äldre kinamopederna är idag

Dvs , INGEN, absolut INGEN kan säga exakt vad det sitter för delar på vissa modeller.
Man får ta loss delen och jämföra med bilder på reservdelssajterna.
Vissa delar är lika och andra i princip lika på alla 2t resp 4t.
Men vissa bara NÄSTAN vilket faktiskt gör det svårare.

(Skruvar en del med EU moppar nuförtiden)

På dom mopederna som ändå bara kostade typ 15kkr nya och idag som gamla 0 -7kkr är det väl inte hela världen.
Delarna är billiga också. Kvaliteten är fullständigt skräp, men det vet man och fattar av priset.
Dom såldes i miljoner värden över (Asien främst)  så eftermarknadsdelar är det gott om.

Men en bil för närmare miljonen, som dessutom inte säljs i mängderna som mopparna och avsevärt mer komplexa.....

Inom RC ser jag samma bekymmer, det spottas ut bilar under olika obskyra namn som efter något år upphör att existera och det måste sökas delar via jämförelser och försök till korsreferenser via utdaterade sprängskisser med tillika detaljnummer som eventuellt passar om inte en yttepytteändring genomförts.
Jag använder därav etablerade fabrikat.
På en RC för några lusenpappar kvittar även det ur ekonomisk synpunkt, men som du resonerade angående en personbil som i regel är hushållets näst dyraste eller dyraste ägodel är det annorlunda.
Jag instämmer med dig till fullo.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök