10569
Sök

Ni som kör HEV eller PHEV ? är ni nöjda?

5 Inlägg
fredag 07:23
Trådstartare
Vad bör man tänka på när man köper en HEV eller PHEV? Jag letar efter en prisvärd bil. Vad tycker ni om koreanska eller kinesiska märken? Har ni några rekommendationer eller erfarenheter?

3 293 Inlägg
lördag 19:09
Vilka är de främsta anledningarna till att du kikar på hybrider?

Rent generellt så anser jag att allt mellan ICE och BEV bara är dumt.
När det kommer till hev/mhev/phev så tar man en vanlig bil och gör den mer komplex.
Har i felsökningssyfte åkt en Optima PHEV -20 de senaste månaderna nu, och jämfört med min gamla småtörstiga Merca så spar jag ungefär 1000kr i månaden, och då laddar jag gratis på jobbet. (Alltså endast bränslekostnader, ej övriga kostnader)

Kan besvara frågor som rör Kia/Hyundai.
Kinesiska bilar rekommenderar jag att hålla sig på ett behörigt avstånd ifrån.

898 Inlägg
Igår 10:22
Ska det köras hybrid är mitt enda val Toyota.
Dom fungerar och är väldigt enkelt uppbyggda.
(Ingen snubbelkopplingslåda som exempelvis VW och KIA har.)

Ren elbil dårårå, jag har ägt några elbilar av olika fabrikat (VW, Nissan, KIA, Tesla.) och Tesla 3&Y anser jag är överlägsna.
Varför? Jo dom är mycket pålitliga, snåla, krocksäkra, laddnätverket, mjukvaran bla.
SC med rangers är en väldigt smidig organisation för kunden.
Att dom är rätt kul att köra är för mig en välkommen bonus.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

4 243 Inlägg
Igår 14:53
Jag kör Toyota Hybrid. Ej plugin.
Varför?

Förhållandevis "billig". Allt är relativt...
Utrustad med vad jag vill ha, och saknar det jag inte vill ha.
Går snålt. Kör på 0.4. Kör som folk. No more, no less.
Billig skatt. Under 400kr/år.
Billig däckdimension. (195/65 R15)
Tillräckligt rymlig.

Jag gillar också att den inte har generator, startmotor, ens en multirem eller dubbelmassesvänghjul som potensiella felkällor.
AC kyler bara kupen, och inte även något batteri osv, så den är ganska "enkel", trots allt.
Detta kryddat med att det är en av marknadens mest pålitliga motorer och transmissioner som dessutom jobbar absolut silkesmjukt.
Många finner modellen tråkig, men jag gillar den skarpt. A till B utan en massa tjafs.

Varför hybrid öht?

Jag var och är inte redo för 100% elbil som huvudbil ännu. För många frågetecken både för bil, service/rep situation och även elnätets frågetecken.

Nån eldriven Kangoo eller liknande som by/skogsarbetsbil= absolut, det kan jag ha nu. Men är för dyra för det än.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 19:09)

5 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:

När det kommer till hev/mhev/phev så tar man en vanlig bil och gör den mer komplex.
Har i felsökningssyfte åkt en Optima PHEV -20 de senaste månaderna nu, och jämfört med min gamla småtörstiga Merca så spar jag ungefär 1000kr i månaden, och då laddar jag gratis på jobbet. (Alltså endast bränslekostnader, ej övriga kostnader)

Brorsan, du har ju så otroligt smidigt med laddningen ? nästan inga extra kostnader alls. Jag är faktiskt lite avundsjuk på det.

Jag undrar bara varför du valde en PHEV. Jag får känslan av att bilar som ligger någonstans mellan en bensinbil och en ren elbil ibland blir lite av en kompromiss och nästan känns överflödiga. Vad var det som gjorde att du ändå valde en laddhybrid?

Hur lång räckvidd har din bil officiellt på el, och hur långt kommer du faktiskt i verkligheten? Jag vill helst kunna köra på el under större delen av vardagskörningen, så räckvidden är ganska viktig för mig.

Och hur mycket drar den på långresor när batteriet är slut, ungefär hur många liter per 100 km?

Jag har lite räckviddsångest, men samtidigt vill jag hålla nere kostnaderna. Därför känns en PHEV ganska intressant för mig.

En annan sak ? varför tycker du att man inte ska överväga kinesiska bilmärken? Jag ser att många kinesiska märken säljer väldigt mycket globalt och att de verkar ligga långt framme när det gäller både PHEV och BEV. Utrustningsnivån är ofta väldigt hög, samtidigt som priset verkar vara ganska konkurrenskraftigt. Vad är din syn på det?

5 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:

Ren elbil dårårå, jag har ägt några elbilar av olika fabrikat (VW, Nissan, KIA, Tesla.) och Tesla 3&Y anser jag är överlägsna.
Varför? Jo dom är mycket pålitliga, snåla, krocksäkra, laddnätverket, mjukvaran bla.

Jag håller med dig ? Model 3 och Model Y är nog bland de bästa alternativen. Men jag skulle gärna hitta något med lite bättre prisvärdhet.

Jag har lite räckviddsångest när det gäller rena elbilar, så jag funderar även på koreanska bilar. Vad tycker du om koreanska PHEV- och elbilar?

Och en sak jag verkligen undrar över: varför verkar ni svenskar nästan aldrig överväga kinesiska bilmärken? De har ju väldigt bra utrustning och konkurrenskraftiga priser, och många kinesiska märken har dessutom stor försäljning globalt. Vad är det som gör att ni inte litar på eller överväger dem?

5 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jag kör Toyota Hybrid. Ej plugin.
Varför?

Förhållandevis "billig". Allt är relativt...
Utrustad med vad jag vill ha, och saknar det jag inte vill ha.
Går snålt. Kör på 0.4. Kör som folk. No more, no less.
Billig skatt. Under 400kr/år.
Billig däckdimension. (195/65 R15)
Tillräckligt rymlig.

Jag gillar också att den inte har generator, startmotor, ens en multirem eller dubbelmassesvänghjul som potensiella felkällor.
AC kyler bara kupen, och inte även något batteri osv, så den är ganska "enkel", trots allt.
Detta kryddat med att det är en av marknadens mest pålitliga motorer och transmissioner som dessutom jobbar absolut silkesmjukt.
Många finner modellen tråkig, men jag gillar den skarpt. A till B utan en massa tjafs.

Varför hybrid öht?

Jag var och är inte redo för 100% elbil som huvudbil ännu. För många frågetecken både för bil, service/rep situation och även elnätets frågetecken.

Nån eldriven Kangoo eller liknande som by/skogsarbetsbil= absolut, det kan jag ha nu. Men är för dyra för det än.

Elbilar verkar ge en väldigt bra körupplevelse och har mycket bra utrustning. Just nu har jag dock lite räckviddsångest.

Därför föredrar jag egentligen en laddhybrid. Jag kan ladda hemma och köra på el till vardags, vilket borde bli billigare, samtidigt som jag har bensinmotorn när jag behöver köra längre sträckor.

Finns det något särskilt du är orolig för när det gäller laddhybrider? Jag skulle gärna höra om dina erfarenheter och vad du tycker att man bör tänka på.

898 Inlägg
för 8 timmar sedan
kaykay skrev:
The-GOAT skrev:

Jag håller med dig ? Model 3 och Model Y är nog bland de bästa alternativen. Men jag skulle gärna hitta något med lite bättre prisvärdhet.

Jag har lite räckviddsångest när det gäller rena elbilar, så jag funderar även på koreanska bilar. Vad tycker du om koreanska PHEV- och elbilar?

Och en sak jag verkligen undrar över: varför verkar ni svenskar nästan aldrig överväga kinesiska bilmärken? De har ju väldigt bra utrustning och konkurrenskraftiga priser, och många kinesiska märken har dessutom stor försäljning globalt. Vad är det som gör att ni inte litar på eller överväger dem?

Tesla model 3 & Y är de mest prisvärda elbilarna på marknaden.
En ny Y kostar från 449.990kr, jämför med KIA, Volvo, Renault eller VW hur mycket elbil man köper därifrån för den pengen.

KIA och Hyundai brukar fungera utan några större bekymmer, men jag avskyr knapphysterin och deras designspråk med konstiga veck, knepiga baklyktor, fula rattar osv.
E-Niro -21 jag hade var en ok bil men både törstigare och tyngre än min TM3LR-21 samt trött som min nuvarande dinosauriedrivna Volvokombi.

Kinesiska fabrikat försvinner emellanåt från marknaden, både pga importören eller att försäljningen är låg.
Reservdelar är ibland väldigt svårt att få tag på, grannen körde i 7 månader med tejpad stötfångarhölje på sin 3 månader gamla MG4 då delen tydligen fraktas med roddbåt från Kina.
Kinesiska bilar brukar även vara törstiga på elektroner samt andrahandsvärdet är lika svajigt som för en I-PACE vilket gör dessa till ekonomiska svarta hål.
Dessutom är kinesiska elbilar i princip dyrare än en motsvarande Tesla och för mig är då valet självklart.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 293 Inlägg
för 8 timmar sedan
kaykay skrev:
Jesper328 skrev:

Brorsan, du har ju så otroligt smidigt med laddningen ? nästan inga extra kostnader alls. Jag är faktiskt lite avundsjuk på det.

Jag undrar bara varför du valde en PHEV. Jag får känslan av att bilar som ligger någonstans mellan en bensinbil och en ren elbil ibland blir lite av en kompromiss och nästan känns överflödiga. Vad var det som gjorde att du ändå valde en laddhybrid?

Hur lång räckvidd har din bil officiellt på el, och hur långt kommer du faktiskt i verkligheten? Jag vill helst kunna köra på el under större delen av vardagskörningen, så räckvidden är ganska viktig för mig.

Och hur mycket drar den på långresor när batteriet är slut, ungefär hur många liter per 100 km?

Jag har lite räckviddsångest, men samtidigt vill jag hålla nere kostnaderna. Därför känns en PHEV ganska intressant för mig.

En annan sak ? varför tycker du att man inte ska överväga kinesiska bilmärken? Jag ser att många kinesiska märken säljer väldigt mycket globalt och att de verkar ligga långt framme när det gäller både PHEV och BEV. Utrustningsnivån är ofta väldigt hög, samtidigt som priset verkar vara ganska konkurrenskraftigt. Vad är din syn på det?

Ja, alltså jag har inte valt en phev och kommer aldrig att köpa en hybrid OM jag inte skulle komma över en Prius eller Corolla/Auris billigt.
Jag åker denna bil å min arbetsplats vägnar i rent felsökningssyfte, den är inte min.

Kommer ungefär 45-48km i verkligheten på sommaren.
Snittar ca0.7L/milen utan eldrift, kör då mest motorväg/landsväg.

Den skulle kosta mig 780kr/mån i försäkring.
Ungefär 1000kr/mån i bränsle + el om jag inte kan ladda på jobbet.
Service ungefär 6000-7000kr/året i snitt.
Billån ungefär 2000kr/mån.

Min Merca kostar mig;
163kr/mån halvförsäkring.
2000kr soppa.
Underhåll/service ungefär 2500kr/år.
Skattebefriad.
Åker bättre i den också. lol

Finns alltså ingen mening för min del.
Framförallt inte när jag känner till de vanliga felen på dessa, eller övriga Kia/Hyundai-hybrider.
Det finns ingenting som heter att hålla kostnaderna nere när man pratar om nyare bilar kontra något äldre och beprövat.
*Nya bilar går oftare sönder än äldre.

(*empiriskt ställningstagande)

* Voff voff *
11 316 Inlägg
för 1 timme sedan
Jesper328 skrev:
Det finns ingenting som heter att hålla kostnaderna nere när man pratar om nyare bilar kontra något äldre och beprövat.
*Nya bilar går oftare sönder än äldre.

(*empiriskt ställningstagande)

Fast som mekaniker ser du ju bara dom trasiga bilarna... Stor risk att ditt empiriska ställningstagande är påfallande inkorrekt om det appliceras på alla fungerande bilar. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök