4303
Sök

Man man ha mindre ström till Motorvärmare?

150 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Jag har Defa motorvämare effekt liggger ca 400-1200 watt.

Jag kikar lite på Powerstation de i effekt ligger ca 200 watt bara.

4 235 Inlägg
för 20 timmar sedan
Tänker du köra motorvärmare på någon laddbar produkt typ powerbank/powerstation modell större?

Om ja:
Om du så hade en 200w värmare så får du köra längre för att få någon märkbar vinst av det.

En normal motorvärmare behöver gå 1 timme i alla fall för att ge någonting i kyla.
Normal motorvärmare är ca 800w = 0.8kw/h energi åtgår.
(OBS ingen kupévärmare är inräknad nu)

https://www.elgiganten.se/product/hem-h … gJ5ivD_BwE
Tittar vi på denna (länken) som exempel har den 288wh. Dvs kan leverera 288w i 1 timme under optimala förhållanden.
= 0.28kw/h. (288wh låter så mycket mer)
OBS. Optimala förhållanden = inte i minusgrader, så kapaciteten sjunker rejält.

Om vi struntar i praktiken med kylan, så är det ändå under hälften av vad en normal motorvärmare skulle ge på samma tid.
Märker man någon skillnad på förbrukning eller utsläpp efter 0.28kw/h värme? Försumbart, skulle jag tro.

Men den länkade är bara den första Google gav vid en sökning. Finns säkert större som ger mer effekt.

Så ska du investera i en 200w motorvärmare?
= Troligen ingen ide, men låt höra din plan i sin helhet först.
Kanske något är om bakfoten...
Senast redigerat av Mossan1 (för 20 timmar sedan)

150 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Tänker du köra motorvärmare på någon laddbar produkt typ powerbank/powerstation modell större?

Om ja:
Om du så hade en 200w värmare så får du köra längre för att få någon märkbar vinst av det.

En normal motorvärmare behöver gå 1 timme i alla fall för att ge någonting i kyla.
Normal motorvärmare är ca 800w = 0.8kw/h energi åtgår.
(OBS ingen kupévärmare är inräknad nu)

https://www.elgiganten.se/product/hem-h … gJ5ivD_BwE
Tittar vi på denna (länken) som exempel har den 288wh. Dvs kan leverera 288w i 1 timme under optimala förhållanden.
= 0.28kw/h. (288wh låter så mycket mer)
OBS. Optimala förhållanden = inte i minusgrader, så kapaciteten sjunker rejält.

Om vi struntar i praktiken med kylan, så är det ändå under hälften av vad en normal motorvärmare skulle ge på samma tid.
Märker man någon skillnad på förbrukning eller utsläpp efter 0.28kw/h värme? Försumbart, skulle jag tro.

Men den länkade är bara den första Google gav vid en sökning. Finns säkert större som ger mer effekt.

Så ska du investera i en 200w motorvärmare?
= Troligen ingen ide, men låt höra din plan i sin helhet först.
Kanske något är om bakfoten...

ok Tack för ditt svar.

Fri fart för ett fritt folk!
15 250 Inlägg
för 4 timmar sedan
bättre att beställa en bränslevärmare istället  dom kostar ju inte flera miljoner längre..  bästa är ju att hitta en beg webasto men finns ju kina kopior som verkar fungera bra..  finns både med luft och vatten beronde på vad som passar bäst dom drivs på 12v går att programera så dom startar antignen via klocka eller fjärr

Kör fort så hinner inget hända...

150 Inlägg
för 58 minuter sedan
Trådstartare
Growe skrev:
bättre att beställa en bränslevärmare istället  dom kostar ju inte flera miljoner längre..  bästa är ju att hitta en beg webasto men finns ju kina kopior som verkar fungera bra..  finns både med luft och vatten beronde på vad som passar bäst dom drivs på 12v går att programera så dom startar antignen via klocka eller fjärr

Jag har bränsle driven motorvärmare men det är trång att sitta dit den. jag kör just nu en passat 2003.
Tack i alla fall för ditt svar/tips,

Sök