Fråga till er som älskar snabba bilar

SportPilot Ubåtsingenjör
16 mars 2014 · 7 230 Inlägg

ska nog ut och BoMbA lite nu snart ! och trängas i köer big_smile bara så ni vet !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mkII Grandturismo missbrukare =)
16 mars 2014 · 331 Inlägg

CHEEVA skrev:
ska nog ut och BoMbA lite nu snart ! och trängas i köer big_smile bara så ni vet !

haha :Tummenupp

mkII Grandturismo missbrukare =)
16 mars 2014 · 331 Inlägg

M_Broberg skrev:
jag hade GÄRNA kört hojj.

Men.

jag är rätt galen av mig. jag har självbevarelsedrift att hålla mig undan från totalt livsfarliga saker.

Och då kanske nån tycker att "en hojj är inte farligare än man gör den" nä just det..

andra får gärna köra hojj. själv hade jag hamnat i nån statistikbok och dom hade fått dra mig av vägen med en skyffel förmodligen. Men det hade vart kul sålänge det varade.

Äsch ta hojkort! köp ett riktigt jävla as, ut o gasa på en flygraka och känn på de, efteråt kommer du nog darra o ha stor respekt och förhoppningsvis köra lugnt ^^...

mkII Grandturismo missbrukare =)
16 mars 2014 · 331 Inlägg

M_Broberg skrev:

mkII skrev:
Äsch ta hojkort! köp ett riktigt jävla as, ut o gasa på en flygraka och känn på de, efteråt kommer du nog darra o ha stor respekt och förhoppningsvis köra lugnt ^^...

fast ska jag ta det lugnt kan jag likaväl köra bil fort roll

nej hojj är för dyrt för mig. har bara råd med ett hobbyfordon o bilen släpper jag aldrig!

Skulle inte klara mig utan bil häller! Tänk på vintern wink
ja vet inte om hoj e så dyrt egentligen, jag la ut ca 6 papp förra året på min hoj i soppa och service (nytt däck o drev paket samt de vanliga som olja) , körde 500mil. försäkring på mig ligger på ca 3.5k / år

men ja! man skall få hålla på med precis vad man vill smile!

Goffen Administratör
16 mars 2014 · 2 974 Inlägg

Många verkar tro att man måste välja mellan antingen bil eller hoj. Man kan ha både och Mc blir dessutom mindre farligt om man utbildar sig med tex SMC och kör bana med deras duktiga instruktörer eller valfri bandagsarrangör.

Hojar kör ifrån dom allra flesta bilar för väldigt mycket mindre pengar i inköp så ÄR det. Det finns givetvis bilar som kan köra ifrån en hoj med men inte för dom pengarna en hoj kostar. Dom allra flesta verkar jämför med trimmade OLAGLIGA bilar med medan hojen kan komma direkt ifrån handlaren "standard" med den prestandan.

Jag hänger både på sporthoj och här på garaget och det finns en anledning till att det är två olika sajter!

https://www.youtube.com/watch?v=uj0ZyQhROBE

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
mkII Grandturismo missbrukare =)
16 mars 2014 · 331 Inlägg

Goffen skrev:
Många verkar tro att man måste välja mellan antingen bil eller hoj. Man kan ha både och Mc blir dessutom mindre farligt om man utbildar sig med tex SMC och kör bana med deras duktiga instruktörer eller valfri bandagsarrangör.

Hojar kör ifrån dom allra flesta bilar för väldigt mycket mindre pengar i inköp så ÄR det. Det finns givetvis bilar som kan köra ifrån en hoj med men inte för dom pengarna en hoj kostar. Dom allra flesta verkar jämför med trimmade OLAGLIGA bilar med medan hojen kan komma direkt ifrån handlaren "standard" med den prestandan.

Jag hänger både på sporthoj och här på garaget och det finns en anledning till att det är två olika sajter!

https://www.youtube.com/watch?v=uj0ZyQhROBE

+1 på den. jag har samma inställning som du, och gör samma som du, både här och på SH.

Sedan e de upp till var o en vart hjärtat slår hårdast, för mig är de för Mc för andra är de bilar smile!

rcy
16 mars 2014 · 1 705 Inlägg

groze skrev:
Om man ska vara tråkig och kolla statistik över döda på mc så är merparten av de som dör på mc antingen berusade, saknar körkort eller kör en oreggad mc typ "cross". Dvs de hojjåkare som har körkort och omkommer är relativt få.

Jag är skittråkig och gillar statistik, så jag skulle gärna se en källa till det där påståendet så jag kan läsa statistiken själv. smile

Interlagos
16 mars 2014 · 152 Inlägg

Sammanfattning av tråden:

-Veyron är långsam (trött)
-Volvo är snabbare än ovan och sämre*
-Hojar är praktiska och går att hämta pizza med
-Man kör ihjäl sig på en motorcykel - typ garanterat, se sista punkt för mer info.
-Bil har man för att kunna justera temperatur och musik
-Det är dyrt fast billigt att försäkra en sporthoj
-Det är väldigt få som kör ihjäl sig på motorcykel om man räknar bort alla som är berusade, inte har körkort, oreggade MC Cross, råkar ut för olycka, eller krockar, kolliderar eller på annat sätt råkar illa ut. (gäller lika bra för bilar?)



Jag tycker tråden är skoj! Jag har en endast tagit upp de delar jag fastnat för och kanske överdrivit just dom delarna lite. Hoppas det är ok med er. Fortsätt gärna!

PS
Jag får in barnstol i M3:an, barnvagn och några matkassar.
DS


  (*om dom ägs av Moppefuckon)

BMW M3 (2007)
groze
16 mars 2014 · 564 Inlägg

rcy skrev:

groze skrev:
Om man ska vara tråkig och kolla statistik över döda på mc så är merparten av de som dör på mc antingen berusade, saknar körkort eller kör en oreggad mc typ "cross". Dvs de hojjåkare som har körkort och omkommer är relativt få.

Jag är skittråkig och gillar statistik, så jag skulle gärna se en källa till det där påståendet så jag kan läsa statistiken själv. smile

Här finns en massa statistik:
Se särskilt sida 43-50.
http://www.svmc.se/upload/SMC%20central … ing_mc.pdf

Muttley
17 mars 2014 ·

Jag har hojkort.   Men med facit i hand så hade jag idag aldrig tagit ett hojkort.
Minus
- Onödigt dyrt   (försäkringar, kläder och helvetes massa däck)
- Obekvämt så in i nöden  (sporthoj)
- Helt etremt dum sittställning för långkörning (ja längsta jag kört är 60 mil med tankstopp i en veva)
- Sjukt jobbigt att slänga på sig byxor, jacka, skydd stövlar och allt en 25 gradig sommardag, svettas ju värre än ett badkar.
- Opraktiskt att parkera då stöldrisken höjs med över 1000% i städer.
- Och en massa annat.

Plus?
- Ja visst fint med vinden flåsandes och naturliga dofter, så lite "frihetskänsla.
- Vissa fina gemenskaper om man väljer rätt människor att köra med.


Ja jag vet inte mer där.

Men Hade 3 hojjar totalt,  suzuki FWS 400 (tror jag den hette)  Cbr 600F-96 och en cbr 900 97. 
provade att toppa 900an och den gick väl mätaren ut. Men fann väl ingen direkt lycka i det förutom att de var obekvämt smile

En anledning dessutom varför jag slutade upp med den här hobbyn var att när man körde med andra sporthojsmänniskor var att respekten var totalt som bortblåst.   Jag vill ha ett visst avstånd men de förstod knappt någon.  Med tanke på hur mycket onödiga olyckor som uppstår vid vissa gruppkörningar där de körs så vårdslöst och respektlöst genom gårdsplaner och liknande så sade jag upp mig totalt.
Kör hellre med såkallade kromslädar och njuter av lite skogsdoft smile

Senast redigerat av tkd_rille (17 mars 2014)

mkII Grandturismo missbrukare =)
17 mars 2014 · 331 Inlägg

Rätt intressant. i den perioden.

"6 av 10 som dog på mc: Saknade körkort, var påverkade eller körde mycket för fort (mer än 30km/h över skyltat)"

1/4 av alla som körde ihjäl sig saknade körkort.
2/3 körde mer än 10km/h över skyltat (sedan vad de hade i snittfart säger jag inget om, kan vara rätt mkt högre än 10, skulle tippa på att alla kvalar in omkring 60km/h för fort i snitt då de var uppdelat: 1/3 lagligt, 1/3 10-30km/h för fort och 1/3 över 30km/h för fort.

Man kan ju även se på de som att de dör lika många som kör mer än 30km/h för fort som de som kör 10-30km/h för fort

SportPilot Ubåtsingenjör
17 mars 2014 · 7 230 Inlägg

Blev bara en kort BOmBAr runda idag, men efter att ha läst lite inlägg utav min favorit författare BRASSARN så ska det ut och brassas så in i helvet imorgon smile

Visst tar man en risk när man sätter sig på hojen, men hur kul hade livet varit om man aldrig tog risker ?
Ska prova mig på basejumping till hösten också !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
mkII Grandturismo missbrukare =)
17 mars 2014 · 331 Inlägg

CHEEVA skrev:
Blev bara en kort BOmBAr runda idag, men efter att ha läst lite inlägg utav min favorit författare BRASSARN så ska det ut och brassas så in i helvet imorgon smile

Visst tar man en risk när man sätter sig på hojen, men hur kul hade livet varit om man aldrig tog risker ?
Ska prova mig på basejumping till hösten också !

Se varje dag som en ny dag du kan dö på! Njut medans du kan, imorgon kanske du inte finns :hihi

mjo brassarn e/var riktigt skön. sök på google: BRASSARN site:www.sporthoj.com  Många goa skratt utlovas!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang