5744
Sök

740 GLT överväxel problem.

34 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#1
Hallå!

Köpte för ett par dar sedan en Volvo 740 GLT 16v -88, vi köpte den i vetskap att överväxeln krånglade men vi tänkte inte så värst mycket på det då vi trodde det var det vanliga felet med att kabeln till knappen gått av men överväxeln krånglar ordentligt, om man lägger i den så är det inte alltid säkert att överväxeln läggs i och ifall den gör det så funkar inte backen, det blir bara en vinande ljud men bilen rör sig inte en meter. Sökte på forumet om liknande fall men då är det bara kabeln som skavt av.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Är  tacksam för svar

mvh Jonas

Skåning
739 Inlägg
28 mars 2014
#2
jontasratt skrev:
Hallå!

Köpte för ett par dar sedan en Volvo 740 GLT 16v -88, vi köpte den i vetskap att överväxeln krånglade men vi tänkte inte så värst mycket på det då vi trodde det var det vanliga felet med att kabeln till knappen gått av men överväxeln krånglar ordentligt, om man lägger i den så är det inte alltid säkert att överväxeln läggs i och ifall den gör det så funkar inte backen, det blir bara en vinande ljud men bilen rör sig inte en meter. Sökte på forumet om liknande fall men då är det bara kabeln som skavt av.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Är  tacksam för svar

mvh Jonas

En fråga först: Överväxeln är väl inte inkopplad när du försöker lägga i backen?
Går det att lägga i överväxeln i fyrans växel eller alla växlar?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

34 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#3
Ibanezman skrev:
jontasratt skrev:
Hallå!

Köpte för ett par dar sedan en Volvo 740 GLT 16v -88, vi köpte den i vetskap att överväxeln krånglade men vi tänkte inte så värst mycket på det då vi trodde det var det vanliga felet med att kabeln till knappen gått av men överväxeln krånglar ordentligt, om man lägger i den så är det inte alltid säkert att överväxeln läggs i och ifall den gör det så funkar inte backen, det blir bara en vinande ljud men bilen rör sig inte en meter. Sökte på forumet om liknande fall men då är det bara kabeln som skavt av.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Är  tacksam för svar

mvh Jonas

En fråga först: Överväxeln är väl inte inkopplad när du försöker lägga i backen?
Går det att lägga i överväxeln i fyrans växel eller alla växlar?

Den går bara att lägga i på fyrans växel, men om den slås någonsin av när man trycker på knappen igen vågar jag inte uttala mig om. Kan det vara därför den slirar?

Skåning
739 Inlägg
28 mars 2014
#4
jontasratt skrev:
Ibanezman skrev:
jontasratt skrev:
Hallå!

Köpte för ett par dar sedan en Volvo 740 GLT 16v -88, vi köpte den i vetskap att överväxeln krånglade men vi tänkte inte så värst mycket på det då vi trodde det var det vanliga felet med att kabeln till knappen gått av men överväxeln krånglar ordentligt, om man lägger i den så är det inte alltid säkert att överväxeln läggs i och ifall den gör det så funkar inte backen, det blir bara en vinande ljud men bilen rör sig inte en meter. Sökte på forumet om liknande fall men då är det bara kabeln som skavt av.

Någon som vet vad det kan vara för fel?
Är  tacksam för svar

mvh Jonas

En fråga först: Överväxeln är väl inte inkopplad när du försöker lägga i backen?
Går det att lägga i överväxeln i fyrans växel eller alla växlar?

Den går bara att lägga i på fyrans växel, men om den slås någonsin av när man trycker på knappen igen vågar jag inte uttala mig om. Kan det vara därför den slirar?

Enkelt förklarat:
Överväxeln ska bara kunna läggas i på fyrans växel, man måste inte använda koppling när man
lägger i eller ur överväxeln.
Dra man ur fyrans växel med växelspaken så ska överväxeln kopplas ur.

Om den slirar, hoppar ur, helt lägger av och jävlas när du kör med bilen samtidigt som lampan
lyser och den egentligen ska vara inkopplad så kan det vara något knas inut själva överväxeln.
Prova att tappa ur oljan och fyll upp med ny samt rengör silen.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

34 Inlägg
28 mars 2014
Trådstartare
#5
Ibanezman skrev:
jontasratt skrev:
Ibanezman skrev:

En fråga först: Överväxeln är väl inte inkopplad när du försöker lägga i backen?
Går det att lägga i överväxeln i fyrans växel eller alla växlar?

Den går bara att lägga i på fyrans växel, men om den slås någonsin av när man trycker på knappen igen vågar jag inte uttala mig om. Kan det vara därför den slirar?

Enkelt förklarat:
Överväxeln ska bara kunna läggas i på fyrans växel, man måste inte använda koppling när man
lägger i eller ur överväxeln.
Dra man ur fyrans växel med växelspaken så ska överväxeln kopplas ur.

Om den slirar, hoppar ur, helt lägger av och jävlas när du kör med bilen samtidigt som lampan
lyser och den egentligen ska vara inkopplad så kan det vara något knas inut själva överväxeln.
Prova att tappa ur oljan och fyll upp med ny samt rengör silen.

skall göras, tack så mycket.

Skåning
739 Inlägg
28 mars 2014
#6
jontasratt skrev:
Ibanezman skrev:
jontasratt skrev:

Den går bara att lägga i på fyrans växel, men om den slås någonsin av när man trycker på knappen igen vågar jag inte uttala mig om. Kan det vara därför den slirar?

Enkelt förklarat:
Överväxeln ska bara kunna läggas i på fyrans växel, man måste inte använda koppling när man
lägger i eller ur överväxeln.
Dra man ur fyrans växel med växelspaken så ska överväxeln kopplas ur.

Om den slirar, hoppar ur, helt lägger av och jävlas när du kör med bilen samtidigt som lampan
lyser och den egentligen ska vara inkopplad så kan det vara något knas inut själva överväxeln.
Prova att tappa ur oljan och fyll upp med ny samt rengör silen.

skall göras, tack så mycket.

Det är en början i alla fall smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

6 740 Inlägg
28 mars 2014
#7
säger samma jag, byt olja o gör rent silen wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök