Långtidsprojekt deluxe. Målet med bilen är att göra en sfro-reggning som ombyggt fordon för att kunna bruka på väg. Sen vore det kul att testa på lite bana och se vad den klarar, och även jag :)
Då var det dags att visa senaste projektet. Var i vintras nere utanför Göteborg och hämtade en 760 -88 som är lätt breddad i bak och med 960 front mm.
Börjar med lite bilder från förra ägaren.
Byggsats
Breddning 1
Breddning 2
Bakparti
Här står bilen hemma i mitt garage och ser lite roligare ut.
Elen var en enda sörja med skarvar och kabelskor här och där så bestämde mig för att slänga ut den gamla elen och köpa en 960 att ta elen från, här är demonteringen i full gång.
760 elen ur..
Delar av 960 härvan.
760n ren från el, och det mesta annat..
Motorrummet lackat och i ordning, väntar på en fin motor.
Vårkänslor i garaget!
Också är vi framme i nutid. Ikväll har jag roat mig med att bygga ihop vänster bakdörr som i princip var helt ren förut.
Nästan hel dörr. Grejat lite i garaget idag, plockade ihop andra dörren och borrade även hål för listerna på båda sidor. Har dragig på det men visade sig gå rätt smidigt att mäta ut var hålen skulle vara
Ska försöka greja lite mer i veckan med el och inredning tänkte jag.
965 bakstöt på g. Hämtade mig en 965 bakstöt förra veckan. Började kolla på montering idag. Nån som gjort detta innan och kan svara på hur man brukar göra med fästena i karossen? Fäster sitter egentligen längre ner så övre hålet funkar inte att använda.. Räcker det att borra ett nytt nedre fästhål?
Trodde aldrig jag skulle säga att det är trångt i motorrummet på en 700 men nu är det tight på riktigt.. Hade förhoppningar att det skulle gå att lyfta i och ur med lådan på men så är icke fallet.. Får testa imorgon utan lådan på och se om sumpen får plats bakom balken..
Har dock bestämt mig för att satsa allt på 760n direkt, har därför rivit av turbos, insug osv.. Så hädan efter kommer 2jz-projektet att följas i denna tråden.
Par i motorfästen. Passade även på att svetsa sidoförstärkningar, tror egentligen inte de behövs men svetsen går så bra så det är kul att bränna lite extra!
Har varit en produktiv helg i garaget! Växellådsbalken är klar, kardanen är kortad men inte svetsad än och jag har börjat med motorfästena på motorn.
Så blir det på höger sida, svårt att få till snygga böjar i så tjockt material men det duger allt. Ska givetvis slipas till boxas in på nått bra sätt sen med!
Fick även till böjarna på andra sidan också men då gick en säkring eller jordfelsbrytare så det blev mörkt. Får fortsätta i veckan.
Känns bra att ha kommit nånvart nu och det mesta i motor och drivlineväg är klart Fästen då givetvis.