Banracing/gatreggad Volvo 855. Vilka regler gäller?

baltis
15 maj 2014 · 1 948 Inlägg

johannisson skrev:

baltis skrev:

johannisson skrev:
Tack för alla tips..  Kommer bygga en utseendemässigt lika dan som rydells 855. Nej jag har typ ingen erfarenhet av bankörning. Ska försöka satsa på väghållning och en sugmotor på runt 200hk. får väl se i framtiden vad som sker om man fastnar helt för bankörning smile.     

Kommer väl lägga upp en projekttråd när jag får bilen.

Tveka inte att åka å köra "bara för att du inte uppgraderat tillräckligt", man har roligt även utan massa eftermarknadsprylar!

Då du verkar hemlig och inte skrivit vart i sverige du bor så är det ju svårt att ge dig några tips om vart du kan åka men kolla rejsa.nu finns kalender med nästintill alla bankörningstillfällen på sveriges alla banor.

Haha min adress är inte hemlig. Bor i Nyköping men har kompisar i olika bilklubbar som fixar bandagar på mantorp. Men vi får se hur långt jag kommer med allt. Långtidsprojekt är vad det blir smile

Ok, 5100?
Sviestad har många "öppna" bankörningar annars, mycket fördelaktigt pris + en mer tekniskbana, mantorp blir lätt tråkig utan mycket effekt hmm

johannisson
16 maj 2014 · 534 Inlägg

gravityone skrev:
glöm inte projekt tråd :-)

Ja finns det intresse för en projekttråd så kommer det nog dyka upp en sådan. smile

johannisson
16 maj 2014 · 534 Inlägg

baltis skrev:

johannisson skrev:

baltis skrev:

Tveka inte att åka å köra "bara för att du inte uppgraderat tillräckligt", man har roligt även utan massa eftermarknadsprylar!

Då du verkar hemlig och inte skrivit vart i sverige du bor så är det ju svårt att ge dig några tips om vart du kan åka men kolla rejsa.nu finns kalender med nästintill alla bankörningstillfällen på sveriges alla banor.

Haha min adress är inte hemlig. Bor i Nyköping men har kompisar i olika bilklubbar som fixar bandagar på mantorp. Men vi får se hur långt jag kommer med allt. Långtidsprojekt är vad det blir smile

Ok, 5100?
Sviestad har många "öppna" bankörningar annars, mycket fördelaktigt pris + en mer tekniskbana, mantorp blir lätt tråkig utan mycket effekt hmm

Japp, 5100 känner jag några som medverkar i. Annars går det ju köra på Sviestad med genom mitt jobb. smile

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
16 maj 2014 · 2 390 Inlägg

baltis skrev:
Du får inte bruka en voc rally bil på gatan... du får däremot köra den på allmän väg UNDER tävling... blir nya skyltar på dessa bilar snart också...

Fast tycker ts går händelserna väldigt mycket i förväg.....

Börja med att dekaltrimma (antar att det e det du vill mest), finns färdiga kit från england för inte alls många kronor.
Sen så ger du dig ut och prova på någon trackday.
Vill inte vara dum.... men det är helt fel utgångsobjekt. Förstår att du FÅR bilen...men ärligt talat så är den ju inte värd mycket mer än däcken som sitter på... hmm

Fast voc går ju under Standard rallybil och med licens ska det gå att köra på gatan. HAr mina rally polare sagt iaf. Men kanske nytt nu?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
baltis
16 maj 2014 · 1 948 Inlägg

_Performance_ skrev:

baltis skrev:
Du får inte bruka en voc rally bil på gatan... du får däremot köra den på allmän väg UNDER tävling... blir nya skyltar på dessa bilar snart också...

Fast tycker ts går händelserna väldigt mycket i förväg.....

Börja med att dekaltrimma (antar att det e det du vill mest), finns färdiga kit från england för inte alls många kronor.
Sen så ger du dig ut och prova på någon trackday.
Vill inte vara dum.... men det är helt fel utgångsobjekt. Förstår att du FÅR bilen...men ärligt talat så är den ju inte värd mycket mer än däcken som sitter på... hmm

Fast voc går ju under Standard rallybil och med licens ska det gå att köra på gatan. HAr mina rally polare sagt iaf. Men kanske nytt nu?

Som JAG förstått det från mina vänner som kör rally så får du egentligen inte det, utan det är bara under (och kanske även till och från) tävling.
Men vågar inte säga helt hundra nu när du säger tvärtom då några av dom gått över till att köra grupp H istället så det kanske var reglerna för dom bilarna dom snackade om.

Roadsport kan jag rekommendera TS annars, enda riktiga racingserien (vad jag vet) i sverige som just är till för bilar som även rullar på vanlig gata. Tyvär så har dom dock ett reglemente som säger att du enbart får köra "sportbil" och dom har en lista på vilka dom anser vara sportbilar, 855 är inte en sportbil smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang