"The Tank Chronicles"

Tanken var en totalrenoverad 244 med lite mer krut under huven!
  • 26 Följare
  • 13 655 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 september 2017
Danskjefel Badluck Bandits
6 mars 2015 · 31 Inlägg

Hej!

Har hunnit svetsa en del avgasrör men inte hunnit kasta upp det än, dock har jag varit och hämtat en svart halvskinns inredning till 945an, löste lite tjänster med en god vän vilket ledde till att jag kirrade det helt gratis!

Har även rullat ut 240in i solen en sväng idag, behövde komma åt en motorcykel som stod bakom den tongue
Kan även berätta att det verkar som bilen blir flyttad till garaget senast i maj så även där börjar det ljusna!

Det var allt som fanns att skriva om idag, går riktigt trögt när man går utbildning hela dagarna och bara har A-kassa som inkomst, men lyckas ändå ibland ordna lite nya delar.

Stil&fason

"det är inte lönt att grubbla på saker ovanför ditt medvetande"
Volvo 244 DL "Gubernator" (1987)
Volvo 945 Polar "Ursus maritimus" (1996)
Danskjefel Badluck Bandits
22 mars 2015 · 31 Inlägg

Hej igen!

Jaha vart ska jag börja, hmm jo vi har under senaste tiden lagt många timmar i polarens hus, för att jag sedan ska  kunna flytta dit alla mina grejer. Och nu under helgen var vi hos hans far och hämtade lite saker, fick en uppsättning 19" mirzam gratis, hade suttit på hans saab men han ville inte ha dom längre då dom inte riktigt passade. Visst däcken ska bytas men det kan jag leva med. Så nu har 240in fälgar att stå på istället för dom ruttna 14" den står på i dagsläget, bara att välja på 18" R eller 19" mirzam . Det flyter på riktigt bra och tanken var att vi flyttar sakerna i början av maj, ska bli riktigt skönt med en verkstads kompis så där blir gjort nått och så att bilarna blir färdiga!

Stil&Fason

"det är inte lönt att grubbla på saker ovanför ditt medvetande"
Volvo 244 DL "Gubernator" (1987)
Volvo 945 Polar "Ursus maritimus" (1996)
Danskjefel Badluck Bandits
13 april 2015 · 31 Inlägg

Tjänna!

Hmm har tittat på ett problem jag vetat funnits länge men inte riktigt orkat ta tag i det, men tog mig samman och fixade det nu över helgen inklusive måndag, vänster frambroms på 945an. Där finns 2 saker jag helst inte sysslar med på bilar för det helt enkelt är rövtråkigt eller för att man helt enkelt vet att det kommer klabba så in i helvete, el och bromsar. Fälgen har varit svart en längre tid var på andra sidan varit silver som den ska, jag har vetat om problemet men helt enkelt sketit i det. Tur i oturen var att själva oket var i fint skick och inte alls var några problem alls, men upptäckte snabbt att okhållaren var en helt annan sak, ingen av glidskenorna gick att rubba. Jag försökte men att tvinga ihop dom med skruvstäd, varma dom, banka, vrida, svära, bli skogstokig och åka och hämta en annan för att lösa problemet för dom satt jävlar i det, precis som skinkorna på en pojkspoling i duschen på kåken.
Nu kanske till och med bränsleförbrukningen sjunker igen lol

Har förövrigt varit och hämtat mina vindavvisare till 240in, har även spekulerat som bara fasen om hur jag ska lösa frontbiten. Är inne på att bygga ihop sidorna på brosspaketet med mina framskärmar, så att man kan plocka av mitterdelen av brosset och stötfångaren om man nu ska underlätta vid tex motorbyte och dyligt. Kanske nån läsare som har ett förslag, bilder och dylikt går bra att visa också wink Har nog även bestämt mig för färg på den också men dit är det ju ändån en bit kvar ännu! Har evt skaffat helsvarta lister till bilen, från en vän som kör bla 240 med V8.

Stil&fason

"det är inte lönt att grubbla på saker ovanför ditt medvetande"
Volvo 244 DL "Gubernator" (1987)
Volvo 945 Polar "Ursus maritimus" (1996)
Danskjefel Badluck Bandits
24 maj 2015 · 31 Inlägg

Har äntligen fått hem 240in i nya garaget, passade på att kasta på 19", bross paketet och skruva väck fjädrarna fram! Man blir ju faktiskt lite motiverad att skruva nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143306/143306-e6378f563233e6c257cf1e066f7a153a.jpg

Har även impulsköpt en ny bil, den var billig och jag behövde en svinebil tongue

Stil&fason

"det är inte lönt att grubbla på saker ovanför ditt medvetande"
Volvo 244 DL "Gubernator" (1987)
Volvo 945 Polar "Ursus maritimus" (1996)
WobbzGurka
25 maj 2015 · 725 Inlägg

blir ju kalas bra detta! big_smile

Danskjefel Badluck Bandits
22 oktober 2015 · 31 Inlägg

hmm... känns som man glömmer bort denna tråden lite emellan åt, har ju hänt en del sedan jag skrev här sist, köpt ännu en bil, fälgar och lite annat smått. Köpte idag en uppsättning äkta JP MK18 till vettiga pengar, fick bra pris så det var inte lönt att tjafsa om det alls tongue Köpte en 945a Turbo+ av grannen med, startar inte men har lokaliserat problemet till att vara antingen pump eller bränslerelä, nej jag har inte orkat byta nått av det. Har däremot renoverat den lite då någon talanglös amatör kört insatser i tändstiftshålen, vilket ledde till att toppen blev skrot när servicen skulle göras. Men nu vet man ju att det är nyrenoverat allt ihopa. Köpte även en cross som har stulit en del av den lediga tiden, men nu när det strax är vinter får man förhoppningsvis lite mer tid i garaget! 945an har även fått lite ny färg samt addon fram, lyfte något kan man väl säga!

Det var allt för denna gången!

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143306/143306-7da21068369aa3d8b05cb56b90c16e5c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143306/143306-c8df237273f99b674a5688961416e744.jpg

"det är inte lönt att grubbla på saker ovanför ditt medvetande"
Volvo 945 Polar "Ursus maritimus" (1996)
Volvo 244 DL "Gubernator" (1987)
Danskjefel Badluck Bandits
3 april 2016 · 31 Inlägg

Det går segt, har tusen järn i elden samtidigt känns det som! Köpte diesel i höstas och den har man ju fått göra en del på då det varit en del klåparmeck sen tidigare ägare... Kom över en billig 2,5t, slog till och drog hem den. Känns som motorvalet nu är gjort iallafall, tanken är då att köpa färdiga motorfästen till vitmotor i 240 hos kl racing eller dyligt och flytta över motorn! Dvs att xc70in kommer plockas ner i delar och säljas eller om någon tar det som blir över efter jag tagit motorn med elhärvan! Kämparglöden är där lite nu faktiskt, men där är ju långt igen så att säga!   

Många små projekt tar alltid mycket längre tid än man anar, det står inte stilla det går bara segt i vissa perioder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143306/143306-cf37d6a0bacfe40a26fe19306c0318f5.jpg

Tack till er som har tålamodet

"det är inte lönt att grubbla på saker ovanför ditt medvetande"
Volvo 945 Polar "Ursus maritimus" (1996)
Volvo 244 DL "Gubernator" (1987)
Danskjefel Badluck Bandits
10 september 2017 · 31 Inlägg

Tjena!

Gått ett tag sen sista uppdatering, nästan så man skäms lite emellanåt!
Det står dock inte still, utan det har bara uppstått lite hinder på vägen. Hmm frågan är vart man ska börja egentligen, ordnade ett ordentligt garage för strax över ett år sen, köpte på mig en billyft, en bra sådan och en massa inventarier och fick ordning på det kaos jag hade där jag bodde innan. När väl lyften kom upp och fungerade, blev där gjort mer i garaget på en månad än jag gjort på helt ett år, bodde praktiskt taget där! Köpte på mig ännu fler bilar, har i dagsläget sju stycken, som jag ständigt underhåller! Köpte i höstas en Bmw E91 335D som brukis, ett mysigt litet monster att köra med!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143306/143306-eb247053c1f54429219c8c100f60b0e0.jpg


945an

Köpte förra sommaren block, topp och grenrör samt lite annat krims krams som då blev starten på ett vansinnes projekt. Utöver hålet i plånboken har den bilen gett mig min beskärda del av svår migrän, men det är väl så det är att bygga en gött trimmad kontainer?! Turbovalet blev en Precision 5862 billet med tillhörande Precision 46 mm wastegate, detta sitter på ett Ajden grenrör, an10 till an12 retur med hylsa i blocket och en ptfe slang såklart och tryck blev an4 hela vägen med precisions billet anslutningar till både olja in och ut! Valet av kamdrev, fuelrail, bränsletrycksregulator och dump med v-band blev Nuke Performance, groteskt snygga produkter vill jag tillägga! I tanken sitter det en Wallbro gts 450 pump, och i railen sitter det just nu bosch 1700cc. Bakaxeln är från bakaxeldelar och är försedd med torsendiff. Blocket med hprofil och toppen en filad 531. Ståldrev på veven och aluremhjul, alu intercooler och en stor oljekylare. Jesper har byggt en bakvagnsbrygga till mig i svartstål då original lämnade in efter ett försök att starta i 2an. Är väl inte så mycket mer att säga om det just nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143306/143306-31ceda476eb931b33dca31cb5cc2ae1b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143306/143306-eb936cfc70ba8eccce9d61b1f90bfd31.jpg
965an

Köpte den rasad av grannen, dåliga lager i löprullen till remspännaren gjorde att kamremmen hoppade ett par kuggar och ja, resten räknar ni nog själva ut! Billig var den och länge stod den innan jag en tog tag i den! Köpte först en fräsch topp till den som jag lade på hyllan, hade andra projekt och kände inte för att skruva med den alls... En kompis hörde av sig och frågade om jag vill köpa hans 965a, en likadan som min, som gick orent och inte hade några bromsar. Donatorbil tänkte jag och åkte och hämtade den, en snabb service och så gick den som den skulle. rev ut motorn och satte den i min egna och ställde undan projektet igen. Några månader senare rev jag och jesper upp lådan och startade bilen. Den gick som en dröm! Några barnsjukdommar och lite småfix och nu är den snart redo för besiktning.

244an

Har stått ganska stilla, i våras köptes det motorfästen till vitblockare från ASS och en B5254T kastades i, gjorde inte så mycket mer med den då 945an har krävt ganska mycket tid och pengar. Köpt lite smågrejer här och där till den men annars inget nämnvärt. Men när 945an är färdig, kommer projektet förhoppningsvis fortgå!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143306/143306-774dfea8004e96cfda2c9923883bfa19.jpg

Stil&Fason gott folk

Senast redigerat av Danskjefel (10 september 2017)

"det är inte lönt att grubbla på saker ovanför ditt medvetande"
Volvo 945 Polar "Ursus maritimus" (1996)
Volvo 244 DL "Gubernator" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang