Efter en över 100 mil lång bilsemester sommaren 2013 så började Saaben få nog. Nu är det dags för att rusta upp den i motor och kaross. Det blir trimning av tvåtaktsmotor, rostlagning av dörrar och skärmar och diverse uppgraderingar för att få en rolig och fin bil att glida med under sommaren!
Halloj! Jag tänkte dra igång en projekttråd på min gamla Saab som nu har kommit till den fas i livet då den behöver en ordentlig genomgång! Efter en sommarsemester förra året började hon låta lite väl skramligt i maskineriet Men det är väl lätt att det blir så när man trots allt börjar närma sig 50! Men jag kan försäkra er om att det är en pigg dam vi har att göra med som visserligen har rökt mycket!! Men har fortfarande mycket god hälsa totalt sätt för sin ålder!
Jag tänkte passa på och göra lite förbättringar för att få en lite roligare bil men alltid ha användarvänlighet i fokus. Eftersom jag använder bilen hela sommarhalvåret som bruksbil i både regn som sol!
Planen är primärt: *Motorbyte till en lätt trimmad -66:a motor med trippelförgasare *byta till V4 Växellåda *Rusta upp motorrummet
Sekundärt: *Rostlagning på andra ställen på bilen, div karossarbete och lack
Interiör kommer jag lämna orört eftersom det är i så fint skick.
Jag har inget slutdatum på det utan det får ta den tid det tar, det blir bäst så!
I vintras for jag till Arboga och köpte en -66:a motor med trippelförgasare, den gick runt och var i förvånansvärt bra skick, den gick runt och efter noggrannare granskning inga direkta glapp i vevlager.
Nu har jag hunnit pilla en del på motorn sedan dess, Orginal portning var inte så rolig så den var jag tvungen att göra något åt
Jag har gjort lite arbete i insug och avgasportarna och ändrat öppningstiderna en aning. Jag sänkte insugsporten till 98mm från cylindertoppen till nederkant på porten. Samt höjde avgasporten till 45mm i överkant till cylindertoppen. Jag jämnade också till överströmmarna i vevhuset. Tanken är att jag ska låta decka av blocket en aning också för att få en fin yta.
2.5mm planad -65:a topp som jag har tänkt använda.
tommyhjortasen skrev: Intressant projekt. Gav inte sportmodellen med trippelförgasare 65 hp orginal?
De senare Saab sport eller monte-carlo modellerna med tvåtaktsmotor gav 55 häst om jag inte missminnner mig, och de senare med Ford V4 motor gav nog som du säger 65 hästar.
Min 65:a motor hade 40 en gång i tiden... 66:a motorn med trippelförgasare ska ha 42. Men nu med lite modifieringar så ska det nog bli ännu mer fart i den.
Planen är att göra en typ XP-kona expansions avgassystem med 2" rör bakåt, då kommer hon sjunga ut fint!
Semester och vad är bättre än att passa på och meka med hobbybilen? Idag var första dagen jag satte tänderna i själva bilen, nu ska motorrummet städas ur och rostlagas och målas så det blir fint! Det är så härligt att meka när man slipper fastrostade skruvar som sitter som attan och att få gängor och allt med!
Motorn ur!
Kladdigt! inte konstigt att kopplingen kändes lite ryckig
Det var dagens jobb en bit på vägen men en lång väg kvar!
Summering av dagen då! Jag har tagit ur framsätena för att få lite mer arbetsutrymme och för att förarsätet hade en söm som behövde sys! Lossade även på rattstången för att komma åt och byta reostaten som justerar instrumentljuset och park/halvljuset, den var trasig sen tidigare.
Sen gav jag mig på och drog ur drivaxlarna och bromsarna för demonteringen av växellådan
Det gick ju bra, men när jag skulle ta ur växellådan kunde jag inte fatta hur jag skulle få loss den sista bulten som håller växellådan i bakkant mot torpedväggen! det är ju nästan omöjligt att komma åt! Men sen drog jag mig till minnes något om att man ska in i kupén och lossa på något. Så jag kröp in i kupén och tittade, mycket riktigt gömde sig en bult bakom ett gummilock i torpedväggen! Sen var det bara att lyfta ur lådan.
Jag har på förhand köpt en V4 växellåda som jag har tänkt stoppa i istället, så jag flyttade över sprängkåpan redan nu så det är redo när det ska i bilen senare! Det finns en del fördelar med V4 lådan. Den har en högre utväxling, så man kan ha en högre bekvämlighetsfart när man kör. Man får med V4:ans drivaxlar också den modernare konstruktionen med ståldrivknutar istället för 2-taktarens gummiknutar, och man får skivbromsar på framhjulen!
Idag gick jag igenom bromsarna och drivaxlarna som ska på. De hade inte varit körda på ett tag och det märktes! Kolvarna satt fast rejält, så det blir till att köpa packningssatser och en ny kolv till det ena oket och den ena drivaxeln fick en ny damask monterad! Med lite färg på så ser det genast snyggare ut!
framskärmarna är avskruvade och motorrummet är lite uppstädat och då visade sig lite rost på olika ställen.Där behövdes det lite ny plåt på skärmar och hjulhus.
tommyhjortasen skrev: Innerskärmar och ytter ser förvånansvärt rostfria ut. Portningsjobbet ser bra ut, följer du någon flödesgeometri som du räknat på?
Ja jag vart väldigt lättad när jag såg hur fräscht det såg ut!
Portningen är gjord utan någon flödesgeometri. Jag tänkte på att försöka minska eventuell turbulens så mycket som möjligt och få fina övergångar mellan förgasare/insug/block/grenrör mm. Jag hoppas det kommer funka bra!
Lite småsaker som har hänt de senaste dagarna. Börjat med slipande och kapande av rost på de angripna ställena. Förarsätet har blivit omsorgsfullt reparerat i de sömmarna som hade gått, det hjälpte min mor mig med som är händig med nål och tråd. Före och efter bild,
Ny updatering på vad som händer! Rost har slipats och plåt har kapats och svetsats på plats, det arbetet är nästan klart i motorrummet och karossen där omkring. ett ställe kvar på vänster sidan mellan skärmen/dörren/vindrutan. sen ska det målas och sen kan så småningom återmontering börja!
Dessutom kom min vevaxel tillbaka från renovering hos Stigs motor! Jättefin!
Nu är blocket tillbaka, deckat och honat och numera också målat, Kolvar monterade på veven och det börjar bli dags för det roligaste. Ihopbyggnad av motorn!
Får ta och passa på att tipsa om Oxalsyra, jävligt bra att rengöra aluminium från riktigt ingrodd smuts och oxider! Mitt topplock vart ju nästintill som nytt!
Senaste tillskottet är ett lättat svänghjul, lite drygt ett kilo lättare än Std är det.
Jag tror tyvärr inte man kommer känna så hiskeligt mycket skillnad i svängmassa i slutändan då den moderna solfjäderkopplingen är tyngre än vad den gamla orginaltypen är. Men det blir lättare och bättre än vad det hade blivit med orginal svänghjulet. Mindre belastning för vevaxeln när man varvar ordentligt, det är bra!