BMW 745i -81 Fin och Fart

Bilen det handlarom är en BMW 745i från 1981. Sitter som säkert många vet en rätt speciell motor i denna då BMW inte gick på v-motorer direkt utan testade på att överladda deras härliga M30 raksexor istället. Målet är att göra den fin och såklart få lite mer fart i maskineriet.
  • 31 Följare
  • 11 361 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 februari 2016
zeg CNC-operatör
3 juni 2014 · 39 Inlägg

Söker
Inredning till E23. Det mesta i fint skick är intressant och behöver då till alla fyra dörrar och hela instrumentbrädan med mittkonsol.

Tjipp
Startar upp en projekttråd för både andras och min egen del då jag kan samla mina planer och vad jag gjort på ett ställa för att själv kanske hålla reda på lite saker smile
Har inte helt klart för mig hur upplägget i tråden kommer va men det får växa fram lite.
Hade tänkt göra inlägg med bilder och vad jag gjort men även hålla en uppdaterad lista på saker som ska göras och kanske nån mindre log på saker som gjorts i första inlägget.

Så till bilen det handlar om.
Det är en BMW 745i från 1981 som kom till Sverige 1986. Är inte helt 100% säker men tror den kommit från tyskland men inte kollat upp det.
Sitter som säkert många vet en rätt speciell motor i denna då BMW inte gick på v-motorer direkt utan testade på att överladda deras härliga M30 raksexor istället smile
I min och dom tidigare 745i satt den "lilla" stora sexan (M102) med jetronic sprut för att senare få den stora sexan (M106) som har motronic sprut.
Alla 745i kom med automat men dom har på min bytt till en manuell låda på 90-talet. Och vad jag vet så är donator bilen en BMW 535i E28 där dom tagit låda, koppling, svänghjul och detaljer till detta.

Målet är att få den i fint skick och ganska original i utseendet. Lacken ska bättras och kanske jag lackar om hela bilen i en mörkare kulör.
Sen så är målet med motorn kanske kring 400hk till att börja med och hade då tänkt låta bottendelen vara.
Längre in i framtiden hade jag tänkt ett mer seriöst bygge av motorn med kanske nån S38 motor i grunden. Men dit är det nog långt då jag inte har ett eget stort garage för större operationer tyvärr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-d6acaa88d669da42c961483145adb65c.jpg

Planerat
Modifiera wastegate för laddtryck upp till 1,5bar
Frontmonterad intercooler
Ta bort kompressor till AC
Byta yttre handtag på höger sida fram
Byta dörrsidor
Byta instrumentbräde
Lacka om fälgar
Fixa hålen där dimljusen ska sitta
Fixa snyggare plats åt mätare
Fixa små skavanker och rost i karosseriet
Bättre ljud i bilen


2014-10-01 - Tändstift, öppet filter, m.m.
2014-09-11 - Blinkers, kylvatten, avgassystem, btr, m.m.
2014-08-16 - Växellåda och koppling på plats
2014-08-02 - Låda, koppling och avgassystem nerplockat
2014-07-20 - Fixat svänghjulet
2014-07-16 - Rattbyte m.m.
2014-06-23 - Byte baklampa och lite fler grejer
2014-06-10 - Besiktad och diff
2014-06-09 - Fått hem lite grejer
2014-06-04 - Genomgång av lite saker som ska göras
2014-06-04 - Genomgång av lite saker som redan gjorts

Senast redigerat av zeg (1 oktober 2014)

BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
BMW 535d "Dieseln" (2008)
Rolf S
3 juni 2014 · 17 Inlägg

Det här ska följas smile

/Rolf S
Saab 96 "V4" (1977)
andreas_1996
3 juni 2014 · 951 Inlägg

ååå vad jag älskar 7serien så jävla fina big_smile klart att man ska följa detta

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
eBjorlin
3 juni 2014 · 17 Inlägg

kommer följas smile

Nitro
3 juni 2014 · 330 Inlägg

Har en m106 i min e28 smile
Detta ska följas

zeg CNC-operatör
4 juni 2014 · 39 Inlägg

Tänkte gå igenom lite saker som gjorts.
Kan börja med några bilder från när jag precis köpt bilen. Man ser väl hur bakändan är ihop säckad och att hjulet har lite konstig vinkel
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-83d67de146b4dfb13b7a14daf1eadaab_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-b7fd65895f294ea51f1638d0c9f81be4_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-00bd5d6cc1cb648dccdee267cbaba44f_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-55f98d1fd60bce377fdb2cd2fca1d09d_large.jpg

Först så har jag bytt ena bärarmen bak då vinkeln på hjulet var fel. Vet inte hur bärarmen blivit felaktig, kanske fått sig en smäll.
Tyvärr så gjordes hjulupphängningen om på e23 mitt i dess livscykel så jag måste ha en bärarm från en tidig variant vilket gör det svårt att hitta en med plats för ABS-givaren. Så fick ta en utan plats för det och ABS:en funkar inte.

Nivåregleringen bak funkade inte och ville få bort den istället för att försöka fixa det.
Så har bytt till vanliga dämpare bak nu.
Dom nya dämparna som sitter på plats nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-0388cb932ed49ae30710944a1d8e9010.jpg

Har smådonat med en del el och bland annat gått igenom fönsterhissarna där en av knapparna var trasig.
Har fått en ny knapp som jag inte än fått dit men kanske får dit den någon gång under veckan.
Även fönstret på passagerarsidan fram sitter bara på ena sidan så det dras ner snett vilket ska fixas senare.
En liten bild på när jag river bland knapparna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-a082718dd14a31cb5f8ea033428e9e75_large.jpg

Tomgångsventilen hade i princip trillat isär och sitter nu ihopdragen tillfälligt med slängklämma.
En bild på den trasiga ventilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-b46f90e00ba3cda3698a06140790be4b_large.jpg

Innertaket hade börjat hänga ner ser rev ur hela skiten och tänker göra ett nytt senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-66da1a24462c7a469f6ee3045cac8fb9_large.jpg

Kromet och grillen fram var tidigare lackad i bilens färg. La på ett lager svart plastidip på det istället.

Har säkert glömt nå saker som gjorts som jag kanske fyller på med sen.

Senast redigerat av zeg (4 juni 2014)

BMW 535d "Dieseln" (2008)
BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
zeg CNC-operatör
4 juni 2014 · 39 Inlägg

Först av allt ska jag försöka besikta bilen och det som kvarstår är att ABS lampan lyser vilket beror på att jag bytte ut en bärarm bak till en som inte har plats för ABS-givaren. Den som satt på bilen hade fått sig en smäll eller någonting då hjulet stod i fel vinkel. Och tyvärr är det inte så lätt att hitta en bärarm som passar på min bil och har plats för ABS. Men på något sätt måste detta fixas till besiktningen i alla fall.

Kopplingen är från en 535i som precis klarar av orginalvridet nu och behöver såklart bytas ut så man kan ha lite mer skoj med bilen. Och när jag ändå håller på med det så är det lika bra att byta diffen till en som är bromsad.

Intercoolern är en liten sidmonterad som nog har gjort sitt och kommer behövas en bättre som både flödar och kyler mer. Med detta kommer det såklart bli en hel del omdragning av rör och får se hur det blir med dumpventilen. Även luftfiltret ska bytas mot ett öppet.

En grövre downpipe med plats för lambda skall göras och efter jag fått nya kopplingen på plats får vi se hur effektökningen kommer utföras och vilken ända jag börjar i. Får se om jag även kanske gör om resten av avgassystemet också.

Tomgångventilgen har fixats temporärt med en slängklämma. Ska försöka hitta en bättre begagnad annars får jag köpa en ny för dyra pengar.

Vänster baklykta har väldigt mycket sprickor och ser inge vidare ut så beställde en bättre begagnad sådan.

Förarstolen fram har säckat ihop lite så har beställt svarta stolar från en e34 som jag tänkte sätta in istället.

Inredningen på dörrar och instrumentbrädan har sett sina bästa dar. Har väldigt mycket sprickor på instrumentbrädan och dörrsidorna fram har fula hål efter högtalare som tidigare ägare monterat.

Ratten är tunn och stor, inget jag gillar. Sen är den även i vägen för mina ben så den ska bytas ut.

Fälgarnas lack har börjat blivit dålig och skavts bort så dom ska lackas om.

Finns hål och plats för dimljus men det sitter inga där. Funderar på att kanske dra luftkanaler från hålen till t.e.x. luftfiltret.

Sen kommer det in regnvatten i bilen som samlas på golvet vid platsen på vänster sida bak och även på sidan i skuffen. Förstår inte riktigt vart det kommer ifrån men har täppt igen ventilations hålen som sitter på C-stolparna bak och ska undersökas noggrannare vart läckaget kommer ifrån.

Senast redigerat av zeg (4 juni 2014)

BMW 535d "Dieseln" (2008)
BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
Rovers
5 juni 2014 · 752 Inlägg

Ska självklart följas då jag ägt en 745a själv.  Ångrar som fan att jag sålde den.
Hade en 84a executive i lilametallic smile

BMW 735d "Dieseln" (1978)
BMW 750i "Direktören" (1995)
Mazda RX-7 "20B" (1995)
zeg CNC-operatör
9 juni 2014 · 39 Inlägg

Magsjuka har satt lite käppar i hjulet och får se om jag får någon ork denna vecka att göra nått.
Har fått hem nya tryckplattan, 6-puckad sinterlamell, bättre begagnad baklykta och två begagnade stolar fram från en E34 i svart skinn.
Borde även få hem en ny slutväxel från en E34 525i man -93 som är utrustad med 25% diffbroms.
Ett litet kort på tryckplattan och lamellen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-9e138e8176367a5baaf02ba9a103df88_large.jpg

Senast redigerat av zeg (10 juni 2014)

BMW 535d "Dieseln" (2008)
BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
zeg CNC-operatör
10 juni 2014 · 39 Inlägg

Nu så är bilen besiktigad och den gick igenom utan anmärkning.
Men upptäckte en sak under besiktningen. Av nån anledning var jag 100% säker på att diffen inte var bromsad men kommer inte ihåg hur jag kom fram till det för 1-2 år sen. Nu under besiktningen så märker jag när dom snor på bakhjulen att jag har en bromsad diff bak.
Förstår verkligen inte varför jag inte kollat detta rent fysiskt.
Men har en extra bromsad diff nu.

BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
BMW 535d "Dieseln" (2008)
Wolf_89 Wolf_89
10 juni 2014 · 446 Inlägg

Det är ju alltid bra med lite reservdelar.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Detoxedz Team Obror
16 juni 2014 · 186 Inlägg

Fan va frääsh! Detta ska följas!

wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww
zeg CNC-operatör
23 juni 2014 · 39 Inlägg

Haft lite otur så har inte kunnat göra så mycket på bilen. Brände sönder ryggen i solen förra söndagen med andra gradens brännskador som resultat så har knappt kunnat röra mig och har fortfarande ont.
Jobbar hela denna vecka men går på semester nästa så kanske börjar hända lite saker då och ska börja med kopplingsbyte.
Har i alla fall bytt vänstra baklyset till ett bättre begagnat. Var en del rost i fästena så ska bort med lamporna igen sen när det är bättre väder och fixa rosten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-d3338b5f4a25574c6434e07de19a3ce7_large.jpg
Nya på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-f4f7fcfe9b108e06a83262f71600cd82_large.jpg

Fått hem två svarta skinnstolar från en E34 som kostade 875kr+frakt för båda vilket var ett riktigt bra pris för så pass fina stolar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-bba2911f42212d32ffd184023ede1e03_large.jpg

Intercooler och en massa rördelar under i lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-9091d98a32732477a09f6612e61d3fec_large.jpg

Senast redigerat av zeg (23 juni 2014)

BMW 535d "Dieseln" (2008)
BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
Cage Trötter
23 juni 2014 · 41 Inlägg

Kommer följas! inte allt för ofta det byggs på just 7 serie

BMW 540i/6 (1994)
zeg CNC-operatör
16 juli 2014 · 39 Inlägg

Har tyvärr inte hänt så mycket, haft annat att göra på gård och hus. Sen har jag även haft en rätt dryg förkylning som inte vill släppa helt.
Hade egentligen velat få klart kopplingsbytet och lite annat jox tills denna helg då det är cruising och körning i helgen. Men som det ser ut nu är det rätt omöjligt då jag åker till Stockholm imorgon i 2 dar.
Men bilen står nu uppallad och reda för att få grejer gjort på sig. Börjat lite smått att skruva bort saker men inte hunnit långt.
Enda jag redan gjort är bytt ratten mot en som jag hade liggandes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-938ff58ffbb1d735cd3ecaacef95377a_large.jpg

Fått hem lite annat smått och gott också. Nya tändstift, oljor och även fått hem en uppsamlingstank som jag ska ha för att ta upp oljan som kommer i vevhusventilationen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-f27b67d20c48b6635cb8bc445f7dba60_large.jpg

Senast redigerat av zeg (16 juli 2014)

BMW 535d "Dieseln" (2008)
BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
zeg CNC-operatör
20 juli 2014 · 39 Inlägg

Ytan på enkelmassesvänghjulet jag skaffat var inte den bästa så tog det på jobbet och plana av lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-5ab74f94f313572ccc19050326cb87e2_large.jpg

Ny BTR
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-b650b5b0072cc8dc4123efd3f4e4ead2_large.jpg

Senast redigerat av zeg (20 juli 2014)

BMW 535d "Dieseln" (2008)
BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
zeg CNC-operatör
2 augusti 2014 · 39 Inlägg

Så har det hänt lite i alla fall.
Växellåda och avgassystem är bortplockat. Till min förvåning när lådan kommer av så sitter det där ett enkelmassesvänghjul.
Allt är bortplockat nu och tänkte snygga till lite och torka bort olja och klegg då det svettas ut olja någonstans. Tror det är från servosystemet och ska försöka hitta mer exakt vart då det är lite för kletigt nu för att se vart det kommer ifrån.
Får se när nästa ryck blir och jag monterar dit allt igen. Måste skaffa en del skruvar och jox innan jag kan sätta igång med det.

Turbo och WG som står och gapar
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-52b9ddefad2f24d7b97244ffece0f499_large.jpg

Kardan nerplockad
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-ab0be181fadc3cee5c1728baa039d546_large.jpg

Ett stycke växellåda
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88044/88044-feb56e70ec2fc19f76ef523a24451342_large.jpg

Senast redigerat av zeg (2 augusti 2014)

BMW 535d "Dieseln" (2008)
BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
zeg CNC-operatör
17 augusti 2014 · 39 Inlägg

Har nu fått dit koppling och växellåda igen och allt verkar funka som det ska. Tog en liten provtur utan avgassystem för att kolla så allt funka som det ska och det gjorde det men det bröla mycket (:
Växellådan kändes lite bättre mellan växlarna inbillande jag mig. Vet inte om det kan bero på den nya oljan eller om  någonting i växelannordningen hamnade lite bättre nu.
Blev tyvärr inga bilder men nu ska jag få ihop downpipe med lambda och försöka få den att gå bra på 1-1,1 bars laddtryck. Är förmodligen på gränsen till att toppackningen ger upp då och den byter jag nog tills nästa sommar.

Senast redigerat av zeg (17 augusti 2014)

BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
BMW 535d "Dieseln" (2008)
WobbzGurka
11 september 2014 · 725 Inlägg

kör hårt big_smile

zeg CNC-operatör
11 september 2014 · 39 Inlägg

Händer saker men inte så mycket bilder tyvärr...
Bytt till nya blinkers fram.
3,5" downpipe med plats för lambda klart.
3" resten av vägen klart.
Knyckte en fullflödes slutdämpare av far min med 4" utblås.
BTR monterad.
Tömt, spolat rent och fyllt på kylsystemet.
Laddar kring 0,8-0,9 bar och går oftast bra men ibland kan den rycka till och tveka under uppvarvningen.
Har bara en gammal smalbandslambda än så länge och den visar fett hela tiden i princip men dippar när det rycker till. Vet inte om det kanske är en kass soppapump eller nått som tappar trycket kanske. Men det känns som det inte kommer fixas före vintern tyvärr.

Det jag kanske kommer göra också motormässigt innan avställningen är nya intercoolern och öppet filter.

Får se om det blir nå bilder och kanske en filmsnutt sen.

BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
BMW 535d "Dieseln" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang