BMW 745i -81 Fin och Fart

Bilen det handlarom är en BMW 745i från 1981. Sitter som säkert många vet en rätt speciell motor i denna då BMW inte gick på v-motorer direkt utan testade på att överladda deras härliga M30 raksexor istället. Målet är att göra den fin och såklart få lite mer fart i maskineriet.
  • 31 Följare
  • 11 380 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 februari 2016
cjagenmark
11 september 2014 · 252 Inlägg

Trevligt med en herionsläde! big_smile

zeg CNC-operatör
1 oktober 2014 · 39 Inlägg

Återigen inga bilder tyvärr.
Men rycket som ibland uppstod berodde inte på soppan då den orkar hålla trycket och kan även ge mer.
Men bytte till kallare tändstift som jag även pressa ihop gapet lite på och den verkar inte ha problem nu så den verkade inte tända som den ska när det laddades på för fullt.
Öppet filter är monterat nu också.
Den är lite orolig på tomgång och går lite ojämt som förmodligen beror på att den tar tjuvluft. När jag bytte tomgångsventil så sprack en slang som jag lagade temporärt och även andra slangar såg lite sådär ut så har beställt nya som jag inte fått än.
Sen började bilen pissa bensin under insuget för ett tag vilket var kallstartventilen som jag kopplat bort soppan till men har ej kollat själva ventilen och vad som gjorde att den läckte bensin då den sitter jävligt till. Får se om jag river och kollar upp denna när jag ska byta slangar till insuget.
Känns inte som det är många körbara dagar kvar och kommer nog ställa av den för vintern snart.

BMW 535d "Dieseln" (2008)
BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
zeg CNC-operatör
29 september 2015 · 39 Inlägg

Inte hänt mycket denna sommar. Förra säsongen avslutades med att kylaren gick sönder.
Bilen har riven front just nu och ska dit med ny kylare och IC. Vilket som det ser ut nu inte kommer hända i år.
Hoppas på att ett garagebygge blir av nästa år så man kan ha en vettig plats att dona med bilen även under vintern.

BMW 535d "Dieseln" (2008)
BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
DMAR
16 februari 2016 · 34 Inlägg

Kul att nån mer håller på med E23! Prem lagd.
Hur har det gått med IC:n? Jag behöver lite inspiration där tongue

Jag ska snart upp med en tråd på min 745a med smile

Turbo - En smittsam skjukdom :)
BMW E23 745iA Executive "Turbo" (1985)
zeg CNC-operatör
16 februari 2016 · 39 Inlägg

DMAR skrev:
Kul att nån mer håller på med E23! Prem lagd.
Hur har det gått med IC:n? Jag behöver lite inspiration där tongue

Jag ska snart upp med en tråd på min 745a med smile

Den står nerriven fortfarande och utan garage kan jag inte göra något under vinterhalvåret.
Ska försöka få ihop den så den går att köra och besikta till sommaren är det tänkt men hur mycket mer det blir i år vet jag inte.
Har bytt bruksbilen mot något roligare som jag även håller på med en del just nu och kostar på. Så det kommer nog inte hända så mycket mer än att få 745an körduglig i år.
Sen har man även hus och familj som behöver en del tid och pengar till sommaren (:

BMW 745i Turbo "Bensinarn" (1981)
BMW 535d "Dieseln" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang