2029
Sök

Min Volvo 850 R 'T-Röd'

Min första Volvo 850 R. Hade sedan innan en Volvo 850 GLT men drömbilen var egentligen en 850 R. Nu har jag äntligen fått tag i en och jag ska göra allt för att få den i ett bra skick.

58 775 Visningar
Uppdaterades senast 4 april 2018
58 Inlägg
23 januari 2015
Trådstartare
Hejsan!

Är nu tillbaka, dock inte bilen. Den står kvar i ett garage på annan ort och ska tas hem så fort det bara går, blir nog 1:a April då vinterdäck inte längre krävs och våren förmodligen har anlänt.

Har som tidigare sagt att jag har en fin bagagelucka som ska lackas om och monteras, det var ju rost på den nuvarande sad Har även införskaffat fina orginallyktor så det ser jag fram emot att montera.

En annan sak som är prio blir ju även att byta växelspaksknopp. Har inte hittat någon fin orginal R-knopp så det blir nog att köpa en vanlig orginal och sedan lämna in den hos en lädermakare/skräddare som får sy om den till orginal R skick:D Det blir ju en annan känsla när växelspaksknoppen är hel och fin.

Som avslutande ord så håller jag fortfarande att kolla på sportavgassystem som en jäkla galning roll Så det kommer nog också fixas så fort jag tar hem den.

Mvh Carl

123 Inlägg
23 januari 2015
Apropå sportavgassystem, vet inte om de e nån som nämnt de tidigare, jag har en halvsats från merbil.nu. Något dovare ljud på tomgång å så men i övrigt inte störande högt när man färdas i bilen. Kanske är ett för billigt alternativ men jag är helnöjd med tanke på pris, passform å att de faktiskt är rostfritt. Skulle kanske kunna fixa ett klipp men må göra mej av med latmasken först.. Fortsatt lycka till sålänge! smile

58 Inlägg
28 januari 2015
Trådstartare
olofmikael skrev:
Apropå sportavgassystem, vet inte om de e nån som nämnt de tidigare, jag har en halvsats från merbil.nu. Något dovare ljud på tomgång å så men i övrigt inte störande högt när man färdas i bilen. Kanske är ett för billigt alternativ men jag är helnöjd med tanke på pris, passform å att de faktiskt är rostfritt. Skulle kanske kunna fixa ett klipp men må göra mej av med latmasken först.. Fortsatt lycka till sålänge! smile

Alright! Jag har dock bestämt mig nu för att köpa ett JT 3" halvsats sportavgassystem. Någon som har några sista invändningar?
(http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p) Tror det kommer bli riktigt bra cool

Har införskaffat ett par fina orginalstrålkastare som ska monteras så fort bilen tas hem. Ska även passa på att köpa 'Concept Vista' för att göra listerna lite finare, har läst mycket om det medlet och verkar vara riktigt bra! (http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/u … ista-500ml)

297 Inlägg
28 januari 2015
Fin bil du har! Följer! smile

Ung&Dum
430 Inlägg
28 januari 2015
Carlhkh skrev:
olofmikael skrev:

Alright! Jag har dock bestämt mig nu för att köpa ett JT 3" halvsats sportavgassystem. Någon som har några sista invändningar?
(http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p) Tror det kommer bli riktigt bra cool

Har införskaffat ett par fina orginalstrålkastare som ska monteras så fort bilen tas hem. Ska även passa på att köpa 'Concept Vista' för att göra listerna lite finare, har läst mycket om det medlet och verkar vara riktigt bra! (http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/u … ista-500ml)

Skulle hellre platsbygga ett från uppsala avgasteknik

In hoc signo vinces

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
28 januari 2015
Läste du inte vad det skrevs om JT på sidan två?

Jag skulle aldrig köpa den skiten iaf.

58 Inlägg
28 januari 2015
Trådstartare
Fick inget bra intryck av Uppsala avgasteknik när jag var där sist.

Har pratat med andra som har JT 3" system och dem hade inga klagomål alls. Precis lagom ljudnivå vid lugn körning och bra ljud vid gaspådrag är vad jag fått höra. Har lyssnat på flera olika klipp och tycker det låter gött. Var din kompis bil sänkt?

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
29 januari 2015
Lite spec i huvudet.

16"
öppet filter
3" JT rostfritt
sänkt 60/40 tror jag.
Dragkrok
Avgassystemet slog sig och låg emot karossen mm. Något som flera gånger plockades ner och kapades till för bättre passform när han tröttnade på att justera in skiten. Han kom aldrig så långt till att svetsa skiten.

Ljudet var skitskönt. MEN ljudet var inte alls behagligt att köra normalt med eller precis småhetsa eller krypa runt med. Lät som fan. Dock så fort man kom ut på motorvägen och drog på så var det ett riktigt gött ljud som inte var störande alls.
Senast redigerat av Extrazz (29 januari 2015)

BASS GLAD
1 381 Inlägg
29 januari 2015
Extrazz skrev:
Lite spec i huvudet.

16"
öppet filter
3" JT rostfritt
sänkt 60/40 tror jag.
Dragkrok
Avgassystemet slog sig och låg emot karossen mm. Något som flera gånger plockades ner och kapades till för bättre passform när han tröttnade på att justera in skiten. Han kom aldrig så långt till att svetsa skiten.

Ljudet var skitskönt. MEN ljudet var inte alls behagligt att köra normalt med eller precis småhetsa eller krypa runt med. Lät som fan. Dock så fort man kom ut på motorvägen och drog på så var det ett riktigt gött ljud som inte var störande alls.

De låter som simons syssten med .. jävla jobbigt mullrande där mellan 100-120 km skit jobbigt då man åkte motorväg,,,

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
29 januari 2015
birka76 skrev:
Extrazz skrev:
Lite spec i huvudet.

16"
öppet filter
3" JT rostfritt
sänkt 60/40 tror jag.
Dragkrok

De låter som simons syssten med .. jävla jobbigt mullrande där mellan 100-120 km skit jobbigt då man åkte motorväg,,,

Jag byggde eget 3" visserligen bara halvsats men mitt är knäpptyst inne i bilen.
Du klarar att bygga eget själv. Det är väl främst just DP´n man kan köpa eller be någon svetsa ihop annars.

58 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
Har köpt nya emblén till bilen nu som ska monteras på den nya bagageluckan. Vet ni måtten som man ska använda sig av när man ska montera dem?

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
10 februari 2015
Carlhkh skrev:
Har köpt nya emblén till bilen nu som ska monteras på den nya bagageluckan. Vet ni måtten som man ska använda sig av när man ska montera dem?

Har inte de flesta emblem utgått??  jag har sett någon mall över hur de ska sitta.  kan kolla om jag hittar.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … mp;theater

Kommer du åt den`?
Senast redigerat av Extrazz (10 februari 2015)

58 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
Härligt, tack! Emblémen är köpta hos Volvo, eller Upplands motor för att vara exakt. Fick dem i present men tydligen hade dem fått vänta på 'R' märket ganska länge.

58 Inlägg
21 april 2015
Trådstartare
Nu är äntligen bilen hemma efter en lååång vinter smile Som ni kanske har läst så har jag lite delar som ska monteras, t.ex. orginallyktor och en rostfri bagagelucka som dock måste lackeras. Tänkte även lackera R-fronten medans man ändå håller på, den kan behöva en omlackering p.g.a. en hel del stenskott.

Har tagit kontakt med en sadelmakare och ska åka förbi någon dag så dem får se på den. Det enklaste vore ifall den bara kunde sy om det nuvarande utan att behöva slita växelspaken, har nämligen hört att det är lite kärvt.

Som sagt, bilen är nu hemma och detta projekt kommer nu att bli mer aktivt efter en tid i dvala smile

Ska byta ev. lyktor imorgon så förhoppningsvis kommer det en uppdatering då.

Trevlig kväll!
/Carl

58 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
Sådär! Nu har jag bytt strålkastare, gick mycket snabbt och simpelt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193383/193383-0c91c0ed2119b6b3c1b4db618b9fe4f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193383/193383-9f80cf7c4bdf19414dff0be23c3db325.jpg

Har köpt ett nytt glas till den högra lyktan, den är 'mattare' och äldre än den andra, vill att det ska se lika ut smile

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
22 april 2015
Ser  genast mycket bättre ut!

58 Inlägg
17 maj 2015
Trådstartare
Hej, nu var det dags för en "liten" uppdatering.
Har nu monterad ett sportavgassystem på bilen, det blev ett JT 3" halvsats och jag är väldigt nöjd. Låter riktigt härligt nu! Hade inga större problem med monteringen men det tog sin lilla stund i garaget. Hade förväntat mig att det skulle slå i karossen lite och så men det har faktiskt inte varit några som helst problem med det. Det ser även mycket bättre ut nu med ett snyggare slutrör (Bilder kommer).

Som ni såg i tidigare inlägg är även orginallyktor monterade vilket gjorde väldigt mycket för utseendet.

Har också plastbehandlat listerna med Concept Vista. Det fungerade riktigt bra och listerna blev som nya så det kan jag verkligen rekomendera!

Var förbi Torsdagsträffen på Sjöhistoriska museet i Stockholm där denna bild blev tagen som jag tycker blev riktigt bra.
https://www1.garaget.org/archive/194/193383/359726/359726-3578394.jpg
Bilden tagen av Vita_Vargen

Håller även på att demontera en baklucka som ska lackeras så det kommer göra en stor skillnad när den väl är monterad, då kan jag även sätta på de nya emblémen smile

Det var allt för denna gång!
/Carl

57 Inlägg
17 maj 2015
Ser riktigt fin ut.. Har lagt prem..

Om jag skulle ha någon invändning... Plocka bort solfilmen det ser lite raggigt ut på en så i övrigt fin bil wink

58 Inlägg
18 maj 2015
Trådstartare
Andy_S4 skrev:
Ser riktigt fin ut.. Har lagt prem..

Om jag skulle ha någon invändning... Plocka bort solfilmen det ser lite raggigt ut på en så i övrigt fin bil wink

Tack! Jag har funderat på det, det ligger inte högst upp på prioriteringslistan men jag ska ha det i åtanke.

840 Inlägg
19 maj 2015
Kul att höra att du blev nöjd med nya avgaset. Hur upplever du ljudvolymen, är den mycket högre?

Sök