Helrenovering av en Amazon -64 Sport

Har nu hittat ett mycket roligt projekt som jag tänkte få klart till våren 2020. En Amazon 122S Overdrive. Tanken är nog att försöka återskapa "Torslandakänslan" i den igen, men vi får se hur det artar sig. Kommer att börja med att sortera alla delar då den inköptes i "lådor" och därefter ge mig på karosslagning. Där är en hel del rost som måste lagas.
  • 148 Följare
  • 93 521 Visningar
  • Projektet avslutat 2 oktober 2021
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
12 september 2016 · 1 479 Inlägg

Kul att se att det rör på sig smile Jag har lovat mig själv än en gång att bli klar med min rostlagning nu under vintern, så att bilen förhoppningsvis är nere på hjul och redo för lackeringsförberedelserna tills våren.. smile Meeen det brukar ju alltid svänga någonstans på vägen big_smile

Kämpa på, jag följer med stort intresse smile smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Maxat_1
12 september 2016 · 584 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Kul att se att det rör på sig smile Jag har lovat mig själv än en gång att bli klar med min rostlagning nu under vintern, så att bilen förhoppningsvis är nere på hjul och redo för lackeringsförberedelserna tills våren.. smile Meeen det brukar ju alltid svänga någonstans på vägen big_smile

Kämpa på, jag följer med stort intresse smile smile

Tack det samma smile  Hoppas att detta kommer att ge lite inspiration till din grundliga o fina renovering smile

Bob-Miller
12 september 2016 · 1 308 Inlägg

En bekant har i sommar plockat hem 2 amazon combi o 1 145 alla i mkt bra rostfritt skick,kommer från Kalifornien,torrt gummi o bränd lack bjuder vi på..fler bilar tas hem vid intresse..amazonerna gick för 45000 o 55000kr,, 145. 40000kr då e dom förreggade ....

shidous
12 september 2016 · 17 Inlägg

Har du planer på att ändra något i motorrummet eller bara OEM?
Cheers

Maxat_1
13 september 2016 · 584 Inlägg

kurden00 skrev:
Har du planer på att ändra något i motorrummet eller bara OEM?
Cheers

OEM är det som gäller smile

Maxat_1
13 september 2016 · 584 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106265/106265-9c262180a4b44b6c8278751b0f864fdd.jpg

Djo
14 september 2016 · 10 157 Inlägg

Snyggt lagat smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Maxat_1
14 september 2016 · 584 Inlägg

Djo skrev:
Snyggt lagat smile

Tack. Det börjar att gå sakta framåt smile

Carlén
15 september 2016 · 1 801 Inlägg

Snyggt jobbat som vanligt, har nya emblem 122S för skärmarna om du skulle behöva, Har också en Sport-66 på lager som inväntar renovering smile

tommyhjortasen
15 september 2016 · 1 049 Inlägg

Snyggt!

Men, ibland, ibland undrar jag varför alla gamla objekt skall vara blanka. Bilens patina vittnar om historiens gång, den speglar oss själva, vi blir ju inte yngre!!

Sålde igår min ascona Berlina till Norge, köparen åkte ToR 210 mil (en övernattning) för att hämta min patinerade opel. vinyltaket var sprucket, lacken var eländig och innertaket hade en reva. Jag fick dubbelt mot utgångspriset, Norrbaggen hade som ung ägt en sådan bil.

Djo
15 september 2016 · 10 157 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Snyggt!

Men, ibland, ibland undrar jag varför alla gamla objekt skall vara blanka. Bilens patina vittnar om historiens gång, den speglar oss själva, vi blir ju inte yngre!!

Sålde igår min ascona Berlina till Norge, köparen åkte ToR 210 mil (en övernattning) för att hämta min patinerade opel. vinyltaket var sprucket, lacken var eländig och innertaket hade en reva. Jag fick dubbelt mot utgångspriset, Norrbaggen hade som ung ägt en sådan bil.

Beror ju helt klart på hur patinerade dom är men om man måste bytta ut halva bilen pga rost så kan man inte riktigt köra patina stuket längre.

sen beror det på patinan en solbränd lack är läckert på rätt bil men rost murken lack och dyligt blir snabbt bara äckligt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Maxat_1
15 september 2016 · 584 Inlägg

Carlén skrev:
Snyggt jobbat som vanligt, har nya emblem 122S för skärmarna om du skulle behöva, Har också en Sport-66 på lager som inväntar renovering smile

Tack smile . Jag har kvar original emblemen, de är inte i perfekt skick. Hör kanske av mig om det blir aktuellt.
Ser fram imot den projekttråden med 66'an smile

Maxat_1
15 september 2016 · 584 Inlägg

Djo skrev:

tommyhjortasen skrev:
Snyggt!

Men, ibland, ibland undrar jag varför alla gamla objekt skall vara blanka. Bilens patina vittnar om historiens gång, den speglar oss själva, vi blir ju inte yngre!!

Sålde igår min ascona Berlina till Norge, köparen åkte ToR 210 mil (en övernattning) för att hämta min patinerade opel. vinyltaket var sprucket, lacken var eländig och innertaket hade en reva. Jag fick dubbelt mot utgångspriset, Norrbaggen hade som ung ägt en sådan bil.

Beror ju helt klart på hur patinerade dom är men om man måste bytta ut halva bilen pga rost så kan man inte riktigt köra patina stuket längre.

sen beror det på patinan en solbränd lack är läckert på rätt bil men rost murken lack och dyligt blir snabbt bara äckligt.

Japp. Patina är fräckt till en viss grän, efter det måste man göra större ingrepp smile

Maxat_1
15 september 2016 · 584 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Snyggt!

Men, ibland, ibland undrar jag varför alla gamla objekt skall vara blanka. Bilens patina vittnar om historiens gång, den speglar oss själva, vi blir ju inte yngre!!

Sålde igår min ascona Berlina till Norge, köparen åkte ToR 210 mil (en övernattning) för att hämta min patinerade opel. vinyltaket var sprucket, lacken var eländig och innertaket hade en reva. Jag fick dubbelt mot utgångspriset, Norrbaggen hade som ung ägt en sådan bil.

Tack. Håller med dig att patina är också fint men till en viss gräns smile
Grattis till försäljningen

Maxat_1
17 september 2016 · 584 Inlägg

Fortsättningsvis kommer det att bli rostlagningsbilder i varierande mängd och frekvens wink. Bilderna får tala för sig själva... Detta är ett roligt jobb då bilen aldrig har varit lagad innan dvs inga gamla lagningar att ta bort smile.
Målet med rostlagningen är givetvis att bilen skall bli rostfri men det skall häller inte gå att se att den har rostlagads. Det är en kul utmaning som gör att man inte kan stressa sig igenom detta momentet i renoveringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106265/106265-c956275c8a3f3985addb1d252de9a495.jpg

Diskret
17 september 2016 · 90 Inlägg

Kommer bli kanon det här!
Ser fram emot att följa ditt projekt i vinter.
Själv ska jag riva ner bakvagnen på Amazonen men det blir inte föränn säsongen är över.

tommyhjortasen
21 september 2016 · 1 049 Inlägg

Tack Maxat. Då jag ägt en 122 S -66 följer jag ditt jobb. Angående patina, det finns ett mycket stort och växande intresse. Några bilar till finns i Mor och Fars garage.

Maxat_1
26 september 2016 · 584 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106265/106265-7d3709fb8d3c6d9fa9a8a228d8f5ca3d.jpg

Djo
27 september 2016 · 10 157 Inlägg

Snyggt lagat smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Maxat_1
27 september 2016 · 584 Inlägg

Djo skrev:
Snyggt lagat smile

Tackar smile Märkligt rostställe för att vara Amazon...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang