Länkarm volvo s60

LocKtar Herr
12 augusti 2014 · 1 722 Inlägg

Fråga!

Är det samma länkarm på en volvo s60 02- som vilken volvo 850 som helst?
Tror jag läste det någonstans, biltema har ju länkarmar för 500kr st, volvo tog 1600.. Hur hade ni gjort?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Marlboroman
12 augusti 2014 · 8 233 Inlägg

850 och S60 har helt olika armar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lindh
12 augusti 2014 · 1 064 Inlägg

Jag hade köpt orginal länkarmar.
Gjorde det och pressade i poly-bussningar istället när jag bytte.

Vet att det även finns sådant på www.mekanika.se exempelvis, som har rätt bra priser har jag för mig.

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".
LocKtar Herr
12 augusti 2014 · 1 722 Inlägg

Vart kan man köpa prisvärda länkarmar som passar den bilen? finns det någon utländsk sida som är billigare?
Eller är det 900kr på "skruvat.se" man får lägga ut? Sen läste jag nåt om att man var tvungen o göra en framvagnsinställning efter det?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Lindh
12 augusti 2014 · 1 064 Inlägg

LocKtar skrev:
Vart kan man köpa prisvärda länkarmar som passar den bilen? finns det någon utländsk sida som är billigare?
Eller är det 900kr på "skruvat.se" man får lägga ut? Sen läste jag nåt om att man var tvungen o göra en framvagnsinställning efter det?

Några exempel:
www.mekanika.se
www.skruvat.se
www.vparts.se

Finns många "eftermarknads" att köpa ifrån, ligger nog runt 900:-
hjulinställning behövs generellt inte göras när man byter länkarm.

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".
LocKtar Herr
12 augusti 2014 · 1 722 Inlägg

Lindh skrev:

LocKtar skrev:
Vart kan man köpa prisvärda länkarmar som passar den bilen? finns det någon utländsk sida som är billigare?
Eller är det 900kr på "skruvat.se" man får lägga ut? Sen läste jag nåt om att man var tvungen o göra en framvagnsinställning efter det?

Några exempel:
www.mekanika.se
www.skruvat.se
www.vparts.se

Finns många "eftermarknads" att köpa ifrån, ligger nog runt 900:-
hjulinställning behövs generellt inte göras när man byter länkarm.

//Lindh

Tack!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
dasboot
12 augusti 2014 · 441 Inlägg

Passa på att byta spindelled, styrleder och krängningshämmarstaget. De brukar ge upp samtidigt som länkarmen. Då det blir mer påfrestningar på de andra bussningarna när länkarmarna är slut. Du tar nästan loss alla de delarna när du byter länkarmarna.

Ababa
12 augusti 2014 · 55 Inlägg

Plocka ett par länkarmar på nån skrot och pressa i Powerflex bussningar istället, köpte skruvats länkarmar förut och 1 sprack i godset vilket gjorde bilen ganska trafikfarlig.

Volvo XC70 (2008)
Jungmar
12 augusti 2014 · 847 Inlägg

Ababa skrev:
Plocka ett par länkarmar på nån skrot och pressa i Powerflex bussningar istället, köpte skruvats länkarmar förut och 1 sprack i godset vilket gjorde bilen ganska trafikfarlig.

Samma hände mig med Biltemas, bytte inför besiktning ett år, året efter, efter 500 mil, fick jag anmärkning på spricka i länkarm.

caromania Forummoderator
13 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Är detta vanligt förekommande på S60? Efter hur många mil kan man räkna med detta och vad slutar notan på?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
LocKtar Herr
13 augusti 2014 · 1 722 Inlägg

Inte jag som skulle ha, syrran som behövde.. hon har redan beställt. Blir väl jag som får montera dom istället:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
xXSammy
13 augusti 2014 · 6 578 Inlägg

caromania skrev:
Är detta vanligt förekommande på S60? Efter hur många mil kan man räkna med detta och vad slutar notan på?

Länkarmen i sig behöver i stort sätt aldrig bytas, Volvo säljer lösa bussningar. smile
Bussningarna lever allt ifrån 10 till 20 tusen mil, spindelleden det samma. (Men den sitter fast på spindeln, länkarmen berörs inte)

Men det kostar ju att ligga på topp..bättre med billigt och byta ofta än att kosta på en bussning för 300 spänn. wink

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 augusti 2014 · 13 748 Inlägg

dom är inget roliga att byta bussning på ialfall inte den med plattan oftast lättare och smidgare att klappa upp en ny länkarm.  vanligt fel är det helt klart.

ett tips smörj på bultarna till länkarmarna redan nu!

passa även på att byt spindeleden när man endå är där och river..liten kostnad när det endå är isär.

glöm inte bort att hålla koll på drivaxeln. den hoppar isär skitlätt!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Ababa
13 augusti 2014 · 55 Inlägg

För guds skull, släng inte volvo original länkarmarna.

Volvo XC70 (2008)
dasboot
13 augusti 2014 · 441 Inlägg

Growe skrev:
dom är inget roliga att byta bussning på ialfall inte den med plattan oftast lättare och smidgare att klappa upp en ny länkarm.  vanligt fel är det helt klart.

ett tips smörj på bultarna till länkarmarna redan nu!

passa även på att byt spindeleden när man endå är där och river..liten kostnad när det endå är isär.

glöm inte bort att hålla koll på drivaxeln. den hoppar isär skitlätt!

Been there done that, tar en jävla massa tid och man får fetta i  allt ordentligt för att få ihop den. Så undvik gärna att dra ut den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang