Snik-sleeper Volvo 244 -79.

244 från 79 ska bli en snik-sleeper med hjälp av en b230fk 190hk motor m.m.
  • 93 Följare
  • 74 557 Visningar
  • Projektet avslutat 2 augusti 2017
Budadi
17 januari 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
Jävligt tråkigt att det har stannat upp hmm
Hoppas du hittar någon som kan komma och hjälpa dig! Skulle kunnat gjort det om inte piteå låg så jävla långt borta xD
2.5" är schysst! Ska du köra med eller utan ljuddämpare/katt sen?

Var bra med kräm i mc'n iaf! cool

Hehe tack:) Beror på hur bilen låter med avgassystemet, inte provstartat med det än tongue Men ska jag trimma motorn mer så vet jag iaf att kat ryker tongue

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
and3r5son
18 januari 2015 · 176 Inlägg

inte vara lathöna, nog fixar du elen om du läs på ordentligt big_smile

Budadi
18 januari 2015 · 170 Inlägg

and3r5son skrev:
inte vara lathöna, nog fixar du elen om du läs på ordentligt big_smile

Beställde faktiskt en Thorsells/autoinfo idag. Så man får ju se tongue Har mailat ett företag i stan också som tydligen ska va bra på bilel. Ska släpa kärran till morsans garage till veckan, mitt garage är ju ett kallgarage sad

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
19 januari 2015 · 170 Inlägg

Ska lägga upp bilder på hur bilen ser ut för tillfället, så fort jag får tillbaka min telefon från reparation. Söka upp förlegade digitalkameror ids jag inte. Hehe.

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
23 januari 2015 · 170 Inlägg

Har fått in bilen i ett varmgarage nu. Trångt så förbannat är det dock. Ska försöka fixa lite grejer nu imorrn-Söndag. Kvar att göra är att byta ett rör/rören till värmepaketet som går genom torpedväggen för ena blev mos när motorn lyftes i (lol). Skruva fast växellådan, byta gaswire till en som ska sitta på 240 med b230f (tror jag?), röret som går över topplocket, tror det är till vevhusvent elller så, är mystiskt försvunnet. Sen lite elpill som en kille kika på idag, verkar inte vara värst avancerat men jag rör det helst inte själv. Sen se om lmm+filter ryms ovanför spolarvätskebehållaren.

Prövade även att starta bilen med nya avgassystemet, dock bara typ 4-5sek pga är ju ingen glykol i motorn. Gött sound var det iaf!!

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
27 januari 2015 · 170 Inlägg

Varit och skruvat lite idag, samt beställt delar. Hoppas tamefan jag beställt så det passar haha. Gaswire volvo 240 b230f, nya slangar från motor till värmepaket (här köpte jag 940 slangar), ny kilrem samt vevhusventrör som ligg över topplocket. Skulle komma i slutet av nästa vecka.

Fick iaf dit LMM och filter, fick ju ta bort spolarvätskebehållaren för att rymma det.. Hur lösa det? Sen skruvat fast förkopplingsmotstånd i chassit å nån mer elektronikpryl. Funderar också uti kabeln mellan tändspolen och fördelaren, går den helt enkelt skarva med en annan kabel? Den är ju så kort så jag får inte tändspolen att sitta snyggt.Även fått rören genom torpedväggen fina och fräscha (blev mos när motorn lyftes i). Sen provstarta jag för att se så oljelampan slockna (kopplade alltså lite el) Å ja det gjorde den.

Hittade även 2 slangar jag inte vet vars dom ska, hade tur att sambon kom förbi, men hon hade bara tid att ta två bilder, så senare ikväll ska jag lägga upp bilder på slangarna så får jag hoppas någon kan ge svar på vars dom ska smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
27 januari 2015 · 170 Inlägg

Den där slangen på insuget? Sen är det ju tre rör utan nå på, någon ska väl gå till en klocka på turbon?

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-4065c447288994d64dc9c9d089aef84f.jpg

En slang från en klocka, vars ska den?

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-071127264571dc33b8db80892292a22e.jpg


Mvh/Noob

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
27 januari 2015 · 412 Inlägg

Är den svart med en gul rand?
sånt fall ska den till den el-styrda ventilen för EGR smile
Den på bilden där nere ser väl ut att vara EGR vakum klockan? smile

i och med att EGR'en bara ska vara öppen över ett viss varvtal så styrs den elektroniskt så på besiktningen så drar dom ut slangen till EGR klockan och kopplar på en vakum sug. då ska den gå skit på tomgång tongue
Själv ska jag bara dra in kablarna från den där el-styrningen så att det ser ut som att den är inkopplad wink

Budadi
27 januari 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
Är den svart med en gul rand?
sånt fall ska den till den el-styrda ventilen för EGR smile
Den på bilden där nere ser väl ut att vara EGR vakum klockan? smile

i och med att EGR'en bara ska vara öppen över ett viss varvtal så styrs den elektroniskt så på besiktningen så drar dom ut slangen till EGR klockan och kopplar på en vakum sug. då ska den gå skit på tomgång tongue
Själv ska jag bara dra in kablarna från den där el-styrningen så att det ser ut som att den är inkopplad wink

Jaha okej (jo den är svart med gul rand). Jag har en egr-kabel som ligger på höger sida motorrummet. Den är ej ikopplad, ej heller slangarna på bild men den går fint på tomgång. Är det bara plugga slangarna? Annars får jag lokalisera egr grejen för har ingen aning om vad det var förän nu smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
27 januari 2015 · 412 Inlägg

Budadi skrev:

Dannne11 skrev:
Är den svart med en gul rand?
sånt fall ska den till den el-styrda ventilen för EGR smile
Den på bilden där nere ser väl ut att vara EGR vakum klockan? smile

i och med att EGR'en bara ska vara öppen över ett viss varvtal så styrs den elektroniskt så på besiktningen så drar dom ut slangen till EGR klockan och kopplar på en vakum sug. då ska den gå skit på tomgång tongue
Själv ska jag bara dra in kablarna från den där el-styrningen så att det ser ut som att den är inkopplad wink

Jaha okej (jo den är svart med gul rand). Jag har en egr-kabel som ligger på höger sida motorrummet. Den är ej ikopplad, ej heller slangarna på bild men den går fint på tomgång. Är det bara plugga slangarna? Annars får jag lokalisera egr grejen för har ingen aning om vad det var förän nu smile

Nej den måste vara inkopplad på besiktningen hmm
Men gör som jag så ser det bra ut.
De vill säga att sätta dit den där el-ventil saken och koppla egr och vakum på den. sen drar du bara in kablarna i bilen så ser den inkopplad ut och det blir rätt när dom ska prova om den funkar smile

Budadi
27 januari 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:

Budadi skrev:

Dannne11 skrev:
Är den svart med en gul rand?
sånt fall ska den till den el-styrda ventilen för EGR smile
Den på bilden där nere ser väl ut att vara EGR vakum klockan? smile

i och med att EGR'en bara ska vara öppen över ett viss varvtal så styrs den elektroniskt så på besiktningen så drar dom ut slangen till EGR klockan och kopplar på en vakum sug. då ska den gå skit på tomgång tongue
Själv ska jag bara dra in kablarna från den där el-styrningen så att det ser ut som att den är inkopplad wink

Jaha okej (jo den är svart med gul rand). Jag har en egr-kabel som ligger på höger sida motorrummet. Den är ej ikopplad, ej heller slangarna på bild men den går fint på tomgång. Är det bara plugga slangarna? Annars får jag lokalisera egr grejen för har ingen aning om vad det var förän nu smile

Nej den måste vara inkopplad på besiktningen hmm
Men gör som jag så ser det bra ut.
De vill säga att sätta dit den där el-ventil saken och koppla egr och vakum på den. sen drar du bara in kablarna i bilen så ser den inkopplad ut och det blir rätt när dom ska prova om den funkar smile

Okej, måste bara fatta vars den sitter, lite svårt hemma i soffan smile Men ska å fixa lite på bilen under veckan ändå smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
4 februari 2015 · 170 Inlägg

Var och hämtade delar igår tongue Fick dit nya gaswiren och började sätta dit slangarna till värmepaketet, var förjävla trångt och mejslarna jag hade till hands lirade inte riktigt... Sen ställde jag in generatorn med nya remmen. Garaget jag är i nu är så mörkt och trångt så det som bord ta max 15min tar 1h. Så jag hann inte mkt på de 1½h jag spenderade där. Vet iaf att den laddar som den ska. Sen sökte jag 2 skruvar jag fan inte hitta åt, som ska hålla rören i torpedväggen till värmepaketet, blä. Jaja jag bjuder på en liten uppstart iaf tongue

https://www.youtube.com/watch?v=_ybwbiXJ5xw

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
4 februari 2015 · 412 Inlägg

Roligt med nya saker men fan vad segt med ett trångt garage hmm
Aja, är inomhus iaf wink
Den där svarta röken ser dock lite oroande ut....

Budadi
4 februari 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
Roligt med nya saker men fan vad segt med ett trångt garage hmm
Aja, är inomhus iaf wink
Den där svarta röken ser dock lite oroande ut....

Det kan bero på att jag körde tändningen två gånger innan jag starta den, så pumpen spruta in mer soppa än nödvändigt. Vet ej smile Turbon är inte världens fräschaste heller men den ska jag byta.

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
10 februari 2015 · 170 Inlägg

Inte blivit nå på ett tag eftersom jag både haft annat för mig samt skadat armen då jag trilla från taket då jag skulle skotta det.. Hahaha. När den går använda ordentligt ska jag skruva smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
28 februari 2015 · 170 Inlägg

Efter att armen läkt ihop skruva jag i skotrarna nån dag, och nu haft influensa i en vecka. Därför det står still. Bara bekymmer haha.

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
28 februari 2015 · 412 Inlägg

Inte kul hmm

Budadi
10 april 2015 · 170 Inlägg

Stått totalt jävla still nu ett bra tag. Skadade som sagt armen, fick influensa 2v, magsjuka direkt efter och sen världens jävla förkylning. Inne på 7 veckan sjuk nu, gode less. Man vill ju gärna fixa det sista, och då allt på samma gång.

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
21 april 2015 · 170 Inlägg

Har virrat bort mig. I 240in äre ju 2st slangar till värmepaketet. En som går nedifrån och upp med en kran på, och en som går uppifrån och ner (iaf så jag koppla dom). Vilka slangar från motorn ska vars? Ska den från toppen in i samma rör som den med kran i 240in och den från vattenpumpen in i andra? Alltså ska glykolen gå från toppen in till slangen med kran och slangen från det långa röret från vattenpumpen gå till slangen inne som sitter på toppen av värmepaketet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-3d4977e1b6c9a221c7e568129b8f3c21.jpg

Ska ut å sätt på kilremmarna nu hoppas på snabba svar smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
21 april 2015 · 170 Inlägg

Koppla nog fel för de kmr bara varmluft men men. Hade bilen igång över 5min å den skar då it ihop så det är då en bra början tongue Vet it hur man bäddar in klipp så de blir en länk.

https://www.youtube.com/watch?v=fkey0E8nJyA

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang