Snik-sleeper Volvo 244 -79.

244 från 79 ska bli en snik-sleeper med hjälp av en b230fk 190hk motor m.m.
  • 93 Följare
  • 74 785 Visningar
  • Projektet avslutat 2 augusti 2017
Dannne11
21 april 2015 · 412 Inlägg

Det är väl röret från vattenpumpen som ska in till kranen? smile
Kul att du har kommit igång igen!

Budadi
22 april 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
Det är väl röret från vattenpumpen som ska in till kranen? smile
Kul att du har kommit igång igen!

Svår nöt att knäcka cool

Jepp, fint väder ute å bilen hemma. Kanske blir provtur idag om allt vill sig väl, men jag hoppas inte på för mycket tongue

Senast redigerat av Budadi (22 april 2015)

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
22 april 2015 · 170 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=6nGhs2ziofs

Nu är allt roligt småpiller kvar big_smileneutral

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
22 april 2015 · 412 Inlägg

Tråkig du är som inte börnar wink

Budadi
22 april 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
Tråkig du är som inte börnar wink

Haha jo jag kände mig som en gammel gubb. Men man börj ju bli he å smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
22 april 2015 · 412 Inlägg

Budadi skrev:

Dannne11 skrev:
Tråkig du är som inte börnar wink

Haha jo jag kände mig som en gammel gubb. Men man börj ju bli he å smile

Du får kompensera för det senare cool

Budadi
23 april 2015 · 170 Inlägg

Känns som halva dagen gått åt att veta vars alla vakuumslangar ska gå, tror inte ens jag kopplat rätt nu ändå haha. Har fixat så stereon fungerar. Fäst upp nå kablar, ändrat fästet lite på ic/kylarn så det sitter betydligt bättre nu, tagit ut ett ton med skrot/skräp ur bilen. Mycket småpill kvar. Avgassystemet måste fästas på en punkt till känner jag, för att vara safe. Elfläkten är ej ikopplad, får lösa det asap, känns onödigt att köra runt UTAN tempmätare och utan fläkt. Ska köpa och koppla in oljetrycksmätare, laddtrycksmätare och en tempmätare, den i instrumenteringen är trasig. Tror jag sätter alla mätare i en enkel träkonsoll som jag skruvar fast i mitten på instrumentbrädan. Verkar som den läcker olja från topplockspackningen längst bak vänster sida. Skumt, har efterdragit bultarna. Som sagt mycket småpill kvar ännu, men körde en mil nu på kvällen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-4581526f05f2baff92399ba4b43094d6.jpg

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
24 april 2015 · 170 Inlägg

Hoppas vädret håller i sig, varit lite hagel på förmiddagen. En kompis kommer förbi med svets å rondell så då kanske jag byter reserhjulsbaljan. Har även beställt vattentempmätare med adapter som man sätter på den övre kylslangen och en tryckmätare, får det ikväll! Gött

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
24 april 2015 · 170 Inlägg

Satt dit tempmätare, skönt! Biltemas tryckmätare funka dock it, jävlat stendöd. Deras mätar"hus" passa då bolt-on i skruvhålen för bräd-högtalaren. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-a861097cf64155516135530787056816.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-3b74b3d774a395004c9e8b8b68cde540.jpg

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
25 april 2015 · 412 Inlägg

Varför använder du inte orginal tempmätare? smile
Bara byta givaren i toppen till den från den gamla motorn och koppla in som vanligt

Budadi
25 april 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
Varför använder du inte orginal tempmätare? smile
Bara byta givaren i toppen till den från den gamla motorn och koppla in som vanligt

För att den är trasig! tongue

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
25 april 2015 · 170 Inlägg

Det går inget bra nu haha. Läcker olja ur toppkåpan, kopplingen lev djävul ibland, dumpventilen släpper inte ut nå sen jag pröva koppla den till insuget. Tror jag tar mig några bärs i solen istället smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
25 april 2015 · 170 Inlägg

Röda ringen längst ner till vänster, där rinner det ut olja. På andra sidan ser man att det är dubbel packning (lol), som slutar då jag markerat med en liten ring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-b6dc31dcc8d587dfd5394b20f297a2ab.jpg

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
25 april 2015 · 170 Inlägg

Lite smuttande på bärsen senare kom en blixt från klar himmel. Armen till WG hade ju såklart lossnat, konstigt att den inte dumpade tongue Undra däremot vad det är med kopplingen, surrar ibland när jag sätter kopplingen i botten, slutar när jag släpper upp, och det är inte varje gång heller.

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
26 april 2015 · 412 Inlägg

JAHA! Är det ventilkåpepackningen som läcker! HAHA Uppfattade det som att det var topplockspackningen som läckte xD Men den där är ju bara att byta wink 60kr på feltema wink
Det där med armen verkar vara vanligt. var så på min också!
Kopplingen surrar ibland när du kopplar...  Urtrampningslager? Bytte du den? annars kan det vara den!

Budadi
26 april 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
JAHA! Är det ventilkåpepackningen som läcker! HAHA Uppfattade det som att det var topplockspackningen som läckte xD Men den där är ju bara att byta wink 60kr på feltema wink
Det där med armen verkar vara vanligt. var så på min också!
Kopplingen surrar ibland när du kopplar...  Urtrampningslager? Bytte du den? annars kan det vara den!

Ja de är den, hehe. Har varsamt tagit lös den och tagit bort gamla packningsrester och satt tillbak (kmr köpa ny till veckan) låtit bilen stå på tomgång/gasat lite och det verkar hålla tätt nu. Ja, ska söka reda på nå ståltråd å fästa den. Nej urtrampningslagret är inte bytt.

Om jag startar och kopplar så händer inget, lägger jag i 1an kanske inget händer, drar över 2-3 också kanske på 4an börjar de knorra lite, släpper jag upp kopplingen lite, utan att bilen åker iväg dvs, å trampar ner slutar det. Inte varje gång som sagt bara ibland, vilken växel jag väljer verkar inte ha betydelse tongue

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
27 april 2015 · 412 Inlägg

Skuuuuuummmmmtttt...... Ta bort gummit vid växelgafeln och kolla in så det ser bra ut? smile

Budadi
27 april 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
Skuuuuuummmmmtttt...... Ta bort gummit vid växelgafeln och kolla in så det ser bra ut? smile

Jo någon felsökning blir det framöver. Har läst runt lite och det verkar som urtrampningslagret. Men det är ju olika bud beroende på vars man läser tongue

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
27 april 2015 · 412 Inlägg

Ja det är väl det vanligaste felet om man inte gör som jag gjorde och satte lamellen bak och fram! wink

Budadi
27 april 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
Ja det är väl det vanligaste felet om man inte gör som jag gjorde och satte lamellen bak och fram! wink

Haha. Nu är inte urtrampningslagret satt bak och fram, men min första turbobil (740 såklart) när jag var 18, där hade de satt lagret felväg, gick it så bra att koppla efter några mil tongue

För övrigt böt jag olja&filter idag samt tittade igenom allt för 100e gången, innan jag åkte på en 8-mils tur, inget gick sönder och bilen gick sött. Skönt. Däremot håller inte ventilkåpspackningen 100% tätt så den blir det att byta.

Det här måste jag göra något åt känner jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-1738104d14b82439542a779308758b5c.jpg

Senast redigerat av Budadi (27 april 2015)

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang