Snik-sleeper Volvo 244 -79.

244 från 79 ska bli en snik-sleeper med hjälp av en b230fk 190hk motor m.m.
  • 93 Följare
  • 74 869 Visningar
  • Projektet avslutat 2 augusti 2017
Dannne11
28 april 2015 · 412 Inlägg

Nä vad då da? Ser ju as proffsig ut wink

Djo
28 april 2015 · 10 157 Inlägg

Stilig fast sättning hoppas den är provisorisk. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
nameless
28 april 2015 · 181 Inlägg

äh projektet heter ju Snik-sleeper, mer snik blir de väll inte, skruv är dyrt ! wink

Volvo 945 "Busisen" (1998)
Budadi
28 april 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
Nä vad då da? Ser ju as proffsig ut wink

Haha, Jepp. Tror jag skulle få beröm på besiktningen hehe..

Djo skrev:
Stilig fast sättning hoppas den är provisorisk. wink

Det hoppas jag med haha!!

nameless skrev:
äh projektet heter ju Snik-sleeper, mer snik blir de väll inte, skruv är dyrt ! wink

Det är sant, man tager vad man haver, så länge det är gratis cool Å nu råkas jag ha ett tiotals meter kabel och massor med skruvar, så det kommer inte kosta något att byta plats på tändspolen.. Hehe.

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
28 april 2015 · 170 Inlägg

Ja, vad ska man säga. Åkte me 244an till stan idag och handla en ventilkåpspackning. Sen starta den inte, kabla igång den och åkte hem. Laddlampan lyser inte, men den laddar ej. Har läst att ifall lampan är trasig får inte generatorn någon signal å då laddar den inte (iaf med original 940 instrument, har ju 240ins nu så vet inte om det spelar ngn roll ens), men nu är inte lampan trasig. Bara problem big_smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
29 april 2015 · 412 Inlägg

http://i228.photobucket.com/albums/ee197/borisbulldog/Densowiring-1.jpg

http://www.audi200.se/aladdin/bilder/generator/back.jpg

Vad har du för uttag på din generator? Du bore ha något liknande den andra bilden om det är någon gammal volvo generator. D+ ska vara kopplad till minus polen på lampan och lampan ska ha +12v när tändningen är på. Lyser lampan när du sätter på tändningen? Om ja så mät på D+ när bilen är igång, Du ska ha +12v eller mer där.
Om det också funkar så är nog kollektorn i generatorn slut (eftersom du hade bytt kol?) då är det bara att byta hmm
Kontrollera även så du har bra kontakt på kabeln mellan generatorn/batteriet/startmotorn (beroende på hur den är kopplad) och så ska det sitta en jordkabel från generatorns hölje ner till ena motorfästet på blocket har jag för mig! smile

Edit: Feltema FTW cool

Senast redigerat av Dannne11 (29 april 2015)

Djo
29 april 2015 · 10 157 Inlägg

Ja ladlampa måste funka annars laddar inte generatorn gäller alla bilar (vet ej om likströms generatorn kräver det också dock är det stenålder)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Budadi
30 april 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
http://i228.photobucket.com/albums/ee19 … ring-1.jpg

http://www.audi200.se/aladdin/bilder/generator/back.jpg

Vad har du för uttag på din generator? Du bore ha något liknande den andra bilden om det är någon gammal volvo generator. D+ ska vara kopplad till minus polen på lampan och lampan ska ha +12v när tändningen är på. Lyser lampan när du sätter på tändningen? Om ja så mät på D+ när bilen är igång, Du ska ha +12v eller mer där.
Om det också funkar så är nog kollektorn i generatorn slut (eftersom du hade bytt kol?) då är det bara att byta hmm
Kontrollera även så du har bra kontakt på kabeln mellan generatorn/batteriet/startmotorn (beroende på hur den är kopplad) och så ska det sitta en jordkabel från generatorns hölje ner till ena motorfästet på blocket har jag för mig! smile

Edit: Feltema FTW cool

Lampan lyser när tändningen är på ja., sen slocknar den när jag startar bilen. Ok så D+ och sen jorda mätarn i chassit bara? Nej jag har ej bytt kol Jag har kollat kablarna och hittade inget som antyder på att det har något med det att göra. Däremot prövade jag imorse att knacka på generatorn lite lätt med en hammare medans jag mätte spänning över batteripolerna (bilen var igång såklart) då hoppade spänningen upp från 12,2V till 13,3-13,6v. Sen körde jag en sväng, då låg den på ca 13v, knacka lite, ner till 12,7 sen upp till 13,4. Ska ta lös den i helgen, har även hittat en beggad till bra pris som jag kanske köper.

Såhär ser den ut baktill

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105928/105928-f84309e27952d468f0ac51dde9fe063b.jpg






Djo skrev:
Ja ladlampa måste funka annars laddar inte generatorn gäller alla bilar (vet ej om likströms generatorn kräver det också dock är det stenålder)

Ok, men min lampa funkar smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Dannne11
30 april 2015 · 412 Inlägg

Men skruva bort kablarna baktill och ta bort plastkåpan så byter du bara kolen! smile
Sitter med 2 skruvar bara och kostar typ 100kr på feltema smile

Budadi
30 april 2015 · 170 Inlägg

Dannne11 skrev:
Men skruva bort kablarna baktill och ta bort plastkåpan så byter du bara kolen! smile
Sitter med 2 skruvar bara och kostar typ 100kr på feltema smile

Ja, men då äre ju sträckan till feltema som kostar pengar, 14mil t&r. Billigaste i stan var typ 325kr, generatorn ja hittat är billigare smile Jaja jag kmr ju ta lös den och kolla kolen i vilket fall, men kan den börja ladda för att man klappar till den om kolen är dålig? Aldrig varit med om förr iaf big_smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
6 maj 2015 · 170 Inlägg

Hade tänkt fixa på 240in idag, men.. trodde jag mördade stand-in-bilen, Volvo 740. Den bara dog efter en fisketur ala hårdkörning efter en någorlunda lerig och blöt väg. Nåväl fick igång rackel-740in och hant iaf pröva laddtrycksmätaren i 240in, som jag trodde, 0,3bar dvs original (fick nya mätaren igår, den förra var ju död från förpackning...). Nåja, blir att fixa längre slang till mätaren, så den går att montera i mätarhuset, samt byta ventilkåpspackning och checka generatorn när vädret tillåter, kan bli imorgon, vem vet smile

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
18 maj 2015 · 170 Inlägg

Jag har bytt ventilkåpspackningen och det verkar ha blivit torrt och fint, droppade som sagt lite förr.

Idag är det bra väder och jag hade tid att skruva lös kolet (även fixat med motorcykeln), ja vad märker jag då, jo muttern på B+ satt ju för satan LÖST! Skruvade fast den, mätte spänningen över polerna med bilen igång, 14,2v..... roll

Ska snart in till stan och lämna fälgar det ska sommardäck på, gött. Sen blir det att börja fundera hur jag enklast och billigast fixar ytrosten. Har fixat ytrost och lackat om en bil förr, men nu blir det inte omlack. tongue

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
16 maj 2016 · 170 Inlägg

Har inte gjort så mycket med bilen senaste året förutom att kört den haha! Köpte dock ett fräschare turboaggregat förra veckan som jag skruva dit igår (det förra hade INTE många mil kvar, blårök något fruktansvärt), har bara hunnit köra den 4mil efter det och jag tror det är ett litet oljeläckage från en packning, hade lite bråttom när jag böt aggregatet. Ska ut och kolla på det i eftermiddag, nu laddar jag 0,75 bar, blev lite skillnad motför 0.3bar.., undra bara hur länge en soppapump från en 89as 240 pallar... Pumpen i tanken har aldrig fungerat..lol

Edit: Självklart spanade jag efter ett så billigt agg som möjligt, ska ju snålas! Betalade 520kr med frakt haha!

Senast redigerat av Budadi (16 maj 2016)

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Budadi
18 juli 2017 · 170 Inlägg

Så var dagen äntligen kommen att jag fick tummen ur och registreringsbesikta den.

Är ju lite trångt för original spolarvätskebehållaren, men biltemas 1,5liters funka bra att besikta med, satte den med kattstrypare i motorrummet bara.

Hade tid imorse och den är nu reggad! Däremot fick jag några skitenkla 2or på vanliga besiktningen efteråt. Så man kan väl säga att allt är klart nu 😀

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang