Har redan gjort några inlägg här men vill tilläga några saker.
Jag tog upp denna fråga med min bror, han har kört taxi i Umeå några år och där går bilarna cirka 12 000 mil per år, han är naturligtvis inte själv om att köra alla dessa mil, men han kör ganska mycket. Han har kört flera olika märken så som audi, mercedes, volvo, opel och saab, alla av årsmodell 2010 på ett ungefär. De han tyckte var bäst var mercedes och volvo, dels för lasturymmet var bäst i dessa bilar, men mycket för att han tyckte att de hade bäst komfort av alla dessa. Detta betyder inte att dom andra är dåliga utan han tyckte att dessa var bäst, speciellt vid långkörning. Volvos förbrukning har det vart en del diskussion om här, men det roliga är att av dessa taxibilarna så har volvon lägst förbrukning.
värt att nämna är att han är cirka 1.90 lång och behöver en ganska stor bil för att sitta bra.
Jag är själv 193 cm och det behöver vara ganska gott om plats för att jag ska sitta bra i en bil, jag har därför svårt att sitta komfortabelt i mindre bilar. Kompisens föräldrar köpte för ett tag sedan en 5 dörrars opel corsa och när vi satte oss i den så blev den i princip 2 sittsig(Vi är ungefär lika långa). Bara för att den bilen inte passade så bra till oss så passar den säkert väldigt bra för någon annan. Det beror ju på vad man ska ha bilen till. Jag hade absolut överlevt med en småbil, men ska jag pendla och åka långa sträckor så tycker jag att det är viktigt att sitta bra och att det är bra komfort i bilen - även i högre hastigheter.
Hoppas att mitt resonemang hjälpte lite iaf, du får såklart köpa vilken bil du vill och jag tänker inte döma ut några andra bilmärken, jag påstår inte heller att volvo är den bästa bilen för alla människor och alla tillfällen bara för att jag äger en volvo och trivs bra med den.