Ford sierra från 90 som ska få smaka laddtryck av en trimmad Saab 2.0T. Bakom Saab-motorn ska en Opel omega-låda ta plats, som till sist för ut kraften till hjulen via en förstärkt Ford-originalbakaxel. Motorrenovering och annat jobb så som bromsar, hjulupphängning och lackering tillkommer också innan monstret får möta asfalt för första gången. Gå in och prenumerera för att följa oss (Roadkills performance) i jakten på att få en gammal Ford att utvinna över 400whp med en Saab-motor! / Stefan
Mycket har nu hänt dom 2senaste helgerna. Nya vebtilfjädrar har monterats toppen sitter på plats ny kedja och släpar är på plats så nu är hela motorn klar för att börja passas in i karossen. Fler bilder kommer när motorn är under huven och festerna ska börja byggas!
Nu va det ett bra tag sen jag laddade upp liter bilder på mitt härliga projekt! om någon undra så har jag inte tröttnat och lagt ner det har runnit på bra sen sist. nu är allt klart och motorn ska bara sättas i bilen sen kan grenrör byggas samt så ska elen kopplas in. här kommer lite bilder på hur det ser ut än så länge!
som ni ser har växellådan monterats och motor fästerna är monterade det som skall göras nu inom kort är att allt ska måttas in i bilen och svetsas. fick även kapa av lite av fästet där generatorn och servo pumpen sitter. men det blev bra till slut
Härligt med fler som kör svenska krafter i en tysk bil de gillas!
Det har stått lite still nu över sommaren man jag håller just nu på och bygger nytt oljetråg så helt still står det inte.
det är ganska mycket som måste byggas om nya motorfästen, nytt oljetråg termostathuset måste svetsas om insuget måste byggas om om man inte ta ett från saab 900 eller og 9-3.
Jag kommer kära med sachs tryckplatta och en 4 puckad sinterlamell.
så det är lite som måste göras om men bar kör hårt och öppna ett projekt så man får se allt!
Här är en underbar bild på de omsvetsade termostat huset så jag slipper dra kylaslangarna in i kupen;)
Mer bilder kommer inom kort. det som har hänt är att motorn sitter nu mer i bilen och oljetråget håller på att byggas. mycket plock och trångt blir det men skam den som ger sig!
ja har man en tajt budget och gå efter så far man tänka efter mer än en gång. mitt spårade ut redan från start. det skulle bara blivit en original Saab motor från början men så blev det inte i detta fallet!
Klart det är ett fränt bygge och fränare kommer det att bli om inte annat vid ett rödlyse!
mer bilder kommer komma upp så snart oljetråget är klart!
Det går framåt. Har haft massa strul och tankar om hur jag gör med sumpen. Och som alla vet så. Finns de ju alltid massa andra måsten som måste göras me men det går framåt bilder kommer snart upp:)
Ja det är den stora tanken vi har just nu, vet inte redigt vilka bromsar jag ska köra med. Mén har nu funderat på att slänga ut inredningen och bygga klätterställning i den. Frågan är ju bara om det blir ännu jobbigare och regga bilen då?
Ja det är ju roliga projekt och ännu roligare kommer det att bli när den är klar. Ja jag har sparat bromsar från den bilen jag tog motorn från så de borde inte va några stora problem fram men bak är det trummor så är blir det lite mer jobb med det. Men som Gunde säger inget ting är omöjligt!!
Jag har sökt runt lite och pratat med folk som har lite mer erfarenhet än vad jag har. Och vissa av dom tro att jag får bygga bur i bilen och att andra dämpare och fjädrar blir ett krav. Men det borde inte va några stora problem och lösa de kan man få i motorn i bilen så ska det gå och regga den. Min tanke har varit ända sen början att det ska se helt och snyggt ut under huven och inga idiot lösningar bättre och tänka en gång extra än att bara köra på.
Ja det ända som skiljer karosserna är att dom med V6an har skivor bak och lite större skivor fram. Och min hade en 2,0a i och det blir det nu me med lite vassare bestyckning
Tjena. jag har varit väldigt dålig på att uppdatera mitt projekt här på garaget. men det har inte stått still! många bilder kommer att komma upp under dagen / kvällen. MVH Stefan ( RKP)
Mycket kul har hänt under årets gång, och mycket har spårat ut och andra tankar och funderingar har kommit upp. jag skriver inte så mycket om varje bild men detta har blivit gjort!
Röret som ni ser är sugröret till oljepumpen
Jag har även byggt dit en ny behållare till kylarvattnet och det ni ser uppe på locket är en ventil som öppnar för övertryck vid 1.1bar
Som ni ser på dom bilderna här ovan så sitter det en turbo som heter TD06-20G men även detta blev det ändring på i grevens tid innan allt blev svetsat. nu sitter det en Billet 58/58 turbo på som fyller ut motorrummet galant
Jag har fått bygga om kardanaxeln så jag kan ha opels framdel med fords bakdel och så här bra blev det!
Jag vill sist men inte minst tacka Jojje för all hjälp med svetsandet på grenröret som blev grymt bra. en sak har jag lärt mig under resan varför vara envis och inte ta emot hjälp och istället prova fram och komma på att det inte kommer hålla så svetsningen av grenröret bestämde jag mig för att ta hjälp med. men allt annat svetsjobb har jag stått många timmar och kämpat ihop själv.
Ja den svetsaren va inte dålig;) ja de har hänt mycket men är tyvärr mindre duktig på att skriva här på projektet men som sagt ska ta mig i kragen och bli bättre på det.