Ford sierra med vassare bestyckning

Ford sierra från 90 som ska få smaka laddtryck av en trimmad Saab 2.0T. Bakom Saab-motorn ska en Opel omega-låda ta plats, som till sist för ut kraften till hjulen via en förstärkt Ford-originalbakaxel. Motorrenovering och annat jobb så som bromsar, hjulupphängning och lackering tillkommer också innan monstret får möta asfalt för första gången. Gå in och prenumerera för att följa oss (Roadkills performance) i jakten på att få en gammal Ford att utvinna över 400whp med en Saab-motor! / Stefan
  • 81 Följare
  • 46 389 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 maj 2018
FRAS
9 mars 2015 · 70 Inlägg

Snyggt!!! Hoppas vi på lite fart i maskinen till sommaren smile

Kanske står i tråden men vad skall du köra med för turbo och spridare?

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Stiffe_J
9 mars 2015 · 74 Inlägg

Ja klart vi hoppas på fart i maskinen wink

Jag har tänkt köra med en gt30 Kina turbo och ett par 875 spridare. Får se om de kan bli bra eller hur de det blir

FRAS
9 mars 2015 · 70 Inlägg

Deka 875 är jättebra och en Kina gt30 kör jag på Mercan och den har levererat 2.5bar utan att protestera så det skall nog inte vara några problem smile

Mappar bilar på F-tune Performance
Mercedes C220D "smidd diesel" (1993)
Stiffe_J
10 mars 2015 · 74 Inlägg

Härligt då får det nog bli sånna och en sån turbo;) och lite stålomspunna slangar till allt har jag tänkt mig;)

Stiffe_J
14 maj 2015 · 74 Inlägg

Nu va det ett bra tag sen jag laddade upp liter bilder på mitt härliga projekt! om någon undra så har jag inte tröttnat och lagt ner det har runnit på bra sen sist. nu är allt klart och motorn ska bara sättas i bilen sen kan grenrör byggas samt så ska elen kopplas in. här kommer lite bilder på hur det ser ut än så länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-5da8cee9dd37218c90df383f3221ea99.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-212de8d609909433f823d3784b3ae8a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-2f16f50997fa2c1710c6d1aba6e501da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-b9b69d4042567f3bcc7435c0506094d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-146f4987172f54e3d300e760d9b0458e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-f3e009bcb66c6697991b90a65508e3eb.jpg

som ni ser har växellådan monterats och motor fästerna är monterade det som skall göras nu inom kort är att allt ska måttas in i bilen och svetsas. fick även kapa av lite av fästet där generatorn och servo pumpen sitter. men det blev bra till slut

Jonthengberg
14 maj 2015 · 274 Inlägg

Härligt! Fortsätt så smile

Saab 9000 Turbo "Bruksbilen" (1988)
TheMan89 MR Andersson
6 augusti 2015 · 1 229 Inlägg

Hur går det för dig?

Har under kvällen vart och hämtat en 9000cs med 2.0T som skall ta plats i min sierra kombi smile

Dock blir det inte lika serriöst som ditt men lär nog bli kul ändå.

Hur mycket är det som man måste bygga om?

Kan man få en bättre bild på motorfästen?

Hur passa lådan? vilket svänghjul/koppling kör du med?

Volkswagen Amarok "3.0 v6 Aventura" (2018)
BMW 318i "Alpinan" (1991)
Stiffe_J
15 augusti 2015 · 74 Inlägg

Härligt med fler som kör svenska krafter i en tysk bil de gillas!

Det har stått lite still nu över sommaren man jag håller just nu på och bygger nytt oljetråg  så helt still står det inte.

det är ganska mycket som måste byggas om nya motorfästen, nytt oljetråg termostathuset måste svetsas om insuget måste byggas om om man inte ta ett från saab 900 eller og 9-3.

Jag kommer kära med sachs tryckplatta och en 4 puckad sinterlamell.

så det är lite som måste göras om men bar kör hårt och öppna ett projekt så man får se allt!

Stiffe_J
15 augusti 2015 · 74 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-b8123cbd7ae01dc587218869b6bcd57c.jpg

Här är en underbar bild på de omsvetsade termostat huset så jag slipper dra kylaslangarna in i kupen;)

Mer bilder kommer inom kort. det som har hänt är att motorn sitter nu mer i bilen och oljetråget håller på att byggas. mycket plock och trångt blir det men skam den som ger sig!

TheMan89 MR Andersson
15 augusti 2015 · 1 229 Inlägg

Mitt projekt kommer hållas på en väldigt tajt budget då jag redan har ett projekt som kostar på tok för mycke tongue

Är det ett måste o svetsa om tråget?

wBes
15 augusti 2015 · 405 Inlägg

Blir så ruskigt hårt så det finns inte, en Cosworthad Sierra sedan med preppad B234R motor är ordentligt jävla upphetsande. Kör hårt!

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Stiffe_J
16 augusti 2015 · 74 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-a297e24fd259fbcf1b057ed8e7f18308.jpg

En vanlig dag i garaget


https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-e1582ac242e0f1b1e3eec4a1b36061b0.jpg

Påbörjat bygget av motorfästerna


https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-bdbfd22719167432a3ad588f747fd8ed.jpg

Då va dom nästan klara

https://www1.garaget.org/gallery/images/187/186924/186924-409751feaad1def4f23afeeb85e2b9e1.jpg

Och där va den i!

ja har man en tajt budget och gå efter så far man tänka efter mer än en gång. mitt spårade ut redan från start. det skulle bara blivit en original Saab motor från början men så blev det inte i detta fallet!

Klart det är ett fränt bygge och fränare kommer det att bli om inte annat vid ett rödlyse! wink

mer bilder kommer komma upp så snart oljetråget är klart!

r3vamped bilfamiljen @facebook
16 augusti 2015 · 94 Inlägg

Jag hakar på här! Kommer nog bli skoj big_smile

Kika gärna in mitt projekt - Ford Sierra XR4i, busbilsbygge!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=305735
Stiffe_J
16 augusti 2015 · 74 Inlägg

Klart det kommer bli skoj; )

wBes
24 september 2015 · 405 Inlägg

Hur går det egentligen? Har du funderat någe mer på hur du ska regga bilen? smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Stiffe_J
26 september 2015 · 74 Inlägg

Det går framåt. Har haft massa strul och tankar om hur jag gör med sumpen. Och som alla vet så. Finns de ju alltid massa andra måsten som måste göras me men det går framåt bilder kommer snart upp:)

Ja det är den stora tanken vi har just nu, vet inte redigt vilka bromsar jag ska köra med. Mén har nu funderat på att slänga ut inredningen och bygga klätterställning i den. Frågan är ju bara om det blir ännu jobbigare och regga bilen då?

wBes
27 september 2015 · 405 Inlägg

Stiffe_J skrev:
Det går framåt. Har haft massa strul och tankar om hur jag gör med sumpen. Och som alla vet så. Finns de ju alltid massa andra måsten som måste göras me men det går framåt bilder kommer snart upp:)

Ja det är den stora tanken vi har just nu, vet inte redigt vilka bromsar jag ska köra med. Mén har nu funderat på att slänga ut inredningen och bygga klätterställning i den. Frågan är ju bara om det blir ännu jobbigare och regga bilen då?

Har själv funderat länge på ett liknande projekt, och det stora problemet är ju hur man ska regga grejerna.. Spontant känns det som att bromsar från Saab 9000 borde passa relativt bra då det iallafall är samma bultmönster.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Stiffe_J
27 september 2015 · 74 Inlägg

Ja det är ju roliga projekt och ännu roligare kommer det att bli när den är klar. Ja jag har sparat bromsar från den bilen jag tog motorn från så de borde inte va några stora problem fram men bak är det trummor så är blir det lite mer jobb med det. Men som Gunde säger inget ting är omöjligt!!

wBes
27 september 2015 · 405 Inlägg

Stiffe_J skrev:
Ja det är ju roliga projekt och ännu roligare kommer det att bli när den är klar. Ja jag har sparat bromsar från den bilen jag tog motorn från så de borde inte va några stora problem fram men bak är det trummor så är blir det lite mer jobb med det. Men som Gunde säger inget ting är omöjligt!!

Har du rätt i! Har du koll på vad som mer behöver byggas om för att kunna SFRO-regga bilen bortsett från bromsar?

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Stiffe_J
27 september 2015 · 74 Inlägg

Jag har sökt runt lite och pratat med folk som har lite mer erfarenhet än vad jag har. Och vissa av dom tro att jag får bygga bur i bilen och att andra dämpare och fjädrar blir ett krav. Men det borde inte va några stora problem och lösa de kan man få i motorn i bilen så ska det gå och regga den. Min tanke har varit ända sen början att det ska se helt och snyggt ut under huven och inga idiot lösningar bättre och tänka en gång extra än att bara köra på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang