Volvo 945 LTT REVOLVOLUTION

Målet är att göra en roligare familjebil utav min idag rätt slöa 945 Classic.
  • 40 Följare
  • 14 070 Visningar
  • Projektet avslutat 25 mars 2021
burnin_rubber
12 december 2014 · 220 Inlägg

Jaha då var det väl dax att göra slag i saken igen...alltså dra igång ett nytt projekt.
Jag tröttnade på Garaget.org ordentligt för något år sedan och drog mig härifrån..nu är jag tillbaka med ett nytt nickname och ny vagnpark.

Objekt: Volvo 945 LTT Classic
Årsmodell:1998

Fin och väldokumenterad bil som rullat 27500mil idagsläget.
2 ägare inkl mig.
Vad vill jag få ut av projektet:
Idag har jag en körvänlig bil som tar mig och familjen från A till B utan krångel men saknar den där lilla extra knuffen i bilen samt att jag och min son (inte min fru) gillar att åka på tvären och att bränna däck...
Så tanken är att hålla bilen till en "familjebil med extra knuff samt stabilare chassi"


Idagsläget åker jag med vikingchip i bränsle och tändning samt 0,9 i ladd,712 tryckplatta med sachs lamell,BSR avskärmat filter.

Det som står först på listan motormässigt är 3" lmm,spridare och en 16T turbo.Efter detta blir det ett nytt system med 3" främre och sportkatt samt 2,5 efter katt.

Chassimässigt är det chassisats som gäller då ombyggnad till coilovers verkar bli dyrt men som hade kunnat göra stor nytta.

Utsidan kommer bli en blandning av gammalt och nytt...jag hatar kjolpaket och eftersom bilen ska fungera nästan överallt så vil jag inte ha dyr plast som rammlar i bitar..möjligt att jag gör något i plåt dock.

Fälgar ska det ju sitta på en bil också....själv tycker jag 19" vore perfekt att ha på men då tankarna går till att sladda runt och leva rövare då o då så är det mer ekonomiskt att tänka 16".
När jag var ung och glodde på hottade bilar så var ju 16" stort och 17" var drömmen.....nu är jag ju 39 och nu skall man ha minst 20" på en vanlig 740:-)

Så det ni kommer få se här är INTE en 18åring som slänger på stora hjul,slänger bort fjädrarna,monterar systemt rätt upp genom huven och skriver "böttsänkt" på bakluckan...utan en gammal "gubbe" i era ögon som gör sin familjetraktor till en roligare bil helt enkelt.
Så här såg den ut när jag precis köpt den och rekondat den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208105/208105-16af096dcb72f3a42f1a20f339dbb520.jpg
Sedan blev det version 1 av den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208105/208105-9af16c3801af093859377a437bf368b7.jpg
Inspiration till denna bil kommer från min förra som såg ut såhär
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208105/208105-c17e125a3a25885cc7191a0bd273765b.jpg

Senast redigerat av burnin_rubber (12 december 2014)

turbodeath
12 december 2014 · 2 452 Inlägg

gillar det skarpt,den blå gillar jag...

döden kommer tillbaka
Bjornholm
13 december 2014 · 20 Inlägg

Följer, skulle vilja få lite knuff på min 940 med! big_smile

BMW E30 316 "OBH M50B25" (1990)
BMW E91 320D Xdrive "MHX" (2012)
burnin_rubber
14 december 2014 · 220 Inlägg

Tack för ert stöd !
Ja den blåa var fin till det yttre men ägaren innan hade misshandlat motorn så till den grad att jag kände olust att köra den. Så då såldes den istället för att jag skulle känna ångest.

Har dock en fråga som jag funderat på nu i helgen utan att hitta svar på.
Har en uppsättning Gemini fälgar jag tänkte börja säsongen med.
Men vilken färg ska man ha om man har röd bil?
Funderingarna har varit
Vita
Svarta
Gun metal gray
Vita med röd rimstripe
Svarta med vit rimstripe
Svarta med röd rimstripe
Röda
Gula

Snälla hjälp mig i rätt riktning😄

Djo
14 december 2014 · 10 157 Inlägg

Blir till att följa smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
burnin_rubber
14 december 2014 · 220 Inlägg

Djo skrev:
Blir till att följa smile

Det tackar vi för..

limemil
14 december 2014 · 37 Inlägg

Riktigt fräsch ser den ut! smile

Don't take life too seriously. It's not like you're going to get out alive.
projekt: Volvo 940turbo
burnin_rubber
14 december 2014 · 220 Inlägg

limemil skrev:
Riktigt fräsch ser den ut! smile

Tack. Ja den är fräsch i skicket.
Full bok , alla besiktningspapper,alla servicepapper och reparationer finns dokumenterat.

cars4ever
15 december 2014 · 834 Inlägg

Spännande projekt, gillar att den fortfarande ska kunna fungera som familjebil eftersom jag själv har det kravet på mina egna projekt. Finns mycket kul att göra utan att använda konstiga begrepp som "böttsänkt" även om vissa  ungdomar gärna använder de begreppen men de pratar också om bilar som ser helt annorlunda ut, är gkorda för ett annat syfte och användningsområde.

Lycka till!

Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
BMW 730iA "E32" (1988)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
burnin_rubber
15 december 2014 · 220 Inlägg

cars4ever skrev:
Spännande projekt, gillar att den fortfarande ska kunna fungera som familjebil eftersom jag själv har det kravet på mina egna projekt. Finns mycket kul att göra utan att använda konstiga begrepp som "böttsänkt" även om vissa  ungdomar gärna använder de begreppen men de pratar också om bilar som ser helt annorlunda ut, är gkorda för ett annat syfte och användningsområde.

Lycka till!

Tackar.
Jo att den skall fungera som daglig bil är ett krav jag har. Därav att det inte kommer vara maxsänkt t.ex.
Skal ju även kunna använda dragkroken på bilen :-) men ändå kunna ha lite rligt med den och jag tror att runt 250hk är ROLIGT på en bakhjulsdriven bil som har 136hk original (LTT) eller 165 hk (TURBO).

TobiasEkstranD
16 december 2014 · 796 Inlägg

kör typ 55 profil svart centrum o polerad fälgbana på fälgarna tror ja skulle funka bra !

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
burnin_rubber
16 december 2014 · 220 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:
kör typ 55 profil svart centrum o polerad fälgbana på fälgarna tror ja skulle funka bra !

intressant tanke...fälgarna är av magnesium...kan man polera upp kanten på magnesiumfälgar?

TobiasEkstranD
16 december 2014 · 796 Inlägg

burnin_rubber skrev:

TobiasEkstranD skrev:
kör typ 55 profil svart centrum o polerad fälgbana på fälgarna tror ja skulle funka bra !

intressant tanke...fälgarna är av magnesium...kan man polera upp kanten på magnesiumfälgar?

allt går !

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mathias123
16 december 2014 · 133 Inlägg

Följer detta med glädje , kan ha helt fel nu men det är inte så att du bor/befinner dig i Sigtuna/Märsta ? Känner igen bilen. Mvh

burnin_rubber
17 december 2014 · 220 Inlägg

Mr-Matte skrev:
Följer detta med glädje , kan ha helt fel nu men det är inte så att du bor/befinner dig i Sigtuna/Märsta ? Känner igen bilen. Mvh

Trevligt med en följare till som presenterar sig...
Nej bilen rullade ur torslandafabriken 1997-12 och sedan rullade den 8km hem till ägaren där den kördes dagligen mellan hemmet och fabriken samt allt möjligt fram tills jag köpte den och körde den till Mölndal...
Så den har varit Göteborgsägd hela "livet".

burnin_rubber
12 januari 2015 · 220 Inlägg

Japp då var det ett nytt år igen...

Då skall vi se vad som har hänt...tja inte mycket med bilen men gjrt två inköp iaf.
Köpt på mig två dekaler HOONIGAN står det på som skall pryda bilen på något sätt.Skall ju antydas att bilen skall användas till att köras med åt det lite vildare hållet...
Sedan fick jag tag på vindavvisare Volvo orignal i ett superskick som skall på när det blivit lite varmare ute.

Annars är väl planen ganska intakt...letar efter ett fräscht 16t agg till normalt pris vilket verkar vara svårt då vissa tror att dom är tillverkade av ädelmetaller såsom platina och guld..

Då huven är full med bubblor efter någon klantig omlackering(små små bubblor i klarlacken) så måste den göras om...ev blir den plastidippad så länge..

Hade en fundering på att dippa hela bilen i gun metal grey och köra med svarta rutbågar,svarta lister och svarta fälgar...tror det hade blivit rätt OK..men som sagt bara massa ideer just nu i skallen...

burnin_rubber
24 februari 2015 · 220 Inlägg

spikat i sten att sommarfälgarna blir 16" Gemini i någon färg..typ gen metal grey,vit,svart eller annat!

205/55-16 blir det förmodligen också..
funderar på Federal 595RS-R för en sportig look...

sedan blir det nytt system när det gamla rasar ihop,rostfritt 2,5 tums från raka rör ihop med en 3" dp och sportkat.

ny sänkningssats kommer beställas också.

Mew
24 februari 2015 · 2 157 Inlägg

Snyggt! Följer. smile

Den blå såg sjukt snygg ut! En av mina favoritfärger, och fälgarna satt som en smäck med. Synd att den inte var i samma skick mekaniskt!

När det gäller sänkningssats kan jag rekommendera L-M-R:s, den köpte jag till Lolvon, och jag är väldigt nöjd. Jag har ofta full bil (5 pers+bagage) och drar relativt ofta släp, och det har aldrig tagit i, annat än vid något idiotiskt konstruerat gigantiskt farthinder. Dock har jag sedanmodellen (den jag länkade till är rätt för dig, för kombi), men jag antar att de har motsvarande attribut.

burnin_rubber
24 februari 2015 · 220 Inlägg

Mew skrev:
Snyggt! Följer. smile

Den blå såg sjukt snygg ut! En av mina favoritfärger, och fälgarna satt som en smäck med. Synd att den inte var i samma skick mekaniskt!

När det gäller sänkningssats kan jag rekommendera L-M-R:s, den köpte jag till Lolvon, och jag är väldigt nöjd. Jag har ofta full bil (5 pers+bagage) och drar relativt ofta släp, och det har aldrig tagit i, annat än vid något idiotiskt konstruerat gigantiskt farthinder. Dock har jag sedanmodellen (den jag länkade till är rätt för dig, för kombi), men jag antar att de har motsvarande attribut.

Tackar.
Jag den blåa var sjukt snygg till det yttre...
Färgen är någon Mitsubishi färg och sedan var den bmw diamantsvart metallic på rutramarna.
Den finns på blocket nu för 17000:- och nyrenoverad motor såg jag.
Ska köpa LMR´s fjädersats 60/40 alternativt deras väghållningskit 60/40.
Klart man måste nyttja dragkroken...

burnin_rubber
19 mars 2015 · 220 Inlägg

en uppsättning AURIGA landade i garaget igår. kunde inte hålla mig när dom kostade 600:-
Blir till att köra med 16" hela sommaren för ekonomins skull tror jag då visst.
Har kikat på billiga Nankang ns-2 alternativt ns-20 till dessa fälgarna.
Gemini ska dessutom lackas till svarta har jag bestämt mig för idag också och Auriga får bli gun metalgrey.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang