Smart fortwo -00 motorrenovering mm.

En liten smartfortwo som ska få en motorrenovering mm.
  • 79 Följare
  • 156 548 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Det är något som saknas här på garaget och det är info om Smartbilarna.
Dessa små pluttiga motorer har tyvärr väldigt lite oljekapacitet och lägg då på att serviceintervallen var i början satt på 1500 mil.

Oljan ska sugas upp ur sumpen då det orginal inte finns någon plugg, har nu några klåpare varit framme och själva gjort oljebyten utan att veta hur det riktigt ska gå till ja då blir inte motorn så långlivad.

Min är ju inget undantag så några av er vet ju att jag skruvat på en saab 9-5 innan och det är så att saaben böt jag rakt av mot smarten.

Det gjordes av många anledningar, omprioritering i privatekonomin, saaben hade kostat minst 4-5000 för att återställa till orginal aeroutrustning och sen kom vi fram till att det inte behövs nån kombi just nu.

Saaben var ju en jätteskön bil på alla sätt så när det ska skaffas kombi så ligger en sån bra till.

Smarten då, tja den är så speciell den kan bli.
Jag säger inte att det är en liten bil utan jag kallar den kort för det är så gott om utrymme inne i kupèn så den känns allt annat än liten.
Det saknas baksäte men jag har kollat och våra hundar får plats bakom sätena för dom är så små.

Nu till varför det blev ännu en tråd från han som skruvar till det smile eller pilmannen som jag även kallas här, jo tidiga smartmotorer som denna vidunderliga 0,6 liters motor har drabbats av " sticky piston rings" alltså olja+ sotblandning som gör att oljeskrapringen inte gör sitt jobb utan istället kommer oljan upp och hamnar i förbränningrummen.

Temperaturen blir för hög för den stackars avgasventilen och tillslut smälter den eller går i små bitar.
I bästa fall handlar det om en bränd ventil då jag inte har mer än 3 bar komp i en cylinder, i värsta fall kan det vara smält kolv eller smält tändstift som åkt med och repat kolv/cylinder.

Det är därför denna tråd skapades för att se vad som hänt helt enkelt och hur mycket jobb det egentligen är med att renovera hela motorn...

Lite mer plats att skruva på än när saaben stod därinne.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-709f04cda0269fe7f0388c3d4ecd3702.jpg

Jag måste säga att när man ser motorn på bild är den inte stor men i verkligheten är den superminiliten, och turbon är nog det sötaste jag sett på länge, det kommer en bild på den senare i projektet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3b6acd58725ee187f9ba01abdfdb3bf5.jpg

Bra plats på denna sidan. Förarsidan kan jag öppna dörren nästan helt öppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a3565b05db904e779fc45e044efcfb17.jpg

Riktigt dåliga bilder, måste vara skit på linsen eller skit bakom kameran hrmm ska se om jag kan hitta min digitalkamera istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-46201de0584961fe54271d51a668bc95.jpg

Nu har jag faktiskt tänkt till lite och skaffat dessa röda backar som jag sen tar alla delar som skruvas loss och lägger i ziplockbags med en etikett på var de ska sitta på motorn t.e.x
De röda backarna ska även användas till att lägga motordelar i dieselbad en för varje cylinder.
Gott om plats för att ha ett arbetsbord bakom för bilen är bara 2,5 meter lång/kort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c94257c573e1789f198d5c86b25eeb57.jpg

Inredningen är...blå...överallt...I like it.... min fru ...not so much...
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1e5677cce159650556529122ba7f1681.jpg

Här under passagerarmattan sitter batteriet och det var det första som togs loss, pluspolen såklart efter en snabb koll med multimetern att batteriet tog emot laddning och generatorn funkade, 14,15 volt med bil igång det är godkänt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-90f7bf553582347e54f32bb3f5ed2833.jpg

En kul grej att bagageluckan är delbar med en glasruta upptill och sen fäller man ner lämmen som på en kingcab typ.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e6faf3661530655090e62da36b9c426.jpg

Ja som ni ser är bilen bakhjulsdriven och motorn sitter direkt på bakaxeln vilket gör det hela enkelt att rulla ut hela paketet eller???
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-13bed588d4dc60776ab910f5925e7d29.jpg

Jo nu när det är gjort så får det väl anses som enkelt, jag hade hjälp av en sida från england där det fanns mycket info om detta jobbet såsom även isärtagning av motorn mm
www.fq101.co.uk heter den om nån vill kika.

Ja det som behöver lossas är följande:
Bakkjolen
krockbalken
lambdasonden och avgassystemet.
Drivaxlarnas bult i naven bak bara lossas lite inte tas bort än.
3st kylvattenslangar.
3st bränsleledningar
1 bromsrör, det delar på sig på bakaxeln till respektive bakhjul sen.
2st absgivare,dessa sitter i samma hållare som bromsröret på bilens vänstra sida på insidan tröskeln.
Strömkabeln till startmotor och generator behöver lossas.
Kontakten från motorkablaget ska loss från styrboxen och
en del av motorkablaget går in i kupèn genom en gummigenomföring och det kontaktstycket sitter jävlig dumt till under förarstolen så den måste lossas för att komma åt under mattan där.

Jag testade att ac:n fungerade innan jag börja riva så därför lät jag den kompressorn sitta kvar iställer för att lossa rören som man då gör.
Nu är det 4 bultar som ska loss som håller subframen mot karossen sen sakta sänka ner alltihop och rulla ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-206e7204e18f55537180a5ec16a94036.jpg

Där hänger ac:n och den var lite småbökig att komma åt men det gick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dd302cf7cf231f72a6e9b0803c05174a.jpg

Det är nu det roliga börjar att skruva ner motorn i delar och eftersom det är första gången för mig på en sån här motor så ska allt dokumenteras och märkas upp så gott det går för lättare ihopsättning sen.
Jag har beställt en dvd med en workshopmanual och även epc som är en elektronisk katalog på alla delar som man kan beställa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-95c7ce745882d4c5c73b2877d0fa1f59.jpg

Nånting läcker iaf den lilla svarta klumpen i högra hörnet är turbon och den mår nog inte jättebra, wastegatearmen hade hoppat av för låsclipset var borta så förre ägarn tyckte bilen var väldigt slö och ja med bara 2 av 3 cylindrar som funkar samt utan laddtryck då går det nog inte fort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1035d90fac0064a7abf3e1d392fe882.jpg

Här läcker det på bra med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-44eeb7f81b41739a56f886d678e3a9ac.jpg

De tre bränsleledningarna jag tog loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5be6bf64105fbdfa73c98128e3e337a3.jpg

Så nu har jag inte gjort mycket mer än men det får vara en bra start på projektet.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

amoreex skrev:
Detta ska följas!
Aldrig sett ett projekt på en Smart, är dock inte största fanet av småbilar överlag.. wink

men moterrenovering är alltid kul! smile

Tackar du är första följaren, ja jag tyckte att det behövdes mera smartprojekt.
Småbilarna har ju sin charm jag gillar dom. Denna är väl den kortaste bilen jag ägt hitills....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
följde din saab, så lägger en prem på denna lilla mojäng också! smile

Härligt, jag måste göra nåt rätt eftersom folk vill se mina projekt smile
Det är nog för att jag väljer att göra sånt som inte är så vanligt, iaf här på garaget.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Jo visst är de så, fler vill ju följa sånt som de inte finns mycket av! smile
Men just motorrenovering är ngt jag gärna följer då jag har en sådan ståendes och väntar själv wink

Ja vissa delar i motorrenovering kan ju tillämpas på alla motorer och det är spännande och se vad som är trasigt.
Nya kolvringar vet jag att det behövs iaf.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Vikr skrev:
Helt underbart projekt med en liten och ovanlig bil här på garaget smile Skall följas! smile

Kul att du vill hänga med, ja den är lite ovanlig det är inget som det dräller av på skrotarna tyvärr.

Funkiee skrev:
måste ju följa detta jag med! Men jag är lite missnöjd över att pilarna är borta sad

Bilar kommer och bilar går och tack vare trogna följare pilarna nu återuppstår.
Det kommer bli gott om möjligheter att peka med pilar när motorn ska isär och sen ihop.
Måste som sagt hitta mer belysning och bättre kamera.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
7 januari 2015 · 1 702 Inlägg

amoreex skrev:
Jag tycker du kan satsa på ett sånt här projekt med Smarten!

https://www.youtube.com/watch?v=AgwzHJo3IXM

Kommer verkligen sticka ut och bli jävligt fräck!
Kan faktiskt tänka mig en sån Smart big_smile

Jadu det är ju bara att fixa sig en mcmotor och sen bara bygga en ny subframe eller anspassa den som är där för den nya motorn plus en massa annat jobb för att få det att funka.
Men detta kommer inte bli nåt busprojekt tyvärr utan bilen ska brukas mest av min fru så lagligt är det som gäller.

nyllet skrev:
Jobbar på som vanligt Tommy.  Ska bli kul följa dettab😃

Det vet du, var du tvungen och härmas nu bara för jag skaffa ny bil:)
Mercan var riktigt fet. Min är ju också en merca eller en halv iaf.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
7 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Mera gjort på smarten tack vare en ledig dag som jag av någon lustig anledning alltid glömmer bort den där trettonaftonen eller dagen whatever jobba det fick jag inte göra iaf.

Så vaknade av ett muller utanför och undrade vad det va, och det visade sig vara Nyllet som skulle visa nya bilen så först orkade jag inte gå upp så han åkte igen men kom tillbaka senare när jag dragit på mig jobbaroverallen jag fick i födelsedagspresent av svärmor och svärfar.
Det är ju inte fel nu när det typ småregna/blåste och va 2-3 plus, det är egentligen en scoteroverall men jag mekar i min.
Skitsnygg och smurfblå typ, det kommer ett kort för att bevisa hur cool man är när man jobbar i kylan nån annat inlägg.

Jobbat har jag då gjort och gårdagens schema var följande:

Lossa motor från subframe.

Återmontera subframe för att kunna rulla ut bilen ur garaget.

Palla upp motorn så den står stadigt.

Detta projektet är ju tänkt att det inte ska bli någon gör om gör rätt alls, så jag är extra noga att märka upp allt som demonteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5dd168d90dce73996b7f4d665ae134da.jpg

Vänster motorfäste som sitter med 2 bultar underifrån och upp i subframen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0d7462a1471fc4a9ef5db6eef5595e6f.jpg

Samma på höger sida men här satt det nån plåt över motorfästet som jag inte vet varför än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-198fd741f7aa4095378904531d82ed6f.jpg

Främre motorfästet satt även det med 2 bult.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-45316b5feba66800426d3f3376caa159.jpg

Pallade upp motorn med lite tegelsten och brädor, funkar fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7866c5e81101a89987b8f2a25cadc251.jpg

Nu när alla motorfästen var loss så fick jag även lossa på stabiliseringsstagen till krängningshämmaren samt lossa på stötdämparna övre infästning för att kunna få ut drivaxlarna ur naven.

Subframen är tvådelad kan man säga och den övre delen går att separera från undre när man lossat på stötdämparna stagen och främre motorfästet där bussningen är går det en genomgående bult.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1e3e470af9e1050cdc2d18807dcc9be1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-64612f6b27f3522824747a3a6f7e5561.jpg

En ute.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1847619f287f64bdf2a2ee2dfd977e64.jpg
Även den andra är loss, det kan vara så att oljespillet som syns bra här på drivaxeln inte är värre än en läckande påfyllningslock. Jag hoppas på det iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1c7a0253a32f9f4a35025074c27b5748.jpg


Det blev inga bilder på det men bilen står på hjul igen och det var i stort sett bara att ha en domkraft under ramen och rulla in på plats och hitta bulthålen i karossen och börja dra fast dom, skaka lite så ramen hamnar rätt så inte bultarna går i skevt och dra fast alla fyra och sänka ner och rulla ut.

För det var det som var dealen att jag inte skulle ta en massa plats nu igen med långtidsprojekt.
Så det fungerade i praktiken såsom jag tänk att det skulle gå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d3c589c701d8a47fd6f1b54b28323ce8.jpg

Här syns mer hur båda delarna av subframen sitter ihop i mitten längst fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-04cc6adbeb8718c4e27491d2f3745075.jpg

Detta kommer bli före-bilden som jag ska jämföra mot när allt sitter ihop igen fast rent och nymålat med massa nya skinande delar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9911c952b9c7af3595924736ad1c933f.jpg

Där står han precis innan vi rulla ut han, ser ut som nån insekt med dom lamporna ju.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e1323ec1deb0fec06e6a94d6144b98bd.jpg

Den är inte stor direkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-43f9dc312eb88ec16b93cb6b08f012a7.jpg

Väldigt passande kom denna på posten igår, en verkstadsmanual som var allt annat än lätt att navigera i märkte jag.
Men det var inte bara Smart som den täckte utan massa fler mercor mm. Bra att ha.
Där står ju åtdragningsmoment och allt sånt vid montering av motordelar vilket kommer till användning iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-16fcc3614d534852e0fc52b7e518218a.jpg

Så nästa steg blir då att få upp motorn i stativ, mitt stativ var ju hemma hos robert med ett saab-block på.
Snabb som katten hörde jag med robban när han hade vägarna förbi mig och dagen efter så hade vi stämt möte och jag fick ett stativ så arbetet kan fortgå, för jag är så nyfiken på vad som hänt med motorn ja alltså hur mycket det kommer kosta innan den är hel igen menar jag då.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
7 januari 2015 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Awsome!

Fixat en TD04:a nu, (till Saabina) så den är snart bytt.
Glappet va bara någon som hade skruvat till det, men dom är åtdragna och bes tid är beställd.

Lycka till med ditt nya projekt, hoppas det va ett Smart drag!

Jaha nu när äger saaben kommer det fram en aeroturbo minsann.....
Glappet satt tillfälligt i hjärnan på han som skruvade för det var mycket att skruva på inför besiktningen, men resten är ju bra eller hittat nån gogr än.

Tack det är kul att skruva smart det borde du prova nån gång hehe...

Tack för swischsnabb leverans av motorstativet.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
8 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Med uselt väder ute så hoppade jag i mekaroverallen och skruvade loss mera grejer från motorn.

Här är dom äntligen ...pilarna är tillbaka.

Jag började med att lossa vänster motorfäste som egentligen är växellådsfäste för att vara korrekt.
Underbara är dessa torxbultar, jag har inte haft problem nånstans med att lossa.
Fästet sitter med dessa tre.
Fjärde pilen har nåt att göra med typ växelväljare eller så kanske växellägesgivare?
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-80895ff0218c60b7c68dda6692a1e9b9.jpg

Ganska mycket skitigare på höger sida och nu behövs pilarna för att se dessa tre bultar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5def270e066c1e899f505178829c2e65.jpg

Demonterade därefter det främre motorfästet som även sitter med tre bult gula pilar, blå pilen pekar på knacksensorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-468a3ffa8a08c4d482e347a69dcc5b70.jpg

Där satt vänster fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-161cbbbf9cd530edee9f2cb5300fd9f7.jpg

Där var höger fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9845a2d97a5d340ad335b50a817ccdb9.jpg

Nästa pryl att plocka bort blev generatorn. Den satt faktiskt med vanlig 6-kantsbult 16mm i övre fästet och med en specialare med mutter på en torxbult nere på spännaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-180034ccc612309accb7da481f3e0e36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8f455a76d324198b1a107cf1814dd4d3.jpg

Muttern här var en 15 mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bb8ddee72222a5068a6369cb45b17700.jpg

Spännaren för drivremmen har givetvis den med torx.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-19d4b39baa6dee6e41ae28a540f50021.jpg

Var det nån som sa turbo jo det är klart den har turbo, ska bara hämta förstoringsglaset så ni kan se den....
För att få ett hum om hur liten den är så får jag inte plats med två fingrar för att känna om det är glapp eller ej.
Näbbtång behövs här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d6130d05e76a70805fd02eba80fc415f.jpg

Liten men skitig som en stor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b8fbeec55fdaa228ed2920df9d3aea1b.jpg

Det blir med säkerhet en nytt oljetråg för den va inget vacker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-096e28401470b5f5496d0e6e3c7f0cf3.jpg

Dags att plocka loss vattenpumpen med huset och allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-760ef0b37fffc341b065ec05cbdf558b.jpg

Här går turbons vattenledning mellan pumphuset och aggregatet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d768be86c1e970d0aeccb7cc41b6fd2c.jpg

Så ser det ut under och det var jättefint kylvatten som rann ur motorn men sen ligger det en massa klet här, vet ej varför ännu.
Det verkar inte påverka kylvattnet iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7d69171e1dd83a17442264affd40903c.jpg

Mmmmmm fudge!!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ab617ac0d95b34e32bdf765fc0525abb.jpg

Då går vi loss på insuget och allt där runtom.
Pilarna visar 4 bultar som håller insuget på plats och sen utanför bild på samma sätt som längt ut till vänster så sitter 2 bult till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f983bddcd56d7008adeded4a75405ea1.jpg

Tändspolarna sitter med 2 bultar var diagonalt från varandra och det här är dubbelspolar så det finns alltså två tändstift per cylinder (6 st).
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f104303f3df1538cfa6de16dd325c785.jpg

Kontakterna till tändspole 2,1 och märkte att cyl 2 där var kontakten normal, medans den till höger nr 1 var full med olja och då satt det sån där vädertätning av gummi på??? wtf??
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-afc5ad89165ace10d658ce73ddcc20be.jpg

Helt blöt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c77db3c0f7cdf2bbdd26305b2093f8f9.jpg

Sådärja då var insuget av och det var fullt med färggranna pilar under smile
Den gula pekar på vattentempgivarkontakten, den blå på vattentempgivaren som sitter i termostatet.
Grön pil visar en gummiklädd hållare för en vakumledning och turbons vattenrör.
Röd pil är en kontakt som satt under bilen tillsammans med bromsrör,absgivarna så jag vet inte vad det är ännu.

Har här även lossat tändhattarna  på de tre övre tändstiften och börjat märka upp kablar och kontakter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6f6796c36575514ff0e42d590ac55846.jpg

Sista jag hann med igår kväll var att demontera fästet för ac-pumpen som sitter på 2 bult.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1defdd2dd7f948f149a8d6cd3c8b3547.jpg

Jag skruvar vidare så snart hamnar motorn i stativet.

Senast redigerat av Skruvar till det (8 januari 2015)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
8 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Alltid lika kul o se dina updates med de underbara pilarna! Vad var planen med motorn?

Först ska jag ta reda på hur mycket som behöver fixas typ allt ska isär och tvättas som steg ett.
Sen ska det i nya delar som kolvringar, lager, packningar och andra motordelar som behövs så att motorn håller länge.
Jag kollade på vad en chippning av styrboxen ger och det ska ge en ökning från 55 hk till 71 och det är helt ok.
Jag tänkte väl främst på att snabbt få igång bilen men det blir nog bättre om jag sparar ihop mer stålar så allt som sitter jobbigt till med motorn i bilen byts nu istället.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
12 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Damn vad det blåser ute, hela lördagen var jag i garaget och skruvade till de ljuva tonerna av Ramstein mm.

Bandit rock på lagom hög volym och varm och gott inne i overallen så på med gummihandskarna and let the good times begin.


Första för dagen som togs loss,motorkablaget som nu är komplett uppmärkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c65ec253eac14b340d68a0e4206bac5e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b6c1193a73b204aebf117a035e838d87.jpg

En bult som håller ic-paketet med fläkt och kylare. Lätt att komma åt denna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c64eafc22db17d9c5f58a6759cfc91e1.jpg

En från utsidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-173972f5f26a15f0f69f647ea072f411.jpg

Första bilden lurar ögat för den var lätt att komma åt om man har ett specialverktyg från kära biltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5934f9a26fb0645d689ac70980a96f8e.jpg

Ser helt enkelt ut såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2372c2f6447e5c1db3d5489a0f72b0db.jpg

På med hylsan i ena änden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d1cbf1a61dd8404c5a002890804b488e.jpg

En fast eller spärrnyckel i rätt storlek på andra sidan så kommer man åt där inte hylsa/spärrhandtag får plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d50468732f5636feddf296af8fb4786c.jpg

Hållare till ic sitter även itryckt i denna gummibussning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2ade7f39aa371dd4b9bc137eeb400089.jpg

Nu var den loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-07029ff2fa547d718db6f21117856eb7.jpg

Nu ser man ju hela växellådan, och den var gött skiten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e3ec3836c48b78c9231597fb080ac534.jpg

Tömmer ut växellådsoljan som ska vara röd från början och den som kom ut såg nästan ut som motorolja lite ljusare bara, mycket välbehövt för den stackars lådan att få ur den oljan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc854a7bc69763841c44518b2c4edca2.jpg

Med lådan tom så ryckte jag ut drivaxlarna och tänker nog byta dessa packboxar nu när det är lätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e7a72fcbbe271689354cf63f0f23186.jpg

Hoppsan en abs-krans trasig, då byter vi på båda sidor... inköpslistan blir längre och längre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ce8fb7986bf44592e32c398e3908c278.jpg

3: cylinderns nedre stift såg ut såhär, så kan vart lite svårt att tända samt längre ner i detta inlägg kommer den verkliga orsaken till kompförlusten i just 3:e cylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e670a259cd0dc90f364ab86c3db78025.jpg

Ja då var det dags för demontering av turbo/grenrör.
Här syns då den avhakade wastegatearmen och alla bultar som håller grenröret på plats är markerade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fded3f8cd5def565790bec62d13a2f31.jpg

Men jag tog först loss vatten och oljeanslutningarna i blocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f3519721307fbae6e986e1ea3135fccd.jpg

Bara för att visa hur smått allt är, det är banjobulten till turbo olja in och en pinnbult till grenröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-03c0e136f4c4e2877030ecced07a6428.jpg

Turbon loss och här ser man hur både olja in och retur går in på samma anslutning under turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e77a5a542ac5029710bb6fadc175e36.jpg

Ett fabrikationsfel är att grenröret spricker och det kan man lungt säga att detta gjort samt att turbon var sopslut, det glappade upp,ner,in,ut och kors och tvärs.
Så det får köpas nytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ff5b282d7cab7f3ea487afe894ed6a44.jpg

Dags för växellådan att hoppa loss och den sitter med 5 bult på ovansidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-df69f8bdd87d8f4fb6b6f711795ad592.jpg

En här under och möjligtvis nån mer i mörkret där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-179429db3e5f8039dae5a87659b72b63.jpg

2st var bultade från andra hållet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-eb285a5d343e9708fb7f778adb7b16f8.jpg

2 st bult var mycket längre än de andra och det är för de håller fast startmotorn också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-29ad56e29c2846ae47971ce14871e714.jpg

Startmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5854b1a86302d6289a1cfdd131d49ecd.jpg

Växellådan äntligen loss och då var det en vanlig torrlamellsetup här....hrm fast är det inte en automat...jo eller nej.
Det sitter 2 elmotorer som väljer växel beroende på varvtal och hastighet som läses av med div sensorer i växellådan som skickar den info till styrboxen som sen skickar vidare infon till elmotorerna.
Samtidigt så sköts kopplingen av ännu en elmotor som mellan växlingarna agerar som en vanlig kopplingspedal genom att trycka en kolv framåt så att det frikopplas.
Det ända man gör för att köra är då att gasa och vänta,vänta,vänta och där kom nästa växel haha.
Alltså växlingarna går ungefär lika snabbt som på en manuell bil som körs av en gammel tant men allt sköts automatiskt.
Vem har bråttom när man kör smart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97ebaea6515053b495db05f260f924fd.jpg

En av elmotorerna  som sköter växlingarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ec3758d7aa12eecfa5f26b4b22fbc7d6.jpg

Denna sköter då frikoppling av lamell via urtrampningslagret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3172a838d868a0b948cb68056f69bbf9.jpg

Här är kolven som motorn sköter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e3c492c023a00046e51eaf8a96f15ab.jpg

Jag har inte skaffat nån oljesugpump ännu så det fick bli en manuell tömning genom självfall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ab8ad1ac142de28f501418895db9d5b5.jpg

Nu ska kopplingspaketet loss och det sitter med 3 17mm bultar bakifrån så denna plugg måste bort och som ni ser är det väldigt nära oljetråget så det ska bort först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5c894b1c9448d4f8e275d7c535bc459d.jpg

Tråget sitter med 14 små bult och packningsmassa istället för vanlig packning.
Här syns även en av bultarna som håller svänghjulet/kopplingen så man får dra runt veven för att ta alla 3.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-437f1054d9cf512787c2cc05003374dc.jpg

Mycket enkelt ramlar allt loss.
Ska kika på lamellen senare om den behöver bytas ut.
Smidigt med dessa är att man kan köpa nytt som är färdigmonterat och centrerat hehe....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97ff188ee764561a3cc69743fde58d9f.jpg

Nu plockade jag av ventilkåpan och därunder såg det fint ut, kammen och kedjan med drev var inget fel på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-be0b1917682254c6c6283c88bdc4664d.jpg

Nice.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a9249906adc5adaea49f100781803abe.jpg

Smarten är ju inte som alla andra så den har en delad botten som tyvärr måste bort innan man kommer åt vevstaksöverfallen.
Så man börjar med oljesugens 3 bult.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-006b1ca60f09db3722dc339d864646ca.jpg

När den är borta syns en bult där inne som ska lossas på med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5f4e67eec61c418dfd3bb26c3076acd8.jpg

Här syns bättre att det är 3 (blåa pilar) bult som sitter på rad och dessa ska loss samt 8 bult som håller ramlagren på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72a113355dba4e67eb7d3ee4a126bc01.jpg

Dessa 6 bult som sitter längs kanten ska loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8ac0dfafae7f96c67e430554ff4fbebd.jpg

Här är 2 och en var lite gömd i skit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4773c4cb3ea1fd7b12616897cc90d6b6.jpg

2 här med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8341a9acc9f8a9d8c3831d526bdcdd82.jpg

Då ger vi oss på kamkedjekåpan och alla dessa ska loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-21717e02ce897600ea7fe0b27ebfc06b.jpg

Det sitter 2 bult nere i toppen som håller kamkedjekåpan uppifrån, dessa sitter framför drevet nära kåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a9249906adc5adaea49f100781803abe.jpg

Kåpan loss och nu måste oljepumpsdrevet demonteras och om man pressar ihop den hydrauliska kedjespännaren för kammen så går det att lossa kamkedjan med.
Jag tog även bort alla skenor som gick att lossa när toppen fortfarande var på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-93151de104d12045c58657950524ccf7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-29689971c66bafbe609fd9e06bd82464.jpg

Då var botten delad och här är understa delen med ena halvan av ramlagrena som såg helt ok ut för 12000 mil tyckte jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6155ad15735206ea9d57ce30e61235b0.jpg

Veven även den ok.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2189de11aa77f30eb04aa6f9f23f8ac8.jpg

Så veven är demonterad och lagrena ser bra ut men blir väl ändå till att byta eller????
Det sägs att just bottendelen på smartmotorn har inga direkta problem utan det byts endast vevstakslager? är nog dumt att chansa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ac2c4962625679931a8c26eab730e5aa.jpg

Det var svårt att få nån bild av cylinderloppen men det enda som jag märkte var väl ytterst små repor som inte känns utan bara syns och att det är sån där glasad yta så en honing kommer behövas för de nya kolvringarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-121a48e741f6ad7fa8e0665560c4c7f4.jpg

Här sitter lustiga halvmåneformade axiallager som ska vara en pain att få dit sen så det ser jag fram emot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cc93b682d57cb69e57f527ee96746b96.jpg

Det här var underbart att se, en bränd ventil och jag hittade lite delar av den så allt har inte åkt med avgaspulsen.
Det är en avgasventil som är trasig och därför dåligt komp på den cylindern samt att tändstiftet såg ut som det gjorde bidrog nog också till att denna motorn gick på 2 cyl bara.
Det här var andra grejen som stämde med beskrivning av motorns problem enligt andra först sprickan i grenröret och nu ventilen då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b907d86ecd616e451d8b3f8d41c4aab3.jpg

En närmare titt på ramlagren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-84a1185279fb962c759d4a17411b547b.jpg

Så efter x-antal timmars skruvande stod jag där med ett rent block.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9f8b54dabe53af801bb1f1586085c414.jpg

En snabbtvätt för att få bort den värsta gunken, och om ni minns så var det fullt av oljegegg där under vattenpumphuset och det är så att det går en oljekanal från blockets undersida som mynnar ut i den fyrkantens nedre del och det satt ju en vevhusventslang därpå.
Denna vevhusventslang har en backventil som inte funkade alls när jag blåste och sög i den så mysteriet löst.
Denna slang ska transportera vevhusgaserna till gasspjället och det har väl funkat sådär på senaste tiden så en sån slang köps också ny.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f1e2903ce71b22e1d6f46c30721c4dfd.jpg

Jag ska doppa blocket i avfettning och gå på det med olika borstar och sen grunda och lacka.
Jag kommer göra så med allt som är skitet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-de7fe388a16233f7b36298b34c7fe65e.jpg

Så nu är all demontering gjord och jag vet vad som ska köpas och nu står tvätt och bearbetning på schemat ett tag framöver.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
13 januari 2015 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Rena guiden detta! Bra jobbat!
Bra med förklaringar på vad du gör, och de underbara pilarna! wink

Ja jag sa ju att det saknades info om dessa bilarna så det var väl lika bra att göra det ordentligt med förklaring till det mesta och pilarna är ju bara roliga.

fadret skrev:
Följde ett annat Smart projekt på ett annat forum,var intressant,han mont även oljekyl och annat

Ja oljekyl ger ju 2 saker i ett för du får ju plats med mera oljekapacitet iaf med ett externt oljekyl och bättre kylning.
På 0,6 motorerna finns det inget oljekyl alls utan det kom med 0,7L motorn.

Funkiee skrev:
Grym update! Grymma pilar o en nyhet, TEXT I BILDEN! Helt otroligt!! Och även text i pilar! Man blir aldrig förvånad över vad du o paint kan göra. Du kan ju alltid doppa blocket i diesel för o få det helt rent? smile

Paint är ju enkelt men fullt tillräckligt med funktioner för mig, jag har testat photoshop men bara ytterst lite.
Lyckades tillslut att byta färg på en hel bil och var överlycklig, så det krävs några timmar för att bli bra på det där programmet.
Jag har ett dieselbad som blocket ligger i men det är mycket avlagringar som måste skrapas/borstas bort.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
13 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Nu har det börjats köpas grejer.

Nästa vecka nån gång kommer ett rebuildkit som innehåller:

Nya kolvringar till alla 3 kolvar.

Nya vevstakslager.

3 St avgasventiler.

Topplockspackning.

Topplocksbultar.

6 st ventiltätningar.

1 tub med tätningsmassa.

Hittade även ett nytt oljetråg med avtappningsplugg.

Beställde ny termostat med, det är riktigt trångt att byta det med motorn i bilen.
Vattentempgivare följde med.

Har kollat med en jobbarkompis och om han hittar så ska jag få låna ventilfjäderbåge, ventilslippasta och slippinne samt även honingsverktyg.

Det blir mitt första försök på att jobba med en topp så det ska bli kul att lära sig nåt nytt.
Ska byta alla avgasventiler och alla tätningar och kolla tätheten på övriga.

Arbete som kvarstår :
Botten

Hona cylindrarna.
Byta kolvringar.
Montera nya vevstakslager,ramlager.
Nya packboxar runt veven.

Toppen

Demontera trasig ventil.
Kolla spelet i styrningen mot den nya ventilen.
Byta ventiltätningar.
Slipa ventiler.
Kolla täthet.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
13 januari 2015 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
ska du inte plana toppen när du har allt nere ?

Jo det ska ju göras.
På nån motormek i närheten.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
13 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Har fått pris på planing av topp inkl tvätt 900 kr.

Vet nån om det är bra pris?

Har även beställ nya ramlager nu.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
13 januari 2015 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:
Har fått pris på planing av topp inkl tvätt 900 kr.

Vet nån om det är bra pris?

Har även beställ nya ramlager nu.

nog ganska dyrt tror jag ..! fick pris på min saab topp 500 kr med tvätt

Kommer du ihåg var det var nånstans?

DEt var även några år sen du skulle göra det på saaben med.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
14 januari 2015 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:

Skruvar till det skrev:

nyllet skrev:

nog ganska dyrt tror jag ..! fick pris på min saab topp 500 kr med tvätt

Kommer du ihåg var det var nånstans?

DEt var även några år sen du skulle göra det på saaben med.

Uppe i trollhättan vargöns mekaniska eller något

Det är ju en bit att åka också, sm-motor ligger i frölunda och då kan sabina lämna av toppen för jag åker ju buss till jobbet.

pontiacen skrev:
Jupp, vargöns mekaniska. De är billiga och bra, tror jag betalade 300 för planing men då var det en del annat som skulle göras med. Bara du inte har bråttom, de har alltid för mycket att göra. smile

Jo jag vill ha det klart så fort som möjligt så jag kan börja städa ur garaget på allvar, för nu har det varit projekt efter projekt och har inte hunnit med att göra det jag lovat svärfar för länge sen.

Wonderboy_ skrev:
Kul med ett annorlunda projekt, kommer såklart följas smile
Jag gillar udda lite "fula" bilar och fortwo klassar helt klart in i den kategorin

Ja dom vinner väl inget pris i snygghet, men jag gillar den ändå.
Bara följa med på resan så får vi se vad vi hittar på med den, en renoverad motor bör ju gå minst 10000 mil till tycker jag allt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
16 januari 2015 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
500kr för att plana en topp på AD(HD)-Center i Stenungsund.

Det är ju billigare än sm-motor, hur lång tid brukar det ta att få det klart då?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
19 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Dags för en update.
Jag har gjort en massa tråkigt jobb nu i veckan som gått och i helgen.
Det är mest tvätta motordelar och preppa dom inför lack och nu när det inte är optimala förhållande ute i garaget så måste allt stå läääänge framför värmefläkt för att ens ska gå att lacka.

Men jag har ju haft en massa annat att göra medans jag väntat på att färg torkat.

Kolvarna har jag plockat av ringar på och tvättat och snyggat till dom, kollat efter defekter såsom repor och annat men dom klarar sig.
Ringarna såg jag inte heller nåt direkt fel på men dom byts ändå.

Allt är inte superbra finish på men helt ok för att inom några mil se ut som kriget igen,men det känns ju bra att montera nylackade delar iaf.
Här har vi kamkedjekåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d5050d07a25bb5398cdcfbf281b90f92.jpg


Det mesta blir guld för jag hade det hemma sen jag skulle lacka fälgarna till 200:an för länge sen och detta var passande motorlack som tål 150 grader.
Det som inte är lackat är ytan där vattenpumphuset ska sitta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d548b7f34a6e630c57813966f1e79909.jpg


Andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f74c04327312b5a875db00d90d153979.jpg

Även växellådan får sig en skvätt och jag lät packboxarna sitta kvar för sånt blir det nytt ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4374634dcc28ef7e0b85eb528092f66c.jpg

Lille vovven ville att jag skulle kasta tenniboll med honom så jag tog en liten paus från lackandet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6390d6b565d35399a3f34cb523461a17.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b5349d80b9e83b391798cfb5f3588336.jpg

Det kom lite grejer i fredags som jag hade beställt och det var b.l.a detta oljetråg som har en avtappningsplugg vilket orginal ej har.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-de07cbb36689c2ffd747cafe1fefb6ac.jpg

Garaget som vred bilden fel inte jag, men det är en låda som jag ska ha ventilerna i medans toppen ska på planing.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a03a8f64c29afa811ff497b6829ae4a6.jpg

Har tvättat toppen lite och ska börja att ta loss ventilerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-98a3c3004a838dfe29f07550ca2a5d06.jpg

Det hela gick väl ganska smidigt förutom ett knaster som for iväg en bra bit, tog en kvart att leta upp det i det stökiga garaget.
Har fått låna ventilbåge,ventilslippasta och sån där pinne med sugpropp på av en jobbarkompis så nu har jag allt för att slipa in ventilerna.
Jag gjorde ju ett snabbt läcktest på dom och nästan alla behöver lite slipjobb.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc4ba0070eb1c25460a0369f30f3a441.jpg

Demonterade även ventiltätningarna för såna får jag med i rebuildsatsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c33cf81d08cda89b4831e7714b28682a.jpg

Det kom en ny ventilkåpspackning i fredags med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-48567dee8465d59eb6963ba3dcae524c.jpg

Här är den nedre bottenhalvan som jag har tvättat lite och senare maskat inför lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-07e43a474e698053d3bd31e602a39a13.jpg

Gick över de ytor som hade packningsmassa kvar med ett rakblad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2171a64dcc91a0378b007432eea7789b.jpg

Guld!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8b8a9b85427d2a5db8fcbe67bbfa0d94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c84fe4b5f928e2cc37c27e294c85baee.jpg

Den runda svarta är oljefilterhållaren, det är ett sånt löst filter där inne och det går att bygga om till vanligt spin-onfilter om man vill för typ 5-600 nånting kostar en adapter man skruvar på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c8446292d07459be10a3975f12021373.jpg

Den trasiga avgasventilen i närbild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-95e419bf4f003fb7980dcee047762899.jpg

Här är en hel, ska bytas ändå som sagt för jag får 3 nya avgasventiler.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5dd35ff385c59427c92e223523c65abd.jpg

Självklart ska pilarna få vara med även detta inlägg.
Här är ventilstyrningen och dessa kommer inte bytas, dels för att det drar iväg nåt djuriskt i stålar och dels för att jag inte kunde känna nåt direkt jätteglapp utan ventilen löpte fint i dom.
Jag har ju inget att jämföra med men jag går på känsla och hoppas på det bästa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a847dd5b87994bf2a62fe9f5182965c3.jpg

Ingen aning hur den ena blev röd/gul men orka fixa eller, nä det satt små tunna brickor här typ shims antar jag för när jag blåste rent här flög dom runt där inne så det var så jag märkte dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cbaa90789e665d48aeef665c8aa6cc43.jpg

Så det var all för denna gång.
Nu är det inte långt kvar tills jag får stå inne i värmen och skruva ihop motorn igen.
Jag inväntar mera delar som kommer denna vecka och jag får åka till biltema och köpa honingsverktyg för att göra klart cylinderloppen för de nya ringarna.

Det som suger är att jag inte har nån aning om vad lagerspelet ska vara på denna motorn, det finns väldigt lite info ö.h.t på nätet så jag får väl ringa nån återförsäljare och hoppas dom vet.

Just det ramlagrena har kommit med så dom kan jag montera och lägga i veven.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
19 januari 2015 · 1 702 Inlägg

BmwJimmy skrev:
Intressant! Kul att se någon som förklarar allt arbete i både text och bilder smile

Ja det har jag nytta av själv när jag ska sätta ihop motorn och det är ju alltid nån som kanske lär sig nåt nytt när dom kollar här.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang