Smart fortwo -00 motorrenovering mm.

En liten smartfortwo som ska få en motorrenovering mm.
  • 79 Följare
  • 155 779 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Det är något som saknas här på garaget och det är info om Smartbilarna.
Dessa små pluttiga motorer har tyvärr väldigt lite oljekapacitet och lägg då på att serviceintervallen var i början satt på 1500 mil.

Oljan ska sugas upp ur sumpen då det orginal inte finns någon plugg, har nu några klåpare varit framme och själva gjort oljebyten utan att veta hur det riktigt ska gå till ja då blir inte motorn så långlivad.

Min är ju inget undantag så några av er vet ju att jag skruvat på en saab 9-5 innan och det är så att saaben böt jag rakt av mot smarten.

Det gjordes av många anledningar, omprioritering i privatekonomin, saaben hade kostat minst 4-5000 för att återställa till orginal aeroutrustning och sen kom vi fram till att det inte behövs nån kombi just nu.

Saaben var ju en jätteskön bil på alla sätt så när det ska skaffas kombi så ligger en sån bra till.

Smarten då, tja den är så speciell den kan bli.
Jag säger inte att det är en liten bil utan jag kallar den kort för det är så gott om utrymme inne i kupèn så den känns allt annat än liten.
Det saknas baksäte men jag har kollat och våra hundar får plats bakom sätena för dom är så små.

Nu till varför det blev ännu en tråd från han som skruvar till det smile eller pilmannen som jag även kallas här, jo tidiga smartmotorer som denna vidunderliga 0,6 liters motor har drabbats av " sticky piston rings" alltså olja+ sotblandning som gör att oljeskrapringen inte gör sitt jobb utan istället kommer oljan upp och hamnar i förbränningrummen.

Temperaturen blir för hög för den stackars avgasventilen och tillslut smälter den eller går i små bitar.
I bästa fall handlar det om en bränd ventil då jag inte har mer än 3 bar komp i en cylinder, i värsta fall kan det vara smält kolv eller smält tändstift som åkt med och repat kolv/cylinder.

Det är därför denna tråd skapades för att se vad som hänt helt enkelt och hur mycket jobb det egentligen är med att renovera hela motorn...

Lite mer plats att skruva på än när saaben stod därinne.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-709f04cda0269fe7f0388c3d4ecd3702.jpg

Jag måste säga att när man ser motorn på bild är den inte stor men i verkligheten är den superminiliten, och turbon är nog det sötaste jag sett på länge, det kommer en bild på den senare i projektet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3b6acd58725ee187f9ba01abdfdb3bf5.jpg

Bra plats på denna sidan. Förarsidan kan jag öppna dörren nästan helt öppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a3565b05db904e779fc45e044efcfb17.jpg

Riktigt dåliga bilder, måste vara skit på linsen eller skit bakom kameran hrmm ska se om jag kan hitta min digitalkamera istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-46201de0584961fe54271d51a668bc95.jpg

Nu har jag faktiskt tänkt till lite och skaffat dessa röda backar som jag sen tar alla delar som skruvas loss och lägger i ziplockbags med en etikett på var de ska sitta på motorn t.e.x
De röda backarna ska även användas till att lägga motordelar i dieselbad en för varje cylinder.
Gott om plats för att ha ett arbetsbord bakom för bilen är bara 2,5 meter lång/kort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c94257c573e1789f198d5c86b25eeb57.jpg

Inredningen är...blå...överallt...I like it.... min fru ...not so much...
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1e5677cce159650556529122ba7f1681.jpg

Här under passagerarmattan sitter batteriet och det var det första som togs loss, pluspolen såklart efter en snabb koll med multimetern att batteriet tog emot laddning och generatorn funkade, 14,15 volt med bil igång det är godkänt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-90f7bf553582347e54f32bb3f5ed2833.jpg

En kul grej att bagageluckan är delbar med en glasruta upptill och sen fäller man ner lämmen som på en kingcab typ.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e6faf3661530655090e62da36b9c426.jpg

Ja som ni ser är bilen bakhjulsdriven och motorn sitter direkt på bakaxeln vilket gör det hela enkelt att rulla ut hela paketet eller???
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-13bed588d4dc60776ab910f5925e7d29.jpg

Jo nu när det är gjort så får det väl anses som enkelt, jag hade hjälp av en sida från england där det fanns mycket info om detta jobbet såsom även isärtagning av motorn mm
www.fq101.co.uk heter den om nån vill kika.

Ja det som behöver lossas är följande:
Bakkjolen
krockbalken
lambdasonden och avgassystemet.
Drivaxlarnas bult i naven bak bara lossas lite inte tas bort än.
3st kylvattenslangar.
3st bränsleledningar
1 bromsrör, det delar på sig på bakaxeln till respektive bakhjul sen.
2st absgivare,dessa sitter i samma hållare som bromsröret på bilens vänstra sida på insidan tröskeln.
Strömkabeln till startmotor och generator behöver lossas.
Kontakten från motorkablaget ska loss från styrboxen och
en del av motorkablaget går in i kupèn genom en gummigenomföring och det kontaktstycket sitter jävlig dumt till under förarstolen så den måste lossas för att komma åt under mattan där.

Jag testade att ac:n fungerade innan jag börja riva så därför lät jag den kompressorn sitta kvar iställer för att lossa rören som man då gör.
Nu är det 4 bultar som ska loss som håller subframen mot karossen sen sakta sänka ner alltihop och rulla ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-206e7204e18f55537180a5ec16a94036.jpg

Där hänger ac:n och den var lite småbökig att komma åt men det gick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dd302cf7cf231f72a6e9b0803c05174a.jpg

Det är nu det roliga börjar att skruva ner motorn i delar och eftersom det är första gången för mig på en sån här motor så ska allt dokumenteras och märkas upp så gott det går för lättare ihopsättning sen.
Jag har beställt en dvd med en workshopmanual och även epc som är en elektronisk katalog på alla delar som man kan beställa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-95c7ce745882d4c5c73b2877d0fa1f59.jpg

Nånting läcker iaf den lilla svarta klumpen i högra hörnet är turbon och den mår nog inte jättebra, wastegatearmen hade hoppat av för låsclipset var borta så förre ägarn tyckte bilen var väldigt slö och ja med bara 2 av 3 cylindrar som funkar samt utan laddtryck då går det nog inte fort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1035d90fac0064a7abf3e1d392fe882.jpg

Här läcker det på bra med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-44eeb7f81b41739a56f886d678e3a9ac.jpg

De tre bränsleledningarna jag tog loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5be6bf64105fbdfa73c98128e3e337a3.jpg

Så nu har jag inte gjort mycket mer än men det får vara en bra start på projektet.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
amoreex
5 januari 2015 · 2 712 Inlägg

Detta ska följas!
Aldrig sett ett projekt på en Smart, är dock inte största fanet av småbilar överlag.. wink

men moterrenovering är alltid kul! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

amoreex skrev:
Detta ska följas!
Aldrig sett ett projekt på en Smart, är dock inte största fanet av småbilar överlag.. wink

men moterrenovering är alltid kul! smile

Tackar du är första följaren, ja jag tyckte att det behövdes mera smartprojekt.
Småbilarna har ju sin charm jag gillar dom. Denna är väl den kortaste bilen jag ägt hitills....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
5 januari 2015 · 2 030 Inlägg

följde din saab, så lägger en prem på denna lilla mojäng också! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
följde din saab, så lägger en prem på denna lilla mojäng också! smile

Härligt, jag måste göra nåt rätt eftersom folk vill se mina projekt smile
Det är nog för att jag väljer att göra sånt som inte är så vanligt, iaf här på garaget.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
5 januari 2015 · 2 030 Inlägg

Jo visst är de så, fler vill ju följa sånt som de inte finns mycket av! smile
Men just motorrenovering är ngt jag gärna följer då jag har en sådan ståendes och väntar själv wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Jo visst är de så, fler vill ju följa sånt som de inte finns mycket av! smile
Men just motorrenovering är ngt jag gärna följer då jag har en sådan ståendes och väntar själv wink

Ja vissa delar i motorrenovering kan ju tillämpas på alla motorer och det är spännande och se vad som är trasigt.
Nya kolvringar vet jag att det behövs iaf.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Vikr
5 januari 2015 · 210 Inlägg

Helt underbart projekt med en liten och ovanlig bil här på garaget smile Skall följas! smile

Funkiee Saab älskare!
5 januari 2015 · 4 597 Inlägg

måste ju följa detta jag med! Men jag är lite missnöjd över att pilarna är borta sad

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
5 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Vikr skrev:
Helt underbart projekt med en liten och ovanlig bil här på garaget smile Skall följas! smile

Kul att du vill hänga med, ja den är lite ovanlig det är inget som det dräller av på skrotarna tyvärr.

Funkiee skrev:
måste ju följa detta jag med! Men jag är lite missnöjd över att pilarna är borta sad

Bilar kommer och bilar går och tack vare trogna följare pilarna nu återuppstår.
Det kommer bli gott om möjligheter att peka med pilar när motorn ska isär och sen ihop.
Måste som sagt hitta mer belysning och bättre kamera.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
robertfab
5 januari 2015 · 490 Inlägg

Awsome!

Fixat en TD04:a nu, (till Saabina) så den är snart bytt.
Glappet va bara någon som hade skruvat till det, men dom är åtdragna och bes tid är beställd.

Lycka till med ditt nya projekt, hoppas det va ett Smart drag!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
amoreex
5 januari 2015 · 2 712 Inlägg

Jag tycker du kan satsa på ett sånt här projekt med Smarten!

https://www.youtube.com/watch?v=AgwzHJo3IXM

Kommer verkligen sticka ut och bli jävligt fräck!
Kan faktiskt tänka mig en sån Smart big_smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
nyllet
5 januari 2015 · 2 564 Inlägg

Jobbar på som vanligt Tommy.  Ska bli kul följa dettab😃

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
7 januari 2015 · 1 702 Inlägg

amoreex skrev:
Jag tycker du kan satsa på ett sånt här projekt med Smarten!

https://www.youtube.com/watch?v=AgwzHJo3IXM

Kommer verkligen sticka ut och bli jävligt fräck!
Kan faktiskt tänka mig en sån Smart big_smile

Jadu det är ju bara att fixa sig en mcmotor och sen bara bygga en ny subframe eller anspassa den som är där för den nya motorn plus en massa annat jobb för att få det att funka.
Men detta kommer inte bli nåt busprojekt tyvärr utan bilen ska brukas mest av min fru så lagligt är det som gäller.

nyllet skrev:
Jobbar på som vanligt Tommy.  Ska bli kul följa dettab😃

Det vet du, var du tvungen och härmas nu bara för jag skaffa ny bil:)
Mercan var riktigt fet. Min är ju också en merca eller en halv iaf.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
7 januari 2015 · 2 564 Inlägg

Skruvar till det skrev:

amoreex skrev:
Jag tycker du kan satsa på ett sånt här projekt med Smarten!

https://www.youtube.com/watch?v=AgwzHJo3IXM

Kommer verkligen sticka ut och bli jävligt fräck!
Kan faktiskt tänka mig en sån Smart big_smile

Jadu det är ju bara att fixa sig en mcmotor och sen bara bygga en ny subframe eller anspassa den som är där för den nya motorn plus en massa annat jobb för att få det att funka.
Men detta kommer inte bli nåt busprojekt tyvärr utan bilen ska brukas mest av min fru så lagligt är det som gäller.

nyllet skrev:
Jobbar på som vanligt Tommy.  Ska bli kul följa dettab😃

Det vet du, var du tvungen och härmas nu bara för jag skaffa ny bil:)
Mercan var riktigt fet. Min är ju också en merca eller en halv iaf.

Ja man blev inspirerad av ditt bil byte så skaffa mig en ny

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
7 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Mera gjort på smarten tack vare en ledig dag som jag av någon lustig anledning alltid glömmer bort den där trettonaftonen eller dagen whatever jobba det fick jag inte göra iaf.

Så vaknade av ett muller utanför och undrade vad det va, och det visade sig vara Nyllet som skulle visa nya bilen så först orkade jag inte gå upp så han åkte igen men kom tillbaka senare när jag dragit på mig jobbaroverallen jag fick i födelsedagspresent av svärmor och svärfar.
Det är ju inte fel nu när det typ småregna/blåste och va 2-3 plus, det är egentligen en scoteroverall men jag mekar i min.
Skitsnygg och smurfblå typ, det kommer ett kort för att bevisa hur cool man är när man jobbar i kylan nån annat inlägg.

Jobbat har jag då gjort och gårdagens schema var följande:

Lossa motor från subframe.

Återmontera subframe för att kunna rulla ut bilen ur garaget.

Palla upp motorn så den står stadigt.

Detta projektet är ju tänkt att det inte ska bli någon gör om gör rätt alls, så jag är extra noga att märka upp allt som demonteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5dd168d90dce73996b7f4d665ae134da.jpg

Vänster motorfäste som sitter med 2 bultar underifrån och upp i subframen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0d7462a1471fc4a9ef5db6eef5595e6f.jpg

Samma på höger sida men här satt det nån plåt över motorfästet som jag inte vet varför än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-198fd741f7aa4095378904531d82ed6f.jpg

Främre motorfästet satt även det med 2 bult.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-45316b5feba66800426d3f3376caa159.jpg

Pallade upp motorn med lite tegelsten och brädor, funkar fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7866c5e81101a89987b8f2a25cadc251.jpg

Nu när alla motorfästen var loss så fick jag även lossa på stabiliseringsstagen till krängningshämmaren samt lossa på stötdämparna övre infästning för att kunna få ut drivaxlarna ur naven.

Subframen är tvådelad kan man säga och den övre delen går att separera från undre när man lossat på stötdämparna stagen och främre motorfästet där bussningen är går det en genomgående bult.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1e3e470af9e1050cdc2d18807dcc9be1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-64612f6b27f3522824747a3a6f7e5561.jpg

En ute.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1847619f287f64bdf2a2ee2dfd977e64.jpg
Även den andra är loss, det kan vara så att oljespillet som syns bra här på drivaxeln inte är värre än en läckande påfyllningslock. Jag hoppas på det iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1c7a0253a32f9f4a35025074c27b5748.jpg


Det blev inga bilder på det men bilen står på hjul igen och det var i stort sett bara att ha en domkraft under ramen och rulla in på plats och hitta bulthålen i karossen och börja dra fast dom, skaka lite så ramen hamnar rätt så inte bultarna går i skevt och dra fast alla fyra och sänka ner och rulla ut.

För det var det som var dealen att jag inte skulle ta en massa plats nu igen med långtidsprojekt.
Så det fungerade i praktiken såsom jag tänk att det skulle gå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d3c589c701d8a47fd6f1b54b28323ce8.jpg

Här syns mer hur båda delarna av subframen sitter ihop i mitten längst fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-04cc6adbeb8718c4e27491d2f3745075.jpg

Detta kommer bli före-bilden som jag ska jämföra mot när allt sitter ihop igen fast rent och nymålat med massa nya skinande delar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9911c952b9c7af3595924736ad1c933f.jpg

Där står han precis innan vi rulla ut han, ser ut som nån insekt med dom lamporna ju.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e1323ec1deb0fec06e6a94d6144b98bd.jpg

Den är inte stor direkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-43f9dc312eb88ec16b93cb6b08f012a7.jpg

Väldigt passande kom denna på posten igår, en verkstadsmanual som var allt annat än lätt att navigera i märkte jag.
Men det var inte bara Smart som den täckte utan massa fler mercor mm. Bra att ha.
Där står ju åtdragningsmoment och allt sånt vid montering av motordelar vilket kommer till användning iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-16fcc3614d534852e0fc52b7e518218a.jpg

Så nästa steg blir då att få upp motorn i stativ, mitt stativ var ju hemma hos robert med ett saab-block på.
Snabb som katten hörde jag med robban när han hade vägarna förbi mig och dagen efter så hade vi stämt möte och jag fick ett stativ så arbetet kan fortgå, för jag är så nyfiken på vad som hänt med motorn ja alltså hur mycket det kommer kosta innan den är hel igen menar jag då.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
7 januari 2015 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Awsome!

Fixat en TD04:a nu, (till Saabina) så den är snart bytt.
Glappet va bara någon som hade skruvat till det, men dom är åtdragna och bes tid är beställd.

Lycka till med ditt nya projekt, hoppas det va ett Smart drag!

Jaha nu när äger saaben kommer det fram en aeroturbo minsann.....
Glappet satt tillfälligt i hjärnan på han som skruvade för det var mycket att skruva på inför besiktningen, men resten är ju bra eller hittat nån gogr än.

Tack det är kul att skruva smart det borde du prova nån gång hehe...

Tack för swischsnabb leverans av motorstativet.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
8 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Med uselt väder ute så hoppade jag i mekaroverallen och skruvade loss mera grejer från motorn.

Här är dom äntligen ...pilarna är tillbaka.

Jag började med att lossa vänster motorfäste som egentligen är växellådsfäste för att vara korrekt.
Underbara är dessa torxbultar, jag har inte haft problem nånstans med att lossa.
Fästet sitter med dessa tre.
Fjärde pilen har nåt att göra med typ växelväljare eller så kanske växellägesgivare?
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-80895ff0218c60b7c68dda6692a1e9b9.jpg

Ganska mycket skitigare på höger sida och nu behövs pilarna för att se dessa tre bultar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5def270e066c1e899f505178829c2e65.jpg

Demonterade därefter det främre motorfästet som även sitter med tre bult gula pilar, blå pilen pekar på knacksensorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-468a3ffa8a08c4d482e347a69dcc5b70.jpg

Där satt vänster fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-161cbbbf9cd530edee9f2cb5300fd9f7.jpg

Där var höger fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9845a2d97a5d340ad335b50a817ccdb9.jpg

Nästa pryl att plocka bort blev generatorn. Den satt faktiskt med vanlig 6-kantsbult 16mm i övre fästet och med en specialare med mutter på en torxbult nere på spännaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-180034ccc612309accb7da481f3e0e36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8f455a76d324198b1a107cf1814dd4d3.jpg

Muttern här var en 15 mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bb8ddee72222a5068a6369cb45b17700.jpg

Spännaren för drivremmen har givetvis den med torx.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-19d4b39baa6dee6e41ae28a540f50021.jpg

Var det nån som sa turbo jo det är klart den har turbo, ska bara hämta förstoringsglaset så ni kan se den....
För att få ett hum om hur liten den är så får jag inte plats med två fingrar för att känna om det är glapp eller ej.
Näbbtång behövs här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d6130d05e76a70805fd02eba80fc415f.jpg

Liten men skitig som en stor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b8fbeec55fdaa228ed2920df9d3aea1b.jpg

Det blir med säkerhet en nytt oljetråg för den va inget vacker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-096e28401470b5f5496d0e6e3c7f0cf3.jpg

Dags att plocka loss vattenpumpen med huset och allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-760ef0b37fffc341b065ec05cbdf558b.jpg

Här går turbons vattenledning mellan pumphuset och aggregatet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d768be86c1e970d0aeccb7cc41b6fd2c.jpg

Så ser det ut under och det var jättefint kylvatten som rann ur motorn men sen ligger det en massa klet här, vet ej varför ännu.
Det verkar inte påverka kylvattnet iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7d69171e1dd83a17442264affd40903c.jpg

Mmmmmm fudge!!!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ab617ac0d95b34e32bdf765fc0525abb.jpg

Då går vi loss på insuget och allt där runtom.
Pilarna visar 4 bultar som håller insuget på plats och sen utanför bild på samma sätt som längt ut till vänster så sitter 2 bult till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f983bddcd56d7008adeded4a75405ea1.jpg

Tändspolarna sitter med 2 bultar var diagonalt från varandra och det här är dubbelspolar så det finns alltså två tändstift per cylinder (6 st).
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f104303f3df1538cfa6de16dd325c785.jpg

Kontakterna till tändspole 2,1 och märkte att cyl 2 där var kontakten normal, medans den till höger nr 1 var full med olja och då satt det sån där vädertätning av gummi på??? wtf??
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-afc5ad89165ace10d658ce73ddcc20be.jpg

Helt blöt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c77db3c0f7cdf2bbdd26305b2093f8f9.jpg

Sådärja då var insuget av och det var fullt med färggranna pilar under smile
Den gula pekar på vattentempgivarkontakten, den blå på vattentempgivaren som sitter i termostatet.
Grön pil visar en gummiklädd hållare för en vakumledning och turbons vattenrör.
Röd pil är en kontakt som satt under bilen tillsammans med bromsrör,absgivarna så jag vet inte vad det är ännu.

Har här även lossat tändhattarna  på de tre övre tändstiften och börjat märka upp kablar och kontakter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6f6796c36575514ff0e42d590ac55846.jpg

Sista jag hann med igår kväll var att demontera fästet för ac-pumpen som sitter på 2 bult.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1defdd2dd7f948f149a8d6cd3c8b3547.jpg

Jag skruvar vidare så snart hamnar motorn i stativet.

Senast redigerat av Skruvar till det (8 januari 2015)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
8 januari 2015 · 4 597 Inlägg

Alltid lika kul o se dina updates med de underbara pilarna! Vad var planen med motorn?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
8 januari 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
Alltid lika kul o se dina updates med de underbara pilarna! Vad var planen med motorn?

Först ska jag ta reda på hur mycket som behöver fixas typ allt ska isär och tvättas som steg ett.
Sen ska det i nya delar som kolvringar, lager, packningar och andra motordelar som behövs så att motorn håller länge.
Jag kollade på vad en chippning av styrboxen ger och det ska ge en ökning från 55 hk till 71 och det är helt ok.
Jag tänkte väl främst på att snabbt få igång bilen men det blir nog bättre om jag sparar ihop mer stålar så allt som sitter jobbigt till med motorn i bilen byts nu istället.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang