Audi Sport quattro motorbyte. Från AAN 2.2l till 07k 2.5l

Dax för ny teknik i kombination med en klassisk kaross! AAN motor på 2.2l byts ut emot den nyare/lättare "07k"motorn på 2.5l som är liknande den som sitter i Audi TT-RS eller Audi Rs3 fast denna är en sugmotor ifrån början. Custom Parts-service levererar alla special delar till detta bygge! :D
  • 75 Följare
  • 43 512 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 februari 2023
DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Ja det är dax å prova något nytt nu.
Visst AAN är en väldigt stabil maskin men det känns ändå som att efter att den nya 5cyl motorn dök upp så har man kikat på youtube efter trim videos på dessa motorer å nu har jag bestämt mig för att köra med 07k maskin i min sport quattro.

Motorn köptes av Custom Parts-Service i Edsbyn.
Motorn är från början en sugmotor på 2.5l 20v 5cyl.
Vissa av dessa levererades med smiddvevaxel men man vet inte exakt vilka dessvärre. Men alla har ramlageröverfall av stål istället för gjutna som det gamla 2.2l maskiner har.
Fördelen med 07k motorn är att den är 9cm kortare än gamla 5cyl motorn samt är den på 2.5l men blocket är lika högt som gamla 2.2l.
Så en lättare maskin  som inte hänger lika långt fram som den gamla 5cyl motorn som borde resultera i mindre understyrning.
Motorn skall anpassas för bankörning/timeattack och leverera 600hk på hjulen vilket är målet just nu iaf :-)

Bilen står just nu hos Custom Parts-Service som kommer tillverka alla special grejor för att montera i motorn i min sport quattro och dom kommer leverera delarna till motorn samt göra en lätt portning av topplocket! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-61e74ecdf92cdec8f6ad226c24e36891.jpg

Motorn kommer jag bygga ihop själv för att känna att man faktiskt skapat det monster som komma skall och lära sig det nya maskinerna dessutom!

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-23d480cf38461a3b4fc953885f48b2ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-455078bbaedc4ca85984793406834141.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-0e1eb2ae6a5cc6d449edbc93f464954f.jpg

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

07k motorn är nu isär skruvad och blocket skall iväg på honing av loppen samt toppen skall till Custom Parts-Service för portning, planing och utbyte av ventiler då dessa inte är gjord för användning av turboladdning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-d64c21c327246a5711d36459b132e764.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-2e88d22f86e5e43033c49850ab892ab7.jpg

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Här är en liten bild på kamdrivningen på "07k" motorn.
Det är som sagt kedja på dessa. :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-10e6ba28f8e6323673962cfd12d95c8a.jpg

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Glesmark skrev:

TheGuard skrev:
Här är en liten bild på kamdrivningen på "07k" motorn.
Det är som sagt kedja på dessa. :-)

http://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-10e6ba28f8e6323673962cfd12d95c8a.jpg

Fint, kul är att kedjan sitter på baksidan motor på dessa. smile

Hehe ja jag skulle kanske nämt de.
Eftersom motorn normalt är tvärställd så blir det kedjan samt oljepåfyllning bak på motorn :-/ inte så roligt vid servicen kanske men det märks när man kommer  till den första ^^

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

EnNaN skrev:
kul att bygga på den nyare mindre tunga femman smile bra med att kedjan och det är bak betyder att det blir lite mer vikt innanför fjäderbenen smile lycka till, detta kommer jag att följa

Precis så är ju tanken. big_smile
den gamla 5an va "besvärlig" i sommras på banan.
Tänkte ev sälja bilen först men kom aldrig nå svar ifrån dem jag mailade tillbaka till.

Glesmark skrev:
Japp, men det håller nog fint skall du se om du inte ska varva saatana.
Vilken vev har du tänkt köra?

Hehe nej då men det ska ju gå å varva rätt bra med dessa motorer har jag hört. 9000varv sägs oljepumpen klara iaf.
skall köra med Rs3 vevaxeln hade jag tänkt. Vet inte ännu om min vevaxel är smidd.

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Glesmark skrev:
Oki gött att du satsar seriöst, du får byta resten av dreven typ kamaxlar å kedjesläporna också eftersom rs3 har tjockare drev.
Förser Thomas dig med prylar till motorn?

Okej tack för tipset. Blir rs3 oljepump oxå då antar jag?
japp thomas kommer förse mig med alla delarna :-)
lutar åt Borgwagner EFR turbo oxå. :-)

MasterDevil skrev:
Får följa detta, å är du dålig på att uppdatera så får ja åka å kolla till bilen din ist wink

Hehe japp du har ju närmare än mig för å titta på bilen ;-)

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
8 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Absolut det skall jag definitivt göra! :-)

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
8 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Thomas kommer göra ett vanligt  tråg men vi har ju givetvis spånat på torrsump oxå men det blir ju en hel del dyrare dessvärre :-/

Sen vet jag inte om blocket är svagare eller om jag kan montera de variabla kamdreven på mina kamaxlar?
07k som Hank på Irozmotorsport är en förstärkt bottendel med smidd original 6-bultad vev som sitter i vissa av 07k sugmotorerna.
Men 600hk va inga bekymmer på den första motorn dom byggde. :-)

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
8 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Topplocket är planat å har fått en lätt portning, ny frästa ventilsäten, nya ventilstyrningar, nya tätningar,  nya ventiler blir nästa steg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-9bd9881445bf54b5d8b54e1f7bc20206.jpg

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
8 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Glesmark skrev:

TheGuard skrev:
Thomas kommer göra ett vanligt  tråg men vi har ju givetvis spånat på torrsump oxå men det blir ju en hel del dyrare dessvärre :-/

Sen vet jag inte om blocket är svagare eller om jag kan montera de variabla kamdreven på mina kamaxlar?
07k som Hank på Irozmotorsport är en förstärkt bottendel med smidd original 6-bultad vev som sitter i vissa av 07k sugmotorerna.
Men 600hk va inga bekymmer på den första motorn dom byggde. :-)

Har du smidd 6bultad eller vad menar du?
Oki, fråga dig själv om du kommer vilja ha torrsump längre fram, det är ju billigare att göra på direkten så att säga.
Om du byter till turbo-veven så går det ju, men du får byta alla dreven i så fall.

Om du har en 6bultad smidd sugis-vev så vet jag inte hur det blir, då får du försöka modda dit ett insugsdrev på avgaskammen eftersom det är det enda som passar med den smalare kedjan.

Vet inte hur det blir med svänghjul om man ska köra 6bultade, om det går att få tag till den?
En annan sak, sitter det inte kraftigare topplocksbult i turbon också tro. Du har m10 i din va?
Och m11 eller m12 i turboblocket.

Iroz gör fina saker, Thomas köper från honom vad jag förstått.
Men Thomas gör ett eget oljetråg till dig eller? Han vet hur man tar betalt där på andra sidan pölen nämligen.

Vet inte  vilken vevaxel jag har ännu men skall  kolla närmare på det. :-)

Thomas säljer kompletta kopplingar om man har 6 eller 8 bult,  han har lösningen ^^
Tänkte köra med ARP bultar å 12.9 bult på vevlager, det funkar
ju på gamla 5an ;-)

Ja visst gör Iroz fina saker men han skiter i alla som inte är amerikaner.
Jag har väntat sen november 2013 på mitt tråg men det kommer inte nå grejor :-( så jag löser det via thomas istället så får vi grejor som vi vill ha dom :-p

Senast redigerat av TheGuard (9 januari 2015)

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
8 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Liten bild på putsning i ena kanalen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-956cbe547c014e1318ce552b94a6ec14.jpg

Köpte med mig lite nya packningar samt en ny billetfräst ventilkåpa i aluminium oxå när jag va till Custom Parts-Service och hämtade topplocket! big_smile Dock tror jag en röd eloxerad kommer passa bättre å se snyggare ut så byter nog såsmåningom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-385ce8fbc925a6f998f5900930e3c4c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-6635ed5f84104279b1ec9c478d136002.jpg

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
8 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Väl hemma så va det bara montera kamaxlarna med hjälp av V.A.G mekanikern Johan Frank! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-58f5331c1b2b59af8701ac5e5fda29ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-0e6d6d61a2ca9d50d016874650fea730.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-eea5ee11ab45fb3f3aedfb8ae2d92f74.jpg

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
12 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Japp då har man rivit isär blocket.
Så nu återstår inköp av alla delar till bottendelen så man kan lämna iväg för honing å balansering. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-36c3e469d6a959cf98d088b98ee993c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-0496feb012d8519127375827754b0f8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-ce5567325abec9a571c8f4189a77fd02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-845e1cf24821c651a37868df1aeed00e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-a4a48957055902e8c314f42c3ab0afca.jpg

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
13 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Idag kom nya Borg Warner EFR 7670 0.83 Turbon min från Custom Parts-Service. Denna skall klara av att leverera 550-570whp! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-d3f89cbc2fcad9bc04f55cbe695ce87a.jpg

Senast redigerat av TheGuard (15 januari 2015)

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
2 februari 2015 · 1 153 Inlägg

Det väntas just nu på att custom parts-service Skall börja med oljetråget samt diverse annat.
Verkar iaf som man måste byta till TTRS/Rs3 kamaxlar om man skall få ditt kamjusteringen från dom motorerna. Samt kedjan  :-/

Senast redigerat av TheGuard (3 februari 2015)

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
6 februari 2015 · 1 153 Inlägg

Det  lutar  mer och mer åt torrsump nu iaf! big_smile

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
7 februari 2015 · 1 153 Inlägg

Glesmark skrev:

TheGuard skrev:
Det väntas just nu på att custom parts-service Skall börja med oljetråget samt diverse annat.
Verkar iaf som man måste byta till TTRS/Rs3 kamaxlar om man skall få ditt kamjusteringen från dom motorerna. Samt kedjan  :-/

TheGuard skrev:
Det  lutar  mer och mer åt torrsump nu iaf! big_smile

Skall du bygga en seriös motor tycker jag ändå att du skall byta kammar.
Kul att du får upp intresset för torrsump, man får smörjning i mer eller mindre alla förhållanden, det är billigare än att tappa oljetrycket. smile
Bygger ni ett tråg som bygger väldigt lite kan du sänka ner subframen med motor och låda säkerligen 80-100mm.
Har man en väldimensionerad oljetank brukar även tempen lägga sig stabilare med torrsump, även vevhusventen blir löst i samma veva och veven kommer inte plaska i nån olja som börjar skumma.
Finns många fördelar, skaffa en pump med inbyggd luftseparator så skummar det mindre i oljetanken.

Glädjer mig att du satsar seriöst. smile

Man måste ju få tag i rs3 kamaxlar oxå :-/
vad vinner jag på att sänka motor och växellåda närmare subframen?
resonemanget från min sida ang torrsump va att om jag vill uppgradera motorn senare med en större turbo så finns allt klart redan för mer effekt än det första som skall komma nu :-)

Senast redigerat av TheGuard (8 februari 2015)

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
26 februari 2015 · 1 153 Inlägg

YES! big_smile
Nu har det kommit igång. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-11776ddbef865363dc83517ff1dfbfed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-ad22495bfc03d219b10d55f735f998a6.jpg

Senast redigerat av TheGuard (26 februari 2015)

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
27 februari 2015 · 1 153 Inlägg

Squidspeed skrev:
Nu jävlar så! big_smile

Jajjemensan :-D

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
27 februari 2015 · 1 153 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-b68245c82bcc5f039d86c813264c8845.jpg

Audi S4 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang