Audi Sport quattro motorbyte. Från AAN 2.2l till 07k 2.5l

Dax för ny teknik i kombination med en klassisk kaross! AAN motor på 2.2l byts ut emot den nyare/lättare "07k"motorn på 2.5l som är liknande den som sitter i Audi TT-RS eller Audi Rs3 fast denna är en sugmotor ifrån början. Custom Parts-service levererar alla special delar till detta bygge! :D
  • 75 Följare
  • 43 206 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 februari 2023
DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Ja det är dax å prova något nytt nu.
Visst AAN är en väldigt stabil maskin men det känns ändå som att efter att den nya 5cyl motorn dök upp så har man kikat på youtube efter trim videos på dessa motorer å nu har jag bestämt mig för att köra med 07k maskin i min sport quattro.

Motorn köptes av Custom Parts-Service i Edsbyn.
Motorn är från början en sugmotor på 2.5l 20v 5cyl.
Vissa av dessa levererades med smiddvevaxel men man vet inte exakt vilka dessvärre. Men alla har ramlageröverfall av stål istället för gjutna som det gamla 2.2l maskiner har.
Fördelen med 07k motorn är att den är 9cm kortare än gamla 5cyl motorn samt är den på 2.5l men blocket är lika högt som gamla 2.2l.
Så en lättare maskin  som inte hänger lika långt fram som den gamla 5cyl motorn som borde resultera i mindre understyrning.
Motorn skall anpassas för bankörning/timeattack och leverera 600hk på hjulen vilket är målet just nu iaf :-)

Bilen står just nu hos Custom Parts-Service som kommer tillverka alla special grejor för att montera i motorn i min sport quattro och dom kommer leverera delarna till motorn samt göra en lätt portning av topplocket! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-61e74ecdf92cdec8f6ad226c24e36891.jpg

Motorn kommer jag bygga ihop själv för att känna att man faktiskt skapat det monster som komma skall och lära sig det nya maskinerna dessutom!

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-23d480cf38461a3b4fc953885f48b2ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-455078bbaedc4ca85984793406834141.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-0e1eb2ae6a5cc6d449edbc93f464954f.jpg

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

07k motorn är nu isär skruvad och blocket skall iväg på honing av loppen samt toppen skall till Custom Parts-Service för portning, planing och utbyte av ventiler då dessa inte är gjord för användning av turboladdning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-d64c21c327246a5711d36459b132e764.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-2e88d22f86e5e43033c49850ab892ab7.jpg

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Här är en liten bild på kamdrivningen på "07k" motorn.
Det är som sagt kedja på dessa. :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-10e6ba28f8e6323673962cfd12d95c8a.jpg

Audi S4 (1992)
Glesmark
7 januari 2015 · 1 938 Inlägg

TheGuard skrev:
Här är en liten bild på kamdrivningen på "07k" motorn.
Det är som sagt kedja på dessa. :-)

http://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-10e6ba28f8e6323673962cfd12d95c8a.jpg

Fint, kul är att kedjan sitter på baksidan motor på dessa. smile

DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Glesmark skrev:

TheGuard skrev:
Här är en liten bild på kamdrivningen på "07k" motorn.
Det är som sagt kedja på dessa. :-)

http://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-10e6ba28f8e6323673962cfd12d95c8a.jpg

Fint, kul är att kedjan sitter på baksidan motor på dessa. smile

Hehe ja jag skulle kanske nämt de.
Eftersom motorn normalt är tvärställd så blir det kedjan samt oljepåfyllning bak på motorn :-/ inte så roligt vid servicen kanske men det märks när man kommer  till den första ^^

Audi S4 (1992)
EnNaN
7 januari 2015 · 397 Inlägg

kul att bygga på den nyare mindre tunga femman smile bra med att kedjan och det är bak betyder att det blir lite mer vikt innanför fjäderbenen smile lycka till, detta kommer jag att följa

Glesmark
7 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Japp, men det håller nog fint skall du se om du inte ska varva saatana.
Vilken vev har du tänkt köra?

DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

EnNaN skrev:
kul att bygga på den nyare mindre tunga femman smile bra med att kedjan och det är bak betyder att det blir lite mer vikt innanför fjäderbenen smile lycka till, detta kommer jag att följa

Precis så är ju tanken. big_smile
den gamla 5an va "besvärlig" i sommras på banan.
Tänkte ev sälja bilen först men kom aldrig nå svar ifrån dem jag mailade tillbaka till.

Glesmark skrev:
Japp, men det håller nog fint skall du se om du inte ska varva saatana.
Vilken vev har du tänkt köra?

Hehe nej då men det ska ju gå å varva rätt bra med dessa motorer har jag hört. 9000varv sägs oljepumpen klara iaf.
skall köra med Rs3 vevaxeln hade jag tänkt. Vet inte ännu om min vevaxel är smidd.

Audi S4 (1992)
Glesmark
7 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Oki gött att du satsar seriöst, du får byta resten av dreven typ kamaxlar å kedjesläporna också eftersom rs3 har tjockare drev.
Förser Thomas dig med prylar till motorn?

MasterDevil MarcusHansson
7 januari 2015 · 763 Inlägg

Får följa detta, å är du dålig på att uppdatera så får ja åka å kolla till bilen din ist wink

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
DennisJonsson Audiot
7 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Glesmark skrev:
Oki gött att du satsar seriöst, du får byta resten av dreven typ kamaxlar å kedjesläporna också eftersom rs3 har tjockare drev.
Förser Thomas dig med prylar till motorn?

Okej tack för tipset. Blir rs3 oljepump oxå då antar jag?
japp thomas kommer förse mig med alla delarna :-)
lutar åt Borgwagner EFR turbo oxå. :-)

MasterDevil skrev:
Får följa detta, å är du dålig på att uppdatera så får ja åka å kolla till bilen din ist wink

Hehe japp du har ju närmare än mig för å titta på bilen ;-)

Audi S4 (1992)
Glesmark
8 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Kör på bara, Thomas har säkert koll.
Uppdatera här i tråden så alla får se, vore kul att se fler 07k-motorer. smile

DennisJonsson Audiot
8 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Absolut det skall jag definitivt göra! :-)

Audi S4 (1992)
N0rstr0m Audiot
8 januari 2015 · 72 Inlägg

tänkte på det, är inte 07K motorn den som sitter i TTrs och RS3?

För du skrev ovan att "utbyte av ventiler då dessa inte är gjord för användning av turboladdning."
Kollar man på grabbarna i USA som kör med dessa motorer så kör de närmare 600hk med oöppnad motor.

Men rätta mig gärna om jag har fel smile

*EDIT*

Efter ca 30sek googlande så ser jag att dessa finns som sugmotor också smile
Men vad sitter dessa motorer i för maskiner ifrån bröjan?

Senast redigerat av N0rstr0m (8 januari 2015)

Audi 60L (1971)
Audi S6 "Svensken" (1996)
Glesmark
8 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Dom 07K som Thomas på CP-Service säljer är från VW Golf/Jetta med 2.5 sugmotor.
Turbon och sugisen har samma utformning, men turboblocket är gjort i annat hårdare material i kraftigare gjutning, har en smidd 8bultad vevaxel och justerbara kamtider på båda kammarna istället för att bara ha på insugskammen.
Har inte turbon större ventiler också? Minns inte.

Det är samma men ändå inte.

N0rstr0m Audiot
8 januari 2015 · 72 Inlägg

aha okej, hade inte den blekaste att de fanns som sugmotorer smile

Tack och bock för info'n, man lär sig nått nytt varje dag smile

Audi S6 "Svensken" (1996)
Audi 60L (1971)
EnNaN
8 januari 2015 · 397 Inlägg

härligt med sådan info grabbar smile trodde att 07k enbart satt i rs3/ttrs men alltså finns den i andra utföranden hos vw med smile tack för infon smile

Glesmark
8 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Ja, det är några i staterna som byggt om sina Golf R fast med TTRS/RS3-motor.
Inte så många som bygger på denna i Europa ännu, men det finns en handfull projekt i Sverige och några i Tyskland.

Har för mig att motorbalken tar i tråget så öppenbart att vi inte ens försökte få dit den med originalsumpen på en s2, gör Thomas torrsumptråg till dig?

Möjligen att oljepumpen klarar av att snurra 9000rpm, men kedjan kommer inte hänga med om du inte bygger om spännaren. Bygg en helmekanisk så skall det inte bli nått knas för dig.

DennisJonsson Audiot
8 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Thomas kommer göra ett vanligt  tråg men vi har ju givetvis spånat på torrsump oxå men det blir ju en hel del dyrare dessvärre :-/

Sen vet jag inte om blocket är svagare eller om jag kan montera de variabla kamdreven på mina kamaxlar?
07k som Hank på Irozmotorsport är en förstärkt bottendel med smidd original 6-bultad vev som sitter i vissa av 07k sugmotorerna.
Men 600hk va inga bekymmer på den första motorn dom byggde. :-)

Audi S4 (1992)
DennisJonsson Audiot
8 januari 2015 · 1 153 Inlägg

Topplocket är planat å har fått en lätt portning, ny frästa ventilsäten, nya ventilstyrningar, nya tätningar,  nya ventiler blir nästa steg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61907/61907-9bd9881445bf54b5d8b54e1f7bc20206.jpg

Audi S4 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang